Gå til innhold

Katten min med svart insekt på seg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusemormi hadde en svart bevegelig prikk på poten sin. Når jeg tok på den krøp den innover i pelsen hennes og litt rundt. Jeg fikk tilslutt tatt jævelen og skvist den. Den var bitteliten svart litt avlang i formen. Nesten som en litt bred strek. Har INGEN kunnskap om insekter, vet bare at det ikke var en flått for de har jeg sett bilder av og er mye større. Kan det være en loppe ? Hun fikk sånn dråpe i nakken for noen uker siden som skal holde flått og lopper unna.. Så forøvrig en slik jævel ved siden av henne gående på dyna for en ukes tid tilbake også. Hvorfor går de stadig på henne om henne får middel mot det ? :kjefte: Og hvis ikke det er lopper, hva kan det være ? Og hvordan får jeg de til å holde seg unna pusen min?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pusemormi hadde en svart bevegelig prikk på poten sin. Når jeg tok på den krøp den innover i pelsen hennes og litt rundt. Jeg fikk tilslutt tatt jævelen og skvist den. Den var bitteliten svart litt avlang i formen. Nesten som en litt bred strek. Har INGEN kunnskap om insekter, vet bare at det ikke var en flått for de har jeg sett bilder av og er mye større. Kan det være en loppe ? Hun fikk sånn dråpe i nakken for noen uker siden som skal holde flått og lopper unna.. Så forøvrig en slik jævel ved siden av henne gående på dyna for en ukes tid tilbake også. Hvorfor går de stadig på henne om henne får middel mot det ? :kjefte: Og hvis ikke det er lopper, hva kan det være ? Og hvordan får jeg de til å holde seg unna pusen min?

Flått kan være på str med dette; .

Tro meg....

Anonym poster: 96640e43ec3c5503e31c2dbf028c78f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg....

De vokser etter hvert som de spiser skjønner du ;)

Skrevet

Tro meg....

HVA? :hakeslepp: Men har ikke de sånn bagasje på ryggen? Nei ikke si det a..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis nei. Her jeg bor vrimler det av flått. Katten min har faktisk kommet inn med ca 30 stk, omtrent på den str der... Hun har sikkert havnet inn i et flått-bol eller noe.

Jeg har sett variasjoner fra . til ____ tjukk......... Den sistnevnte er om den har sittet på lenge nok til at den detter av selv, god og mett...

Skrevet

Flått er veldig små før de begynner å suge blod. Etterhvert som den fylles med blod vokser de og blir store og runde. Høres ut som flått pusen din får på seg. Men det finnes mange forskjellige flåttmiddel, så det burde være mulig å få gjort noe med det. Er dessverre ingen ekspert på flåttmiddel, så der må nok andre hjelpe til. :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke nødvendigvis nei. Her jeg bor vrimler det av flått. Katten min har faktisk kommet inn med ca 30 stk, omtrent på den str der... Hun har sikkert havnet inn i et flått-bol eller noe.

Jeg har sett variasjoner fra . til ____ tjukk......... Den sistnevnte er om den har sittet på lenge nok til at den detter av selv, god og mett...

:sjokkert: Men fungerer ikke dette middelet noe i det hele tatt da ? Vil jo ikke få borrelia..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd 3 forskjellige flåttmiddel, i tillegg til flått-halsbånd. Dessverre så er det ingen av dem som har virket merkbart. Bor man et sted med mye skog/myr/fuktighet, så må man rett og slett bare finne seg i flått. Både på katten, og ofte på seg selv....

• Liker 2
Skrevet

Niks.. FUGLELOPPER! Har du katten inne? I fanget? Har du fått små bitt som ligner på knottstikk? Garantert fuglelopper. http://nhi.no/sykdommer/hud/kloende-lidelser/fuglelopper-14547.html

På apoteket får du tak i Frontline til katt som er et flytende middel du drypper fra kattens manke og bak til halerota. Dette får lopper og flått til å holde seg unna! Jeg ville også vasket sofaputer og lignende katten pleier å ligge på. Minst 60 grader, eller evt fryse det ned et døgn slik at loppene dør for så å vaske de av på 30-40 grader. De er ikke farlige, men ganske ekle å ha i hus!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:sjokkert: Men fungerer ikke dette middelet noe i det hele tatt da ? Vil jo ikke få borrelia..

Kunne vært fuglelopper ja, men de "hopper" mer en bare å krype..

Jeg har ikke merket at noe middel mot flått eller lopper hjelper, men for all del, skader ikke å prøve.

Borrelia er nok ikke så vanlig.. Jeg er selv ganske allergisk mot innsekter, les; kan havne i koma av 2 vepse-stikk samtidig, men flåtten reagerer jeg ikke på i det hele tatt.. :klo: forstå det den som kan..

Skrevet

Nå skal det sies at katter sjelden blir smittet pga flått. Men sjekk deg selv med jevne mellomrom dersom det viser seg at det er flått den tar med seg inn :)

• Liker 2
Skrevet

Niks.. FUGLELOPPER! Har du katten inne? I fanget? Har du fått små bitt som ligner på knottstikk? Garantert fuglelopper. http://nhi.no/sykdommer/hud/kloende-lidelser/fuglelopper-14547.html

På apoteket får du tak i Frontline til katt som er et flytende middel du drypper fra kattens manke og bak til halerota. Dette får lopper og flått til å holde seg unna! Jeg ville også vasket sofaputer og lignende katten pleier å ligge på. Minst 60 grader, eller evt fryse det ned et døgn slik at loppene dør for så å vaske de av på 30-40 grader. De er ikke farlige, men ganske ekle å ha i hus!

Åhh, ja det har jeg! 2 stk nede ved ankelen. Fikk også 3 stk ifjor på hofta ved magen på lignende tidspunkt..

Ok, takk! Da blir huset satt på hodet her med full rengjøring :husarbeid:

Skrevet

Jeg har prøvd 3 forskjellige flåttmiddel, i tillegg til flått-halsbånd. Dessverre så er det ingen av dem som har virket merkbart. Bor man et sted med mye skog/myr/fuktighet, så må man rett og slett bare finne seg i flått. Både på katten, og ofte på seg selv....

Ååh, dritt insekter ! Vi bor faktisk i Oslo nærme sentrum så veldig i faresonen skulle vi ikke være :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Ååh, dritt insekter ! Vi bor faktisk i Oslo nærme sentrum så veldig i faresonen skulle vi ikke være :sukk:

Og fuglelopper er ofte i huset om du har et fuglerede i nærheten. Feks i takrenna, eller i et tre rett ved..

Det er stort sett flått overalt der det er natur, men selvsagt mer utsatt i mer landlige områder.

Skrevet

Bilde av flått før den suger blod.

fl%C3%A5tt-1.jpg

• Liker 2
Skrevet

Og fuglelopper er ofte i huset om du har et fuglerede i nærheten. Feks i takrenna, eller i et tre rett ved..

Det er stort sett flått overalt der det er natur, men selvsagt mer utsatt i mer landlige områder.

Ja det er en del fugler her, det ligger noen fuglevinger som katten sikkert har kverka ute i hagen så jeg..

Skrevet

Bilde av flått før den suger blod.

Stygg som faen ! ÆSJ. Den var ikke slik form, den hadde de ekle bena under seg. Litt sånn rekeform. Googlet fuglelopper, lignet slike ..

Skrevet

Det er helt sikkert fuglelopper. De ser ut som knøttsmå, sorte, reker.

Som nevnt over, de er ikke farlige, og de kan ikke formere seg på verken katte- eller menneskeblod. De stikker, men dør etterhvert.

Rengjøring er greit, men det holder å støvsuge og så kaste støvsugerposen. ;)

:heks:

Skrevet

Nei dæven!!! Katti kom inn etter å ha vært ute i regnværet. La merke til en halvdau svart prikk igjen på pelsen når hun la seg ned. Tok den nærmere, og den hadde bena på sidene. Og var litt mere rund, men knøttliten. ÆSJ. Nå får jeg ikke sove inatt..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv ganske allergisk mot innsekter, les; kan havne i koma av 2 vepse-stikk samtidig, men flåtten reagerer jeg ikke på i det hele tatt.. :klo: forstå det den som kan..

Det er kanskje fordi flått ikke er et insekt, men en midd (edderkoppdyr).

Anonym poster: e599c1e23b4188cb020b7bb58da55831

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...