AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 Jeg bare dro, jeg... Sa fra til lærerne, men søkte ikke om noe, og fikk aldri gyldig fravær. Jeg var vel borte to-tre ganger, en uke av gangen, det siste året på videregående. I tillegg til noen dager nå og da. Men det hører til historien at jeg hadde vært i en alvorlig ulykke som det tok et par år å bli frisk av, så da jeg begynte på skolen igjen måtte jeg gå sammen med folk som var to år yngre enn meg. To år er ganske mye i den alderen, spesielt med tanke på at jeg omtrent var den eneste i klassen som hadde lyst til å lære noe. I en så bråkete klasse, med så umodne elever, lærte jeg faktisk mer de ukene jeg var ute og reiste (med skolebøkene). Jeg hørte aldri noe om at jeg ikke skulle få karakterer, siden jeg var på alle prøvene. Jeg hadde ca 20-25 dagers fravær siste året, fikk karakter i alle fag, gikk ut med klassens beste snitt og ikke nedsatt orden eller oppførsel (og nei, det er aldri noen arbeidsgivere som har brydd seg om fravær på VGS, de ser mer på vitnemålet fra universitetet). Men dette var før Kunnskapsløftet, da. Tidene har kanskje endret seg. Den gangen, tidlig på 2000-tallet, var det hvert fall ikke noe problem med en del fravær slik jeg opplevde det, så lenge eleven hadde ansvarsfølelse nok til å lese på egen hånd. Anonym poster: d346d825995a026a25f00027c98d5910 1
Gjest _La Femme Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 Rart at jeg fikk godkjent da når jeg søkte Var dette i år? Reglene ble nylig endret i 2011. 1
La Guapa Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #24 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Naturligvis blir ikke det innvilget. Så om dere reiser allikevel så får hun 10 dager fravær på vitnemålet, i tillegg til all undervisning etc. som hun mister. Og det viktigste: Hun lærer at det er helt greit å skulke jobben for å reise på ferie. Anonym poster: 02f0f6a9c106583cecbc15516c14ac72 Vi kommer ikke til å ta henne ut av skolen om hun får avslag! Må bare si det. Vi vil aldri gi henne et inntrykk av at vi synes det er ok å skulke skolen, for det synes vi absolutt ikke. edit: leifer Endret 17. juni 2012 av La Guapa 1
Casall Skrevet 17. juni 2012 #25 Skrevet 17. juni 2012 Studiedager finnes ikke lenger, og ferie er ikke godkjent fravær. Anonym poster: 326e8d6caa55fffd03211dd01fbcb378 Det fantes studiedager da jeg fikk på VGS for 2 år siden. Dere kan jo søke, får dere nei er det jo bare å være borte? Ingen som kan tvinge henne til å være på skolen uansett.
Casall Skrevet 17. juni 2012 #26 Skrevet 17. juni 2012 Og ugyldig og gyldig.. Det står jo bare fravær på vitnemålet, ikke gyldig og ikke gyldig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #27 Skrevet 17. juni 2012 Vi har flere ganger gjennom grunnskolen tatt ut våre barn fra skolen for å reise til utlandet. Det var enkelt i barneskolen, da fulgte vi bare ukeplanen på nettet, og lot ungene gjøre lekser og skolearbeid i henhold til planen. Det ble noe verre i ungdomsskolen. Vi fulgte timeplan og undervisningsplaner på iSkole og fronter, men det var likevel problematisk da det ofte var prøver, heldagsprøver, ulike tester, gruppearbeid, fremføringer osv som skulle vurderes og vektlegges med tanke på karaktersetting, og som vanskelig kunne følges opp fra det landet vi oppholdt oss i. I vgs er det veldig vanskelig å være borte fra skolen. De får fravær, og mister viktig undervisning og får "huller" som kan være vanskelig å fylle gjennom egenstudier. Vi har et par ganger lagt noen fridager til like før/etter ferier, slik at en juleferie kunne bli bortimot tre uker. De siste dagene før jul er det likevel ikke mye undervining, slik at kunnskaps"tapet" ikke blir så stort. Men den dagen du skal bruke vitnemålet ifm jobbsøknad og det står at du har 14 dager ugyldig fravær i 3. skoleår, DET er vanskelig å forklare..... Anonym poster: 94598eb55b493900b9fae8e9f6534730
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #28 Skrevet 17. juni 2012 Og ugyldig og gyldig.. Det står jo bare fravær på vitnemålet, ikke gyldig og ikke gyldig. Ikke på det endelige vitnemålet nei, men gyldig/ikke gyldig ligger i databasen på skolen alle tre årene. Dersom det er nok ugyldig fravær blir karakterene i berørte fag samt orden/oppførsel satt ned, og du får ikke gyldig fravær for å dra på ferie. Forskjellen mellom gyldig og ugyldig gjelder mens man er på skolen, men det står som du sier ikke noe konkret om det på det endelige vitnemålet. På min skole fikk ingen fri i mer enn maks en uke, men det var mange faktorer som spilte inn på om man i det hele tatt fikk søke seg fri. Det åpenbare er selvsagt at det ikke kan kræsje med fagprøver eller andre viktige dager, men det er også klart at dersom det er snakk om en elev som henger etter i fagene sine og/eller har en del fravær fra før, vil denne typen søknader normalt ikke innvilges. Men TS, dere kunne jo f.eks. tatt uka før/etter + vinterferien? Da blir det "bare" (relativt begrep) snakk om å søke fravær for ca. 5 dager? Anonym poster: 00c3df5a8eccc6404af4e668e57c757e
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2012 #29 Skrevet 17. juni 2012 Du kan alltids få noen hjemme til å legge inn gyldig sykefravær hver dag, men å gjøre dette i to uker blir kanskje litt på kanten... En uke går derimot fint 14 dager er forresten ingenting når det gjelder undervisning og hva man går glipp av når det gjelder vg1. Regner med det er stud.spes hun skal gå? De fagene er fryktelig enkle å lese på egenhånd uansett. Hun går kanskje glipp av to prøver og du kan gå glipp av en prøve i hvert fag hvert halvår. 1
Miah Skrevet 17. juni 2012 #30 Skrevet 17. juni 2012 ^ ...og så blir jenten syk senere i året, og plutselig har hun gått glipp av for mange prøver i et eller annet fag. Ikke ta henne med. 2 uker er veldig lenge, spesielt når man begynner på videregående. Kanskje hun hadde klart det, men kanskje ikke. Synes ikke det er verdt det. Spar heller pengene, og gi henne noe annet som motivasjon for at hun ikke kan være med dere. 4
Bondenisse Skrevet 17. juni 2012 #31 Skrevet 17. juni 2012 Jeg tok meg fri for en to ukers sydentur i 1, klasse Vgs for to år siden. Men det var i mai, pga litt fridager ble det seks dager fravær. Jeg hadde en del fra før, men rektor innvilget likevel permisjon fordi jeg var flink til å henge med i fagene. Gikk ut med ett snitt på 5 det året. Prosessen: søkte rektor om permisjon tre uker før jeg skulle reise etter å ha sjekket med kontaktlærer at det ikke var eksamener eller heldagsprøve de dagene. Han pratet med faglærere og kontaktlærer om jeg ville miste mye eller klare meg på egenhånd. De ga tommel opp og jeg fikk permisjon med gyldig fravær som ble ført på vitnemålet mot at jeg gjorde skolearbeidet på egenhånd. Så lenge jenta er flink på skolen og har lavt fravær tror jeg det skal gå bra å få innvilget permisjon 3
solch Skrevet 17. juni 2012 #32 Skrevet 17. juni 2012 14 dager fravær er mye. Kan jo hende hun kan gjøre opp egne avtaler med skolen, hvor hun kan ta med seg skolearbeid å jobbe med, og dermed vil de kanskje kunne se fraværet hennes litt igjennom fingrene? Syntes ikke det er noen god idè at hun får 14 dagers fravær. Har man så og så mye fravær i løp av et skoleår, så kan man ende med å ikke få karakter i faget, uansett om hun har hatt alle prøvene. Og om det er studie.spes hun skal gå, så jo, 14 dager i januar har da stor betydning. Man faller veldig fort utenfor når det gjelder undervisningen. Og det første året er det viktigste, det er snakk om 5 avsluttende fag! Og her snakker jeg selv av egen erfaring, som nettopp er ferdig med mitt første år på studie.spes, og har hatt mye fravær.
Buddhahode Skrevet 17. juni 2012 #33 Skrevet 17. juni 2012 Uansett er 14 dager veldig mye, tenk om hun blir syk i to uker i tillegg dette året? Da har hun plutselig 4 uker med fravær, noe som begynner å bli veldig mye. 1
La Guapa Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #34 Skrevet 18. juni 2012 Vi har blitt enige med henne om at hun søker og får hun avslag (det er mest sannsynlig) så blir hun hjemme. Skolegangen hennes er viktig nå og det vet hun. Hun skal to uker til Tyrkia i sommer og enda en ferie til Sverige i to uker etter det , så hun lider absolutt ingen nød
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #35 Skrevet 18. juni 2012 Jeg skjønner helt seriøst ikke hvordan dere kan si 14 dager er mye fravær? Husker når jeg gikk allmenn og flere i klassen min hadde 40 dager fravær og 13 timer. Jeg hadde tilsammen i VG1 og VG2 på allmenn 23 dager fravær og 16 (eller 20) timer. Det er ingen som har sett noe på dette. Det er universitet/høyskole de legger vekt på. Slapp av. Studiedager finnes enda. I hvert fall i Telemark distriktet, der du kan få opptil 4 dager godkjent borte for å "studere". Velvel, lykke til med turen. Anonym poster: 9d7317984e6b5f0af15a1f71f9093908 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #36 Skrevet 18. juni 2012 Jeg spør bare fordi vi ikke har hatt barn på VGS før og lurer på hvordan reglene er rundt dette...Har ikke tenkt på om det er verdt å ta henne ut i to uker, tenkte hun skulle få avgjøre akkurat det sjøl. Det betyr jo at hun må gjøre en egeninnsats på skolefronten de ukene isåfall, men det er en annen diskusjon. Jeg lurer på om skolen gir slike permisjoner i det hele tatt. Jeg leser på en annen VGS i vår kommune at de har følgende regler på sin hjemmeside: "Som det presiseres i søknadspapirene ( se skjema ) må det søkes minst en uke før. Kontaktlærer behandler søknader med inntil 5 dager. Rektor har delegert denne myndighet til kontaktlærer. Alle søknader må ha dokumentasjon vedlagt. Søknad om ferie som ikke er av helse- eller velferdsgrunner og dokumentert av lege, psykolog etc blir ikke innvilget." Jeg vil tro at dette er slik på alle VGS da ????? Så du vil egentlig ikke ha henne med, og skal ha det bekreftet? Anonym poster: 9984324b56a97dab3a858e40b0fe9fbb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #37 Skrevet 18. juni 2012 Hvor i Tyrkia har dere tenkt å reise egentlig? Januar er den kaldeste og våteste måneden i de typiske feriebyene. Med mindre dere har tenkt dere til ørkenområdene vil jeg fraråde den planen der uansett. Dere må mye lenger sør i januar! Kanariøyene etc. Anonym poster: 9984324b56a97dab3a858e40b0fe9fbb
Porcelain Skrevet 18. juni 2012 #38 Skrevet 18. juni 2012 Det er rart at folk svarer så ulikt, da det er nasjonale regler på dette. Prosedyre hos oss - eleven søker , får avslag. Har da alikevel "meldt fravær" , og kan forsåvidt dra. Dersom eleven ikke søker, og bare forsvinner uten å si ifra setter vi det som kalles "udokumentert fravær" - det kan gå utover karakter i orden. (Man kan altså få ng/lg i orden, noe som er krise for de som skal ut i lære/evt de som skal ha sommerjobb/deltidsjobb). Alt fravær blir stående på vitnemålet, begrepene "gyldig" og "ugyldig" eksisterer ikke lenger. Dersom du er borte 2 uker men gir beskjed om at "disse to ukene blir jeg borte" får du 10 dager fravær på vitnemålet. Dersom du er borte 2 uker UTEN å gi beskjed vil du få 10 dager fravær på vitnemålet + mest sannsynlig bli nedsatt i orden. Fravær i fagene er naturligvis noe annet, elevene bør avtale med faglærer slik at de går glipp av minst mulig /kan lese på egenhånd. Elev har ingen rett på å få tatt opp igjen prøver f.eks ved denne type fravær, så dette bør han/hun være tidlig ute med å avklare. Dersom jeg får beskjed i augst om at "de to ukene er jeg borte" kan jeg som lærer gjøre mitt beste for å unngå prøver i akkurat den perioden, også forventer jeg naturligvis at eleven følger opp alle andre typer frister, gjør oppgaver osv. Dette går på fagkarakter. Dere skal altså IKKE få innvilget permisjon. (De som får det er elever som må på behandlingsreise f.eks, eller som av ymse andre grunner ikke klarer å møte på skolen i en periode). Dere kan alikevel reise, men vær obs på at det kan gå utover det faglige. Hun har i tillegg som nevnt ingen rett til å få spesialtilpasset noen form for opplegg (utover den tilpasningen alle har rett på) , og må derfor forberede seg på å gjøre en ekstra innsats selv. I praksis: Ta med skolebøker til Syden, og jobbe 4-5 timer hver dag med skolearbeid. 1
La Guapa Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #39 Skrevet 19. juni 2012 Hvor i Tyrkia har dere tenkt å reise egentlig? Januar er den kaldeste og våteste måneden i de typiske feriebyene. Med mindre dere har tenkt dere til ørkenområdene vil jeg fraråde den planen der uansett. Dere må mye lenger sør i januar! Kanariøyene etc. Anonym poster: 9984324b56a97dab3a858e40b0fe9fbb Vi skal ikke til Tyrkia. Vi skal til kanariøyene Datteren vår skal til Tyrkia i sommer
La Guapa Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #40 Skrevet 19. juni 2012 Det er rart at folk svarer så ulikt, da det er nasjonale regler på dette. Prosedyre hos oss - eleven søker , får avslag. Har da alikevel "meldt fravær" , og kan forsåvidt dra. Dersom eleven ikke søker, og bare forsvinner uten å si ifra setter vi det som kalles "udokumentert fravær" - det kan gå utover karakter i orden. (Man kan altså få ng/lg i orden, noe som er krise for de som skal ut i lære/evt de som skal ha sommerjobb/deltidsjobb). Alt fravær blir stående på vitnemålet, begrepene "gyldig" og "ugyldig" eksisterer ikke lenger. Dersom du er borte 2 uker men gir beskjed om at "disse to ukene blir jeg borte" får du 10 dager fravær på vitnemålet. Dersom du er borte 2 uker UTEN å gi beskjed vil du få 10 dager fravær på vitnemålet + mest sannsynlig bli nedsatt i orden. Fravær i fagene er naturligvis noe annet, elevene bør avtale med faglærer slik at de går glipp av minst mulig /kan lese på egenhånd. Elev har ingen rett på å få tatt opp igjen prøver f.eks ved denne type fravær, så dette bør han/hun være tidlig ute med å avklare. Dersom jeg får beskjed i augst om at "de to ukene er jeg borte" kan jeg som lærer gjøre mitt beste for å unngå prøver i akkurat den perioden, også forventer jeg naturligvis at eleven følger opp alle andre typer frister, gjør oppgaver osv. Dette går på fagkarakter. Dere skal altså IKKE få innvilget permisjon. (De som får det er elever som må på behandlingsreise f.eks, eller som av ymse andre grunner ikke klarer å møte på skolen i en periode). Dere kan alikevel reise, men vær obs på at det kan gå utover det faglige. Hun har i tillegg som nevnt ingen rett til å få spesialtilpasset noen form for opplegg (utover den tilpasningen alle har rett på) , og må derfor forberede seg på å gjøre en ekstra innsats selv. I praksis: Ta med skolebøker til Syden, og jobbe 4-5 timer hver dag med skolearbeid. Tusen takk for flott og informativt svar. Måtte imidlertid fnise litt da jeg så den siste setningen, for det vet vel både du og jeg ALDRI kommer til å skje Ikke hån mot deg altså, jeg kan bare ikke i mine villeste fantasier se for meg 16-åringen vår med nesa i ei bok 4-5 timer pr dag i syden 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå