Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å skrive masteroppgave, det er under en uke til fristen og jeg SLITER!

Det første problemet er prokrastinering. Når det butter i mot med skrivingen (og det er ganske ofte) så surfer jeg eller finner meg et spill. Store deler av dagen er sider jeg bruker mye blokkert, men jeg finner alltid noe annet å surfe på og spillene jeg bruker finner jeg på andre sider som jeg ikke har blokkert. Jeg kan ikke skru av internett for det bruker jeg mye når jeg skriver og å blokkere alle sider som ikke er skolerelatert vil jeg tro er ganske tidkrevende. Hva kan jeg gjøre for å bryte dette stygge mønsteret??

Det andre problemet er skrivingen. Jeg kan rett og slett ikke å skrive gode oppgaver. Jeg har bortimot ingen meninger om noen ting og diskuterer derfor sjelden “viktige” ting i det virkelige liv. Dette blir jo et problem når jeg nå skal skrive for jeg vet ikke hvordan jeg skal diskutere og jeg kan sikkert telle på en hånd hvor ofte jeg har gjort det i oppgaven. Jeg har ennå ikke skrevet noe om resultater for jeg vet faktisk ikke hva jeg har kommet frem til, men regner med jeg burde ha en god diskusjon her? Eller skal det bare være en oppsummering av alt annet?

Dette ble som oppgaven min: bare tull og tøys. Men alle gode råd tas i mot med stor takk!

Anonym poster: 78b0ae75a2c88e2b87512fbaf49af76f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe så mye med masteroppgaven, for har aldri skrevet en selv. Jeg kan derimot si at jeg vet hvordan du har det. Selv med kun penn og papir, kan jeg finne på noe annet enn det jeg skal (for eksempel sudoku, eller tic tac toe).

Det er veldig vanskelig når man har kommet inn i et slikt mønster, og fristen nærmer seg. Slet veldig før eksamen, da jeg hadde mer enn jeg hadde tid til å rekke over. Nå som den er ferdig, er jeg igang med lesing for å klare høsten. Jo nærmere fristen jeg kommer, jo verre blir det. Og det blir verre dersom jeg er misfornøyd med prestasjonen/innsatsen min.

Prøv å ikke se så negativt på deg selv, og finn troen på at du kan klare det. Det hjelper i alle fall for meg.

Jeg har troen på deg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe så mye med masteroppgaven, for har aldri skrevet en selv. Jeg kan derimot si at jeg vet hvordan du har det. Selv med kun penn og papir, kan jeg finne på noe annet enn det jeg skal (for eksempel sudoku, eller tic tac toe).

Det er veldig vanskelig når man har kommet inn i et slikt mønster, og fristen nærmer seg. Slet veldig før eksamen, da jeg hadde mer enn jeg hadde tid til å rekke over. Nå som den er ferdig, er jeg igang med lesing for å klare høsten. Jo nærmere fristen jeg kommer, jo verre blir det. Og det blir verre dersom jeg er misfornøyd med prestasjonen/innsatsen min.

Prøv å ikke se så negativt på deg selv, og finn troen på at du kan klare det. Det hjelper i alle fall for meg.

Jeg har troen på deg!

Jeg spiller sudoku og bubble shooter. Det er ikke gøy engang!

Problemet er nok som du sier at jeg har for mye som gjenstår i forhold til tiden som er igjen. Og da blir jeg helt motløs fordi jeg mest sannsynlig ikke får gjort alt jeg burde. Men jeg er stolt over at jeg nærmer meg 90 sider, for det hadde jeg ikke trodd jeg skulle klare tidligere dette semesteret. Prøver så godt jeg kan å fokusere på det, men har jo lyst å levere en oppgave der jeg er fornøyd med innholdet som andre mennesker skal lese og vurdere.

Takk for svar og for troen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev masteroppgave for et år siden. Jeg kjenner godt igjen dette med å prokastinere når man står fast. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg til å ta kontakt med din veileder og få hjelp når du står fast, det gjør skrivingen så mye lettere.

Skrevet

Jeg spiller sudoku og bubble shooter. Det er ikke gøy engang!

Problemet er nok som du sier at jeg har for mye som gjenstår i forhold til tiden som er igjen. Og da blir jeg helt motløs fordi jeg mest sannsynlig ikke får gjort alt jeg burde. Men jeg er stolt over at jeg nærmer meg 90 sider, for det hadde jeg ikke trodd jeg skulle klare tidligere dette semesteret. Prøver så godt jeg kan å fokusere på det, men har jo lyst å levere en oppgave der jeg er fornøyd med innholdet som andre mennesker skal lese og vurdere.

Takk for svar og for troen!

90 sider? Det er jo kjempeflott :) Føler meg nesten flau over de 3 hasteskrevne sidene jeg leverte inn som semesteroppgave, hehe.

Skjønner du vil være helt fornøyd, men det kan være at du er litt streng med deg selv? Jeg vil gjerne kunne alt (og gjøre alt), helt perfekt, før jeg leverer eller går på eksamen. Men det lar seg ikke gjøre. Du kan da umulig være helt talentløs når du har kommet deg såpass langt i studiet ;)

Du er snart ferdig, snart sommerferie. Det er bare en liten innspurt igjen. Stå på!

Skrevet

Har ingen gode råd om å få gjort det man skal, men vil bare si at jeg er akkurat i samme båt :klemmer: Litt lenger til fristen for meg, men jeg har kommet myyye kortere, og jeg prokastinerer og prokastinerer (gjør det akkurat nå forøvrig,surfer på nettet når jeg burde gjøre ferdig en del av oppgaven som skal være klar til uken..)

Ang. diskusjon og konklusjon, så vil jeg si at du bør ha kommet frem til NOE. Du skal jo ha en problemstilling, et generelt problem og noen underspørsmål gjerne, som du skal besvare. Disse presenterer du vel i starten av oppgaven din? I konklusjonen bør du da svare på disse, eventuelt forklare hvorfor du ikke klarer å svare på dem basert på det du har gjort.. Akkurat dette punktet er det sikkert lurt å snakke med veileder om, kanskje han/hun kan hjelpe deg å finne ut av hva du faktisk har kommet frem til gjennom arbeidet med oppgaven:)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det varmer! :)

Jeg har hatt jevnlig veiledning gjennom semesteret. Men føler ikke jeg kan spørre om alt det faglige jeg lurer på for da hadde mannen aldri fått fred. :fnise: Skal ha siste veiledning i morgen og kan nok da spørre mer om resultatene selv om jeg nevte det siste uke og bare fikk et generelt svar tilbake.

Jeg er nok ganske selvkritisk og vi har hatt mye gruppearbeid på skolen. Så da jeg tenker at jeg har vært skikkelig heldig med de jeg vært på gruppe sammen med for jeg innbiller meg at det er de som har skrevet mesteparten, mens jeg har gjort andre ting som redigering og praktiske ting.

Uff, jeg må bare holde ut fem dager til så er jeg ferdig med dette for godt (forhåpentligvis)!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...