Gå til innhold

Legens vurderinger

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor omfattende pleier en lege å undesøke en om en har slitt med forkjølelse og influensa en stund?

Jeg var hos legen pga dette ovennenvte, og han gadd så vidt å svare..."jaja, det var mange virus", men ikke noe han kunne undersøke..Trodde man kunne undersøke dette jeg? ? Jeg ba om å få en vaksine. Men det er vel kanskje for seint nå...

Jeg har en annen sykdom som jeg også går regemesig til legen for, men det ser ut som om den er den eneste han bryr seg om. Der var det full undersøkelse, EKG og masse blodprøver, men man undersøker jo bare det som det blir bedt om på laboratoriene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bare er forkjølet (evt. har influensa) og ingen bakterielle komplikasjoner som bihulebetennelse så er det ingen grunn overhode for legen å undersøke det noe nærmere. Hva mener du hun skulle undersøke? Ta prøver og etablere nøyaktig hvilket virus du slet med? Selv om du får vite navnet på viruset kan legen ikke gjøre eller gi deg noe for å få deg til å bli frisk raskere.

Gjest Fighter
Skrevet

Grunne til at han bryr seg mer om den andre sykdommen er vel forid den er ganske alvorlig og viktig å følge med på, mens en forkjølelse er veldig uskyldig så lenge den ikke har utvikla seg til en lungebetennelse,halsbetennelse,bihulebetennelse,ørebetennelse elle bronkitt. En forkjølelese i seg selv er fullstendig ufarlig og kan ikke behandles. Jeg tviler på at de gidder å bruke masse penger og ressurser på å undersøke det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Han kunne vel i det minste tatt en crp....!?

Skrevet

Crp er for å konstatere bakterieinfeksjoner. Det er ingen grunn til å ta crp ved forkjølelse eller influensa med mindre man mistenker en bakteriell "komplikasjon" - f.eks. bihulebetennelse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis en går til lege for forskjølelse og influensa, så vi legen konstatere om det er bakterielt eller virus.

Er det virus, som de fleste tilfeller er, så er det absolutt ingen ting å gjøre. Det finnes ingen kur for virus.

Og vaksine for influensa må taes når en person er fullstendig frisk hvis ikke blir man sykere. Og en infulensavaksine er i hovedsak beregnet for eldre, hjertesyke og andre personer som i hovedsak ikke burde får influensa.

Men for en frisk person er ikke influensa eller forkjølelse farlig.

Har det vært en bakteriell infeksjon så hadde du fått antibiotikakur.

For å finne ut om du har virus eller bakterier tar man en helt enkel hurtigsenking (CPR) får å se det. Helt greit.

Men som Veronal sier så tar man ikke crp, ved klare tegn på virussykdommer.

Hvis du har vært plaget med halsen f.eks og legen ser den er rød og hoven kan han ta en strep-test for å se om du får utslag på streptokokker for da å få antibiotika.

Ro og hvile er den beste medisin.

Og bare for å nevne blodprøver og undersøkelser i seg selv, så må det ligge en grunn bak og hvorfor en vil ta akkurat den blodprøven. Man sender jo ikke inn blodprøver bare for å sende inn, man må jo vite hva man er ute etter. Og mange blodprøver må sees i sammenheng med andre for å få et reelt bilde av sykdommer. EKG taes for å se an hjerte.

Men for vanlig influensa eller forkjølelse så er det ingen grunn til å ta prøver. Det er jo ikke noen prøver å ta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grunnen til at jeg ville ha vaksine var at jeg rett og slett ikke har tid til å bli syk nå. Jeg var syk i omtrent hele høst,og vinter og det gikk utover eksamen...Jeg har også små barn å ta meg av, og nå har vi vært vekselsvis syke annehver uke, og også samtidig! Det har vært mange her i nærområdet som har vært syke også.

Men jeg skal nå begynne å ta litt mere c-vitaminer..... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har forresten også hørt at den sykdommen jeg har faktisk kan være berettiget til at jeg burde ta vaksine....

Gjest Anonymous
Skrevet

Og vaksine for influensa må taes når en person er fullstendig frisk hvis ikke blir man sykere. Og en infulensavaksine er i hovedsak beregnet for eldre, hjertesyke og andre personer som i hovedsak ikke burde får influensa.  

Men for en frisk person er ikke influensa eller forkjølelse farlig.

.

I og med at legen sa at det var greit at jeg tok vaksine så antar jeg at han syntes dette var ok behandling.....(?) Det koster jo også litt å kjøpe dette da. Jeg har skjønt at vaksinen burde vært tatt på høsten da men, og at det slettes ikke er sikkert den virker på nye "angrep".

For det var som sagt ikke fordi jeg var i noen risikosone, at det var "farlig" for meg å få influensa at jeg ba om det. (selv om jeg har denne sykdommen)

Gjest Anonymous
Skrevet

Pga at det var en svært hissig influensa denne vinteren, så har det faktisk vært tomt med vaksiner mange plasser, og de mest viktige har blitt prioritert.

Men selvfølgelig hvis legen sier du kan få så kan du jo gjøre det. Men husk at du må være fri for sykdom når du tar den.

En annen ting er at vaksinen beskytter ikke mot forkjølelse og andre sykdommer, foruten kun influensa.

Det er mange som bruker influensa på en fellesbetegnelse på sykdom og forkjølelse og det er feil. Vaksinen er laget ut i fra tre forskjellige typer influensavirus og beskytter kun mot de aktuelle virusene. Så årets vaksine beskytter f.eks ikke mot andre influensavirus.

En vaksine består som regel av "døde" virus som tilføres kroppen, så kroppen starter å produsere egne antistoffer mot de aktuelle virusene.

Hvis du f.eks har begynt å bli syk da, vil en vaksine faktisk forverre sykdommen.

Men som sakt er det folk i risikogrupper, eldre og uføre som prioriteres først.

Hvis du tar c-vitaminer annbefales minst 1000 mg tabletter og ikke 200 som selges på butikker. (I sverige selges 1000 mg brusetabletter)

Ellers er Kiwi fulle av c-vitaminer.

På helsekosten kan du kjøpe svarthyllekstrakt som også kan brukes som kur eller forbygging. (anbefales)

Gjest Anonymous
Skrevet
Pga at det var en svært hissig influensa denne vinteren, så har det faktisk vært tomt med vaksiner mange plasser, og de mest viktige har blitt prioritert.

Men som sakt er det folk i risikogrupper, eldre og uføre som prioriteres først.

Ja, det var vel noe av grunnen til at jeg ikke ba om vaksine i høst. Jeg ble faktisk overrasket over at de hadde mere igjen her.

Jeg tenker som så at det nok også er min livssituasjon som kanskje gjør mitt immunforsvar dårlig..og vel, da vil dette kanskje få ringvirkninger også ut til samfunnet. Slik at jeg tar av vaksinekvoten. For "risikogrupper", hvem er det; de som også har påført seg selv en sykdom?? Så slik jeg ser på det så er det vel et definisjonsspørsmål hvem som er berettiget å få vaksine.

Gjest Anonymous
Skrevet
For "risikogrupper", hvem er det; de som også har påført seg selv en sykdom?? Så slik jeg ser på det så er det vel et definisjonsspørsmål hvem som er berettiget å få vaksine.

Det jo i hovedsak eldre og svake med nedsatt immunforsvar og personer med alvorlig hjerte-, kar- eller lungesykdom, som som prioriteres.

Og helsepersonell som jobber med pasienter kan vaksineres.

Så å definere hvem som er berettighet for vaksine blir jo litt å ta i da, det faktisk er få som har påført seg selv sykdom. Vi kan jo ikke la dem dø, fordi de selv har påført seg sykdom heller?

Influensa er faktisk er svært kraftig virussykdom som gjør at folk faktisk blir liggende uten i stand til å gjøre så mye.

Du får feber, hodepine og vondt i muskler og ledd. Tett nese, halsvondt, brystvondt er også vangli.

Matlysten forsvinner, og noen får magesmerter og oppkast.

Det finnes et produkt som heter "Relenza" som hjelper når du har fått influensa. Men dette må takes på begynnende stadium og reduserer lengden og du blir fortere frisk.

Gjest Anonymous
Skrevet
[

Så å definere hvem som er berettighet for vaksine blir jo litt å ta i da, det faktisk er få som har påført seg selv sykdom. Vi kan jo ikke la dem dø, fordi de selv har påført seg sykdom heller?

Influensa er faktisk er svært kraftig virussykdom som gjør at folk faktisk blir liggende uten i stand til å gjøre så mye.

Du får feber, hodepine og vondt i muskler og ledd. Tett nese, halsvondt, brystvondt er også vangli.

Matlysten forsvinner, og noen får magesmerter og oppkast.

.

Joda, når jeg har fått tenkt meg litt om her så er jeg enig med deg. Om man altså ser på vaksinens formål; det absolutte - å forhindre dødelig uitgang.

Jeg vet hvordan det er å ha influensa ja!

Men man kan jo også spørre seg hvilke konsekvenser det kan få for ens liv at en f.eks ikke får tatt en eksamen, eller at et semester går i vasken. Dette kan sikkert sees på som et litt dårlig eks. Men man kan jo tenke seg konsekvenser; økonomisk(før og etter), sosialt, yrkesmessig osv. Derfor syns jeg det kan bli litt snevert å kun gi vaksine til de som er i "risikosonen". Men jeg er enig i at utgangspunktet må være å først og fremst å gi vaksine til de som er i "risikoguppen".

Jeg forutsetter at vaksinen forhindrer en influensa å bryte ut også....eller??? Ellers ville det jo ikke vært noen hensikt for meg å ta den.

Jeg må innrømme at jeg egentlig synes det var rart at legen sa det var en ok behandling. Man kan jo bli litt bekymret når legen tar for mange prøver og undersøskelser også. Er han så usikker.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis legen sa du kan ta den, så kan du jo gjøre det.

Grunnet til denne prioriteringen er fordi det er begrenset med vaksiner, men hvis legen har så kan du jo ta den.

Ja, det er for å forhindre at influensaen bryter ut. Men som sakt er det i hovedsak tre typer virus fra tidligere influensaer de vaksinerer mot, og beskytter kun mot disse virusinfluensaen.

En vaksine består som regel av "døde" virus som tilføres kroppen, så kroppen starter å produsere egne antistoffer mot de aktuelle virusene.

Tar jeg ikke helt feil, så kom den "Fuijan-influensan" (Tror det var det den het) veldig uventet og jeg vet ikke om det finnes vaksine mot den typen. Men den andre influensaens som har vært her var det vaksiner mot, men den kom tidligere en antatt så det er litt vanskelig for hvert år å spå hvilken influensa som kommet, og vaksinen varer jo bare kort tid.

På helsekosten selges det svarthyllekstrakt som kan brukes som kur eller forebyggende og den er å annbefale.

Ellers kan du (hvis du bor slik til) dra til Sverige å handle 1000 mg c-vitaminer brusetabletter, og ta til du nesten får diare. I norge kan man ikke selge mere enn 200 mg.

Også på apoteket selges askorbinsyre, som er ren c-vitamin og kan blandes selv.

http://www.iform.no/kosttilskudd/vitamin_c.shtml

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...