Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Religion er makt. En religiøs organisasjon er en maktsystem i seg selv.

Jeg hater ingen.

Jeg har forståelse for at Jehovas vitner som lever sin vanlige liv i dag ikke har noe direkte skyld i denne saken.

Men når en hel organisasjon tar loven i egne hender går det galt.

"The ultimate goal of the lawsuit was to have a change in policy, to be able to ID these people, child molesters, to the congregation to protect children," Conti told msnbc.com. "Secondarily, to have silent ones come forward and tell their stories and to bring to light that overall issue of violence and the hush-hush policy."*

I Jehovas vitner menigheten blir det betraktet som "feil" å involvere politiet. Man skal ikke ha så mye kontakt med "Verden", og dette er en sak som de "eldste" (sjefene) i menigheten skal løse.

Sitat fra Anonym "I min menighet var det sånn at saken ble ikke tatt på alvor før jeg,barnet som har blitt mishandlet, lovet å delta på en privat samtale mellom meg, overgriperen(!!!) og de eldste i menigheten"

“The money is the only way left for her to force Jehovah’s Witnesses to stop keep hiding known sex offenders within their congregation.”*

Dette er ikke overdramatisert tull, de vant faktisk saken!

Kilde: http://www.dailydemocrat.com/ci_20877188/calif-jury-awards-28m-jehovahs-sex-abuse-case

Kilder: * http://usnews.msnbc.msn.com/_news/2012/06/15/12225753-jehovahs-witnesses-ordered-to-pay-more-than-20-million-to-woman-who-said-she-was-sexually-abused?lite

Vær så snill ikke kom hit og kommentere at du kjenner Jehovas vitner som er gode og snille, for det jeg gjør jeg også, det er ingenting galt med enkelt personene,men organisasjonen svikter mer og mer!

Jeg skriver her for å opplyse, avsløre og bringe frem Jehovas vitner i sitt rette lys.

Anonym poster: 2ad2ce06273e0ae3ec275a9e1991b84a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10058090

Saken er også på VG.

Hjelper fint lite å leke uskyldig og si at du egentlig ikke liker pedofile, ingen liker vel egentlig pedofile sånn sett. Men forsvarer du en som overgriper seg på barn,ja,da skal du ta ansvar for det og.

Er det noen som vet hvordan denne saken vil påvirke jehovas vitner i fremtiden?

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns lederne er noen idioter... Haha. Men ikke folkene, særlig de som er født inn i det. Kjenner flere av dem veldig godt, og gode mennesker (sorry, vet du ikke ville høre gnål om det :sjenert: )... Men syns det er vilt hvor mye vitner i dagliglivet eventuelt måtte hanskes med av problemer ift. samfunnet ellers og presset fra menighetene. Heldigvis er det mange menigheter som har litt bedre forhold til reglene og ikke overvåker, osv... Men man er litt ille ute om man havner feil :/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns lederne er noen idioter... Haha. Men ikke folkene, særlig de som er født inn i det. Kjenner flere av dem veldig godt, og gode mennesker (sorry, vet du ikke ville høre gnål om det :sjenert: )... Men syns det er vilt hvor mye vitner i dagliglivet eventuelt måtte hanskes med av problemer ift. samfunnet ellers og presset fra menighetene. Heldigvis er det mange menigheter som har litt bedre forhold til reglene og ikke overvåker, osv... Men man er litt ille ute om man havner feil :/

Du må huske at leder har mye makt,og at det er mye som er skjult for deg,som ikke er JW. Kjenner mange JW selv,er jo enig med deg at mange er gode mennesker.

Det som er problemet med JW er at de lager en samfunn utenfor resten av samfunnet,mange lever lukket og kontrollert liv,som de skjuler for resten av verden. Syns det er veldig viktig å ta tak i en så kontrollerende organisasjon jeg...Når de kan beskytte overgripere, hvem er trygg da?

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaller folk å lese denne boken:

God bor i Brooklyn

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du må huske at leder har mye makt,og at det er mye som er skjult for deg,som ikke er JW. Kjenner mange JW selv,er jo enig med deg at mange er gode mennesker.

Det som er problemet med JW er at de lager en samfunn utenfor resten av samfunnet,mange lever lukket og kontrollert liv,som de skjuler for resten av verden. Syns det er veldig viktig å ta tak i en så kontrollerende organisasjon jeg...Når de kan beskytte overgripere, hvem er trygg da?

Når kjæresten min er JV, så tror jeg nok at jeg vet ganske mye om det og ting ikke blir skjult for meg ;) Greia her er at ikke ALLE menighetene er så ille som det som står i hovedinnlegget. Såklart bør det tas tak i, men å dømme alle blir for dumt uansett. Jeg støtter ikke JV, jeg liker ikke JVs lære. Men det finnes drittsekker overalt, og innafor de mest lukka menighetene i JV er det nok lettere å komme unna med ting, dessverre.

Skrevet

Når kjæresten min er JV, så tror jeg nok at jeg vet ganske mye om det og ting ikke blir skjult for meg ;) Greia her er at ikke ALLE menighetene er så ille som det som står i hovedinnlegget. Såklart bør det tas tak i, men å dømme alle blir for dumt uansett. Jeg støtter ikke JV, jeg liker ikke JVs lære. Men det finnes drittsekker overalt, og innafor de mest lukka menighetene i JV er det nok lettere å komme unna med ting, dessverre.

Selvfølgelig tror at ting ikke blir skjult for deg, det er jo derfor de er skjult. Det er ikke meningen at folk skal skjønne det. Du er sammen med en JV og derfor tror du at du har mer innsikt enn en som har vært?

Ja,det finnes mange drittsekker, problemet er når det er lederen som er den drittsekken.

Ikke nok med at du egentlig ikke vet noe, ikke har prøvd å finne ut av noe og ikke ser noe,men i tilegg så hjelper du dem med å skjule sånt ved å dytte det under teppet..

Skrevet

Jeg sier ikke at jeg har MER innsikt, men jeg vil faktisk dra den så langt som å si at jeg vet like mye om hvordan det oppleves selv om jeg ikke har OPPLEVD det selv, ettersom typen min er på vei ut av JV. Jeg har hørt timesvis med dritt om organisasjonen, menigheten, håndtering av enkeltsaker, osv. Men menigheter varierer.. er du JV, så vet du nok det selv også. Menigheter på små plasser er ofte mer kontrollerende, for eksempel.

Lag en blogg. Skriv en bok. Få det ut istedet for å påstå at ting er så forferdelig. Oppsøk en gruppe med bitre eks-JV'er. Jeg sier ikke dette for å være slem, men.... Folk opplever det forskjellig. Prøver å vise at det er ikke BARE faenskap, selv om det er mye. JEg støtter at du har gått ut av organisasjonen. Det er kjempeflott! Men ikke ALLE er fæle. Og fy søren... når jeg sier det, så betyr virkelig ikke det at jeg hjelper dem med å skjule f.eks. overgrep. Det var en DRØY påstand.

Skrevet (endret)

Ikke engang Jehovas vitner kan tvinge deg til ikke kontakte politiet. Det virker på meg som at du er utstøtt. Det er ikke jeg. Jeg er et JV selv men jeg praktiserer feks sex med kjæresten utenfor ekteskapet i hemmelighet. Som du sier så er det snille og hyggelige mennesker. Jeg syntes ikke dette er maktmisbruk for ingen står over deg når det gjelder å kontakte politiet. Etter min mening tar du feil i denne saken og jeg er ikke enig med deg. De eldrst mener det godt uansett og mente bare det de sa var den beste løsning, men å innvolvere politiet kan de ikke hindre deg i. Jeg tror de eldste bare ville ha begge versjoner for å komme til den beste løsningen og få overgriperen til å føle ekte anger. Det du kommer med er misfortsått feilinformasjon sagt i beste mening. Jehovas vitner har ikke så mye makt som du sier. Men uannsett så regner jeg med at du er utstøtt nå?Jeg velger å forsvare Jehovasvitner for det er bare rimelig å få 2 versjoner av en historie når to er innvolvert. Men hvis denne persjonen overgrep seg på deg så ville jeg, hvis jeg hadde vært eldste først bedt om versjoner og følelser fra både overgriper og offer. Men over griperen måtte utstøtes uannsett, men en prat med overgriperen først er bare til hjelp så overgriperen ikke foregriper seg på nytt. Jeg forsvarer jehovas vitner men også den mening om at foregriperen må utstøtes av menigheten og jeg ville hvis jeg hadde vært eldste først hatt en følelsesladet samtale med foregriper og offer, for så å utstøte foregriper og kontakte politiet. Jeg hadde etter en prat kontatktet politiet og utstøtet foregriper.

Endret av Helge1
  • Liker 1
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg har MER innsikt, men jeg vil faktisk dra den så langt som å si at jeg vet like mye om hvordan det oppleves selv om jeg ikke har OPPLEVD det selv,

Jeg har hørt timesvis med dritt om organisasjonen, menigheten, håndtering av enkeltsaker, osv.

Oppsøk en gruppe med bitre eks-JV'er.

Det er lite om livet du vet.

Skrevet

En jeg kjenner vokste opp i en Jehovas Vitner familie hvor far i huset var alkoholisert og voldelig. De andre i menigheten viste om det men reagerte ikke så han har idag en ganske stor avsmak mot organisert religion.

Både han og broren har slitt med rusmisbruk men er begge reine idag.

Jeg tviler på at dette problemet finnes i alle menigheter, kun i noen med ledere som av forskjellige grunner ikke ønsker at det skal offentligjøres. Noen holder det hemmelig fordi de tror de kan få ordnet opp selv ved å flytte på personene involvert, andre tror kanskje bønn vil gjør trikset.

Den katolske kirke har jo og blitt beskyldt for det samme og det har vist seg at mange av beskyldningene har vert sanne. Litt for mye kontakt med redde korgutter? Flytt han til en annen menighet.

Alle kulturer har desverre pedofile, det er når man finner ut at man vil prøve å ordne oppi det selv, uten å involvere myndighetene at problemet oppstår.

Skrevet

Ikke engang Jehovas vitner kan tvinge deg til ikke kontakte politiet. Det virker på meg som at du er utstøtt. Det er ikke jeg. Jeg er et JV selv men jeg praktiserer feks sex med kjæresten utenfor ekteskapet i hemmelighet. Som du sier så er det snille og hyggelige mennesker. Jeg syntes ikke dette er maktmisbruk for ingen står over deg når det gjelder å kontakte politiet. Etter min mening tar du feil i denne saken og jeg er ikke enig med deg. De eldrst mener det godt uansett og mente bare det de sa var den beste løsning, men å innvolvere politiet kan de ikke hindre deg i. Jeg tror de eldste bare ville ha begge versjoner for å komme til den beste løsningen og få overgriperen til å føle ekte anger. Det du kommer med er misfortsått feilinformasjon sagt i beste mening. Jehovas vitner har ikke så mye makt som du sier.

"Snille og gode mennesker" og "ikke så utrolig kontrollerende"?

Derfor du må skjule det at du praktiserer sex med kjæresten din for å ikke bli utstøtt?

• Liker 2
Skrevet

Det er lite om livet du vet.

Ja, for du vet jo alt om meg og hva jeg har opplevd. Pisspreik. Du kritiserer meg fordi jeg prøver å gi et videre bilde av ting og ikke sier meg enig i de verste tinga du har funnet, virker det som. Vel vel, ikke alle er like enkle å debattere med...

Hvorfor absolutt se det verste i alt? JA, det finnes drittsekker. JA, det finnes gode mennesker. Kjemp de enkeltkampene du kan, men ikke beskyld alle for å være jævler. Og ikke nedgrader andres meninger på den måten. Herseteknikker gjør ingenting, annet enn at motparten mister respekt.

• Liker 1
Skrevet

Religion er makt. En religiøs organisasjon er en maktsystem i seg selv.

Jeg hater ingen.

Jeg har forståelse for at Jehovas vitner som lever sin vanlige liv i dag ikke har noe direkte skyld i denne saken.

Men når en hel organisasjon tar loven i egne hender går det galt.

"The ultimate goal of the lawsuit was to have a change in policy, to be able to ID these people, child molesters, to the congregation to protect children," Conti told msnbc.com. "Secondarily, to have silent ones come forward and tell their stories and to bring to light that overall issue of violence and the hush-hush policy."*

I Jehovas vitner menigheten blir det betraktet som "feil" å involvere politiet. Man skal ikke ha så mye kontakt med "Verden", og dette er en sak som de "eldste" (sjefene) i menigheten skal løse.

Sitat fra Anonym "I min menighet var det sånn at saken ble ikke tatt på alvor før jeg,barnet som har blitt mishandlet, lovet å delta på en privat samtale mellom meg, overgriperen(!!!) og de eldste i menigheten"

"The money is the only way left for her to force Jehovah's Witnesses to stop keep hiding known sex offenders within their congregation."*

Dette er ikke overdramatisert tull, de vant faktisk saken!

Kilde: http://www.dailydemo...-sex-abuse-case

Kilder: * http://usnews.msnbc....lly-abused?lite

Vær så snill ikke kom hit og kommentere at du kjenner Jehovas vitner som er gode og snille, for det jeg gjør jeg også, det er ingenting galt med enkelt personene,men organisasjonen svikter mer og mer!

Jeg skriver her for å opplyse, avsløre og bringe frem Jehovas vitner i sitt rette lys.

Du er tøff i trynet til anonym å være...

Så la oss se - gjør følgende artikkel om speiderbevegelsen at hele be

vegelsen bør granskes? Skal vi nedsette en kommisjon? Er jo over 40 mill medlemmer der - potensielt gedigne mørketall?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Speiderledere-i-USA-anklages-for-overgrep-6993159.html

Eller kan det være at ugress og dårlige avgjørelser finnes overalt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...