Gjest Grodu Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Jeg har vært syk en måned og kiloene har RENT av. Dette var noe jeg skjønte da min bestemor sa at jeg hadde blitt for tynn og serverte meg minst 6 store glass med helmelk i går. Jeg har gått ned raskt i vekt (litt med mening) men var ikke klar over at det kom til å gå så raskt. Nå er jeg tynn. Tynnere. Det jeg bekymrer meg for er at jeg skal på ferie om to uker og da kommer jeg til å spise ganske god mat. Blir nok et kakestykke noen kvelder og kanskje pizza iblant. Men det jeg lurer på er om jeg da kommer til å legge på meg det jeg har gått ned + noen ekstra kilo? Jeg har nemlig hørt den myten(?) om at dersom man går ned raskt og spiser mye etterpå, legger man på seg kiloene man har gått ned+ noen ekstra kilo. Er dette sant? Endret 17. juni 2012 av Grodu
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Jeg synes du skal oppsøke hjelp, de trådene du har postet her den siste tiden, samt svarene dine i "hva har du spist i dag?" viser mange tidlige tegn på anoreksi elelr annen spiseforstyrrelse. Du tenker overdrevent mye på mat, sulter deg selv, legger ikke merke til vekttap før andre kommenterer det, og planlegger måltider som er mange uker frem i tid (sikter til kakene på ferie) Tror du er mer påvirket enn du ser selv. Anonym poster: d9d3090b19eecaa163fb91b8ffd371b9 3
post-it Skrevet 18. juni 2012 #4 Skrevet 18. juni 2012 Det spisemønsteret du har nå gjør at du holder denne vekten. Øker du energiinntaket, kan det hende at du øker i antall kg fett på kroppen. For mye glykogen og fruktose i blodet fører oftest til lagring av glykogen i kroppen. Har du for mye glykogen vil kroppen selv lage nye fettdepo for å spare på energien, altså nye fettceller. Fettceller forsvinner aldri, fordi de er lagre. Du er hva du spiser sies det. Tenk på å spise nok næringsrike kilder av mat før du velger halv-, eller helfabrikata.
Gjest Grodu Skrevet 18. juni 2012 #5 Skrevet 18. juni 2012 Jeg synes du skal oppsøke hjelp, de trådene du har postet her den siste tiden, samt svarene dine i "hva har du spist i dag?" viser mange tidlige tegn på anoreksi elelr annen spiseforstyrrelse. Du tenker overdrevent mye på mat, sulter deg selv, legger ikke merke til vekttap før andre kommenterer det, og planlegger måltider som er mange uker frem i tid (sikter til kakene på ferie) Tror du er mer påvirket enn du ser selv. Anonym poster: d9d3090b19eecaa163fb91b8ffd371b9 Ja, det er sant det du sier- jeg har kommet inn i et dumt mønster. Har heldigvis ikke utvikla seg så ille som til anoreksi, men jeg får nok skjerpe meg. Jeg har jo bestemt meg for å begynne å spise mer. Det spisemønsteret du har nå gjør at du holder denne vekten. Øker du energiinntaket, kan det hende at du øker i antall kg fett på kroppen. For mye glykogen og fruktose i blodet fører oftest til lagring av glykogen i kroppen. Har du for mye glykogen vil kroppen selv lage nye fettdepo for å spare på energien, altså nye fettceller. Fettceller forsvinner aldri, fordi de er lagre. Du er hva du spiser sies det. Tenk på å spise nok næringsrike kilder av mat før du velger halv-, eller helfabrikata. Hei og takk for svar. Det gjør ikke noe at jeg øker litt i kg på kroppen. Men jeg vil bare ikke legge på mer enn det jeg hadde når jeg startet. Har hørt at forbrenningen tviholder på kiloene dersom man har gått raskt ned i vekt, og at man vil legge på seg mer enn det man startet med når man begynner å spise normalt igjen. Er det sant?
LamaLover Skrevet 18. juni 2012 #6 Skrevet 18. juni 2012 Jeg gikk ned masssse en gang - startet som frivillig, men etterhvert ble det mer og mer ufrivillig. Dette høres kanskje rart ut, men jeg hadde rett og slett kommet i et mønster som det var vanskelig å bryte ut av pga samvittigheten som nektet meg å spise nok. Jeg trodde jeg spiste mye, men gikk bare mer og mer ned i vekt. Pass på, for det ser ut til at du kan gå i samme fella..:/ Uansett, jeg har brukt laang tid på å gå opp i vekt igjen. Og nå er jeg fremdeles ikke der jeg var før jeg startet å spise lite. Så jeg tror ikke du har så mye å bekymre deg for. Eller jo, jeg tror faktisk det, men det har ikke med vektoppgang å gjøre. Men med tankene. Et godt tips er å prøve å spise som de rundt deg og ikke veie deg. For jeg tror du har utviklet et litt forstyrra forhold til mat. Ikke nødvendigvis en SPISEFORSTYRRELSE, men likevel et anstrengt forhold til mat. Ikke meninga å være streng og komme med pekefingeren, men det er bare så lett å se når andre holder på å gå i samme fella som en selv ikke ANTE at en var i ferd med åmgå i selv.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #7 Skrevet 18. juni 2012 Det her lukter SF lang vei, steng tråden og skaff deg hjelp ts. Anonym poster: 48a9663e3b4683280e999f1d0377f794
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå