Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff! På tirsdag skal jeg ha muntlig eksamen i et fag jeg syns er kjempevanskelig! Jeg har sittet og lest og lest og jobbet masset med det, men føler ikke at jeg kan noenting. Hater munlig eksamen fra før av, og det er ihvertfall ikke gøy i et fag du føler du ikke får til noe i.

Jeg skal trekke et kappittel og forberede meg 20 min. Jeg er så redd for å trekke et kapittel jeg virkelig ikke vil ha! Har noen kapitler jeg så og si ikke skjønner noe av (selvom jeg har lest og lest).

Huff, vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget :( Kan noen gi meg betryggende tanker om at muntlig eksamen ikke er ille? Jeg må gjennom dette, men gruer meg sånn :( Redd for å stryke!

Anonym poster: 11f3979697b9991fb43633080e18c8d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat selv hatt muntlig eksamen i det faget jeg aller minst ville ha :( Jeg er en slik en som hater presentasjoner og blir helt latterlig nervøs før. Var så kvalm og skjelven før jeg skulle inn at jeg ikke kan beskrive det en gang, begynte nesten å hyperventilere og slikt :fnise:

Men så hadde jeg høringen da, nervøsiteten forsvant faktisk nesten helt, og plutselig stoppet sensoren meg, for da hadde jeg vist snakket i 25 min allerede og tiden var ute! 20 min er faktisk ikke så mye, det går utrolig fort når man sitter der inne å snakker, hvis jeg skulle ha tippet hvor lang tid jeg hadde sittet der inne ville jeg ha sagt maks 10 min :)

Forbered deg så godt du kan og prøv å tenk at læreren din vil at du skal få så bra karakter som mulig, sensor bryr seg egentlig ikke om deg, han vil bare gi deg den karakteren som er rettferdig i forhold til det du presterer. Han er en lærer selv og skjønner godt hvor nervøse noen elever blir.

I tillegg hvis du føler du er kjempenervøs og alt bare er forferdelig! ta en liten pause der du puster dypt inn og ut et par ganger for å roe deg ned! å ha et glass vann stående kan også hjelpe..

Nå vet jeg ikke om dere må stå eller sitte, men kroppsholdningen har faktisk veldig mye å si på hvordan du føler deg. Selv om du er kjempenervøs og aller helst bare vil synke ned i jorden, så hjelper det å sitte strak i ryggen, armene på bordet foran deg uten å fikle med ting, prøve å se på læreren og sensoren litt og å smile. Da lurer man kroppen på en måte til å tro at man har det greit og at man er selvsikker, også får man det faktisk bedre :)

Du må hvert fall ha veldig lykke til, jeg kan love deg at det er mye mindre farlig enn det man tror. Tiden kommer til å gå kjempefort, og det er faktisk ikke så mye å grue seg til som man skulle tro. Som sagt, jeg var helt utrolig nervøs før jeg hadde min muntlige eksamen nå. Blir livredd bare jeg skal ha muntlig høringen i klassen til og med.

Anonym poster: a45f63141838acf53d1b361a6a4cf524

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Det hjalp veldig å lese!

Vi skal sitte, så håper det gjør stemningen mer avslappet.

Men hvis jeg plutselig ikke vet hva jeg skal si, og stopper opp. Vil da lærern min "hjelpe" meg i gang med spørsmål igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Det hjalp veldig å lese!

Vi skal sitte, så håper det gjør stemningen mer avslappet.

Men hvis jeg plutselig ikke vet hva jeg skal si, og stopper opp. Vil da lærern min "hjelpe" meg i gang med spørsmål igjen?

Det kommer jo så klart veldig an på læreren din, men jeg vil tro at de fleste lærere vil gjøre alt de kan for å hjelpe til. Jeg sto fast innimellom eller fikk spørsmål som jeg virkelig ikke ante hva jeg skulle svare på, men da tok alltid læreren min og ledet meg på riktig svar, mer og mer hvis jeg fremdeles ikke kunne svare! Han ga også tillegspørsmål til det jeg alltid sa, der han på en måte ga meg svaret uten å gjøre det hvis du skjønner.

Type: Du sier at blah blah, men var det alltid slik?

Selv om jeg fikk mye hjelp fra lærerer så greide jeg faktisk å få en 5 :D

AnonymBruker
Skrevet

"tilleggsspørsmål til deg jeg sa" ikke "alltid sa"

:)

hehe

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk igjen :) Jeg regner ikke med 5, men en 4 hadde gjort meg overlykkelig og 3 hadde jeg ikke hatt noen sure miner for! Håper lærern min hjelper meg, og at dette går greit!

Huff! Hater når det knyter seg i magen allerede, og det er to dager til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg har selv eksamen på tirsdag, og sitter og sliter med oppgaven...gruer meg gjør jeg også... :tristbla:

Hva slags fag har du?

Anonym poster: f51b12c34bb842d840a0a3f63e7773ab

Skrevet

Vær blid og hyggelig. Smil og le mye. Gestikuler, se eksaminator i øyene. Om du får spørsmål du ikke kan svare på, så si det. Ikke la deg vippe av pinnen, men si det lille du kan om temaet og gå videre.

Snakk klart og tydelig, ikke mumle og se ned.

Jeg hadde muntlig i et tema jeg virkelig ikke kunne så mye om, og flere ganger blandet jeg begreper og tok feil.

Fikk likevel 6'er. Ikke fordi eg var flink i emnet, men fordi eg var flink til å presantere meg.

AnonymBruker
Skrevet

Vær blid og hyggelig. Smil og le mye. Gestikuler, se eksaminator i øyene. Om du får spørsmål du ikke kan svare på, så si det. Ikke la deg vippe av pinnen, men si det lille du kan om temaet og gå videre.

Snakk klart og tydelig, ikke mumle og se ned.

Jeg hadde muntlig i et tema jeg virkelig ikke kunne så mye om, og flere ganger blandet jeg begreper og tok feil.

Fikk likevel 6'er. Ikke fordi eg var flink i emnet, men fordi eg var flink til å presantere meg.

Takk for gode råd og tips :) Kan jeg spørre hva du hadde eksamen i? Jeg skal ha eksamen i kjemi 1, og gruer meg voldsomt til forsøket. Jeg klarer nok å gjøre det praktiske med utregningene blir det nok litt værre med :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...