Gå til innhold

Behandlingssenter for de med ME?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da håper jeg bare at de fortsetter slik de gjorde da vi var der oppe for da var det hjemmelaget, BRA mat, -og jeg er kresen i matveien altså! :)

Hva mener du med bra mat, mener du at maten smakte godt? Hva fikk dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med bra mat, mener du at maten smakte godt? Hva fikk dere? :)

Ja, jeg mener den var knallbra! Maten som ble servert var laget fra bunnen av og vi som skulle ha spesialmat fikk egne skåler med f.eks "gluten-og laktosefritt". Siden ingen av oss tålte gluten fikk de andre (som spiste kjøtt) rene kjøttfiléeter og jeg rene fiskefiléer. Menyen gikk over 4 uker så vi fikk ikke samme middag to ganger (men vi andre fikk selvsagt samme kjøtt/fisk flere ganger). Til alle middagene kom det enten en råkostsalat, grønnskaker eller salater, -i stooooore mengder! :D Som sagt så var frokosten og kveldsmaten buffet så der var det alltid forskjellig å velge mellom. Vi som skulle ha spesialmat fikk hjemmelagde knekkebrød til frokost og kvelds, men det fantes også glutenfrie knekkebrød og brød til de som ville ha det. Jeg ble lei knekkebrødene så jeg tok med en brødmiks og spurte om de kunne steke det og om jeg kunne få det i stede for knekkebrødene fremover, og det ordnet de med en gang.

Alt i alt ble jeg helt overveldet over hvor bra maten var til tross for at vi fire med spesielmat ikke kunne ha laktose og gluten (+ kjøtt til meg og egg til ei annen). Kjøkkensjefen kom stadig bort til oss og spurte om vi var fornøyde og jeg skal love deg at vi sa i fra hvis noe var galt ;) Jeg hadde aldri forventet at det skulle være så bra mat som det var der oppe.

Skrevet

Ja, jeg mener den var knallbra! Maten som ble servert var laget fra bunnen av og vi som skulle ha spesialmat fikk egne skåler med f.eks "gluten-og laktosefritt". Siden ingen av oss tålte gluten fikk de andre (som spiste kjøtt) rene kjøttfiléeter og jeg rene fiskefiléer. Menyen gikk over 4 uker så vi fikk ikke samme middag to ganger (men vi andre fikk selvsagt samme kjøtt/fisk flere ganger). Til alle middagene kom det enten en råkostsalat, grønnskaker eller salater, -i stooooore mengder! :D Som sagt så var frokosten og kveldsmaten buffet så der var det alltid forskjellig å velge mellom. Vi som skulle ha spesialmat fikk hjemmelagde knekkebrød til frokost og kvelds, men det fantes også glutenfrie knekkebrød og brød til de som ville ha det. Jeg ble lei knekkebrødene så jeg tok med en brødmiks og spurte om de kunne steke det og om jeg kunne få det i stede for knekkebrødene fremover, og det ordnet de med en gang.

Alt i alt ble jeg helt overveldet over hvor bra maten var til tross for at vi fire med spesielmat ikke kunne ha laktose og gluten (+ kjøtt til meg og egg til ei annen). Kjøkkensjefen kom stadig bort til oss og spurte om vi var fornøyde og jeg skal love deg at vi sa i fra hvis noe var galt ;) Jeg hadde aldri forventet at det skulle være så bra mat som det var der oppe.

Da har det skjedd endringer, så bra! :)

Skrevet

Da har det skjedd endringer, så bra! :)

Håper de fortsetter slik! :)

Skrevet

Håper de fortsetter slik! :)

Men hva er det du føler ikke kan følges opp uten for senteret, som gjør at du får tilbakefall etter å ha vært der?

Skrevet

Glemte helt å svare deg ... :klaske:

Hverdagen byr på mange utfordringer, utfordringer man ikke opplevde på Eiken. Vi lærte hvordan vi skulle takle utfordringer og dette med å lytte til kroppen, blant annet. Alle med ME vet hva som gjør at man får de forferdelige nedturene, men det er det å gjøre noe med det som er problemet. Kort sagt lærte vi å bli bevisste på hva sm gjorde oss så dårlige, og dermed unngå disse turene ned i kjelleren fysisk.

Problemet er at hvis jeg skulle fulgt rådene jeg fikk, og lytte til kroppen, -så hadde jeg ikke hatt et sosialt liv i det hele tatt. Da hadde jeg vært nødt til å droppe alle vennebesøkene mine i en lang, laang, laaang periode, mens kroppen bygde seg opp og jeg gradvis kunne ta nye skritt. Jeg ser allerede vennene mine altfor lite, så for meg har det vært helt uaktuelt å møte de mindre, for å ha en mer stabil form. Jeg blir heller med på moro'a og ligger dagesvis og sover etterpå. Jeg er 23 år, så det gjør det ikke lettere å skulle være mindre sosial.

Det er selvsagt ikke slik at de på Eiken oppfordret meg til å ikke møte vennene mine, hvis det virket slik så er det helt feil. Som sagt har alle med ME forskjellige grunner til å få nedturene, og det er dette man må unngå. F.eks er det mange med ME som har barn og som kjører barna sine rundt over alt, slike ting må man da ta fatt på. Noen er JA-mennesker som i bunn og grunn bare gjør en ME-syk sykere, dette må man da endre på. Osv...

Jeg er helt elendig til å forklare, men uansett, for meg [/i]har det derfor ikke vært noe nytte i ettertid med oppholdet på Eiken.

Skrevet

Glemte helt å svare deg ... :klaske:

Hverdagen byr på mange utfordringer, utfordringer man ikke opplevde på Eiken. Vi lærte hvordan vi skulle takle utfordringer og dette med å lytte til kroppen, blant annet. Alle med ME vet hva som gjør at man får de forferdelige nedturene, men det er det å gjøre noe med det som er problemet. Kort sagt lærte vi å bli bevisste på hva sm gjorde oss så dårlige, og dermed unngå disse turene ned i kjelleren fysisk.

Problemet er at hvis jeg skulle fulgt rådene jeg fikk, og lytte til kroppen, -så hadde jeg ikke hatt et sosialt liv i det hele tatt. Da hadde jeg vært nødt til å droppe alle vennebesøkene mine i en lang, laang, laaang periode, mens kroppen bygde seg opp og jeg gradvis kunne ta nye skritt. Jeg ser allerede vennene mine altfor lite, så for meg har det vært helt uaktuelt å møte de mindre, for å ha en mer stabil form. Jeg blir heller med på moro'a og ligger dagesvis og sover etterpå. Jeg er 23 år, så det gjør det ikke lettere å skulle være mindre sosial.

Det er selvsagt ikke slik at de på Eiken oppfordret meg til å ikke møte vennene mine, hvis det virket slik så er det helt feil. Som sagt har alle med ME forskjellige grunner til å få nedturene, og det er dette man må unngå. F.eks er det mange med ME som har barn og som kjører barna sine rundt over alt, slike ting må man da ta fatt på. Noen er JA-mennesker som i bunn og grunn bare gjør en ME-syk sykere, dette må man da endre på. Osv...

Jeg er helt elendig til å forklare, men uansett, for meg [/i]har det derfor ikke vært noe nytte i ettertid med oppholdet på Eiken.

Jeg har gått fra å være sengeliggende i et mørkt rom 90% av tiden, til å mase på NAV om å komme meg ut i tilrettelagt arbeid. Hadde jeg hørt på leger og helsevesenet sine anbefalinger, hadde jeg trolig fortsatt ligget og kikket på veggen med et tomt blikk. Jeg har fått tilbake livet mitt - nesten. Har litt småplukk igjen, hovedsakelig det nevrolgiske. Men jeg anser meg som nesten frisk.

Å ikke kunne treffe venner er jo ikke en løsning. For meg var det nesten verdt en 2 mnd kollaps hvis det betød å kunne omgås ei venninne i 2 timer. Isolasjonen i seg selv er jo helt forferdelig!

• Liker 1
Skrevet

2shy: Har du lyst til å fortelle mer detaljert om hvordan du ble så mye bedre? Samt evt hvilke symptomer du har merket mest bedring på osv?

Skrevet (endret)

2shy: Har du lyst til å fortelle mer detaljert om hvordan du ble så mye bedre? Samt evt hvilke symptomer du har merket mest bedring på osv?

Har skrevet om det i andre tråder, men gjentar gledelig. Først og fremst, dette var hardt arbeid, både fysisk og emosjonellt. Det var ikke gjort over natten, og det krevde vilje og tålmodighet.

I all hovedsak fulgte jeg programmet til Robert Young (ph mirakelet), som kort fortalt går ut på diett og detox. Jeg hadde i forkant prøvd meg på candida dietten hvor jeg eliminerte mel, melkeprodukter, søt frukt, saft,brus, gjær, sukker/søtt, alkohol, sopp, eddik, dårlig fett, og generellt halvfabrikat.

Dette hjalp ikke for meg, så jeg fulgte (motvillig) programmet til Young. Jeg skriver motvillig fordi det stred mot alt jeg hadde lært om kosthold og helse. Han ville, i tillegg til det jeg allerede hadde kuttet ut, at jeg skulle eliminere korn, fisk, kjøtt, egg, mais. Jeg tenkte som mange andre "da er det jo ikke noe igjen å spise". Kortversjonen er: jo, det er MYE igjen å spise, man må bare tenke utenfor boksen og få et nytt forhold til mat. Å bare legge om kostholdet hjalp ikke, jeg måtte på en detox. I ca 4 mnd´er levde jeg på bare på rå grønnsaker i flytende form (samt avokado og sitrus), mandelmelk, og mye gunstig fett fra oljer. I tillegg hadde jeg lymfebehandlinger for å hjelpe kroppen å skille ut avfallsstoffer. Lymfesystemet blir veldig inaktivt når man ikke trener eller knapt rører på seg i det hele tatt, og vi er helt avhengige av at det stimuleres. Vi tror at trening er så viktig for så mange andre grunner, men glemmer hvor viktig det er for lymfesystemet. Jeg tok bl.a lymfedrenasje, lymfemassasje, infrarød badstu. Jeg tok også tilskudd av grønne pulver ala hvetegress, og litt andre ting som hjelper på prossen.

Det var en tung, men svært lærerik prosess. Jeg la på meg sårt trengte 15 kilo når hele prosessen var fullført, og det som er igjen av symptomer er hovedsakelig det nevrologiske; konsentrasjon, sensitivitet for kjemikaler o.l, og korttidsminnet. Men det er stadig i bedring dette også. Nå har jeg i all hovedsak et vegansk kosthold og prøver så godt jeg kan å styre unna sukker, hvete, gjær, osv.

I samme sleng har allergier forsvunnet, og jeg har et immunforsvar av stål :)

Hvilke symptomer jeg har merket enorm bedring på:

- Utmattelsen er så godt som borte. Jeg kan gå timesvis i skogen og dra på fest samme dag, uten konsekvenser.

- Sår hals er borte

- Smerter i kroppen borte

- Hovne lymfeknuter borte

- Oversensitivitet for lys og lyd er nesten borte

- Nevrologiske problemer i enorm bedring

- Svimmelhet borte

- Fordøyelsproblemer er borte

- uregelmessig kroppstemperatur borte

- Dårlig blodsirkulasjon borte

- Luftveisproblemer borte

- Søvnproblemer bedre

Jeg husker ikke alle symptomene jeg har hatt i farten.

Jeg er såklart avhenging av å fortsette dietten, sklir jeg av (som jeg har gjort), så kommer symptomene snikende. Det er ikke det at jeg aldri skal unne meg potetgull igjen, men da velge et potetgull som ikke inneholder transfett, sukker, smaksforsterkere osv. Jeg spiser pizza, pasta (spelt), veganske burgere, gryter, supper, jeg må bare tenke utenfor boksen når jeg skal lage mat, og lage mat fra bunnen. Det er ikke så tidkrevende og komplisert som man tror . Og jeg spiser så mye grønnsaker jeg overhodet kan, og fortsetter med tilskudd av hvetegress. Det gir virkelig energi og god helse!

Edit: man kan ta kontakt med en mikroskopist utdannet av Young som kan forklarer mer bak dette, og som tar blodanalyser som illustrerer hva som foregår i kroppen din.

Endret av 2shy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...