Gå til innhold

Busskort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor kjøper man busskort? På bussen?

Og bruker man busskortet bakeerst i de nye maskinene? Hvordan?

Hilsen ei som er ganske så sjenert og ikke har tatt buss mer enn 2 ganger siste året.. :sjenert:

Anonym poster: 9ff7f5008921d5f561d7b0260f9320b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjekt å si hvilken by det gjelder.

Anonym poster: d6654632e153c4c2dd05ac950d3f33fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Det et umulig å svare på uten at du sier hvilken by du bor i. Bussene er ikke lik over hele norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts her.

Ok, tenkte ikke over det engang. Bor rett utenfor Bergen. Busseskap Tide/skyss.

Er det engangsgebyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens litt forskjellig fra sted til sted. Jeg kjøpte busskortet på et kontor på rutebil-stasjonen, men alle måneds-billetter kjøper jeg på Narvesen eller Posten. Her kan man også kjøpe sms-billett, laste ned en app eller noe, og så sende en sms et kvarter før en skal på bussen, så betaler man på den måten....får en "kvittering" på sms, som man da viser sjåføren.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "bakerst i de nye maskinene". Det jeg snakker om er vanlige måneds-kort, som man gjerne har i en liten plastlomme. Enkelte steder har de kanskje en type busskort som ser ut som bank-kort. Det var her i distriktet før, men det var så mye rot med at de slutta med det tror jeg. Det la man på en "sensor" og så ble det registrert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er muligens litt forskjellig fra sted til sted. Jeg kjøpte busskortet på et kontor på rutebil-stasjonen, men alle måneds-billetter kjøper jeg på Narvesen eller Posten. Her kan man også kjøpe sms-billett, laste ned en app eller noe, og så sende en sms et kvarter før en skal på bussen, så betaler man på den måten....får en "kvittering" på sms, som man da viser sjåføren.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "bakerst i de nye maskinene". Det jeg snakker om er vanlige måneds-kort, som man gjerne har i en liten plastlomme. Enkelte steder har de kanskje en type busskort som ser ut som bank-kort. Det var her i distriktet før, men det var så mye rot med at de slutta med det tror jeg. Det la man på en "sensor" og så ble det registrert

hehe, nei veldig dårlig forklart.

Da jeg tok bussen forrige uke, så jeg at de hadde fått en sånn skjerm/pc/maskin der man går på bak i bussen.'

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om du kan bestille på nett. Men det man vanligvis har måttet gjøre er å stikke på bystasjonen (Bergen storsenter) og få busskort der. Når du først har fått det en gang kan du fylle på på bussene og bybanestoppene.

Anonym poster: fa947144426d63aa7583c178a209f5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts her.

Ok, tenkte ikke over det engang. Bor rett utenfor Bergen. Busseskap Tide/skyss.

Er det engangsgebyr?

Må si jeg synes du har "problemer" når du ikke klarer å tenke at det er forskjellig fra kommune til kommune, for sånn vil det alltid være

Men et enkelt lite søk: http://www.skyss.no/

Anonym poster: 4bc9c02ceab61406cb1784611e34d4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts her igjen.

Jeg har faktisk letet, og ville jo ringt skyss idag siden jeg ikke fant noe. Men de er jo stengt så..

Leste at det kan bestilles via nett og at det kommer i posten. Jeg trenger busskort fra idag av. Skal bare ha det i en uke (fra idag), så da er det altså ikke noe poeng i å kjøpe busskort da?

Jeg var nesten sikker på at man kunne kjøpe det på bussen. Rett meg om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaxxy

På bussen eller nærmeste slik "bussentral" e.l. Vet noen hva man gjør hvis man har 5-6 busskort, og det er sånn 10 kr på alle?? Er ikke nok til en tur med det, så irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På bussen eller nærmeste slik "bussentral" e.l. Vet noen hva man gjør hvis man har 5-6 busskort, og det er sånn 10 kr på alle?? Er ikke nok til en tur med det, så irriterende..

Så jeg KAN kjøpe det på bussen?

Ikke meningen å være vanskelig, men jeg synes det er passe pinlig å komme på bussen og stå der og drite på draget om bussen er full av folk.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om du kan bestille på nett. Men det man vanligvis har måttet gjøre er å stikke på bystasjonen (Bergen storsenter) og få busskort der. Når du først har fått det en gang kan du fylle på på bussene og bybanestoppene.

Det å ta bussen til bystasjonen er en gedigen omvei for meg. Jeg er nærmere Straume. Men uansett så er jo det stengt idag..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaxxy

Så jeg KAN kjøpe det på bussen?

Ikke meningen å være vanskelig, men jeg synes det er passe pinlig å komme på bussen og stå der og drite på draget om bussen er full av folk.

ts

Jeg har hvert fall gjort det mange ganger, men det har alle ganger vært på "første stopp" eller på en buss som skal kjøre litt langt, ikke vanlig bybuss der den skal være veldig nøyaktig på minuttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hvert fall gjort det mange ganger, men det har alle ganger vært på "første stopp" eller på en buss som skal kjøre litt langt, ikke vanlig bybuss der den skal være veldig nøyaktig på minuttene

Ok. Da spør jeg bussjåføren når jeg kommer på bussen. Men er det engangsgebyr når man kjøper nytt kort? Mener jeg leste 50kr et sted.

Hvordan bruker du busskortet? Bare holder det foran den nye "maskinen" eller?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei du kan IKKE det i BERGEN. FØR hadde de klippekort på bussen, men nå må du til bystasjonen for å få kort på dagen.

Viktig å presisere kommune før du spør sånn at ikke noen svarer for en annen kommune og så får du feil informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dessuten er Sotra/Fjell kommune ikke Bergen og dermed blir det andre regler igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei du kan IKKE det i BERGEN. FØR hadde de klippekort på bussen, men nå må du til bystasjonen for å få kort på dagen.

Viktig å presisere kommune før du spør sånn at ikke noen svarer for en annen kommune og så får du feil informasjon.

Ok. Så Fjell kommune er altså bystasjonen-krav om jeg vil ha det på dagen?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble om mulig enda mer forvirret her :fnise:

Er det noen som har kjøpt busskort som er fra fjell kommune som er i tråden her tro?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelt og greit. For å få tak i et kort må du på bystasjonen.

Mulig at de har et utsalgssted på Straume, men vet ikke. http://www.skyss.no/nn-NO/skysskortet-og-prisar/Utsalsstader/

Så... Du får ikke tak i et busskort i dag.

Du kan alltids spørre på bussen, men det var ikke sånn sist jeg spurte.

Også kommer det an på hvilken strekning du skal ta buss. Tar du buss ut til Sotra fra Bergen (eller omvendt) må du betale med en gang du kommer over kommunegrensen fra Bergen så da må du ha flere soner i kortet eller betale for den strekningen som kortet ikke dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...