AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Veldig fortvilet mamma her. Har ei datter på 14 år som kom borti feil venne gjeng i januar en gang. Jeg har hatt mistanke om at de båder røyker, og har sex, drikker alkohol, og røyker hasj. Ikke før nå i helgen har jeg fått skikkelig bevis på at dette stemmer. Fred fant jeg henne full inni skauen sammen med en gjeng. Og i dag slapp venninna bomba, og fartalte at hun røyka hasj. Hun driver og selger ting for å få penger, og jeg er redd for at hun selger sex. Siste nevnte vet jeg ikke, da jeg sa det til henne sa hun "er du dum eller". Jeg håper selvsagt at dette ikke skjer.... Jeg har kontaktet politiet, de kan sef ikke gjøre noe sier de. Har også kontaktet barneværnet og har bedt om å få henne omplassert for å få henne unna denne gjengen. Barneværnet gjør ikke en dritt, for å si det mildt. Og jeg er så lei av samtaler med de, når det eneneste de kan tilby er en samtale med henne???? For det hjelper jo veldig mye.... I dag ble jeg rett og slett dritt forbannet da jeg fikk høre at hun røyket hasj, så jeg reiste opp og hentet henne. Da satt de inne på et gatekjøkken, og jeg blir vel sett på som helvetes mora nå tenker jeg. Jeg spurte høylytt om de røyket hasj, og om de solgte henne hasj? Om de handlet av andre. Og så la jeg til på slutten at om jeg engang til ser datteren min sammen med de så tar jeg kontakt med foreldrene til hele gjengen, pluss at jeg kommer til å ringe politiet. Jeg vet hvor de gjemmer seg i helgene, vet også at de har satt opp telt for å sove der. Da jeg hentet jenta mi hjem på fred, så satt det også to Somaliere der, og har nå fått vite at de selger ungdommene hasj... Synd de ikke var der, men jeg skal nok finne de igjen. Selger de dop til datteren min, så vet jeg ærlig talt ikke hva jeg kommer til å gjøre.. Gjengen som satt inne på gatekjøkkentet stakk derfra fort, så jeg tror virkelig at de ble redde. Det er iallefall lov å håpe på dette. Vi har tatt i fra henne tlf, og internett. Hun var dum nok til å fortelle meg at hun fikk lov til å låne tlf gratis på bensinstasjon, så jeg kjørte innom de i dag å ba de slutte med dette. Jeg vet seriøst ikke min arme råd for hva jeg skal gjøre.. Lurer på om jeg skal gå til aviser for å få hjelp før hun er helt ute på kjøret. Det er ikke mulig å ta en alvors prat med henne, hun er ikke interessert i help, for hun mener at dette ikke er noe problem. Har også droppet ut på skolen, droppet oss som fam, vil helst sitte for seg selv. Jeg vet selvfølgelig at hun har dypere problemer, men ikke i hvilken grad, og hvorfor. Hun forteller ingenting til meg.. Noen som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre før det er forsent? Anonym poster: 66492e6fdb8b6007c5a27713211633ad
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 vet ikke om det er mye du kan gjøre.. har erfaringer i familien selv(ikke min datter), men man kan ikke tvinge dem heller. skjønner godt du er fortvilet. sett inn en stor satsing da? avtal stormøte med lærere, rådgivere, barneværn, familie osv. og sett henne i midten. alle forteller hvordan hun sårer dem? høres vel dramatisk ut, men alternativene til å ikke gjøre noe er jo langt værre. eventuellt meld henne inn på "rehab". det skulle nok skremme henne litt... Anonym poster: 92ab66d13641fd0e17a1a7714116d111
lovedrug Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Få henne ut før det ødelegger livet hennes, snakker av erfaring! 10
waco Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 (endret) I stedet for og være streng, slem og hele tiden ringe politiet, kan du ikke heller gi av din egen tid, - være snill og vise henne tillit? Hun datteren din har jo ikke en eneste grunn til og stole på deg så lenge ikke du stoler på henne. Forresten er bare de somaliergutta sin skyld at datteren din oppfører seg som hun gjør? - hvordan har hun det hjemme da, - føler hun seg selv velkommen? Endret 17. juni 2012 av waco 5
Gjest meh Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Tror nok det å straffe henne med å ta alt fra mobil, datamaskin osv vil virke mot sin hensikt - datteren din er tydelig i opposisjon til deg og har få sperrer for å være med på ulovligheter, så når du tar fra henne slikt vil jeg ikke se bort i fra at det hele kan eskalere seg. Synes forresten det er litt rart at du reagerer så veldig på at hun har røyket hasj, mens det at hun drikker alkohol regelmessig skuer du ikke en tanke. Edit: Signerer det waco skrev. Endret 17. juni 2012 av meh 3
waco Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har mer respekt for en ettertenktsom og filosoferende jente, enn en alkolisert flyfille dame som bare venter på neste helg for og drikke og ha sex med fremmedfolk. Bra innlegg meh, vi kan vel spørre moren om hva hun hadde syntes om datteren ringte skattekontoret og ba om kontrollsjekk av morens selvangivelse på grunn av datterens bekymring for at moren kanhende snyter på skatten? 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Bor dere i Oslo? Anonym poster: 9667b6fc39c6480bcf6f771891f6bfcb
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 Waco og Meh, hvor fikk dere dette fra? Hvor fikk dere det fra at hun drakk jevnlig uten at jeg bryr meg? Jeg tok henne i å drikke for første gang i helgen, og har også fått vite nå at hun røyker hasj. Begge deler har hun holdt på med i over lengre tid. Idioter... Gå til en annen tråd og lir av dere dritten deres. Vi bor ikke i Oslo. Hun eier ikke tegn til samvittighet, har prøvd alle metoder. Har vært lei meg, og da håner hun meg. Har vært snill og omsorgsfull, da utnytter hun seg av dette. Det eneste som har funket, er å være streng. Da har hun iallfall vist oss respekt. Hun har det bra hjemme, og vi viser henne masse omtanke og kjærlighet. Vi har et rolig hjem, uten krangling etc. Hun er utredet for Aspergers diagnose, men denne er muligens feil. Muligens har hun ADHD eller en annen adferds forstyrrelse. Anonym poster: 66492e6fdb8b6007c5a27713211633ad
waco Skrevet 17. juni 2012 #9 Skrevet 17. juni 2012 dersom hun har adhd så burde hun medisineres mot dette. Da kanskje trangen til alkohol, spenning og cannabis begrenser seg. 2
hermoine Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Hun er 14 år og har droppet ut av skolen? Hva gjør lærerne på skolen med det? De kan hjelpe mye til med helsesøster, bup osv. Send henne på leir på fjellet. Jeg tuller ikke. Jeg var likedan som dattera di da jeg var på hennes alder (bare at jeg ikke droppa ut av skolen da). Jeg dro på kristen-leir. Nei, det var inget forsøk på å omvende meg, men jeg hadde en venninne som pleide å dra dit og foreldra mine tenkte vel at jeg hadde godt av å komme meg litt inn i et helt annet miljø, som hvertfall var rusfritt. Ellers fungerer det vel bedre med forståelse enn kjefting og forbud. Selvfølgelig, vær streng med henne, men snakk ordentlig med henne og prøv å forstå hvordan hun har det. Det er ikke enkelt å være tenåring, det er mye som skjer. Og noen ganger virker det som en veldig god ide å røyke hasj og drikke. 3
waco Skrevet 17. juni 2012 #11 Skrevet 17. juni 2012 I gamle dager var det enda værre. Før 1992 var den kriminelle lavalder fjorten år i norge. Da ble fjortenåringer som røyket hasj plassert på glattcelle. Tanken var at ved og gjøre vondt mot mennesker så skulle mennesker bli gode i tankene sine. 1
Gjest Anna Skrevet 18. juni 2012 #12 Skrevet 18. juni 2012 Da jeg fikk dårlige venner da jeg var på din datters alder kjørte mine foreldre en knallhard linje. Jeg fikk husarrest, forbud mot å omgås de dårlige vennene, stopp på lommepenger og de reiste på hytta med meg hver eneste helg så jeg gikk glipp av all moro. Det eneste jeg fikk lov til var å dra på trening og å omgås de skikkelige vennene mine, og dette ble nøye kontrollert av foreldrene mine da de samarbeidet tett med de skikkelige vennenes foreldre. Da dette sto på hatet jeg foreldrene mine som pesten og følte at de ødela livet mitt, og det fikk de høre konstant. Svaret fra dem var at jeg kom til å takke de som voksen, og det fikk de jammen rett i. Jeg har ingen diagnoser, men dersom det er mulig at datteren din har det, bør hun utredes snarest. 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 Veldig fortvilet mamma her. Har ei datter på 14 år som kom borti feil venne gjeng i januar en gang. Jeg har hatt mistanke om at de båder røyker, og har sex, drikker alkohol, og røyker hasj. Ikke før nå i helgen har jeg fått skikkelig bevis på at dette stemmer. Fred fant jeg henne full inni skauen sammen med en gjeng. Og i dag slapp venninna bomba, og fartalte at hun røyka hasj. Hun driver og selger ting for å få penger, og jeg er redd for at hun selger sex. Siste nevnte vet jeg ikke, da jeg sa det til henne sa hun "er du dum eller". Jeg håper selvsagt at dette ikke skjer.... Jeg har kontaktet politiet, de kan sef ikke gjøre noe sier de. Har også kontaktet barneværnet og har bedt om å få henne omplassert for å få henne unna denne gjengen. Barneværnet gjør ikke en dritt, for å si det mildt. Og jeg er så lei av samtaler med de, når det eneneste de kan tilby er en samtale med henne???? For det hjelper jo veldig mye.... I dag ble jeg rett og slett dritt forbannet da jeg fikk høre at hun røyket hasj, så jeg reiste opp og hentet henne. Da satt de inne på et gatekjøkken, og jeg blir vel sett på som helvetes mora nå tenker jeg. Jeg spurte høylytt om de røyket hasj, og om de solgte henne hasj? Om de handlet av andre. Og så la jeg til på slutten at om jeg engang til ser datteren min sammen med de så tar jeg kontakt med foreldrene til hele gjengen, pluss at jeg kommer til å ringe politiet. Jeg vet hvor de gjemmer seg i helgene, vet også at de har satt opp telt for å sove der. Da jeg hentet jenta mi hjem på fred, så satt det også to Somaliere der, og har nå fått vite at de selger ungdommene hasj... Synd de ikke var der, men jeg skal nok finne de igjen. Selger de dop til datteren min, så vet jeg ærlig talt ikke hva jeg kommer til å gjøre.. Gjengen som satt inne på gatekjøkkentet stakk derfra fort, så jeg tror virkelig at de ble redde. Det er iallefall lov å håpe på dette. Vi har tatt i fra henne tlf, og internett. Hun var dum nok til å fortelle meg at hun fikk lov til å låne tlf gratis på bensinstasjon, så jeg kjørte innom de i dag å ba de slutte med dette. Jeg vet seriøst ikke min arme råd for hva jeg skal gjøre.. Lurer på om jeg skal gå til aviser for å få hjelp før hun er helt ute på kjøret. Det er ikke mulig å ta en alvors prat med henne, hun er ikke interessert i help, for hun mener at dette ikke er noe problem. Har også droppet ut på skolen, droppet oss som fam, vil helst sitte for seg selv. Jeg vet selvfølgelig at hun har dypere problemer, men ikke i hvilken grad, og hvorfor. Hun forteller ingenting til meg.. Noen som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre før det er forsent? Anonym poster: 66492e6fdb8b6007c5a27713211633ad Det er nå du skal kjempe. Gi henne kjærlighet når hun fortjener det minst, for det er nå hun trenger det mest. Og det skal du gjøre ved å gi henne rammer. Du skal være sammen med henne. Mye. Du skal gi henne innetider, og overholder hun dem ikke så skal du hente henne. Fysisk.. Du skal hente hjelp fra organisasjoner som jobber med dette, det fins hjelpetelefoner. DU SKAL IKKE GI HENNE OPP!! lYKKE TIL DU KLARER DETTE!!! Anonym poster: 3bf3e139e90dd001729baa1084ca3312 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 Da jeg fikk dårlige venner da jeg var på din datters alder kjørte mine foreldre en knallhard linje. Jeg fikk husarrest, forbud mot å omgås de dårlige vennene, stopp på lommepenger og de reiste på hytta med meg hver eneste helg så jeg gikk glipp av all moro. Det eneste jeg fikk lov til var å dra på trening og å omgås de skikkelige vennene mine, og dette ble nøye kontrollert av foreldrene mine da de samarbeidet tett med de skikkelige vennenes foreldre. Da dette sto på hatet jeg foreldrene mine som pesten og følte at de ødela livet mitt, og det fikk de høre konstant. Svaret fra dem var at jeg kom til å takke de som voksen, og det fikk de jammen rett i. Jeg har ingen diagnoser, men dersom det er mulig at datteren din har det, bør hun utredes snarest. Nettopp!! Dette er oppskriften! :-) Anonym poster: 3bf3e139e90dd001729baa1084ca3312 2
Gjest lilly Skrevet 18. juni 2012 #15 Skrevet 18. juni 2012 Da jeg fikk dårlige venner da jeg var på din datters alder kjørte mine foreldre en knallhard linje. Jeg fikk husarrest, forbud mot å omgås de dårlige vennene, stopp på lommepenger og de reiste på hytta med meg hver eneste helg så jeg gikk glipp av all moro. Det eneste jeg fikk lov til var å dra på trening og å omgås de skikkelige vennene mine, og dette ble nøye kontrollert av foreldrene mine da de samarbeidet tett med de skikkelige vennenes foreldre. Da dette sto på hatet jeg foreldrene mine som pesten og følte at de ødela livet mitt, og det fikk de høre konstant. Svaret fra dem var at jeg kom til å takke de som voksen, og det fikk de jammen rett i. Jeg har ingen diagnoser, men dersom det er mulig at datteren din har det, bør hun utredes snarest. Bra inlegg av Anna.. JA vis henne kjærlighet og omsorg, grin gjerne og klem henne og si at du vil det beste for henne, men fortsett å VÆR STRENG! SUPERT! Og hun vil takke deg når hun blir voksen, for nå har hun faktisk ikke peiling på hva hun driver med selv om hun tror hun har det! Kansje hun trenger en øyevåkner? Når vi var unge besøkte vi fengselet for å se hvordan det var i cellen der. Jeg har sett på tv et program hvor de tar unge med i fengselet hvor de får se resultatet om de fortsetter i samme retning, og driver med dop (og kriminalitet) Og få henne tilbake i skolen også. Kansje sende henne på sommerleir et sted? Kristen rideleir eller noe, om hun liker hester, eller en annen leir slik at hun kommer seg bort litt. 1
Gjest gnækvåg Skrevet 18. juni 2012 #16 Skrevet 18. juni 2012 Veldig fortvilet mamma her. Alenemamma? Jeg har kontaktet politiet, de kan sef ikke gjøre noe sier de. Har også kontaktet barneværnet og har bedt om å få henne omplassert for å få henne unna denne gjengen. Dårlig idè. "Gjengen" blir hun å finne uansett. Du må avlede og utøve skadebegrensing. Jeg vet selvfølgelig at hun har dypere problemer, Du får rådføre deg innenfor disse da. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 Finnes det muligheter for å flytte? Anonym poster: dcb7b1690da9cb7d4a4b9ec4ddb857a5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #18 Skrevet 18. juni 2012 Kontakt BUP og be de om hjelp til utredning hvis du tror det ligger noe mer bak, evt tar du kontakt med fastlegen hennes og ber om henvisning derfra. Du kan høre her eller her om noen kan gi deg gode tips for veien videre. Ellers så har jeg via jobb vært borti en del som din datter, de foreldrene som når lengst er de som ikke bare kjefter og truer, men er strenge og forståelsesfulle på en gang. Tomme trusler er verre enn alt, så det bør du unngå. Anonym poster: b0a82469442a5a9c868c7a7f658a2973 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #19 Skrevet 18. juni 2012 Måten du skriver på tyder på trolololololll. Anonym poster: 9a43e21c6d631aa226ffd01d95781eed 1
Gjest Y.S Skrevet 18. juni 2012 #20 Skrevet 18. juni 2012 Da jeg fikk dårlige venner da jeg var på din datters alder kjørte mine foreldre en knallhard linje. Jeg fikk husarrest, forbud mot å omgås de dårlige vennene, stopp på lommepenger og de reiste på hytta med meg hver eneste helg så jeg gikk glipp av all moro. Det eneste jeg fikk lov til var å dra på trening og å omgås de skikkelige vennene mine, og dette ble nøye kontrollert av foreldrene mine da de samarbeidet tett med de skikkelige vennenes foreldre. Da dette sto på hatet jeg foreldrene mine som pesten og følte at de ødela livet mitt, og det fikk de høre konstant. Svaret fra dem var at jeg kom til å takke de som voksen, og det fikk de jammen rett i. Jeg har ingen diagnoser, men dersom det er mulig at datteren din har det, bør hun utredes snarest. Fy søren! For noen foreldre! Du må ha hata de skikkelig, men tenk hvis de ikke hadde gjort det. Da tror jeg livet ditt hadde blitt ganske fælt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå