La Guapa Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Hei. Datteren til mannan er 16 år og går på VGS til høsten. Vi tenker å tilbringe to uker i januar i syden. Hvordan er reglene på dette ? Jeg regner med at hun må søke til skolen isåfall. Er dette noe skolen gir anledning til ?
Gjest _La Femme Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Da får hun 2 ukers fravær. Og hun vil ligge 2 uker etter. Er det virkelig verdt det? 21
Fandenivoldsk Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 De gangene jeg var ute og reiste når jeg gikk på videregående, sa jeg i fra til skolen bare for at lærerne skulle være klar over at jeg kom til å være borte. Ingen kunne jo nekte meg å dra, men det ble stående som vanlig fravær. (Nå gikk jeg ut av VGS for to år siden, så vet ikke om noe har endret seg siden da.) 3
Gjest avocadoen Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Om hun bare er borte de dagen og ikke er syk resten av året, vil hun få 4 dagers fravær som ikke er godkjent i følge 10-dagers regelen
Gjest _La Femme Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Om hun bare er borte de dagen og ikke er syk resten av året, vil hun få 4 dagers fravær som ikke er godkjent i følge 10-dagers regelen Eh, du får ikke gyldig fravær av å reise til syden. Gyldig fravær gjelder kun sykdom med legeerklæring + noe andre ting (ikke reising). 10
La Guapa Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2012 Jeg spør bare fordi vi ikke har hatt barn på VGS før og lurer på hvordan reglene er rundt dette...Har ikke tenkt på om det er verdt å ta henne ut i to uker, tenkte hun skulle få avgjøre akkurat det sjøl. Det betyr jo at hun må gjøre en egeninnsats på skolefronten de ukene isåfall, men det er en annen diskusjon. Jeg lurer på om skolen gir slike permisjoner i det hele tatt. Jeg leser på en annen VGS i vår kommune at de har følgende regler på sin hjemmeside: "Som det presiseres i søknadspapirene ( se skjema ) må det søkes minst en uke før. Kontaktlærer behandler søknader med inntil 5 dager. Rektor har delegert denne myndighet til kontaktlærer. Alle søknader må ha dokumentasjon vedlagt. Søknad om ferie som ikke er av helse- eller velferdsgrunner og dokumentert av lege, psykolog etc blir ikke innvilget." Jeg vil tro at dette er slik på alle VGS da ?????
Fandenivoldsk Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 Det var sånn på min VGS, i alle fall. Som sagt, ingen kunne nekte meg å reise, men det ble rett og slett stående som vanlig fravær.
La Guapa Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. juni 2012 Oki. Takk for svar alle sammen Regner med at det er slik da. Skjønner jo egentlig at det må være slik også.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Jeg kjenner da folk som har tatt med ungene sine på lengre ferier enn 2 uker. Dere har Internett, så undervisning og prøver kan følges der i de to ukene dere er på ferie sammen. Jeg ville hørt med skolen, og jeg kan ikke fatte at det ikke skal gå i orden. Anonym poster: aebfc1ba4f981bf1c18cf688d466b368 2
Fanta Exotic Skrevet 17. juni 2012 #11 Skrevet 17. juni 2012 På vitnemålet man tar med seg fra vgs står det fravær (både timer og dager) for alle tre årene på. På mitt vitnemål hadde jeg 14 d. 0 timer første år, 0 d 0 t andre og 0 d 0 timer på siste. Jeg var på jobbintervju etter VGS, og han som intervjuet meg lurte på hvorfor jeg hadde vært borte 14 dager det første året.. 2
La Guapa Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #12 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Hei. Jeg sitter og leser på reglementet som er generell for VGS nå og det gis IKKE rom for permisjoner til ferie. Vi kan alltids søke når hun har kommet inn til høsten, men det ser ikke ut som om det vil bli et posistivt svar. Har lest mange innlegg på ung.no om det samme og svaret er det samme: - - ¨feriepermisjoner vil bli avvist. Men søke kan vi, det verste vi kan få er et nei. edit: vanvittig dårlig norsk Endret 17. juni 2012 av La Guapa
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #13 Skrevet 17. juni 2012 Naturligvis blir ikke det innvilget. Så om dere reiser allikevel så får hun 10 dager fravær på vitnemålet, i tillegg til all undervisning etc. som hun mister. Og det viktigste: Hun lærer at det er helt greit å skulke jobben for å reise på ferie. Anonym poster: 02f0f6a9c106583cecbc15516c14ac72 13
Gjest chiki Skrevet 17. juni 2012 #14 Skrevet 17. juni 2012 jeg reiste for 3 år siden og var borte i en uke. Søkte og fikk 3 dager med studiedager(egendager), så fikk bare 2 dager fravær:) Men er vell kommet nye regler om at man ikke godkjenner sydenferie som ikke fravær.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Jeg er kontaktlærer på en VGS i Akershus. Først og fremst: Fravær er fravær uansett, så lenge det ikke er sykdom. Permisjonssøknader skal behandles av alle elevens lærere i klasselærerråd. Dersom vi innvilger permisjon, har vi også ansvar for å legge til rette for at eleven får ta igjen tapt arbeid (prøver, innleveringer, framføringer etc). Dette ekstraarbeidet gjør at noen lærere ofte sier nei til permisjon. Men det hender likevel ofte at elever får permisjon opptil en uke i forbindelse med ferie, så lenge de tar igjen tapt arbeid. Permisjonssøknader i to uker avvises imidlertid alltid hos oss. Kanskje kan jenta være med dere i en uke? Til slutt, konsekvensene for å reise selv om permisjonssøknaden er avslått, varierer. Hvis jenta er flink og pliktoppfyllende ellers, vil det mest sannsynlig ikke få noen konsekvens for henne om hun skulle velge å reise likevel. Det skal mye til før en lærer velger å gi "ikke vurdering" i et fag i stedet for karakter, da må ha eleven ha gått glipp av mye mer enn en enkelt vurdering. Det som kan hende, er at hun får nedsatt ordenskarakter, fordi hun da vil ha for høyt udokumentert fravær. Men nedsatt ordenskarakter i 1. klasse vil ikke stå på vitnemålet (Det ser likevel ikke pent ut hvis hun søker jobb med karakterutskrift fra VG1). Anonym poster: 326e8d6caa55fffd03211dd01fbcb378 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #16 Skrevet 17. juni 2012 jeg reiste for 3 år siden og var borte i en uke. Søkte og fikk 3 dager med studiedager(egendager), så fikk bare 2 dager fravær:) Men er vell kommet nye regler om at man ikke godkjenner sydenferie som ikke fravær. Studiedager finnes ikke lenger, og ferie er ikke godkjent fravær. Anonym poster: 326e8d6caa55fffd03211dd01fbcb378 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #17 Skrevet 17. juni 2012 Ikke ta henne med til syden på starten av skoleåret. Det er den viktigste delen på skoleåret, det vet jeg av egne erfaringer. Det er da man blir kjent med nye folk og bli vant til rutinene. Anonym poster: 828b0d1009d88ac442de63bed35304e8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #18 Skrevet 17. juni 2012 Ikke ta henne med til syden på starten av skoleåret. Det er den viktigste delen på skoleåret, det vet jeg av egne erfaringer. Det er da man blir kjent med nye folk og bli vant til rutinene. Anonym poster: 828b0d1009d88ac442de63bed35304e8 Januar er ikke akkurat starten. Anonym poster: e863e32dbee936087d5a5e1293be2334
Gjest avocadoen Skrevet 17. juni 2012 #19 Skrevet 17. juni 2012 Eh, du får ikke gyldig fravær av å reise til syden. Gyldig fravær gjelder kun sykdom med legeerklæring + noe andre ting (ikke reising). Rart at jeg fikk godkjent da når jeg søkte
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #20 Skrevet 17. juni 2012 Det varierer nok litt fra skole til skole. Selv ble jeg alvorlig syk siste året på videregående. Selv etter at jeg hadde en avtale om at jeg skulle kunne sende inn oppgaver hjemefra (som jeg gjennomførte) var det en lærer som ville nekte meg karakter på grunn av "manglende vurdering". Jeg hadde da ikke vært borte fra en eneste prøve, men hadde 20 % fravær i faget og da mente denne fantastiske læreren at det ikke var grunnlag nok på meg. (Jeg sørget for å møte opp på prøver selv om jeg var syk. Jeg kuttet feks timene rett før og etter og var der bare den ene timen for å fullføre prøven). Så nær døden syk var ikke grunn nok til å ha fravær hos den læreren. Dettte var et år siden. Det var vel to år siden fraværsreglene ble strengere. Jeg vet også at noen i andre klasser dro til syden fikk avtaler om hva de skulle gjøre der og så fikk det godkjent, men dette var med andre lærere. Så det jeg skulle frem til er at det varierer fra skole til skole og fra lærer til lærer. Anonym poster: 0d8ae0924d8003f95bd79e76b6e14ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå