Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hva religiøse mener om dette. Er vårt liv allerede forutbestemt, eller er det vi selv som styrer hva vi tiltrekker oss?

Jeg mener at vi skaper vår egen hverdag, og at vi har fri vilje som gjør at det er oss selv som bestemmer livene. Men jeg vet jo ikke, og lurer på hva andre mener.

Noen mener at den store kjærligheten var sendt av Gud og at Gud allerede hadde bestemt at de skulle møtes, mens andre ville sagt at det bare er sprøyt. Samme med andre større ting i livet selvsagt.

Har vi en skjebne som er forutbestemt uansett hva?

Anonym poster: cc9035aef962cd292f2796d2b3dcdab7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, strengt tatt har ikke mennesker "fri vilje", alt vi gjør har med gener og opplevelser og gjøre.

Det er strengt tatt bare super avansert matte vi enda ikke klarer regne ut (Altfor mange variabler).

Anonym poster: 31a1a5695ad374c6c014851674612556

AnonymBruker
Skrevet

Det beror på hvilken religion du spør. Islam sier at alt er forutbestemt av Gud. Om du blir muslim eller ei har Gud alt bestemt fra før du ble født.

Anonym poster: d6b654b6f75d4a5aa404e5805019ffd2

Skrevet

Vel, strengt tatt har ikke mennesker "fri vilje", alt vi gjør har med gener og opplevelser og gjøre.

Det er strengt tatt bare super avansert matte vi enda ikke klarer regne ut (Altfor mange variabler).

Anonym poster: 31a1a5695ad374c6c014851674612556

Har vi ikke fri vilje? Vi er da frie til å tenke og føle akkurat det vi ønsker, og det er vi selv som bestemmer våre handlinger. Nå er det vel uansett ikke det TS spør om, men om noen mener at livene våre er forutbestemt.

AnonymBruker
Skrevet

Det beror på hvilken religion du spør. Islam sier at alt er forutbestemt av Gud. Om du blir muslim eller ei har Gud alt bestemt fra før du ble født.

Kristendom.

AnonymBruker
Skrevet

Har vi ikke fri vilje? Vi er da frie til å tenke og føle akkurat det vi ønsker, og det er vi selv som bestemmer våre handlinger. Nå er det vel uansett ikke det TS spør om, men om noen mener at livene våre er forutbestemt.

Jo, til en viss grad. hvis du feks var født i en muslimsk land,så hadde du neppe vert kristen. Det handler om samfunn og miljø.

Anonym poster: b7fba837e093286fe76f5b5e88a1d171

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle hvilken religion det dreier seg om, må man være religiøs, eller mener man at alle sine liv er forutsbestemt, uavhengig av hva man tror på?

Skrevet

Jo, til en viss grad. hvis du feks var født i en muslimsk land,så hadde du neppe vert kristen. Det handler om samfunn og miljø.

Jeg skjønner ikke sammenhengen med det å ha fri vilje kontra religion å gjøre. Uansett, spørsmålet er om våre liv er forutbestemt (uavhengig av religion/tro), eller om vi skaper våre egne liv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke sammenhengen med det å ha fri vilje kontra religion å gjøre. Uansett, spørsmålet er om våre liv er forutbestemt (uavhengig av religion/tro), eller om vi skaper våre egne liv.

Sjokkerende.

Det handler ikke om religion,men valg av religion. Innse det,eneste grunn til at du er kristen er fordi du bor i et kristent land. Tilfeldigeter rundt din fødsel som ble bestemt av samfunnet og miljø.

Du har fri valg, valg til å feks bli muslimsk, men samfunnet har gjort det sånn at du er kristen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjokkerende.

Det handler ikke om religion,men valg av religion. Innse det,eneste grunn til at du er kristen er fordi du bor i et kristent land. Tilfeldigeter rundt din fødsel som ble bestemt av samfunnet og miljø.

Du har fri valg, valg til å feks bli muslimsk, men samfunnet har gjort det sånn at du er kristen.

Kan vi holde oss til saken? Jeg lurer på om kristne tror at Gud har forutbestemt våre liv, ikke noe annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gud gav oss fri vilje :)

Anonym poster: bb01f2182a104bc09fefa7e0c65d1b40

Skrevet

Jeg tror også vi ble gitt fri vilje. Kanskje får vi noen dytt nå og da, jeg aner ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kristen, men var det da jeg var yngre.

Bibelen antyder helt klart at vi har evnen til å bruke fri vilje. Doktrinen om evig straff/belønning ville vært meningsløst dersom vi som mennesker ikke kunne gjøre noe fra eller til uansett. Fri vilje betyr at universets skjebne ikke er forutbestemt.

Unntaket er Paulus sine epistler, der Paulus skriver at alt er bestemt på forhånd, at navnene på de som kommer til Himmelen allerede er nedskrevne i livets bok (eller noe i den duren). Men Paulus skriver mye tull, så jeg ville uten tvil satt evangeliene og mosebøkene først for å finne ut hva som er det sanne kristne budskapet, og evangeliene og mosebøkene sier at vi har fri vilje.

Anonym poster: 17778c22e9c195e4663ca905238d5438

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kristen, men var det da jeg var yngre.

Bibelen antyder helt klart at vi har evnen til å bruke fri vilje. Doktrinen om evig straff/belønning ville vært meningsløst dersom vi som mennesker ikke kunne gjøre noe fra eller til uansett. Fri vilje betyr at universets skjebne ikke er forutbestemt.

Unntaket er Paulus sine epistler, der Paulus skriver at alt er bestemt på forhånd, at navnene på de som kommer til Himmelen allerede er nedskrevne i livets bok (eller noe i den duren). Men Paulus skriver mye tull, så jeg ville uten tvil satt evangeliene og mosebøkene først for å finne ut hva som er det sanne kristne budskapet, og evangeliene og mosebøkene sier at vi har fri vilje.

Hva med kjærlighet, mange sier "det var skjebnebestemt" når de møter det de føler er sin sjelevenn. Kan slike ting være forutbestemt, evnt Gud ser underveis mennesker som må møtes og rydder vei slik at de gjør nettopp det?

Skrevet

Jeg syns det er et interessant tema dette med fri vilje og om noe er forutbestemt. Jeg tror helt klart mennesket har fri vilje. Vi velger hva vi sier og gjør, handlingene våre er 100% våre. Men likevel så føler jeg at ting skjer oss som er utenfor vår kontroll. Jeg flyttet f.eks inn i en leilighet fullt av mugg, og jeg ble alvorlig syk i flere år. Jeg valgte å flytte inn i leiligheten, men jeg valgte da vitterlig ikke å bli syk? Skulle jeg lære noe av dette, eller hadde ikke Gud noe som helst med det å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kjærlighet, mange sier "det var skjebnebestemt" når de møter det de føler er sin sjelevenn. Kan slike ting være forutbestemt, evnt Gud ser underveis mennesker som må møtes og rydder vei slik at de gjør nettopp det?

Jeg synes det blir vanskelig når vi begynner å snakke om "i hvilken grad griper Gud inn i livene våre?". Dette var nok ett av problemene som førte til at jeg ikke lenger er kristen. Gud ser ikke ut til å gripe inn noe særlig. Land som er rammet nød og sult er som oftest de mest religiøse. Tenk så mye disse menneskene må be til Gud, uten å få svar. En kvinne i Afrika kan be til Gud om at sitt syke barn skal overleve, og neste dag dør barnet. I mellomtiden kan en kvinne i Norge treffe drømmemannen sin, bli lykkelig gift og får friske barn sammen, og gir Gud takken for dette. Hvis Gud er god og kan gripe inn i alles liv, så hadde det ikke skjedd onde ting her i verden. Siden det finnes så mye grusomhet her i verden (merk: Ikke kun grusomheter mennesker kan ta skylden for, men ting som naturkatastrofer, pest, osv.), så går jeg ut ifra at Gud (hvis han/hun/den eksisterer) enten er:

- Ikke-ekstisterende,

- Ikke-inngripende,

- eller ond

Bibelen snakker helt klart om en inngripende Gud. I Bibelen griper Gud inn stadig vekk, som oftest på grusomme måter (syndeflod, drepe alle de forstefødte, kommandere folket sitt til å gå i krig mot uskyldige nasjoner, ofre et uskyldig menneske for andre menneskers synder, osv.), og dette førte til at jeg konkluderte med at hvis den bibelske guden finnes, så er han ond. Og det var rundt dette tidspunktet jeg sluttet å være kristen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

så går jeg ut ifra at Gud (hvis han/hun/den eksisterer) enten er:

- Ikke-ekstisterende,

- Ikke-inngripende,

- eller ond

Sløyf den uthevede setningen eller det første alternativet...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns stadig kristne sier "Jeg lurer på hva slags plan Gud har med dette". Betyr det at kristne likevel tror han har en plan, samtidig som vi har fri vilje? Er ikke det motsigende?

• Liker 1
Gjest trinet
Skrevet

Interessant spørsmål. Jeg tror at i noen tilfeller kan han være med å gi oss noen dytt, men at vi må ta en del valg og avgjørelser selv for at ting skal skje.

Er foressten irriterende at det ikke går an å ha en eneste diskusjon her inne, uten at folk begynner å diskutere alt annet enn det trådstarter spør om!

AnonymBruker
Skrevet

Interessant spørsmål. Jeg tror at i noen tilfeller kan han være med å gi oss noen dytt, men at vi må ta en del valg og avgjørelser selv for at ting skal skje.

Er foressten irriterende at det ikke går an å ha en eneste diskusjon her inne, uten at folk begynner å diskutere alt annet enn det trådstarter spør om!

Jeg har følt voldsomme dytt, eller hva jeg skal kalle det. For en stund siden var det nesten som et kall at jeg skulle flytte til en ny del av landet. Jeg ante ikke hvorfor, men jeg ble veldig dratt dit. Rett etter jeg flyttet dit ble jeg kjempeskuffa fordi jeg hata det der (haha). Så kjørte jeg til nabobyen, og da begynte det å krible i hele kroppen. Vi snakker nesten som å føle seg forelska. Det var helt latterlig. Den følelsen ga seg ikke, den ble bare sterkere og sterkere for hver gang jeg dro dit, og jeg ble gal av hele greia. Jeg ble virkelig dytta til den byen, det var nesten som et kall. Kortversjonen er at jeg møtte en mann der, og jeg elsker han av hele mitt hjerte. Etter jeg fant han og forstod jeg hadde slike følelser for han, så forsvant følelsen av å bli dyttet til den byen. Han på den andre siden, gjengjelder ikke disse følelsene, så jeg vettasøren. Han er forøvrig svært kristen, jeg ikke (men er åndelig).

Jeg har ikke for vane å ringe klarsynte, men jeg hadde en vanskelig kveld for ca 3 mnd siden, og ringte litt i desperasjon til en annerkjent klarsynt fra USA for litt veilledning. Jeg ga han ikke noe mat i det hele tatt, jeg ringte og sa "fortelll meg hva du får opp". Og han fikk altså opp denne mannen jeg hadde møtt med en gang, svært detaljert informasjon rundt han, og han mente at vi var sjelevenner og skulle dele livet vårt sammen. Jeg trodde jeg skulle få hakeslepp. Han fikk også opp veldig private og konkrete ting om meg som ingen andre faktisk vet om. Men siden han jeg vil ha mener han ikke føler noe for meg, så vet jeg ikke likevel, men i følge USA-mannen så var det altså et kall fra Gud dette jeg hadde fått, da jeg ble dytta til denne andre delen av landet og byen. Hm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...