Gå til innhold

Humanetisk vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære skal ha humanetisk vielse, men vet ikke så mye om selve seremonien. Noen som har gjort dette selv, eller vært i bryllup med slik vielse? Noen råd/forslag til hvordan vi kan lage en fin og personlig vielse?

Når det gjelder dikt eller musikkinnslag i vielser, hva er vanlig? En sang etterpå, eller midt i...? Jeg er ikke helt dikt typen selv, men må vel prøve å få til en sang eller noe da. Hva slags sanger er vanlige? Eller er det mer vanlig med andre musikkinnslag, fiolinspilling osv? Hvor mye koster det å leie inn noen til dette?

Noen forslag til fine sanger som kan egne seg som solosang i vielsen?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min og jeg gifta oss under kirsebærtreet hjemme på gården - viet av HumanEtisk Forbund.Det var helt fantastisk!

Selve seremonien har en del rammer satt av HEF - hva som skal skje,når man kan lese/synge - og når talen til brudeparet/selve vielsen skal foregå.

Alt dette får dere vite av den som skal foreta vielsen/seremonien for dere - vi hadde to møter med vår, hvor vi prata om forskjellige ting.

Dette for at hun skulle bli litt kjent med oss som personer og for at hun skulle kunne lage en tale/vielse som var personlig for oss.

Av musikk og dikt velger du fritt, så lenge det ikke har bakgrunn i kristen tekst/opphav.

Vi hadde stereoanlegg ute som spilte "I have a dream" med ABBA når jeg kom gående opp mot treet/mannen min - i seremonien spilte sønnen min gitar for oss med sangen "Nothing else matters" av Metallica, jeg leste et lite dikt - og når seremonien var over spilte vi "Oxygene" av Jean Michelle Jarre på stereoen, mens alle blåste såpebobler :)

Vår seremoni, våre valg, vår dag.

• Liker 1
Skrevet

Mannen min og jeg gifta oss under kirsebærtreet hjemme på gården - viet av HumanEtisk Forbund.Det var helt fantastisk!

Selve seremonien har en del rammer satt av HEF - hva som skal skje,når man kan lese/synge - og når talen til brudeparet/selve vielsen skal foregå.

Alt dette får dere vite av den som skal foreta vielsen/seremonien for dere - vi hadde to møter med vår, hvor vi prata om forskjellige ting.

Dette for at hun skulle bli litt kjent med oss som personer og for at hun skulle kunne lage en tale/vielse som var personlig for oss.

Av musikk og dikt velger du fritt, så lenge det ikke har bakgrunn i kristen tekst/opphav.

Vi hadde stereoanlegg ute som spilte "I have a dream" med ABBA når jeg kom gående opp mot treet/mannen min - i seremonien spilte sønnen min gitar for oss med sangen "Nothing else matters" av Metallica, jeg leste et lite dikt - og når seremonien var over spilte vi "Oxygene" av Jean Michelle Jarre på stereoen, mens alle blåste såpebobler :)

Vår seremoni, våre valg, vår dag.

Å, det hørtes jo kjempefint ut :) Såpebobler!! Jeg vil ha og! Lurer på om jeg får igjennom den om jeg foreslår det for min forlovede.... Syntes det var en veldig kul ide :) Blir så mye gøyere og finere om man finner på noe litt spesielt, og særlig sånne ting som gjør at det blir litt mer avslappet og ikke for høytidelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte å få de til å vie oss, men pga at vi var for sent ute så hadde de ikke tid.

Men jeg var i en vielse av de en god stund etter vårt bryllup, og jeg ble skuffet dessverre. Kanskje ikke det du vil høre, men dette var min manns ex som giftet seg.

Det er slik at ungene er en del av familien, det er totalt 4 barn til sammen, min mann og hans ex sine 2 gutter , og hennes nye manns gutt og jente.

Alle guttene var med i bryllupet og vielsen , hun lille var bortreist med sin mor. Men tilbake til vielsen. Det ble ikke nevnt ungene med et ord, masse snakk om alle turene de var på( fjellturerne) men aldri et ord om barna, ungene satt mellom meg og deres far, og brugdommens sønn fra før satt bak, og de sa flere ganger, hva med oss da?

Jeg kjenner at jeg ble så skuffa, på vegne av ungene. Det som var ekstra ille, men det verste var at på slutten sier hun vielsesdamen at" Husk at fra i dag av er dere 2 en familie, det er dere som bygger livet videre, ta vare på hverandre, og del det dere har med hverandre. Dere er en familie bestående av 2, mann og kone.

Anonym poster: 8a4200512fda313e57e9a69f212a1722

Skrevet

Jeg forsøkte å få de til å vie oss, men pga at vi var for sent ute så hadde de ikke tid.

Men jeg var i en vielse av de en god stund etter vårt bryllup, og jeg ble skuffet dessverre. Kanskje ikke det du vil høre, men dette var min manns ex som giftet seg.

Det er slik at ungene er en del av familien, det er totalt 4 barn til sammen, min mann og hans ex sine 2 gutter , og hennes nye manns gutt og jente.

Alle guttene var med i bryllupet og vielsen , hun lille var bortreist med sin mor. Men tilbake til vielsen. Det ble ikke nevnt ungene med et ord, masse snakk om alle turene de var på( fjellturerne) men aldri et ord om barna, ungene satt mellom meg og deres far, og brugdommens sønn fra før satt bak, og de sa flere ganger, hva med oss da?

Jeg kjenner at jeg ble så skuffa, på vegne av ungene. Det som var ekstra ille, men det verste var at på slutten sier hun vielsesdamen at" Husk at fra i dag av er dere 2 en familie, det er dere som bygger livet videre, ta vare på hverandre, og del det dere har med hverandre. Dere er en familie bestående av 2, mann og kone.

Anonym poster: 8a4200512fda313e57e9a69f212a1722

Oi, det hørtes jo kanskje ikke så bra ut... Men tror folk kan bestemme litt selv og hvordan seremonien skal være, men kanskje ikke innhold i talen til den som vier? Var jo spesielt rart det som ble sagt på slutten...kanskje vieren var veldig imot "mine, dine og våre barn".... :S

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i en flott vielse i regi av HEF. Den foregikk på plattingen utenfor huset til brudeparet, helt nede ved sjøen. Av musikk hadde de et lokalt band med en særs alternativ sammensetning av instrumenter.

Dessverre blåste det litt den dagen, så jeg hørte ikke så mye av hva som ble sagt.

Men rammen var vakker, og seremonien personlig på alle måter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi giftet oss gjennom HEF og hadde en nydelig og personlig vielse ved sjøen. Vigsleren brukte god tid i forveien på å prate med oss, og vi svarte på mange spørsmål hun sendte hver og en av oss på epost. Dette brukte hun i talen sin slik at talen ble vår tale og ikke en standardtale man bare kan bytte navnene i. Jeg fikk for eksempel vite mange flotte ting mannen tenkte om meg som jeg ikke visste fra før, og det var ekstra koselig. :rodmer:

Vi hadde egen inngangssang sunget av ei venninne sammen med en gitarist. Disse sang også under vielsen og på vei ned midtgangen igjen.

Man står veldig fritt når man benytter HEF, og de har naturligvis noen rammer dere må forholde dere til. Jeg ønsket et lite bytte på hennes forslag og det var ikke noe problem i det hele tatt.

Endret av Sunshine
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...