Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kollegaen min har et problem med rasisme på arbeidsplassen. (Han er fra Iran). Han opplever at kunder i butikken ikke vil kjøpe varer av ham, at de spør etter hvite ekspeditører osv. Dette er ikke noe han innbiller seg altså - han aksepterer fint at kunder vil snakke med andre ansatte og at noen kunder er litt rare, men han reagerer på de som sier rett ut at de ikke stoler på ham/vil ekspederes av en annen/at ting er hans feil pga hans hudfarge. Jeg har også sett dette selv.

Jeg syns det er utrolig kjipt at dette skjer, for han er en helt fantastisk mann. Han er IKKE selvmordsbomber, han driver ikke med konemishandling, han har en vestlig livsstil, snakker flytende norsk og er generelt en hyggelig, omtenksom og snill person. Og så kommer disse menneskene og skal forhåndsdømme ham pga hans utseende...

Må man bare akseptere dette? Kan kundene uten noen konsekvenser bare stå og slenge ham full av drit? Han har tatt det opp med sjefen, men det blir ikke gjort noe. De fleste kundene er jo selvfølgelig greie, men noen kunder driver med denne drittslengingen hver gang de er innom. Om han f.eks er den eneste som sitter i kassa kan de finne på å be ham ringe på noen andre...

Syns det er utrolig trist om dette skal føre til at han slutter, for han er ufattelig flink i jobben sin og er svært godt likt blant oss kollegaer.

Anonym poster: 95a5517de56f5fba838538b03a161da5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dårlig at sjefen ikke har noe å si på dette. At kunder kommer med rasistiske bemerkninger er helt uakseptabelt De burde bli bortvist fra butikken, enten av leder eller av ansatte med leders velsignelse.

Anonym poster: 9423e2d744749c4880e0486c0ecc6cf3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er sjefen, og derunder de andre ansatte, som gjør en feil her. Når andre blir tilkalt på, skal de konsekvent spørre om hva problemet er og sette ned foten der. De må ikke finne på å ekspedert slike kunder og ettergi deres krav!

Jeg jobber i en bedrift hvor en del kunder etterspør etnisk norske, spesielt eldre mennesker. Da sier jeg som det er, at de har dessverre ikke rett til å etterspørre dette, at det kravet ikke blir oppfylt og hvis du har lyst på tjenesten som tilbys, så blir det å godta at både Ola og Ali kan dukke opp, og at begge er like kompetente i arbeidet sitt, ellers får de ikke benytte seg av tjenesten vi tilbyr. De fleste syns det er greit når jeg sier det slik, og de godtar det raskt.

Det vil alltid finnes slike kunder, selvfølgelig, men ansatte og sjefer kan gjøre alt annet enn å fyre under slike rasistiske bemerkninger ved å gi dem "viljen" sin. Kunder kan fint bli nektet å handle eller å komme til butikken om de står og kjefter huden full for noen er fra en annen bakgrunn. Men som sagt, det er jo dere andre som må stille opp i det tilfellet... :)

Endret av ninuska_
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...