Gå til innhold

Hvordan bli lektor

imeria

Anbefalte innlegg

Hei! Er det mulig å bli lektor uten å ha gått "Lektorutdanning i ..."? Jeg er nemlig ferdig med 2. året i geologi på universitetet, men har funnet ut at jeg kanskje har lyst til å bli lærer i stedet. Hvis jeg tar 20 studiepoeng i geografi i høst, i tillegg til mine 60 studiepoeng i geologifag, kan begynne på PPU årsenhet i Oslo etter 3. året mitt. Men da blir jeg vel ikke lektor? Noen som vet hva jeg må gjøre for å bli lektor? Jeg har jo allerede mange fag som burde kunne brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ha mastergrad for å bli lektor, men med 4 års utdannelse blir du adjunkt (to fag med 60 studiepoeng pluss ppu er et vanlig krav, resten er fleksibelt). 5 år uten master tilsvarer adjunkt med opprykk.

Anonym poster: 49bb4a3fec702a6c62923e97cca756d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli lektor må du ta mastergrad. Dei som går på lektorutdanninga skal også skrive ei masteroppgåve i løpet av studiet.

Du kan enten ta

bachelor + master + PPU (då blir du lektor med opprykk sidan du har 6 år med utdanning, medan 5-årig lektorutdanning "bare" er lektor)

eller

bachelor + PPU + master (med mulighet til å få jobb som adjunkt etter PPU, å ta mastergraden seinare)

Endret av cogito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, tusen takk begge to! :)

Men har et spm fra dette sitatet: "med 4 års utdannelse blir du adjunkt (to fag med 60 studiepoeng pluss ppu er et vanlig krav, resten er fleksibel".

Vil det si at jeg MÅ ha 60 studiepoeng i 2 fag for å bli adjunkt? For ifølge UIO trenger jeg bare 20 studiepoeng ekstra for å kunne ta PPU i geografi, men da blir jeg altså ikke adjunkt? Eller?

Og hvis jeg bestemmer meg for å ta mastergrad, og så bli lektor, holder det da med geologiemnene mine, eller må jeg da ha 60 studiepoeng i et annet fagemne, eks geografi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen formelle krav til antall undervisningsfag for å bli verken adjunkt eller lektor.

Men det er eit vanleg krav at du må ha 2 undervisningsfag med 60 studiepoeng for å kome inn på ppu. Dei einaste som kan svare på det er studiestaden! (Skjønte ikkje heilt kva du meinte med at du kan ta ppu i geografi med bare 20 studiepoeng? )

I tillegg vil nok skulane som skal ansette deg foretrekke at du kan undervise i fleire fag - men dei set ikkje nødvendigvis same krav som universitetet om fagsamansetning - så der blir det din jobb å overbevise om kva du er kvalifisert til å undervise i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du master + ppu blir du lektor, uavhengig av om det er et undervisningsfag eller ei. Har du ikke master blir du adjunkt. Har du bachelor + 60 stp blir du adjunkt med opprykk.

Opptakskrav for å komme inn på PPU i Oslo:

Søkere må ha:

- Generell studiekompetanse og allmennfaglig universitets- og/eller høyskoleutdanning (Skjema for generell studiekompetanse)

- Minimum 180 studiepoeng (60 vekttall)

- Minimum 60 studiepoeng (20 vekttall) må være relevant utdanning innenfor ett av de fagdidaktiske fagene som tilbys

Rangering av søkere

Søkere på PPU heltid rangeres etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:

1. Søkere som er kvalifisert i to fag som det tilbys fagdidaktikk i går foran søkere med ett fag

2. Fullført mastergrad/hovedfag ved universitet eller høyskole. Mastergrad/hovedfag må dokumenteres med attestert kopi av vitnemål

3. Totalt antall avlagte studiepoeng

4. Dersom søkere ellers står likt, gjøres en totalvurdering hvor det legges vekt på karakterer i fagutdanningen og hvorvidt søkeren har andre skolefag

Det er hvert semester kvoter for hvor mange studenter som maksimalt kan tas opp i hvert enkelt fagdidaktisk fag. Fagkombinasjonen til søkerne spiller derfor en overordnet rolle for den totale rangeringen. Alle fag fylles i første omgang opp til 10 studenter, så til 20 studenter, så til 30 studenter for de fag dette gjelder og så til 40 studenter for de fag dette gjelder.

http://www.uio.no/studier/program/ppu/hvordan-soke/

Fagkrav for didaktikk i:

Geografi: 60 studiepoeng innenfor samfunnsgeografi og/eller naturgeografi. Minimum 60 studiepoeng geologi i tillegg til minst 20 studiepoeng geografiske emner, godkjennes også.

Naturfag: 60 studiepoeng bestående av emner innenfor biologi, kjemi, fysikk, naturfag, botanikk, zoologi, ernæring, miljøfag, medisin, bioteknologi, limnologi, økologi, astronomi, mekanikk, elektromagnetisme, termodynamikk eller statikk. Inntil 20 studiepoeng geologi godkjennes også. Det er en fordel med en kombinasjon av emner fra både biologi, fysikk og kjemi. Relevante naturfaglige emner innen ingeniørfag og helsefag kan også godkjennes.

http://www.uio.no/studier/program/ppu/hvordan-soke/fagkrav.html

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, no skjønte eg at dei 20 studiepoenga i geografi saman med 60 studiepoeng i geologi oppfyller fagkravet for geografi! Men då har du altså berre eitt fag, og stiller vel ikkje veldig sterkt i opptaket til PPU.

I forhold til å få jobb i skulen vil jo bacheloren din i geologi heilt sikkert kvalifisere deg for også å kunne undervise i programfaget geofag - så eigentleg har du to undervisningsfag. (Det er ganske nytt fag på vgs, og ikkje alle skular som har det. Det ser ut som at UiO ikkje har tilbod om fagdidaktikk i dette faget.)

Det er også verdt å tenkje på at geografi er eit ganske lite fag i skulen, så det vil vere ein fordel om du klarer å skaffe deg undervisningskompetanse i eit fag til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mente 20 geografi i tillegg til 60 geologi ja ;)

Jeg hadde geofag da jeg gikk på vgs, og hvis jeg velger å bli lærer etterhvert, vil jeg undervise i det! Grunnen til at mange skoler ikke underviser i dette faget, er kanskje fordi det ikke er så mange lærere med denne kompetansen?

Jeg har nesten nok studiepoeng til å kunne ta naturfag også:

- 60 geologi

- 15 studiepoeng kjemi

- 7.5 fysikk

- 7.5 statistikk

Men jeg kan kanskje ikke kombinere geologipoengene mine i begge fagfeltene? Eller hvordan er det?

Uff, det er ikke lett å vite hva man vil bli altså :S

Endret av imeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det står dette på UiO sine sider om fagkrav:

Husk at du ikke kan bruke de samme emnene som opptaksgrunnlag for flere fag.

Så då kan du visst ikkje bruke geologipoengene dine to gonger på å oppfylle to fagkrav. (Synast eigentleg det var ein merkeleg regel.)

Du skreiv at du har statistikk, men under fagkravet for naturfag står det statikk - det er noko anna - ein del av fysikk! (Statistikk høyrer inn under matematikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...