AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Hei. En av de beste kameratene til kjøresten min skal gifte seg til høsten, la oss kalle han "Martin" og at han skal gifte seg med "Pia". Jeg har blitt god venn med "Pia". Hun er helt i slutten av 20 årene og har en frisk sønn i barnehagealder. Men hun er optatt av å være populær og morsom. Og selv om hun er følsom ovenfor personlige problemer, er hun ofte grunn og overfladisk. Kjæresten min sier at alle gutta synes at Martin har blitt mer overfladisk etter han møtte henne. Martin har en multihandicappet lillesøster på 11 år, som er veldig glad i storebroren sin. Han har alltid stilt opp for henne. Nå får ikke lillesøsteren hans være med på bryllupet. Ikke i kirken en gang. Foreldrene til Martin er veldig lei seg og har spurt om hun kan få være med i kirken og en halv time av middagen. Men Pia sier det er vår dag å vi skal ha all opmerksomheten denne dagen. Ikke hun. Og hun kommer til å mase på broren sin hele tiden og lage lyder. Dessuten er hun imponert over Martin som bare konsekvent sier nei, når foreldrene han tilbyr å betale i dyre dommer og sier at er det hjerterom er det husrom. Pia synes det er utrolig at Martin ikke ber dem dra til helvete. Eller sier at de får komme alene eller la være å komme. Pia skryter av at Martin er så snill og rolig. Men har hørt at han var snillere før. Jeg synes dette er så vondt. Jeg har sagt at jeg synes at det hadde vært hyggelig om hun kunne kommet en tur, og at jeg synes synd på henne. Jeg er jo ikke famile, har ikke kjent dem lenge og har ingenting med dette, men tror jeg kunmne fått Pia til og se det fra en annen synsvinkel. Jeg har arbeiddserfaring med funksjonshemmede barn. Synes dette er hjerteskjærende. Bør jeg si ifra eller la det ligge? Sorry for skrivefeil. Anonym poster: 7e8ffd80ef797594f031f5e3c1e170ed 3
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Hjerteskjærende og forferdelig egoistisk av bruden! Har du snakket med "Martin" om det? Du trenger ikke si nøyaktig hva du mener, men du kan stille spørsmål. Spør hvorfor han ikke vil ha søstern sin der. Når han svarer, spør om hva søsteren synes om at hun ikke får være med. Spør om "Martin" kommer til å savne å ha henne der. Spør om "Martin" hadde blitt lei seg om han ikke var invitert i et bryllup fordi han var til sjenanse. Hvis kompisen din har reflekterte svar og ikke et snev av usikkerhet må du bare akseptere det. Men hvis du ser at han eeegentlig vil ha søstern sin der, bør du definitivt blande deg mer og stille de samme spørsmålene til "Pia", for å prøve å åpne øynene hennes litt mer. 17
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 for en dame.burde ta det opp på noen måte .for det her var fælt å lese! Anonym poster: 1a8b34621a1767cff00a97a880604979 10
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Det var lurt! Å se hvordan Martin reagerer, at jeg ikke har tenkt på det! Takk. Det kan jeg gjøre uten at det blir rart. Godt å høre at flere synes det er hjerteskjørende. Tror ikke Pia gjør det for å være slem, tror det er fordi hun ikke skjønner at lillesøsteren hans kan tenke så langt. Og fordi hun blir flau for alt som er rart. Anonym poster: 7e8ffd80ef797594f031f5e3c1e170ed
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Er vel ikke poppis å si denne høyt men jeg skjønner bruden godt. Har selv vært i et flott bryllup hvor en av de unge gjestene laget så mye lyd at det selv med godt lydanlegg var umulig å høre talene. Utbruddene ble høyere og høyere og etter noen vennlige formaninger ble hun aggressiv og bæsjet på seg. Etter det ble hun kjørt tilbake til institusjonen der hun bor. Da kunne vi fortsette middagen i rolige og hyggelig lag og det ble en flott kveld. Brudeparet fikk blomster og beklagelse fra familien til jenta kort tid etterpå, nå har de lært og vi ser henne ikke mer. Hun skjønner uansett ikke hva som skjer rundt seg og har ikke noe glede av det så da er det like greit. Anonym poster: a89a98e9e0af4132a76ca966cabb1ef4 6
Gjest Søgni Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Er vel ikke poppis å si denne høyt men jeg skjønner bruden godt. Har selv vært i et flott bryllup hvor en av de unge gjestene laget så mye lyd at det selv med godt lydanlegg var umulig å høre talene. Utbruddene ble høyere og høyere og etter noen vennlige formaninger ble hun aggressiv og bæsjet på seg. Etter det ble hun kjørt tilbake til institusjonen der hun bor. Da kunne vi fortsette middagen i rolige og hyggelig lag og det ble en flott kveld. Brudeparet fikk blomster og beklagelse fra familien til jenta kort tid etterpå, nå har de lært og vi ser henne ikke mer. Hun skjønner uansett ikke hva som skjer rundt seg og har ikke noe glede av det så da er det like greit. Anonym poster: a89a98e9e0af4132a76ca966cabb1ef4 Men dette kan man jo fint unngå, jeg vil si at det du beskriver er et skrekkscenario. Hvis lillesøstra blir med i bryllupet og har med seg en ledsager (går ut fra at foreldrene ikke vil ha ansvaret, i og med at det er bryllupet til sønnen deres) så kan ledsageren legge til rette for at de kan trekke seg unna hvis det oppstår noen ugreie situasjoner i løpet av festen. Det må ikke bli sånn. 20
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Men dette kan man jo fint unngå, jeg vil si at det du beskriver er et skrekkscenario. Hvis lillesøstra blir med i bryllupet og har med seg en ledsager (går ut fra at foreldrene ikke vil ha ansvaret, i og med at det er bryllupet til sønnen deres) så kan ledsageren legge til rette for at de kan trekke seg unna hvis det oppstår noen ugreie situasjoner i løpet av festen. Det må ikke bli sånn. Foredrene hennes satt sammen men henne ved bordet og prøvde så godt de kunne men det gikk galt likevel. En ting er å hanskes med et lite barn men dette var snakk om ei stor lubben jente på snart 17 år. Da er det ikke bare bare å løfte henne vekk heller. Ikke gøy for brudgommen å få sin tale til bruden avbrutt med voldsomme hyl, fekting og "oj jeg tror hun har bæsjet på seg". Anonym poster: a89a98e9e0af4132a76ca966cabb1ef4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Fy faen for en bitch er det første jeg tenker! Det er hans familie jo, og hun skal selvfølgelig ta del på denne viktige dagen i broren sitt liv. Om det hadde vært sånn at det kun var voksne som var invitert hadde det vært en ting, men sånn forskjellsbehandling er det værste jeg vet om! Anonym poster: f668520324f6227abdd7f48980002c21 5
Pria Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Tror ikke vi skal være så snare med å hyle at hun er en bitch. 5
Gjest Søgni Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Foredrene hennes satt sammen men henne ved bordet og prøvde så godt de kunne men det gikk galt likevel. En ting er å hanskes med et lite barn men dette var snakk om ei stor lubben jente på snart 17 år. Da er det ikke bare bare å løfte henne vekk heller. Ikke gøy for brudgommen å få sin tale til bruden avbrutt med voldsomme hyl, fekting og "oj jeg tror hun har bæsjet på seg". Anonym poster: a89a98e9e0af4132a76ca966cabb1ef4 Nei, men nå er dette en jente på 11 år, og det er ingen grunn til å tro at dette vil skje, da alle er individer og ikke alle funksjonshemmede oppfører seg likt i to relativt like situasjoner. Men det er mulig bruden tenker som deg eller har en lik erfaring. Det er søstera til brudgommen det er snakk om, og jeg synes faktisk det er verst at han ikke reagerer mer (etter hva vi vet i alle fall)...Mye verre enn at bruden "nekter". 10
Strawberrygirl Skrevet 18. juni 2012 #11 Skrevet 18. juni 2012 Jeg blir skikkelig sint når jeg leser det her! At ei som er multihandikapet ikke skal få komme i bryllupet er hårreisende! å ekskludere henne på denne måten gjør at man klart og tydelig forteller at hun ikke er like god som oss andre bare fordi hun har et handikap. Det er ikke hennes skyld at hun er slik. Vi mennesker må slutte å være så egoistiske! Bare fordi hun er annerledes er hun ikke like mye et menneske? Bare fordi hun er annerledes får hun ikke lov til å komme i broren sitt bryllup? Selv om hun kanskje ikke har en forståelse av alt som skjer, så har hun sanser som gjør at hun sanser at dette er en annerledes dag og hvor det kanskje skjer noe spennende? Hun er jo familie hun også. Hvis dette hadde oppstått i min familie, hadde jeg faktisk latt være å gå i dette fisefine bryllupet! Det er ikke bare hennes bryllup, det er faktisk også mannen som har bryllupsdag, så han må få ha de han vil ha i sitt bryllup. Jeg har jobbet flere år med barn som har nedsatt funksjonsevne, og hun kan fint ha med seg en ledsager/støttekontakt som tar hånd om alt av stell, mating og skjerming hvis det blir for mye lyd som sjenerer. Håper du virkelig gjør en innsats for å få med søsteren som gjest i bryllupet 6
Ellevill Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 Usympatisk dame! Men at broren/brudgommen går med på det, er jo det verste!! 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 Tror ikke vi skal være så snare med å hyle at hun er en bitch. Nei, men det var fortsatt min første tanke! At noen er sånn er helt ufattelig. Men som flere sier, det værste er jo at broren/brudgommen ikke sier noe til dette. Enda et mannfolk som er redd for å stå opp mot dama si (om det er tilfelle). Anonym poster: f668520324f6227abdd7f48980002c21 2
kaprifolen Skrevet 18. juni 2012 #15 Skrevet 18. juni 2012 Vel... jeg hadde ikke sett ei slik dame som noe stort tap om vennskapet røyk, så ville i alle fall prøvd å ta det opp med henne. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #16 Skrevet 18. juni 2012 Vel. Hadde min kompis behandlet søsteren sin på en slik måte, så hadde jeg meldt fra om at heller ikke jeg kommer i bryllupet. Og det regner jeg da med at denne kompisen sine foreldre etc. også hr gitt beskje om. Anonym poster: 12943103018d3a4dc51f7b025a33f3e1 5
Niennas Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 Vel... jeg hadde ikke sett ei slik dame som noe stort tap om vennskapet røyk, så ville i alle fall prøvd å ta det opp med henne. Dette er jeg veldig enig i. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #18 Skrevet 18. juni 2012 Jeg jobber som personlig assistent for ei som har CP. Hun er "all there" i hodet, men sitter i rullestol, og både armer og ben går overalt. Når hun blir veldig glad eller er trist så kommer hun ofte med høye lyder, hun klarer ikke kontrollere følelsene sine med kroppen slik "vi andre" kan. Hun kom i vielsen vår (vi er inne nære nok til at hun var invitert i bryllupet), og hulket både høyt og ulte av og til, fordi hun ble så rørt. Og vet du hva? I didn't care less! Det er sånn hun er, det betydde mer for meg at hun valgte å komme og se at jeg giftet meg, framfor at det kom en lyd eller to fordi hun ble rørt. Har ikke fått noen negativt reaksjoner på dette (og om jeg hadde fått det så hadde jeg faktisk gitt faen, det var min vielse, og hvis jeg var fornøyd så burde andre også være det) i etterkant, og flere har sagt at de synes det var flott at hun kom på vielsen. Anonym poster: fce8b37dbc34be1b1f4baf7aef0324bb 29
Pria Skrevet 18. juni 2012 #19 Skrevet 18. juni 2012 Synes ikke det er riktig av oss og dømme denne bruden som bitch. Vi kjenner ikke denne multihandikappede jenta og vet heller ikke hvordan hun opplever store selskaper eller om hun forstår når hun må være stille. Noen multihandikappede takler det fint men mange blir urolige og stressede og kan reagere med hyling og skriking. Hvis det er slik at hun vil rope på broren sin under vielsen, middagen, avbryte under taler, dansen etc. og bli frustert og hyle enda mer når han ikke kan komme ilende så må jeg si at jeg forstår bruden veldig godt. Og nei jeg hater ikke multihandikappede, vi har en slik gutt i familien min også og han er en av oss men det er enkelte situasjoner han ikke kan være med pga. oppførselen hans som er svært utagerende. Et eks. er begravelse. 7
addict Skrevet 18. juni 2012 #20 Skrevet 18. juni 2012 Jeg hadde sagt rett ut hva jeg mente om saken. Høyt, tydelig og opp i trynet på henne. Evt drukket meg så dritings at jeg kunne kompensert for 20 multihandikappede barn i det bryllupet Fyfarn for ei drittkjærring. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå