Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har hatt en deltidsjobb som utbetaler ett beløp i året.

Leverte skattekort, samt skrev informasjonen på skattekortet på mail (på forhånd). Vi skulle få lønn i juni, fordi det passer best for oss studenter.

Etter mye mas og venting har vi endelig fått lønn. Men de har trukket 50%!

Vi var fire stykker som skulle få utbetalt av denne arbeidsgiveren, og to av dem leverte ikke skattekort. Jeg og den andre som leverte, ble trukket like mye som om vi ikke hadde levert. Prosenttrekket skulle egentlig være 5%...

Nå har jeg ikke råd til leien, ei heller noe annet. Planen var å finansiere juni måned med disse pengene, som akkurat strakk til. Hva skal jeg si til huseier, nå som han allerede har gått med på utsettelse av leien, så har jeg plutselig ikke pengene allikevel?

Får utbetalt et par tusen i juli, fra den ene sommerjobben. Har jobbet masse i juni, men det kommer ikke før august pga merkelig lønningssystem.

Så jeg har rett og slett ikke til livets opphold, på grunn av denne feilen. Hva kan gjøres med dette?

Anonym poster: 853d965be8d2bd42a1925c63d8f9587d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt arbeidsgiver om hvorfor det ble trukket 50% ??

Skrevet

Be om forskudd på neste lønning?

AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt arbeidsgiver om hvorfor det ble trukket 50% ??

Ja, men jeg har ikke fått svar. Det kom på konto igår, og jeg har sendt en mail. Skal også ringe imorgen. Uansett er det INGEN grunn til at de skal trekke 50%. Skattekortet er levert for over en måned siden. Fristen var 1. juni.

Be om forskudd på neste lønning?

Det eksisterer ikke noen neste lønning. Jeg har nå andre jobber for sommeren, og skal ikke tilbake dit.

TS

Skrevet

Tror ikke det går an å gjøre noe med det. Låne penger av noen?

AnonymBruker
Skrevet

Det beste alternativet ditt nå er å høre om du kan få forskudd på lønn fra den andre arbeidsgiveren din. Evt. kan du også høre om forskudd på feriepenger for neste år. Eller så kan du låne penger fra noen.

Anonym poster: 60c095c71bc94f92621d995ac9ddcdf7

AnonymBruker
Skrevet

Du får høre med lønningskontoret ditt.

Det er ikke nødvendigvis sånn at det arbeidsgiver trekker av skatt går rett til skatteetaten med en gang.

Anonym poster: 726ddce09bea974f40c7535019a24a55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får høre med lønningskontoret ditt.

Det er ikke nødvendigvis sånn at det arbeidsgiver trekker av skatt går rett til skatteetaten med en gang.

Anonym poster: 726ddce09bea974f40c7535019a24a55

Nemlig. Så kan det hende arbeidsgiveren ikke hadde penger til å betale deg mer akkurat nå? For han behøver ikke betale videre til skatteetaten før senere, så han har forsåvidt pengene dine selv foreløpig.

Anonym poster: 3d7680fe3b4f58f3681f473a0acfa168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk mail tilbake idag, med beskjed om at de regnet med at jeg hadde dem som bijobb, og da jeg ikke leverte "bijobbslippen", trakk de 50%.

De kan ta ikke bare trekke skatt i hytt og pine, etter hva de tror og mener er riktig?

Får se hvilket svar jeg får imorgen, så får jeg spørre banken om utsettelse, eller bekjente om lån. Vil ikke spørre arbeidsgiver om forskudd, fordi jeg nettopp har begynt og vil gjøre best mulig inntrykk.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nemlig. Så kan det hende arbeidsgiveren ikke hadde penger til å betale deg mer akkurat nå? For han behøver ikke betale videre til skatteetaten før senere, så han har forsåvidt pengene dine selv foreløpig.

Anonym poster: 3d7680fe3b4f58f3681f473a0acfa168

Det tviler jeg på. Vi får lønn fra et forvaltningsfirma, som har penger på bok fra de firmaene som leier oss inn.

TS

Skrevet

Så kjedelig da :snurt: mener det skal være mulig å få tilbakebetalt det som de feilaktig har trukket. Det er jo tross alt abridsgiver som har gjort noe galt. Fortell situasjonen til arbeidsgiver, og fortell at du er avhengig av de pengene. Hvis det absolutt ikke går så får du enten prøve å få deg en jobb hvor du kan tjene disse pengene, og fortell det akkurat som det er til huseier. Eller så får du låne penger av noen du kjennr,msom har muligheten til det.

Føler i hvertfall med deg :klemmer: vet hvordan det er å bekymre seg for økonomien, og det er ikke en god følelse

AnonymBruker
Skrevet

Så kjedelig da :snurt: mener det skal være mulig å få tilbakebetalt det som de feilaktig har trukket. Det er jo tross alt abridsgiver som har gjort noe galt. Fortell situasjonen til arbeidsgiver, og fortell at du er avhengig av de pengene. Hvis det absolutt ikke går så får du enten prøve å få deg en jobb hvor du kan tjene disse pengene, og fortell det akkurat som det er til huseier. Eller så får du låne penger av noen du kjennr,msom har muligheten til det.

Føler i hvertfall med deg :klemmer: vet hvordan det er å bekymre seg for økonomien, og det er ikke en god følelse

Takk for omtanken, får håpe det ordner seg, dette var ikke gøy. Spesielt når jeg vet at det er gode penger i vente, men det er bare så alt for lenge til, utgiftene er NÅ :(

TS

Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Når jeg begynte i min jobb glemte sjefen å sende inn skattekortet mitt. Ble også trekt 50 % i skatt (dette var i januar) og fikk høre at de pengene kom jeg ikke til å se noe mer til før skattepengene til neste år kommer. Kjipt.

Håper det løser seg får deg og at venner/familie har nok til å låne ut så alt går greit med husleia osv. :)

Skrevet

Kom på nå at en gang når jeg glemte å levere skattekortet før tiden og ble trukket 50%, så fikk jeg igjen pengene de trakk for mye, på neste lønning. Og da var det jo min feil

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke låne penger av foreldrene dine?

Anonym poster: 60cdc8494774f427341cd80c2b06b3c3

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Ts btw

Fikk pengene :)

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Bra det ordnet seg!

Du har ellers også krav på å få utbetalt feriepenger nå fra den jobben du har sluttet i. Det betyr jo mindre feriepenger neste år, men kanskje en grei løsning uansett for andre som skulle være i en tilsvarende situasjon.

Anonym poster: 5f9f69890acba34db0920e989d9d5ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...