Renapur Skrevet 19. juni 2012 #41 Del Skrevet 19. juni 2012 Det kommer helt an på skolen. I sør trøndelag så sier de konstant nei til sånne fritakninger, mens i nord trøndelag så må man bare si fra til læreren god tid før vi reiser. Pass på at hun får med seg lekser hun kan gjøre mens hun er der sånn at hun ikke blir hengenede etter fagligsett så skulle det vel ikke være verdens største problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2012 #42 Del Skrevet 19. juni 2012 Her er forskjellen på lærlingeplass eller ikke fravær. Og en dag er nok. Mange om beinet og ingen vil ha en skulker. Akkurat som ved arbeidsplasser kan man ikke bare ta ferie når det passer en selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #43 Del Skrevet 19. juni 2012 Det kommer helt an på skolen. I sør trøndelag så sier de konstant nei til sånne fritakninger, mens i nord trøndelag så må man bare si fra til læreren god tid før vi reiser. Pass på at hun får med seg lekser hun kan gjøre mens hun er der sånn at hun ikke blir hengenede etter fagligsett så skulle det vel ikke være verdens største problem Vi bor i Sør- Trøndelag Jeg er litt opptatt av hvilke signaler vi gir ungene..... vi snakker veldig mye arbeidsmoral og er opptatt av at hun skal strekke seg på skolen og i jobb. Vi har begge jobbet hardt for å komme oss dit vi er og er glad for at våre foreldre alltid vist så stor arbeidsmoral som de har. Å være hjemme en dag uten å være virkelig dårlig sitter ganske langt inne hos begge og det snakker vi mye om til ungene. Da blir det veldig feil i mitt hode å si til henne at hun skal trosse et avslag fra skolen hun nettopp har kommet inn på. Det handler jo litt om det å bli voksen og ikke få i pose og sekk bestandig. Et avslag er tross alt et avslag. Hvordan skal vi kunne snakke om arbeidsmoral hvis vi ber henne ignorere dette og reise på tross av rektors avgjørelse. Vi søker og tar det derfra. Hun så ikke så mørkt på å bli hjemme selv om avgjørelsen skulle bli slik.Å reise allikevel var ikke noe alternativ hun nevnte i det hele tatt heldigvis. Hun skal jo reise ganske mye ( en hel mnd på reisefot)helt frem til skolestart allikevel. Hun er heldigvis dedikert til å gjøre det godt på VGS og det er vi stolte av En fornuftig og flink tenåring kan man trygt si. Hun blir sikkert glad om hun får en oppmuntring inn på konto hvis avslaget kommer. Men å bryte et avslag er vi helt imot. Takk til alle som har engasjert seg og svart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #44 Del Skrevet 19. juni 2012 En liten ting på generelt grunnlag. En elev kan kun miste 10% av timene i et fag før det ikke er grunnlag for karakter. 2 uker borte, og kanskje 2 uker sykdom (f.eks influensa), er nok til at faget ikke blir godkjent. Min sønn var borte i 4 dager på grunn av influensa, og fikk varsel om fare for ikke godkjent fag. Anonym poster: 0200157ff763bda796ce885aebf1a249 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2012 #45 Del Skrevet 19. juni 2012 La Guapa, jeg synes dere har truffet en god beslutning. Får dere tillatelse, så er det jo greit, og jeg håper dere ikke blir alt for skuffet om dere får avslag. Gjennomfører dere dette som planlagt sender dere signaler til henne (og andre) om at man skal forholde seg til de rammer som blir satt, og at det er grunner til at det er slik. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trio Skrevet 19. juni 2012 #46 Del Skrevet 19. juni 2012 En liten ting på generelt grunnlag. En elev kan kun miste 10% av timene i et fag før det ikke er grunnlag for karakter. 2 uker borte, og kanskje 2 uker sykdom (f.eks influensa), er nok til at faget ikke blir godkjent. Min sønn var borte i 4 dager på grunn av influensa, og fikk varsel om fare for ikke godkjent fag. Anonym poster: 0200157ff763bda796ce885aebf1a249 For det første tror jeg grensen ligger på 15%. For det andre har de egentlig ikke lov til dettte så lenge de faktisk har grunnlag for vurdering, noe som vil si at om du er borte 2 uker, men det ikke er noen prøver den uken så har de egentlig ikke lov til å gi deg "ikke vurdering". Det står litt om det her og her. Så regelen er ikke eleven kan kun ha 15% fravær så mister han karakteren, men om elevn har 15% fravær står han i fare for å miste karakteren om han ikke har grunnlag for vurdering (feks- gått glipp av store prøver/fremføringer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Porcelain Skrevet 19. juni 2012 #47 Del Skrevet 19. juni 2012 Det finnes (dessverre) ikke noen fraværsgrense. Elever kan spekulere i å kun møte opp på prøver hele året, og alikevel få karakter i faget. Elevorganisasjonen mener dette, og utdanningsdirektoratet klarer ikke å gi noe tydelig svar på hvordan dette egentlig skal tolkes. Vi skal ikke måle innsats, og dersom vi har grunnlag for å gi karakter er vi tvunget til å gi det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #48 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg spør bare fordi vi ikke har hatt barn på VGS før og lurer på hvordan reglene er rundt dette...Har ikke tenkt på om det er verdt å ta henne ut i to uker, tenkte hun skulle få avgjøre akkurat det sjøl. Det betyr jo at hun må gjøre en egeninnsats på skolefronten de ukene isåfall, men det er en annen diskusjon. Jeg lurer på om skolen gir slike permisjoner i det hele tatt. Jeg leser på en annen VGS i vår kommune at de har følgende regler på sin hjemmeside: "Som det presiseres i søknadspapirene ( se skjema ) må det søkes minst en uke før. Kontaktlærer behandler søknader med inntil 5 dager. Rektor har delegert denne myndighet til kontaktlærer. Alle søknader må ha dokumentasjon vedlagt. Søknad om ferie som ikke er av helse- eller velferdsgrunner og dokumentert av lege, psykolog etc blir ikke innvilget." Jeg vil tro at dette er slik på alle VGS da ????? Min erfaring fra VGS var at alt fravær var uakseptabelt. Fikk bre fra skolen om at jeg sto i fare for å stryke i fag, på grunn av fravær, enda jeg lå på 5 i faget. Fraværet skyldtes kreftutredning og annen sykdomsutredning. Veldighøyt fravær hadde jeg ikke. Jeg kan ikke se for meg at noen videregående skole vil godta 14 dagers fravær på grunn av reise. Anonym poster: 8dfdc79af9a3210d832caa80eddb4dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyyx Skrevet 19. juni 2012 #49 Del Skrevet 19. juni 2012 14 dager er ikke mye. Jeg har flere venninner som har barn som har mer enn 15-23 dager. Ingen av de har fått noe varsel, eller noe. Her så er eleven og lærer pliktet til å gi hverandre beskjed, så legger lærer løpet opp etter det. Man kan ta prøver og levere innleveringer hvis lærer legger opp til det. Og i følge diverse rektorer, så har faktisk lærer PLIKTET til dette. Det var faktisk lærerene mine på VGS også veldig behjelpelige med. De ga meg alltid muligheter til å ta prøver igjen, levere litt senere. Jeg hadde 30 dager fravær og 41 timer. (JA, dette var relativt mye fravær.. Men jeg var ikke verst i klassen...) Dette var gjennom VG1-VG2-VG3. Jeg bor i Telemark, hvis det skulle ha noen betydning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #50 Del Skrevet 20. juni 2012 14 dager er ikke mye. Jeg har flere venninner som har barn som har mer enn 15-23 dager. Ingen av de har fått noe varsel, eller noe. Her så er eleven og lærer pliktet til å gi hverandre beskjed, så legger lærer løpet opp etter det. Man kan ta prøver og levere innleveringer hvis lærer legger opp til det. Og i følge diverse rektorer, så har faktisk lærer PLIKTET til dette. Det var faktisk lærerene mine på VGS også veldig behjelpelige med. De ga meg alltid muligheter til å ta prøver igjen, levere litt senere. Jeg hadde 30 dager fravær og 41 timer. (JA, dette var relativt mye fravær.. Men jeg var ikke verst i klassen...) Dette var gjennom VG1-VG2-VG3. Jeg bor i Telemark, hvis det skulle ha noen betydning. Og de barna vil slite HARDT med å få jobb. For de ser faktisk på fravær så lenge vgs er den siste fullførte utdanningen. Skal de ha friår og jobbe, så vil de slite. Skal de studere videre og jobbe ved siden av skolen så vil de slite. Du som er voksen bør da forstå at fravær på skole skal unngås med mindre man er syk? Det er som i arbeidslivet - man skal være der hver dag. Det er ikke ferie vet du Anonym poster: 326da9db446a949765c5402e789a2986 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyyx Skrevet 20. juni 2012 #51 Del Skrevet 20. juni 2012 Selvfølgelig vil det bli vanskeligere. Og vær så snill og ikke bruk den "du som er voksen.." Mitt eget fravær var pågrunn av sykdom, og enkelte utredninger. Men dette ble ikke godkjent fravær, så det kom dessverre på vitnemålet mitt. Alle intervjuer jeg har vært på har de bedt om universitet vitnemålet mitt Den jobben jeg har nå, som deltidsjobb ba de ikke om noe om fravær. Jeg skjønner jo at dette varier veldig mye, men gjennom mine årsrekker så har jeg litt vurderingsgrunnlag. Og nei; jeg ville ikke tatt ut min egen datter når den tid kommer, men det får hver enkelt familie avgjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantomina Skrevet 20. juni 2012 #52 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) . Endret 23. februar 2015 av Fantomina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #53 Del Skrevet 20. juni 2012 Herregud, ta nå med jentungen på ferie! Livet er for kort til å ikke kunne nytes med sine kjære - og hun har nok veldig lyst til å være med dere! Jeg husker jeg var med familien min på sydentur 1 uke i slutten av august VG 1, og da jeg kom hjem ble jeg sjuk 1 uke i tillegg. Men jeg var skrev til kontaktlærern min at jeg var syk, og når jeg kom på skolen igjen etter de 2 ukene fikk hun legeerklæringen min, og fikk da fjernet 10 dager. Uansett, det er INGEN som bryr seg om VG 1! Så lenge man kommer inn på VG 2, så er det ingen problemer. Hjelper ikke å ha gode karakterer og null fravær VG 1, dersom man får dårlige karakterer og ekstremt høyt fravær det siste året. (til dere som sa at VG 1 er så viktig...) Anonym poster: 674732ab3982889bf58c7b1cf2582c06 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #54 Del Skrevet 20. juni 2012 (...) Uansett, det er INGEN som bryr seg om VG 1! Anonym poster: 674732ab3982889bf58c7b1cf2582c06 bortsett fra eventuelle arbeidsgivere da, i tilfelle hun skulle ønske seg en deltidsjobb for å tjene noen kroner etter skoletid. Anonym poster: fd05d4b636c4f61114bdd08124f9ca12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #55 Del Skrevet 20. juni 2012 får man alle fraværsdager fjernet fra vitnemålet, dersom man har legeerklæring om alle disse dagene? er det liksom en maks/minst grense for hvor mange av dagene som kan fjernes av legeærklæring. eller er det f.eks. sånn at hvis man har erklæring for 2 uker, at kun 7 dager blir fjernet, mens resten står som 'vanlig egenmelding'(ergo= ikke fjernet fra vitnemål)? Anonym poster: aaef719576120d69ca9b077e897e47c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 20. juni 2012 #56 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg er usikker på reglene for fravær på vgs men på ungdomsskolen er det regler som sier at dersom eleven er syk så kan man i visse tilfeller få redusert deler av fraværet dersom man har dokumentasjon fra lege etc. Eks dersom man har en kronisk sykdom som medfører en del fravær = x antall dager kan tas bort når det skal føres vitnemål. Fravær for forkjølelse, influensa og div andre vanlige sykdommer kommer normalt ikke under denne regelen og skal føres på vitnemålet. Så, om en arbeidsgiver ser på fraværet og finner 10 dager med fravær og denne arbeidsgiveren vet du har feks diabetes pluss h*n vet om denne regelen så kan h*n tenke seg at det faktiske fraværet er høyere enn ti dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #57 Del Skrevet 20. juni 2012 Det er bare tull. Jeg hadde deltidsjobb siste året på vgs, fikk sommerjobb direkte etter vgs og har vært på utallige jobbintervjuer (noen jobber har jeg fått, andre ikke) etter at jeg startet på universitetet. Jeg har aldri blitt bedt om vitnemål fra VGS. De ber heller ikke om karakterene mine fra uni. Kjære deg junimarie, jeg regner med at det er noen år siden du ble ferdig på vgs? Det er helt annerledes nå, og tro meg - arbeidsgivere ser på vitnemål og fravær fra vgs - og de tar fravær dønn seriøs, de som har mye ugyldig fravær på vgs vil være en risiko å ansette da de gjerne har mye mer fravær i arbeidslivet. Slutt å gi råd som er utdaterte. Anonym poster: 326da9db446a949765c5402e789a2986 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #58 Del Skrevet 20. juni 2012 Selvfølgelig vil det bli vanskeligere. Og vær så snill og ikke bruk den "du som er voksen.." Mitt eget fravær var pågrunn av sykdom, og enkelte utredninger. Men dette ble ikke godkjent fravær, så det kom dessverre på vitnemålet mitt. Alle intervjuer jeg har vært på har de bedt om universitet vitnemålet mitt Den jobben jeg har nå, som deltidsjobb ba de ikke om noe om fravær. Jeg skjønner jo at dette varier veldig mye, men gjennom mine årsrekker så har jeg litt vurderingsgrunnlag. Og nei; jeg ville ikke tatt ut min egen datter når den tid kommer, men det får hver enkelt familie avgjøre Men du kan forklare ugyldig fravær med sykdom. Det kan ikke de som skulker/drar på ferie midt i semesteret. Du ser vel forskjellen tross alt, du og? Mye ugyldig fravær på vgs er en klar pekepinn på hvordan vedkommende vil skikke seg i arbeidslivet. Dette vet arbeidsgivere, og det er blitt mye-mye viktigere å se på fravær nå enn før, ettersom det gjerne er mange søkere på typiske "friår"/student stillinger. Ingen ansetter en som har mye fravær, det lønner seg ikke. Og hvis arbeidsgiver ser at man har lett for å være "syk", eller plutselige ferier uten om fellesferier, så er det selv sagt at det gjør det MYE vanskeligere å få jobb! Anonym poster: 326da9db446a949765c5402e789a2986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2012 #59 Del Skrevet 20. juni 2012 får man alle fraværsdager fjernet fra vitnemålet, dersom man har legeerklæring om alle disse dagene? er det liksom en maks/minst grense for hvor mange av dagene som kan fjernes av legeærklæring. eller er det f.eks. sånn at hvis man har erklæring for 2 uker, at kun 7 dager blir fjernet, mens resten står som 'vanlig egenmelding'(ergo= ikke fjernet fra vitnemål)? Anonym poster: aaef719576120d69ca9b077e897e47c4 Høsten 2010 ble følgende endret i videregående: 1. Fravær du kan få slettet totalt er satt ned fra 14 til 10 dager 2. De tre første sykdomsdagene blir ikke slettet 3. Strengere krav til dokumentasjon Anonym poster: 326da9db446a949765c5402e789a2986 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hkarls1 Skrevet 21. juni 2012 #60 Del Skrevet 21. juni 2012 Kjære deg junimarie, jeg regner med at det er noen år siden du ble ferdig på vgs? Det er helt annerledes nå, og tro meg - arbeidsgivere ser på vitnemål og fravær fra vgs - og de tar fravær dønn seriøs, de som har mye ugyldig fravær på vgs vil være en risiko å ansette da de gjerne har mye mer fravær i arbeidslivet. Slutt å gi råd som er utdaterte. Anonym poster: 326da9db446a949765c5402e789a2986 Rådene er vel strengt tatt ikke så veldig utdaterte! Jeg gikk ut av vgs i 2007, og har etter dette hatt ett par deltidsjobbene i tillegg til studier. Er nå i fast jobb, og har per dags dato ikke blitt spurt om fravær fra vgs på jobbintervju. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå