AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Ja, dette er enda en av disse trådene. Håper noen kan hjelpe! Fram til jeg var 20 hadde jeg aldri uren hud (kanskje maks 5 kviser gjennom hele tenåringstida). Huden min kunne best beskrives som sensitiv og noe tørr (eller fuktfattig, jeg vet ikke helt. På den tiden visste jeg ikke at det var to forskjellige ting). Men etter at jeg ble 20 har huden min bare blitt dårligere og dårligere, altså mer og mer uren. Aner ikke hva som gjorde at det forandret seg, kan ikke huske at jeg gjorde noen endringer i måten jeg "levde på" ellers. Nå er jeg 24, og sliter fortsatt med den urene huden. Den er ikke fet eller blank på noen måte, men urenhetene dukker stadig opp likevel. Mest i form av masse nupper i hele ansiktet (som som oftest kan klemmes), men også vonde, underjordiske kviser iblant. Samtidig er huden også fortsatt veldig sensitiv, og tørr/fuktfattig (det er det jeg ikke finner helt ut av). De aller fleste fuktighetskremer gir huden min alt for lite, så jeg må som regel smøre meg mange ganger for at det skal være nok. Jeg får også mer urenheter når huden min blir veldig sensitiv (og sensitiv blir den gjerne når huden er for tørr). Når jeg ikke finner helt ut av om huden min er tørr eller fuktfattig, så blir det gjerne litt vanskelig å finne ut hvilke produkter jeg bør kjøpe. Er det slik at hvis jeg får urenheter, så er det rett og slett ikke mulig at huden kan være tørr, at den da MÅ være fuktfattig? Eller kan man ha både tørr og uren hud samtidig? Jeg merker i alle fall at hvis jeg smører meg med kremer som inneholder en del fett, så kjennes det ut som det er noe som "mangler", at huden trenger fukt. Men samtidig, hvis jeg smører meg med kremer som inneholder kun fukt er det liksom heller ikke bra nok. Vet bare ikke om det er fordi den trenger litt fett også, eller om det rett og slett bare er fordi det ikke er nok fukt. Har prøvd ut en del produkter i hudpleieverdenen. Har prøvd MD sine produkter med glykolsyre, men de var ALT for sterke for huden min, reagerte veldig. Er heller ikke helt fan av Decleor, som lukter for sterkt og gjør meg mer sensitiv. Jeg likte matis sine produkter (selv om jeg måtte smøre meg en del ganger med kremene for at det skulle være nok), de roet ned huden fint, men tok ikke knekken på urenhetene. Når jeg skulle kjøpe en krem nå sist så hudpleieren litt på huden min, og mente at huden min bare skulle ha fukt, så hun anbefalte Dermalogicas Active Moist til meg. Etter at jeg har prøvd den nå merker jeg at den selvfølgelig gir huden alt for lite, det er jo bare en lett fuktighetskrem. Nå var huden min ganske bra "tørrhetsmessig" akkurat den dagen (hadde akkurat brukt fuktighetsmaske og masse oljer og kremer), men jeg sa jo at huden min er føles veldig tørr, så litt frustrerende at jeg bare ble anbefalt en veldig lett krem. Jaja. Er bare ganske frustrert og lei av huden min for tiden. Noen som har giddet å lese gjennom alt dette, og kan gi noen tips og råd kanskje? :-) Jeg er litt rådvill! Anonym poster: fd5d59cbac95eccb2d483f12ee47da5c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Huden din høres ganske lik ut som min. Jeg tåler heller ikke MD, men elsker Dermalogicas Skin smoothing cream, har du prøvd den? Den føles litt tykkere på huden enn active moist - for meg er det heller ikke "nok" med bare active moist. Anonym poster: bffc8969724acc84798e6d1e347cebb9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Huden din høres ganske lik ut som min. Jeg tåler heller ikke MD, men elsker Dermalogicas Skin smoothing cream, har du prøvd den? Den føles litt tykkere på huden enn active moist - for meg er det heller ikke "nok" med bare active moist. Anonym poster: bffc8969724acc84798e6d1e347cebb9 Har ikke prøvd den nei. Vet du om den kun inneholder fukt, eller fett også? :-) Anonym poster: fd5d59cbac95eccb2d483f12ee47da5c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #4 Skrevet 19. juni 2012 Har ikke prøvd den nei. Vet du om den kun inneholder fukt, eller fett også? :-) Anonym poster: fd5d59cbac95eccb2d483f12ee47da5c Dessverre, det aner jeg ikke. Kanskje noen andre vet? Anonym poster: bffc8969724acc84798e6d1e347cebb9
venus_ Skrevet 19. juni 2012 #5 Skrevet 19. juni 2012 Tror ikke det er mulig å ha både uren og tørr hud på samme område, så det er sikkert fukt du trenger. Har du prøvd fuktmaske, nattkrem og/eller fuktserum i tillegg til dagkrem?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #7 Skrevet 19. juni 2012 Decleor Hydra Floral Ts skriver at hun ikke er så fan av den serien.... Anonym poster: 21f0929e340dcd2c5d025300b1513b61
blab Skrevet 19. juni 2012 #8 Skrevet 19. juni 2012 Tror ikke det er mulig å ha både uren og tørr hud på samme område, så det er sikkert fukt du trenger. Har du prøvd fuktmaske, nattkrem og/eller fuktserum i tillegg til dagkrem? Når urenheter oppstår er det som regel en ubalanse i huden. Jeg anbefaler å pøse på med fuktighet. Decleor sin fuktighetsserie Hydra Floral er super. Anbefaler å bruke MD sin Facial Cleanser + Decleor Aromesence Neroli + Hydra Floral dagkrem. Evt en gelemaske som gir masse fuktighet. Den kan du også sove med. Ellers er kosthold og mye vann viktige faktorer og ubalansei kostholdet og livsstil generellt kan skape ubalanse i huden. Lykke til
blab Skrevet 19. juni 2012 #9 Skrevet 19. juni 2012 Ts skriver at hun ikke er så fan av den serien.... Anonym poster: 21f0929e340dcd2c5d025300b1513b61 Haha jeg antar at jeg ikke er en reser i skumlesing likevell Bioline Most Hydrating serien. Gelemasken er helt super!
venus_ Skrevet 19. juni 2012 #10 Skrevet 19. juni 2012 Hvilken rens brukte du fra Matis ts? De har både en egen rens og et serum beregnet på uren hud.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 Prøv La Roche Posay Hydraphase Rich, fås bl.a på Vitusapoteket og du kan sikkert prøve først. Huden drikker den hvis det virkelig er bare fukt man mangler, og ikke koster den så altfor mye heller. Bare et tips Anonym poster: d1054fc2a1f439125bd7d2be7bff9a17
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #12 Skrevet 20. juni 2012 Tusen takk for mange gode svar! Ganske greit å vite at en hud som er uren faktisk ikke kan være tørr, den kan kun være fuktfattig. Til nå har jeg nemlig stort sett hatt en rutine der noen av produktene har inneholdt fett også. Men da får jeg bare prøve å pøse på med fuktighet! Problemet blir bare å finne produkter som gir nok fuktighet, samtidig som de er sensitive nok for min hud, som blir opprørt av ingenting. Decleor var jeg som sagt ikke superfan av. Det var ikke det at det var dårlige produkter, men de luktet alt for sterkt - nesa rant og rant huden min var også for sensitiv for de. Matis sin rens for uren hud var aaalt for uttørkende. Serumet for uren hud likte jeg derimot, huden min tålte den, den lukta veldig godt og gjorde huden myk - opplevde dog ikke de helt store endringene i urenheter (men så kan det jo hende at resten av rutinen min ikke var så riktig i den tiden da jeg brukte den). Men den Bioline Most Hydrating-serien hørtes jo spennende ut da! Regner med at jeg bare må teste ut mange produkter, for å se om de gir nok fukt og er sensitive nok. Kanskje jeg skal prøve meg på en ren fukt-hudpleierutine, med både rens, toner, serum, krem og maske som kun skal gi masse fukt, så huden får roet seg litt ned før jeg evt. prøver å ta knekken på urenhetene. Noen som kanskje har tips til rens og toner som skal gi fukt? Og noen gode kremer som kun skal gi maksimalt med fukt (altså ikke fett), som ikke er hydra floral-kremen? :-) Anonym poster: fd5d59cbac95eccb2d483f12ee47da5c
Gjest Uanonymbruker Skrevet 20. juni 2012 #13 Skrevet 20. juni 2012 Tørr hud kan ha urenheter. Når huden tørker ut så begynner den å niprodusere talg. Det er derfor urenheter dukker opp selv etter man har tørker den MAX ut med produkter som f.eks basiron eller clerasil
venus_ Skrevet 20. juni 2012 #14 Skrevet 20. juni 2012 Jeg bruker Matis delicate moisturising cream og liker den veldig godt. Går også å venter på at fuktserumet til matis skal komme. Hvor ofte brukte du rensen til Matis da du brukte den? Det får jo an å feks bruke den bare om kvelden og en mildere en om morgenen. Eller en mild rens, også en rensemaske for uren hud 1-2 ganger i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå