AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Har nettopp tatt min siste p-pille, og vi har tenkt å prøve å få barn. Hva bør vi ta hensyn til når vi skal prøve å få barn? Lest at man bør ta folat, stemmer det? Vet også at jeg har litt lavt jernlager, hvordan påvirker det og hva kan jeg evt gjøre med det? Dette blir vårt første barn, og vet i grunn veldig lite om hva man bør gjøre når, når går man til legen etter at man har blitt gravid osv? Anonym poster: 3b6543e03c31b29145ca0234dc014233
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Ja du burde ta folat, og jerntilskudd hvis jernlageret ditt er såpass lavt. Ta en blodprøve for å sjekke. Når du blir gravid er det vanlig å reise til lege/jordmor engang mellom uke 8-12, helst nærmere uke 12. Du kan jo forberede deg ved å lese kostrådene på matportalen, der står alt gravide IKKE skal spise- og det er sikkert masse du ikke visste på forhånd Men det er utrolig viktig å vite hva man kan putte i seg og ikke, for gjør man noe galt kan det få fatale følger for fosteret. Belag deg gjerne på at mange har veldig laaaange sykluser etter pilleslutt og det kan ta en stund å bli gravid, er du heldig så klaffer det fort! Lykke til Anonym poster: 66c254c4311f405139ee14bfe8d561aa
Athene Skrevet 18. juni 2012 #3 Skrevet 18. juni 2012 Folat skal man ta tre måneder før man begynner å prøve, for å sikre at folatlagrene er fulle i det man blir gravid. Jern bør tas i samarbeid med lege, etter at jernmangel er påvist gjennom blodprøve. Ellers bør man sette seg inn i kostholdsrådene for gravide, og tenke over at hva man gjør også i dagene før eggløsning kan føre til spontanabort og missdannelser. Man bør også unngå alkohol mellom eggløsning og mens. Rent praktisk kan du bli gravid omtrent fra det du slutter med pillen, eller det kan ta måneder før du får eggløsning igjen. Begynn å noter ned når du har første dag i mens, slik at du får kontroll på når syklusene dine blir regelmessige.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 jeg gikk rett i fast syklus når jeg kuttet pillene(cerazette) og det etter 11 år sammenhengende på piller Fikk mensen etter ca 30 dager, og så kom den med 28-30 dagers mellomrom Gikk 6 mnd før jeg ble gravid, men mistet dessverre i uke 6. Da ble syklusen skikkelig rotete! Fra 27 til 34 dager imellom, noen ganger bare brun gørre (beklager detaljer) Tok nesten 6 mnd før jeg hadde rent, friskt blod igjen og en mnd etter det var jeg gravid Tok altså 13 mnd fra pilleslutt til en graviditet jeg fikk gå fullt ut Jeg fikk forresten beskjed med gynekolog at livmorslimhinnen min var veldig tynn, sikkert fordi jeg hadde gått på cerazette i to år og ikke hatt mensen i det hele tatt. Så den trengte nok lit tid på seg til å vokse seg tykk og god så den var klar til en graviditet Spis sunt ver i aktivitet ikke sitt med laptop på faget eller ha mobilen i lomma pga stråling (Dette gjelden mannen også!) Ha sex når dere føler for det, men klart det hjelper å vere MER aktiv rundt eggløsning om du vet når du har den (Jeg hadde den på dag 14 når jeg hadde 28 dagerssyklus) Anonym poster: 1077848b31ffdc3fe70bfc96a45f7484
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 jeg gikk rett i fast syklus når jeg kuttet pillene(cerazette) og det etter 11 år sammenhengende på piller Fikk mensen etter ca 30 dager, og så kom den med 28-30 dagers mellomrom Gikk 6 mnd før jeg ble gravid, men mistet dessverre i uke 6. Da ble syklusen skikkelig rotete! Fra 27 til 34 dager imellom, noen ganger bare brun gørre (beklager detaljer) Tok nesten 6 mnd før jeg hadde rent, friskt blod igjen og en mnd etter det var jeg gravid Tok altså 13 mnd fra pilleslutt til en graviditet jeg fikk gå fullt ut Jeg fikk forresten beskjed med gynekolog at livmorslimhinnen min var veldig tynn, sikkert fordi jeg hadde gått på cerazette i to år og ikke hatt mensen i det hele tatt. Så den trengte nok lit tid på seg til å vokse seg tykk og god så den var klar til en graviditet Spis sunt ver i aktivitet ikke sitt med laptop på faget eller ha mobilen i lomma pga stråling (Dette gjelden mannen også!) Ha sex når dere føler for det, men klart det hjelper å vere MER aktiv rundt eggløsning om du vet når du har den (Jeg hadde den på dag 14 når jeg hadde 28 dagerssyklus) Anonym poster: 1077848b31ffdc3fe70bfc96a45f7484 Nå er cerazette en minipille, og ikke en p-pille. Så det er snakk om andre hormon-doser og blir ofte litt annerledes. Anonym poster: 66c254c4311f405139ee14bfe8d561aa
^me^ Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 her tok det 3 mnd før mens kom og 8 mndr til jeg ble gravid etter å ha sluttet med p-pillen, så smør deg inn med tolmodighet og ta det som en hyggelig overaskelse om dere får det til med en gang. gjennomsnittlig tar det et halvt år før du blir gravid etter p-pilleslutt kjøp deg folat på apoteket og ta de istedetfor pillen ellers har vi eget forum her som bare er for de som prøver å få barn. her inne finner du mange som er i samme situasjon som deg og her inne får du mye hjelp og støtte http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showforum=54 tråden din passer bedre inn der, så jeg har rapportert tråden din slik at du kanskje får mer hjelp om det blir flyttet
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Jeg ble gravid tre uker etter å ha sluttet på p-pillene Anonym poster: 34acd5f9ce2b0c375ff7206cb4d30f48
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 Jaha? Så om man går på cerazette, så kan det gå ett år før man blir gravid? Anonym poster: 60d90dc8dca6a583092d35fb07af9b9b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Jaha? Så om man går på cerazette, så kan det gå ett år før man blir gravid? Anonym poster: 60d90dc8dca6a583092d35fb07af9b9b Det kan det jo forsåvidt gjøre uansett om man gått på hormon-prevensjon eller ikke. Men siden cerazette er en minipille og inneholder lavere hormondoser vet jeg ikke om det er sånn med cerazette også. Anonym poster: 66c254c4311f405139ee14bfe8d561aa
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Takk for alle svar, og takk for at du flyttet tråden min. Skal sjekke jernlagret mitt i morgen og kjøpe folat. Vet det kan ta tid før man blir gravid, vi har i utgangspunktet ikke tenkt å prøve å få barn før etter sommeren, men skjer det før så gjør jo ikle det noe eller Skal sette meg inn i kosthold i alle fall. Vet veldig lite om hva som man ikke bør/bør spise osv. Gleder meg til jeg får den fine magen alle snakker om:) Anonym poster: 3b6543e03c31b29145ca0234dc014233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå