Gå til innhold

Male/beise spisetue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Vi har et spisestuebord som er ubehandlet furu, nå har jeg tenkt til å gjøre noe med det. Planen min er å beise platen litt mørk, gråbrun. Har tenkt litt på fargen Drivved men kom gjerne med forslag/linker til andre flotte farger. Understellet har jeg tenkt å male/beise hvit.

Det jeg lurer på da er: tror dere det blir finest å beise understellet også slik at treverket sinner litt gjennom? Det vil jeg på platen, men tror kanskje det blir finest å male under slik at det er helt ugjennomskinnelig?

Hvilen maling/beis er lettest å jobbe med?'

Hva bør jeg gjøre av forarbeid? Kvistlakk? Grunning/sperregrunning, hva er forskjellen? Pusse mellom strøkene?

Hva slags glansgrad osv tror dere er finest?

Mange spørsmål, men er ganske ny på dette og vil gjerne at det skal bli bra :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Jeg har skrevet mye om hvordan du går frem når du skal male i denne tråden.

Du kunne jo prøve å beise understellet først. Hvis du ikke liker det er det ikke verre enn at du maler over. da har du iallefall testet og mer sikker på at det første alternativet er feil.

det er ikke den store forskjellen mellom de forskjellige produsentene. beis er mer tyntflytende så det er lettere å søle/sprute med den enn med maling.

er den helt ubehandlet holder det å vaske med kraftig vaskemiddel for å avfette den helt, ta på kvistlakk og beise. på bordflaten bør du nok lakkere etter du har beiset for at den skal være mest mulig slitesterk.

Skal du male bør du ta på heftgrunning før du ta på toppstrøket. bordflater er mest vanlig å male i halvblank eller helblank. hva som er finest og dermed passer best inn i hjemmet ditt er opp til deg.

uansett hva du gjør skal det ikke være nødvendig å pusse mellom strøkene.

Skrevet

Okei, tusen takk for svar :-) Kan jeg bruke f.eks. salmiakk til å vaske med før jeg setter i gang, eller må jeg ha noe spesialmiddel?

Ser litt for meg i og med at det er ubehandlet at det kan være veldig "tørt" og dermed suge til seg beis fort slik at det blir ujevnt, eller tar kvistlakken av for det, og metter det litt?

Gjest padawan
Skrevet

er treverket tørt kan det hende du må ta to støk med beisen. Dette gjør at fargen blir mer mettet og midte transparang men du kan jo prøve først med et strøk nummer to på et sted som ikke synes så godt (feks deler av undersiden av bordplaten) før du bestemmer deg for strøk nummer to.

AnonymBruker
Skrevet

*transparent

Anonym poster: f61681696aeee38b87cd3ab84fd2e0ca

AnonymBruker
Skrevet

Okei, tusen takk for svar :-) Kan jeg bruke f.eks. salmiakk til å vaske med før jeg setter i gang, eller må jeg ha noe spesialmiddel?

Ser litt for meg i og med at det er ubehandlet at det kan være veldig "tørt" og dermed suge til seg beis fort slik at det blir ujevnt, eller tar kvistlakken av for det, og metter det litt?

Jeg tror det holder å vaske med salmiakk. Hvertfall var det det jeg fikk beskjed om da jeg spurte i butikken om jeg trengte "husvask" (spesialmiddel fra Jotun) til å vaske over paneltak før de skulle males.

Følger ellers nysgjerrig med i denne tråden da jeg vurderer å gjøre akkurat det samme selv :) Fortell gjerne hva du ender med å gjøre og hvordan det blir!

Anonym poster: 4b9174b23e2ecab21d72ff167058e5ce

Gjest padawan
Skrevet

du kan bruke husvask men det er egentlig for kraftig til å bruke inne så det går fint med kraftig salmiakkvann.

Skrevet

Takk for svar og råd :-) Har fått hentet meg fargekart og der hadde de brukt voks som etterbehandling. Hvordan er det å bruke det? Forskjell på voks og lakk utseendemessig og i bruk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...