Gå til innhold

Hva kan skje om man ikke skriver arbeidsavtale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tittelen sier sitt. Hvilke konsekvenser kan det få om man ikke skriver denne avtalen?

Anonym poster: 2c4f3b462e3e0af9145f6e3ac9dfc712

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsavtale som i kontrakt tenker du på?

For det første skal man jo ha arbeidskontrakt i Norge i dag. For det andre så er det jo veldig vanskelig å bevise noe som helst dersom det oppstår disputt med arbeidsgiver når det ikke er skrevet ned noe sted hvor mye lønn man skal ha, hvor mye man skal jobbe og hva man skal gjøre etc.

Med andre ord åpner det opp for veldig mange potensielle konflikter.

Bedrifter som forsøker å operere uten kontrakt er heller ikke spesielt seriøse i mine øyne. Mitt råd: styr unna.

Anonym poster: cbd708c6cec35afc19297f9bef2aad45

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Tja. Du kan jo risikere at.

* At du må finne deg i masse ting som de egentlig ikke kan kreve.

* Du ikke får betalt for alle antall timer.

* At du får færre timer enn dere var enige i.

* At du ikke får lønna di.

* At du blir sagt opp på dagen.

* At du ikke får feriepenger.

* At du ikke får penger hvis du blir syk (tror jeg)

Dette er bare de første tingene som kom opp som jeg selv kan tenke meg at man kan risikere.

En jobb der du ikke skriver kontrakt, ville jeg uasett aldri hatt. Det virker veldig useriøst, og lite professjonelt. Høres ikke ut som en god arbeidsplass. Jeg tenker med en gang urimelige arbeisforhold, dårlig betalt, og stor utskiftning av folk.

Skrevet

Du kan vel miste jobben på dagen siden arbeidsgiver eller du ikke har noe bevis på at du faktisk jobber der.. Arbeidsgiver kan sikkert lønne deg mindre enn det du har rett på.. Og så har du ingen rettigheter som arbeidstaker hvis du ikke har kontrakt..

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Holder på med en eksamensoppgave, så er ikke jeg som skal ansettes i en sånn bedrift heldigvis. Ville nok styrt fint unna selv! :)

TS

Anonym poster: 2c4f3b462e3e0af9145f6e3ac9dfc712

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...