Rosebud Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Vi har en jente på 1,5 år som blir bilsyk og bussyk. Spyr etter omtrent 10-15 min nesten hver gang, og de gangene hun ikke spyr ser hun stort sett uggen ut når vi kommer frem likevel. Hun sitter bakovervendt bak førersetet. Har prøvd postafen (?) en tur, og da kastet hun ikke opp, men det kan jo også være tilfeldig. Er det noen som har erfaringer med bilsyke hos små barn, og tips om noe som kan hjelpe? Spurte helsesøster og fikk til svar "aner ikke, kanskje snu stolen da?". Har lite lyst til det, må være siste utvei i så fall. Samme svar fikk jeg på apoteket. Litt oppgitt....
Gjest Annaires Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Har du tenkt noe over hvordan dere kjører? Brå svinger, mye gass/brems osv.. 2
Celtic Heart Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Det er mange ting som kan spille inn. Jeg var bilsyk som liten (besteforeldre røyka i bilen) og det eneste som hjalp var åpent vindu og å spise salt kjeks. Bussyk er jeg den dag i dag. Og jeg kan bli dårlig hvis folk kjører med mye og krappe svinger, bremser hardt etc. Evt stoppe ofte og å unngå unødvendig kjøring. 2
Rosebud Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2012 Kjører veldig rolig og pent med henne, så tror ikke det er det som er problemet i bilen. På buss er det nok absolutt riktig, der er det mye rykk og napp, ekstra svinging ut og inn av stopp, for mye akselerering for så å bremse igjen osv - typisk busskjøring. Ingen av oss røyker, og heller ingen vi kjører med. Bilen vår lukter bare rent, og vi lufter jevnlig uten at det hjelper. Hehe stoppe ofte? På langtur kan vi gjøre det ja, men som sagt skjer dette allerede etter 10-15 minutter, kan jo ikke stoppe ofte på den korte tiden, da kommer man jo ingen vei
Wit1 Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Vi har også en veldig bilsyk jente, og hun er 8,5 nå. Hun tar postafen når vi skal ut på turer. Ofte går det greit når vi kjører motorveier. Småveier er verre. Vi har alltid poser tilgjengelig i bilen, fordi vi vet - og hun vet - at plutselig må hun kaste opp. Det er viktig at hun ikke er sulten når vi skal ut og kjøre. At hun har spist mat og ikke godteri. Magen skal ikke være for full, og ikke for tom..
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Har dere prøvd armbånd? Anonym poster: 04b9dbccc22c6ed5d3c782f811f9bcfd
Rosebud Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2012 Har dere prøvd armbånd? Anonym poster: 04b9dbccc22c6ed5d3c782f811f9bcfd Nei, kan de brukes så tidlig? En jeg snakket med på apoteket mente de var 3 år+, men hun var ikke sikker...
Gjest Turid Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Iallfall ikke gi henne is eller andre produkter med mye melk i... det er det verste for magen! 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Nei, kan de brukes så tidlig? En jeg snakket med på apoteket mente de var 3 år+, men hun var ikke sikker... Det har jeg faktisk ikke tenkt på... Skulle til å foreslå cola, men det er vel ikke helt ideelt det heller. Men ingefær hjelper mot kvalme. En gang jeg var sjøsyk begynte jeg å synge for meg selv og det hjalp faktisk veldig. Verdt å prøve litt allsang? Anonym poster: 04b9dbccc22c6ed5d3c782f811f9bcfd
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Her er noen tips, alle fungerer neppe like godt, men: http://sikringavbarnibil.blogspot.no/2012/06/bilsyke-barn.html
Rosebud Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. juni 2012 Ingefær kan vi prøve. I hvilken form gis det til et så lite barn? Kan ikke akkurat gi henne kapsler. Kanskje ikke helt topp med cola nei, hehe. Sang kan vi selvsagt også teste, funker kanskje bedre når hun blir eldre og kan flere sanger, men vi er villig til å prøve det meste Takk for god link, Marmot!
Marsipan Skrevet 18. juni 2012 #12 Skrevet 18. juni 2012 Jeg kan ikke tenke meg at bilsykearmbånd kan være skadelig. Det er rett og slett et strikkarmbånd med en plastkule inni, og gjør ikke annet enn å presse på et punkt som brukes i akupressur. Armbåndet skal sitte sånn at den lille plastkula ligger ca to fingerbredder (peke- og langfinger til den som har det på) opp på håndleddet, i mellom de to senene som går fra håndleddet oppover underarmen. Min yngste har veldig god effekt av armbåndene sine. Vi betalte under hundrelappen på apoteket, og det var vel anvendte penger. Jeg var selv plaget av bilsyke som liten, og min bestemor sverget til en plasterlapp over navelen. Hvorvidt det hadde noen effekt, husker jeg ikke...
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 Jeg drakk mye ingefærte da jeg var gravid. Noen skiver ingefær og sitron i varmt vann. Kanskje den kan kjøles ned og ha på flaske? Men det spørs vel om hun liker smaken. Anonym poster: 04b9dbccc22c6ed5d3c782f811f9bcfd
Gjest mia Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 Jeg måtte snu setet da minste mi var på samme alder. Hun ble dårlig etter noen minutter og ingenting hjalp. Prøvde heller å unngå langturer når hun måtte sitte forovervendt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Nå er jeg voksen med reisesyke da,men jeg kan jo forklare hva det verste for meg er; Flere her har nevnt kjørestil. Dog tror jeg ikke dette er problemet med tanke på at det skjer etter bare et kvarter eller så. Å sitte bakover er også helt krise, men samtidig er vel datteren din såpass liten at hun uansett ikke får oversikt over veien - og i tillegg ikke er gammel nok til å forstå hvordan hun skal bruke blikket. Varm bil er en annen ting - men dere lufter jo hele veien. Ingefær hjelper for meg mot kvalme, og jeg vil tro dette kan hjelpe henne på kortere turer. Men, på langturer er nok Postafen det eneste som hjelper - tar dette selv. Dere skal nok slite med å bli kvitt dette før det går over av seg selv, iom at hun spyr så innmari raskt. De fleste trenger en litt lengre tur og noen uheldige svinger for å bli så dårlig. Snu setet, kjøp et sånt bånd på apoteket(har ikke dokumentert effekt slik ingefær og postafen har, men skader ikke), gi henne ingefær om barn kan ha dette, luft litt i bilen mens dere kjører og bruk postafen på lengre turer. Hun kommer nok til å spy uansett, men det tar kanskje lengre tid. Jeg ville heller ikke latt være å kjøre for godt da dette bare forverrer bevegelsesfølsomhet når man først kommer i situasjonen igjen. Anonym poster: 4d97fd80654f2700ff8d5bf2a8d387a7
NatashaRomanoff Skrevet 19. juni 2012 #16 Skrevet 19. juni 2012 Jeg har slitt med bilsyke hele livet! Særlig da jeg var liten. Å sitte feil vei er det som er krise for meg, hvis jeg er på buss/trikk/t-bane, og det ikke er mulig å sitte riktig vei, står jeg istedet! Postafen har vært trikset for meg. Husker mamma pleide å gjemme en halv postafen i en t-skje syltetøy og gi meg. Fungerte veldig bra! Såklart bare dersom vi skulle på lanturer. Tok ikke postafen for å kjøre til butikken, liksom. Prøv også salte kjeks og en blanding farris naturell/eplemost. Det fungerer for urolige mager. Funker iallfall for meg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #17 Skrevet 19. juni 2012 Tenkte på deg når jeg så denne her jeg: http://www.dagbladet.no/2012/06/19/tema/bil/reise/bilferie/22178456/ (tips på db) Anonym poster: 831bcc8a4e008be7d52e326a4189a271
Rosebud Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #18 Skrevet 20. juni 2012 Takk for flere svar, og takk til dere som selv blir reisesyke som deler deres erfaringer - jeg setter stor pris på alt som kan hjelpe henne Skal prøve ut tipsene deres fremover og se hvordan det går. Kommer til å ha henne bakovervendt mens vi tester andre løsninger, men om alt annet feiler får vi se om vi prøver å snu setet på noen turer for å se om det hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå