Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått karakterene for siste semester, og i ett fag kjenner jeg at jeg ikke er helt enig i karakteren. Hele året har jeg bikket mellom karakteren 3 og 4. På den siste prøven vi hadde fikk jeg karakteren 5, så var jeg litt uheldig igjen på den siste innleveringen og fikk karakteren 3. Er det da rett at jeg får 3 som standpunkt, når jeg faktisk fikk 5 på den siste prøven? Har veldig lyst å klage, men visst dette virker logisk så orker jeg ikke. Liker egentlig denne læreren veldig godt, og har lyst å lage så lite styr som mulig. Er bare så irriterende å ha EN 3-er på vitnemålet som jeg selv føler er litt ufortjent.....

Så hva tror dere?

Anonym poster: 751af956ea5bc23845637fee97090599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klag :)

Du vinner ingenting på å ikke prøve :)

AnonymBruker
Skrevet

Slik du legger det frem her så er unasett sjansen for å bli satt ytterligere ned ganske så minimal, ergo: du har ingenting å tape på å klage.

Anonym poster: d836f5bd0e96faf4e167d9a395d8bc27

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg ville klagd. Det virker ikke som du kan gå ned uansett, så situasjonen har to utfall: du får samme karakter, eller en bedre karakter. Og det høres jo ut som om du har god sjanse til å forbedre karakteren hvis du klager. Så jeg ville absolutt gjort det.

Skrevet

Læreren din har gjort en skjønnsmessig vurdering - selv om du fikk 5 på en prøve betyr det ikke at du ligger på en 4 - var denne vurderingen stor? Hvilke kompetansemål skulle oppfylles? osv. osv.

AnonymBruker
Skrevet

Læreren din har gjort en skjønnsmessig vurdering - selv om du fikk 5 på en prøve betyr det ikke at du ligger på en 4 - var denne vurderingen stor? Hvilke kompetansemål skulle oppfylles? osv. osv.

Det er en utrolig flink lærer, derfor får jeg litt dårlig samvittighet om jeg klager og lager krøll for han, visst du skjønner. Jeg forstår det bare ikke helt da han selv sier at den siste prøven osv teller mest. Selvfølgelig ødela jo den innleveringen jeg fikk 3 på helt til slutt for 5-eren, men er det ikke da litt logisk å få den karakteren som er i mellom?

TS

Skrevet

Det å sette karakterer er ikke enkel matematikk. Vi må vurdere i hvor stor grad eleven har vist sin kompetanse i de ulike kompetansemålene. Det har dermed mye å gjøre med hvilke kompetansemål som ble målt på den siste prøven, vs hvilke kompetansemål som ble målt på innleveringen. Jeg stiller som lærer større krav til innleveringer, siden elevene da har bedre tid og flere hjelpemidler tilgjengelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å sette karakterer er ikke enkel matematikk. Vi må vurdere i hvor stor grad eleven har vist sin kompetanse i de ulike kompetansemålene. Det har dermed mye å gjøre med hvilke kompetansemål som ble målt på den siste prøven, vs hvilke kompetansemål som ble målt på innleveringen. Jeg stiller som lærer større krav til innleveringer, siden elevene da har bedre tid og flere hjelpemidler tilgjengelig.

Greit å få svar fra en lærer som veit hvordan situasjonen er! :)

Mener du altså at hans vurdering på dette er riktig?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Standpunktkarakteren skal gjenspeile i hvor stor grad eleven har oppfylt kompetansemålene i læreplanen. Det du kan gjøre, før du eventuelt klager, er å be om å få lærerens vurdering på hvorfor akkurat denne karakteren ble satt.

Anonym poster: 5863c09300709caf37ee2296e3fb7d98

Skrevet

TS-

jeg synes du virker som en reflektert og oppegående elev gjennom det du skriver. Derfor får jeg umiddelbart tillit til din vurdering av situasjonen, og at det kan være på plass med en klage akkurat her.

(Til sammenlikning leser jeg alt for mange innlegg av typen "herreguuud lærern skjønner ingenting azz!!! dritkjip karakter åssen klager jeg????)

Du kan jo snakke med læreren først, før du leverer inn en evt. klage. Skjønner godt at den ène treeren er irriterende.

AnonymBruker
Skrevet

TS-

jeg synes du virker som en reflektert og oppegående elev gjennom det du skriver. Derfor får jeg umiddelbart tillit til din vurdering av situasjonen, og at det kan være på plass med en klage akkurat her.

(Til sammenlikning leser jeg alt for mange innlegg av typen "herreguuud lærern skjønner ingenting azz!!! dritkjip karakter åssen klager jeg????)

Du kan jo snakke med læreren først, før du leverer inn en evt. klage. Skjønner godt at den ène treeren er irriterende.

Takk for det, Uglen! Er nok heldigvis ikke en av de teite elevene der. Hehe! :)

Kommer til å snakke med læreren, ja. Så får vi ta det der i fra! Takk for svar! :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS-

Bare fordi man er flink til å ordlegge seg, betyr det vel ikke at man er flinkere i et annet fag? :klo:

Anonym poster: 657a192a96170484bd7fe23f1922a6b6

• Liker 1
Skrevet

Bare fordi man er flink til å ordlegge seg, betyr det vel ikke at man er flinkere i et annet fag? :klo:

Anonym poster: 657a192a96170484bd7fe23f1922a6b6

Nei, selvfølgelig ikke :) Men jeg ser også at TS skriver at hun er usikker på hvorvidt det er riktig å klage, at dette dreier seg om en veldig dyktig lærer, og at hun ikke vil gjøre noe som kan virke negativt for vedkommende. Generelt gir dette meg et inntrykk av en person som vurerer før hun handler, og som ikke prøver å lesse skylden over på en annen person.

Jeg kan dermed forestille meg at vedkommende legger seriøse motiver til grunn når hun vurdere å klage - og at hun faktisk får dårlig samvittighet ved tanken på å "lage krøll for læreren" veier også positivt i min vektskål.

Til sammenlikning er det mange som klager (og får medhold!) etter tirader som "lærer'n er dum og urettferdig" og/eller "kjip karakter, kan jo bare klage og se hva som skjer".

Dette blir selvfølgelig bare min vurdering av situasjonen basert på noen innlegg på KG :)

Skrevet

Greit å få svar fra en lærer som veit hvordan situasjonen er! :)

Mener du altså at hans vurdering på dette er riktig?

TS

Akkurat det kan jeg ikke svare deg på, da jeg ikke vet noe om hans vurderinger. Snakk med han du. Det kan faktisk hende at det er ført feil og, det er en pirkete jobb å føre karakterer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...