Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Januar 2011 begynte jeg med jogging, jogget 3-5ganger ii uken, uten fokus eller mål, bare med ei pulsklokke for motivasjonens skyld.

I januar 2012 tok jeg treningen inn på treningssenter fordi jeg blir alt for fort syk. Trener 40-60min cardio på mølle, step og ellipse, hver hverdag og styrke 2ganger i uka.

Frokost 1000:

1 eple med kanel og ett knekkebrød med røkt kalkunpålegg

-trening-

Lunsj 1200:1skyr, 30g yoghurtnøtter

Lunsj2 1500: 1/2 brokkoli, 1 gulrot, 1/4kål, kokt uten smør og salt

Middag: full tallrik med salat og grønnsaker, 1-2kyllingfileter, svinefileter eller samme kjøtt i strimler med pita eller brød, Gjerne 1spiseskje tzatsiki til og.

Jeg studerer hjemme og har ikke mye tid til ting utenom trening og studie, nå har jeg ferie frem til høsten.

I det siste har jeg følt meg veldig sliten og trøtt, sliter litt med å sove siden jeg har vært urolig, så jeg legger meg ti-elleve men sovner ikke før rundt tolv og våkner syv og da sover jeg dårlig frem til halv ni.

Er helt zombi på ettermiddagen og kvelden, og jeg begynner å bli slakk på treningen, og jeg klarer ikke holde ut like lenge som før. Det begynner å bli kjipt å trene, fpr jeg er svimmel og jeg klarer liksom ikke henge helt med.

Det har vært slik i tre uker snart..

Hvor går det galt her?

Jeg har aldri hatt noen trener eller noe sånt, men jeg kjenner en del folk på treningsstudioet og jeg har aldri fått noe dårlige tilbakemeldinger på øktene mine, noe konstruktiv kritikk i begynnelsen, men ikke noe mer..

Før var trening det beste jeg visste, men nå virker det som jeg har gått på en smell. Var på somatisk undersøkelse, blodprøver og urinprøver for to uker siden, alt var fint, men jeg tenkte ikke så mye på problemene med treningen akkurat da så jeg tok det ikke opp.

Kan det være lite søvn? Lite mat?

Beklager langt innlegg, men jeg syns det er viktig å få frem alle faktorer her. Håper noen kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser utrolig lite. Hvorfor spiser du så lite? Du får ikke i deg nok næring. Du må legge inn mer mat i måltidene dine. Hva ønsker du å få ut av treningen å så lite mat? Driver du å går ned i vekt?

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Uten å være en ekspert synes jeg du får I deg altfor lite mat til å trene så mye som du gjør. Ser at du spiser mye sunt, men mye av det er svært kalorifattig, og jeg synes også du får I deg lite proteiner, kanskje du skulle prøve å spise litt mer? Hva med litt kveldsmat?

Du sier at alle prøver hos legen var fine, har du sjekket stoffskifte ditt, lavt stoffskifte kan føre til at du føler deg trett og slapp, tappet for energi.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Høres ut som du trenger fler hviledager! Kroppen din er utkjørt, den trenger rett og slett et par pauser.

Hviledag er et litt misvisende begrep, for du trenger ikke ligge på sofaen som et slakt på hviledagene. Bruk hviledager til å gå rolige turer ute i nabolaget, i ca samme tempo som du ville gått med en hund. Eller rolige svømmeturer i basseng.

Legg inn MINST to hviledager i uka så mye som du trener ellers.

Synes ikke du skal trene så mye kondisjon fremover heller, 40-60 min hver dag er ganske mye hvis du er "utbrent"

Helt konkret synes jeg du bør ta to helt kardiofrie dager hvor du heller går tur :)

Det er viktig å la kroppen hvile, og de fysiske plagene og den dårlige søvnkvaliteten din er klassiske tegn på at du har kjørt kroppen for hardt.

Skrevet

Jeg syns ikke jeg gjør noe annet enn å spise!

Hos mamma har jeg vokst opp med dårlige matvaner, godmorgen-yoghurt, to knekkebrød og micro-middag så lenge jeg kan huske. De matvanene jeg har lagt til meg nå har vært en kamp (haha:p) for jeg har følt meg veldig mett og nesten vært konstant kvalm, bare tanken på å spise mer er nesten litt fjern..

Eller sånne shakes da, men jeg vet ikke om det er bare for folk som bygger masse muskler? Eller kan jeg bruke det som ekstra måltider?

Jeg trener hovedsakelig fordi jeg syns det er gøy og fordi jeg vil delta i løp etterhvert bare for moro, ikke for å gå med i vekt.

Hos legen sjekket de stoffskifte ja, også sjekket de seritin(?)nivået.

Beklager om jeg virker helt grønn på dette, mat og kosthold aldri vært noe tema hjemme hos meg da jeg vokste opp, og jeg har ikke begynt å bli opptatt av det før nå heller, kanskje litt sent i en alder av 23:s

Skrevet

Takk kevlarsjäl, det høres veldig fornuftig ut:) jeg har nok havnet i en liten felle om at jeg syns jeg gjør for lite i hverdagen så jeg "trenger" å ha noe mer å gjøre.

Rolig svømming er noe jeg kunne tenke meg, men syns du kostholdet ser greit ut?

Skrevet

Jeg syns maten din ser bra ut, men er enig i at det er litt lite proteiner. Når spiser du middag? Kanskje du kan spise f.eks en halv boks cottage cheese før du legger deg? Ellers syns jeg noen hviledager høres fornuftig ut! Utforsk nye steder der du bor, gå i koselige nabolag eller ta deg en tur i kajak om du har muligheten til det :)

Skrevet

Om du ikke skal ned i vekt bør du ligge på rundt 2000 kcal hver dag. Når du trener så mye cardio som du gjør forbrenner du mange kcal og kroppen din trenger påfyll. Er ikke så store endringer du trenger å gjøre. Men legg til to ekstra knekkebrød til frokost og mer variert pålegg, lag deg en omelett til lunsj. Skyr er ikke lunsj men et lite mellommåltid. Middagen din høres fin ut, bruk grove produkter, grovt pitabrød er bra. Du kan gjerne variere og ha fullkornsris/pasta til også. Ta deg gjerne en banan og en annen frukt eller gulrot utover dagen. Få i deg mer mat ihvertfall. For meg er det du spiser ekstremt lavkalorikosthold. Om du i tillegg trener til å være med på løp/maraton o.l trenger kroppen din proteiner og mer mat. Trege karbohydrater er fint når du ikke skal ned i vekt og bare holde deg i form. Jogge 3-5 ganger i uken er ikke noe overtrening, du trenger ikke ta noe pause. Jeg har i perioder jogget hver eneste dag. Men, du trenger ikke jogge like langt hver gang. Ha 3 dager hvor du har langkjøring og løper rundt 60 min. De resterende dagene kan du jogge rundt 30 minutter. Dette må du bare føle på selv.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Takk kevlarsjäl, det høres veldig fornuftig ut:) jeg har nok havnet i en liten felle om at jeg syns jeg gjør for lite i hverdagen så jeg "trenger" å ha noe mer å gjøre.

Rolig svømming er noe jeg kunne tenke meg, men syns du kostholdet ser greit ut?

Jeg tør ikke gi deg kostholdsråd basert på "en vanlig dag" siden du sikkert varierer litt mer enn det som står her:) synes det ser greit ut, så lenge du får i deg frukt og grønt hver dag.

Et generelt råd er å variere på hvilke frukt og grønnsaker du spiser hver dag. I steden for å spise et eple hver dag, bør du heller kjøpe inn sju forskjellige frukt/grønt, og så tar du en hver dag! Da velger du etter humøret. Grønnsaker og frukt inneholder mange energigivende og "oppbyggende" stoffer som gir deg overskudd! Så bytt ut eplet til frokost med en appelsin/annanas/granateple/mango/pære/banan/kiwi:>

Gjest *Maja*
Skrevet

Januar 2011 begynte jeg med jogging, jogget 3-5ganger ii uken, uten fokus eller mål, bare med ei pulsklokke for motivasjonens skyld.

I januar 2012 tok jeg treningen inn på treningssenter fordi jeg blir alt for fort syk. Trener 40-60min cardio på mølle, step og ellipse, hver hverdag og styrke 2ganger i uka.

Frokost 1000:

1 eple med kanel og ett knekkebrød med røkt kalkunpålegg

-trening-

Lunsj 1200:1skyr, 30g yoghurtnøtter

Lunsj2 1500: 1/2 brokkoli, 1 gulrot, 1/4kål, kokt uten smør og salt

Middag: full tallrik med salat og grønnsaker, 1-2kyllingfileter, svinefileter eller samme kjøtt i strimler med pita eller brød, Gjerne 1spiseskje tzatsiki til og.

Jeg studerer hjemme og har ikke mye tid til ting utenom trening og studie, nå har jeg ferie frem til høsten.

I det siste har jeg følt meg veldig sliten og trøtt, sliter litt med å sove siden jeg har vært urolig, så jeg legger meg ti-elleve men sovner ikke før rundt tolv og våkner syv og da sover jeg dårlig frem til halv ni.

Er helt zombi på ettermiddagen og kvelden, og jeg begynner å bli slakk på treningen, og jeg klarer ikke holde ut like lenge som før. Det begynner å bli kjipt å trene, fpr jeg er svimmel og jeg klarer liksom ikke henge helt med.

Det har vært slik i tre uker snart..

Hvor går det galt her?

Jeg har aldri hatt noen trener eller noe sånt, men jeg kjenner en del folk på treningsstudioet og jeg har aldri fått noe dårlige tilbakemeldinger på øktene mine, noe konstruktiv kritikk i begynnelsen, men ikke noe mer..

Før var trening det beste jeg visste, men nå virker det som jeg har gått på en smell. Var på somatisk undersøkelse, blodprøver og urinprøver for to uker siden, alt var fint, men jeg tenkte ikke så mye på problemene med treningen akkurat da så jeg tok det ikke opp.

Kan det være lite søvn? Lite mat?

Beklager langt innlegg, men jeg syns det er viktig å få frem alle faktorer her. Håper noen kan hjelpe.

I himmelens navn! Du sulter deg selv. Er ikke rart du er slakk. Hadde krepert på det "kostholdet" der. Brokkoli, gulerot og kål er ikke et måltid, det er tilbehøret TIL et måltid. Det eneste som er bra av det du spiser er middagen.

Du burde få inn mer egg, kylling, karboandedeig, frukt, nøtter og sunne oljer.

Du kommer til å kjøre deg selv ned i grøften om du fortsetter på denne måten. Ikke bare brenner du muskelmasse som igjen gjør at du setter ned forbrenningen, men du kommer til å legge på deg i sekundet du begynner å spise som oss normale dødelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...