Gå til innhold

Hvem har rett på foreldreretten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fint om noen kunne hjulpet meg. Skal gjere de så kort som mulig.

Eg og sambo(barnefar) har gått i fra hverandre. Han truer no meg med å gå i retten mot meg angående min sønn på 10mnd. Han har nesten ikke vist noe interesse for min sønn før di 2 siste mnd. Eg er no kjempe redd for at eg kan miste sønnen min til han om han går rettens vei.. vi bur 3 timer fra hverandre og eg har sagt han kan få ha sønnen vår anenhver helg, og komme å besøke sønnen vår så ofte han vil.. men de e han ikke interisert i.

Noen som vet mine rettigheter og som kan hjelpe meg litt???

Anonym poster: 95c71283655d18fdccb18367c3cb9014

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Henvend deg til barnevernet. De er der for å hjelpe.

Anonym poster: 710a2eeeea6d96740a7091b141e163d1

Gjest Gjest
Skrevet

Fint om noen kunne hjulpet meg. Skal gjere de så kort som mulig.

Eg og sambo(barnefar) har gått i fra hverandre. Han truer no meg med å gå i retten mot meg angående min sønn på 10mnd. Han har nesten ikke vist noe interesse for min sønn før di 2 siste mnd. Eg er no kjempe redd for at eg kan miste sønnen min til han om han går rettens vei.. vi bur 3 timer fra hverandre og eg har sagt han kan få ha sønnen vår anenhver helg, og komme å besøke sønnen vår så ofte han vil.. men de e han ikke interisert i.

Noen som vet mine rettigheter og som kan hjelpe meg litt???

Anonym poster: 95c71283655d18fdccb18367c3cb9014

Hva er det han krever da? 50%? går ikke så lenge barnet er så lite, men kan jo være aktuelt etterhvert. hØR m fam vern kontoret. En ettermiddag noen kvelder i uka f.eks, etterhvert overnatting og helger, ta det gradvis, men at du har hovedomsorg inntil han blir minst 4-5 år.

Det er jo fint at han vil være pappa!!!

Skrevet

Dette er ingen sak for barnevernet, de blander seg ikke i samværssaker. Først må han kalle inn til mekling og ha gyldig meklingsattest så kan han eventuelt gå til sak. Han har like mye rett som deg men det at han har vært fraværende de siste to månedene teller negativt i hans retning. Kan du dokumentere at du har prøvd å få til samvær f.eks med meldinger etc så ikke slett disse.

Når det gjelder foreldreansvar så har begge rett på å ha dette.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Rettspraksis er ganske entydig her.

Gutten er liten, dere bor langt fra hverandre, barnets beste skal telle mest ved en avgjørelse om hvor barnet skal bo (mest).

Selv om det er ugreit å si det høyt så er kvinnen, altså barnets mor, best egnet når ungen er liten. Det er ikke nødvendigvis det jeg mener men erfaringen fra både domstoler og praksis ellers.

En far som ønsker hovedomsorgen for et lite barn risikerer at han må bevise, ikke at han er bedre egnet men at mor faktisk er uegnet.

Du kan slappe helt av, det ender nok hos dere som hos svært mange andre; du sitter med hånda på rattet og han får låne ungen annenhver helg.

Bare husk at det er dårlig gjort å komme i etterkant å beskylde far for manglende engasjement da.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

En far som ønsker hovedomsorgen for et lite barn risikerer at han må bevise, ikke at han er bedre egnet men at mor faktisk er uegnet.

[/quo

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, slik har jeg også forstått at det fungerer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...