AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #1 Skrevet 18. juni 2012 Heisann. Jeg lurer rett og slett på hvor vanskelig det er å få karakteren "A" i et fag når man holder på med høyere utdanning (fagskole, bachelor, master)? Jeg har lest mange forskjellige tråder om karakterer her på kvinneguiden, og jeg har lagt merke til at de fleste lander på B og C. Jeg har ingen tvil om at det finnes mange skoleflinke og kompetente folk her på KG, så jeg begynner rett og slett å lure på hvor vanskelig det egentlig er? Jeg begynner selv på fagskole om et par år, og jeg vil virkelig få gode karakterer. Hvis du skulle sammenlignet det å få en A med det å få en 6er på videregående, hvor stor forskjell er det snakk om da? Anonym poster: b5e288e055f0160f6eaf2f7fed234e20
Gjest nemorosa Skrevet 18. juni 2012 #2 Skrevet 18. juni 2012 Det er ikke umulig, men du må jobbe ganske hardt for den! Generelt sett har jeg opplevd at det er lettere å få gode karakterer på høyskolen enn det var på videregående, men dette regner jeg med varierer en del fra studie til studie. Dersom en synes fagene er interessante er det jo også mye lettere å jobbe seg frem mot en god karakter men A-er henger som sagt høyt oppe, og du må ha god kontroll på pensum for å få det. Selv sitter jeg igjen med 5 Aer etter bacheloren min, og de har jeg jobbet hardt for å få!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Jeg tror også det kommer mye an på studiet du tar. På ingeniørstudiet henger A´ene svært høyt, så jeg er overlykkelig for B´ene mine. Anonym poster: ac7d94b0586abaeeb16041e1d0c68484
drosophilia Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 (endret) I realfagsstudiet jeg er flink i får jeg alltid B og C. Det er supervanskelig å få A fordi du kanskje kun kan ha en bitteliten feil på en oppgave, eller ha glemt et ord, og så får du B. Jeg har jevne B'er i årstudiet i psykologi, som jeg ikke jobbet særlig hardt for (relativt sett). Jeg fikk min første A dette semesteret. Det var i et japansk kurs (kulturrelatert), hvor eksamen var oppgaveskrivning (over hele semesteret). Åpenbart var det greit å få A i slikt emne når man velger en ny og spennende problemstilling, er ærlig om hva man kan og ikke kan forklare, og har kilder og referering i oppgaven i orden. Skal sies at jeg valgte et veldig sært tema. edit: generelt vil jeg si at B-C anses som gode karakterer i høyere utdanning. For min egen del var det enkelt å få 6 på VGS, også som privatist. Jeg kan ikke si at jeg leste spesielt mye. Det varierer litt på studie: i psykologi var jeg skuffet over en C, men i realfag er jeg helt fornøyd med det. Med en C har jeg da oppfylt kravene for master, og studieveileder er klar på at C er en helt fin karakter. Det er liksom enten eller: over C, eller under C. Endret 18. juni 2012 av drosophilia
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Jeg synes det var vanskeligere å få A på universitetet enn 6 på videregående. Jeg er akkurat ferdig med medisinstudiet, og gikk ut med et snitt på B, men har kanskje 10 A'er og 4 C'er. Fornøyd med det, da jeg har jobbet ganske hardt for det I de fagene jeg har fått A har jeg hatt stort sett alt riktig i besvarelsene, så det er ikke stort rom for feil før man trekkes ned til B. Men målet mitt var egentlig å ikke få dårligere karakter enn C i noen fag, og det klarte jeg. Alt over er bonus Anonym poster: 058cdf5398c77eea3029a7ed67c2fb8d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Jeg jobber jevnt og trutt og får flertall A'er og resten B'er. Jeg vil ikke si at det er "vanskelig" å få A, men det krever at man er rutinert og jobber med stoffet på en god måte, i tillegg til at det kreves grei formidlingsevne på eksamen. Jeg synes det er lettere å få gode karakterer på universitetet enn på VGS. Jeg tror mange brenner seg på overgangen fordi de ikke kan støtte seg på trynefaktoren lengre, tidligere 5'er studenter ender nå plutselig opp på C fordi det viste seg at de egentlig ikke var så flinke likevel, de var bare flinke til å skaffe en god tone med læreren og late som de jobbet hardt. Anonym poster: 40de9a144ca99d3d60a91866dbbe84b6
LedigNavn Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har studert jus ved UiO og det var definitivt vanskeligere å få "A" der enn det var å få "6" på videregående. 1
iskaffe Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Hvilken fagskole tenker du på å gå? Jeg har gått 2 år på fagskole og fikk A begge årene. Gikk senere på universitet og der gikk det for det meste i B'er og noen C'er. Men også noen Aer. Mitt inntrykk er at det er vanskeligere å få A på universitet enn fagskole. Tror at det er større krav til å kunne teorien, tenke, analysere og gå i dybden av stoffet. 1
Kelsier Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Jeg syns det er mye lettere å få A på universitetet enn 6 på vgs. Men nå gikk jeg på en vgs hvor det var generelt veldig høyt nivå. På universitetet er det mer variert og dermed lettere å være på toppnivå.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Jeg studerer også jus, og det er svært mye vanskeligere å få A enn det var å få 6 på videregående. Men det sier seg på en måte selv; når snittet for primærkvoten er på 5, betyr det at hver eneste student på studiet var vant til å få gode karakterer på videregående. Av alle disse får ca 8-10 % A på hver eksamen. På forrige eksamen var det flere D-er enn B-er, og det er alltid flest C-er. Og dette er da som sagt kun folk som hadde over 5 i snitt fra videregående (eller 5,5 på sekundærkvoten). Men det avhenger nok veldig av hvilket studie du går på. En viss normalfordeling gjøres det så vidt jeg vet over alt, så om du feks er en typisk 6er-elev på videregående, og så begynner på et studie hvor snittet ligger på 3, vil du nok kunne oppnå gode karakterer lettere enn en del av de andre. Anonym poster: c4acd8111c8ede5e8611ebe7022df4ad 2
Gjest alille Skrevet 18. juni 2012 #11 Skrevet 18. juni 2012 For min del er det helt klart enklere å få A enn 6. Men dette kommer jo an på studiet, og en selv. Jeg har A i snitt og synes A-ene er enkle å oppnå. Andre på studiet synes ikke det - vi er alle forskjellige! Nå går jeg et studie der mange av fagene har 2 streker under svaret, og da er det hvertfall lettere å vite hva som skal til for å få A, enn i fag som krever mye større grad av drøfting etc.
Gjest HunterLady Skrevet 18. juni 2012 #12 Skrevet 18. juni 2012 Jeg har aldri fått A i min utdanning, men det er fordi jeg ser at jeg ikke fortjener det. Jeg har et liv utenfor studiene, og jeg har rett og slett ikke tid til å jobbe så mye som jeg kanskje egentlig ønsker med fagene. Jeg har som mål å bli ferdigutdannet, ikke å få A'er.
Kelsier Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Jeg studerer forøvrig også jus, jeg syns fortsatt det er enklere å få A på universitetet enn 6 på vgs. Endret 18. juni 2012 av MarteM
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 TS her. Jeg har planer om å gå på styrmann / skipper fagskole i Bergen eller Trondheim. Snittet mitt på videregående ligger på litt over 5. Jeg har noen 6ere i programfagene, og jeg ville rett og slett bare vite sånn cirka hvor vanskelig det kom til å bli å oppnå, om ikke høyere, i alle fall noenlunde like karakterer når jeg kommer på fagskolen. Jeg har også forstått det slik at man ikke har faget gymnastikk på fagskolen, stemmer det? Anonym poster: c3048c9c7e6e4606be1f850fee2974cb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #15 Skrevet 18. juni 2012 Jeg fikk A i alle fag i bachelorgraden min, men utmerket meg ikke så mye på videregående, og hadde et snitt på 4 komma noe. Jeg jobber nok mer enn mange andre, mye på grunn av en brennende interesse, men jeg tror (dessverre?) at mye av det handler om "anlegg" for studier. Det meste kommer rett og slett lettere for meg enn for de fleste andre jeg kjenner. Anonym poster: 9e28a5a069c7a072f59c88796d78af4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå