AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Hei. Jeg leker med tanken på å bli lærer, men klarer ikke å bestemme meg for om jeg ønsker å undervise på småskolen eller ikke. Er det noen som vil komme med noen pros og cons? Jeg synes begge virker veldig interessante på hver sin måte, men er samtidig redd for å velge feil. Jeg ønsker først og fremst å jobbe som norsklærer, men dersom jeg skal spesialisere meg på noe vis vil det kanskje bare være mulig i 5.-10.? Veldig glad for alle innspill og erfaringer. Anonym poster: 82cc24e9f9414667caf6c345fd03ff0f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 På småslolen vil du måtte jobbe med stort sett alle fag, og først når du kommer på ungdomsstrinnet, vil du kunne få jobbe først og fremst med de fagene du foryper deg i og mindre me andre. I tillegg kommer du til å se at svært mye av jobben som lærer dessverre ikke handler om undervisning, men oppdragelse, mekling, sosial kompetanse... Er det først og fremst fag du vil jobbe med, anbefaler jeg heller lektorutdanning eller bachelor/master + ppu. Da kan du jobbe på ungdomstrinnet og vgs. Anonym poster: 07fa411d9b1a169c3ea835ffc3f14f87
Lysemaur Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 1.-5. er ikke et valg. 1. -7. eller 5.- 10. 1
HedvigR Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Hvis du vil spesialisere deg i norsk så er det bedre med 5-10. enn 1-7. ja I 1-7. får du en litt bredere kompetanse i mange fag, mens i 5-10. en grundigere kompetanse i de fagene du velger. Også kommer det jo veldig an på om du vil drive med den første skrive- og leseopplæringa, det var det som gjorde valget enkelt for meg. Jeg vet at jeg ikke hadde hatt tålmodigheten til det, og heller ingen interesse for det. Å jobbe i ungdomsskolen og å jobbe i småtrinnene er jo to helt forskjellige ting, med vidt forskjellige arbeidsoppgaver. Prøv å tenk litt over dine egne styrker for å se hva du egner deg best til.
Viella Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Prøv deg litt som lærervikar på forskjellige trinn, så finner du fort ut hvilke elevgrupper du trives best med. Hvis jeg skulle valgt før jeg begynte på lærerskolen, er jeg sikker på at jeg hadde valgt "feil" hvis jeg ikke hadde prøvd meg litt først.
Gjest glædelig Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Jeg valgte 5-10 fordi jeg får bedre kompetanse i ferre fag. Dessuten tror jeg det er bedre å ha 5-10 utdanningen, og likevel jobbe på småtrinn, enn å ha 1-7 utdanningen for så å jobbe på mellomtrinnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå