AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har noen spørsmål angående jobb og feriepenger. I mai-måned jobbet jeg noen vakter og forventet å få dette utbetalt nå i juni-måned. Dette beløpet fikk jeg ikke utbetalt. Årsak? På grunn av at jeg har tatt ut full ferie og ikke har opptjent feriepenger. Fikk kun 200,- utbetalt i feriepenger, og får ikke lønn for de tre vaktene jeg jobbet i mai. Ergo, så får jeg bare 200,- kroner utbetalt nå i juni. Er dette lov? Jente20 Anonym poster: e956eccaf6c6dbe77826139b80f1d849
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Det er nok dessverre lov det ja. Har man ikke tjent opp ferie, så blir det trekk i lønn... Anonym poster: ad556a6bf8df64e43ccedfceb971a11d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Det er nok dessverre lov det ja. Har man ikke tjent opp ferie, så blir det trekk i lønn... Anonym poster: ad556a6bf8df64e43ccedfceb971a11d Skulle ha visst dette før, ja. Takk for svar Jeg har tatt ferie i fire uker og har i denne perioden fem vakter. Får jeg trekk i neste månedslønn også? Jeg fikk ikke lønn for de to dagene jeg jobbet i forrige måned, blir det trekk for de tre dagene neste måned? Anonym poster: e956eccaf6c6dbe77826139b80f1d849
Gjest annemor30 Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Angående personalpolitikk burde arbeidsgiveren din spurt om du ønsket 5 ukers ferie,dette fordi du taper mye penger og ville vært klar over trekket som kom nå. Du skriver ikke hvor du jobber men jeg i det kommunale og får mai lønn utbetalt i juli,har en innestående lønning;)
LukaFrost Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Det dukker opp mange spørsmål om lønn og feriepenger i disse tider. I dette tilfelet til ts må jeg spørre: Hvorfor får hun ikke bare utbetalt lønn for de timene hun har jobba og så ikke noe lønn når hun har ferie og ikke jobber? Man kan jo ikke la være å få utbetalt lønn fordi man tar ut ferie. Når man har ferie får man jo ikke lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #6 Skrevet 19. juni 2012 Det dukker opp mange spørsmål om lønn og feriepenger i disse tider. I dette tilfelet til ts må jeg spørre: Hvorfor får hun ikke bare utbetalt lønn for de timene hun har jobba og så ikke noe lønn når hun har ferie og ikke jobber? Man kan jo ikke la være å få utbetalt lønn fordi man tar ut ferie. Når man har ferie får man jo ikke lønn. Takk for svar. Det lurer jeg også på, hvorfor får jeg ikke lønn for de vaktene jeg har jobbet i mai? Jeg kommer ikke til å jobbe i sommer da jeg har ferie og får dermed ikke lønn i sommer... Anonym poster: e956eccaf6c6dbe77826139b80f1d849
Fanta Exotic Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Syns dette virker rart.. Trodde man fikk 10% av opptjent beløp året før. (Så altså årets utbetalte feriepenger er 10 % av lønna i 2011). Og at lønna kommer utenom..
Gjest Cuntzilla Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 (endret) Dette hørtes en smule rart ut. For det første har jeg aldri blitt trukket i lønn på den måten når jeg har jobbet deltid/vakter. Da har systemet enkelt og greit vært sånn at man får lønn når man jobber og ikke når man ikke jobber (har ferie). Feriepengene blir bare utbetalt med en lønning i for eksempel juni. Har man jobbet i mai så får man både feriepenger og lønn sammen den måneden. Den andre måten å gjøre det på er jo å trekke alle 5 ukene man skal ha ferie det året av en lønn og betale ut feriepengene samtidig (og trekke 1 uke av dem). Sånn har jeg det nå, på fastlønn. Virker som dette er gjort hos deg, og da skal du ha lønn for de vaktene du skulle hatt når du var på ferie. Men første året jeg var i denne fastlønn-jobben så hadde jeg ikke oppspart feriepenger, og da fikk jeg for det første velge selv hvor mye ferie jeg ønsket å ta ut og for det andre så ble de trukket direkte fra lønna de månedene jeg tok dem ut. Altså ville jeg trodd at uansett system på jobben din så burde du fått betalt for de vaktene i mai du har jobbet, og så heller gå uten lønn den måneden du ikke har noen vakter. Men selv om jeg ikke skjønner helt opplegget deres så gjør sikkert økonomifolkene på jobben din det, så jeg ville spurt dem =) Endret 19. juni 2012 av Cuntzilla
smilo Skrevet 20. juni 2012 #9 Skrevet 20. juni 2012 Jeg mistenker at det du skulle hatt utbetalt for mai ble trukket for den siste ferieuken på feriepengeutbetalingen (4/26) og at du derfor endte med 200 kr i utbetaling. Jeg mener arbeidsgiver skulle spurt om du ønsker å ta full ferie, siden du ikke hadde opparbeidet deg fulle feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå