Gjest Lea Skrevet 6. februar 2004 #1 Skrevet 6. februar 2004 Jeg sliter med å bestemme meg for hva som er "min" stil. Det siste året har jeg gått bort fra jeans og college-genser og har i stedet satset på litt "voksne" klær (skjorter, "dressbukser" o.l.). Jeg ser ganske ung ut og vil jo helst ikke bli oppfattet som en 20-åring i jobbsammenheng (utenom jobb er det ikke så nøye). Nå jobber jeg i et firma der de fleste kler seg slik jeg gjorde før. Altså i jeans og college-gensere. Jeg faller også stadig for fristelsen fordi jeg trives veldig godt i slike klær. Praktisk er det også, når man løper litt rundt og ofte må ned på gulvet og opp gardintrapper for å lete etter ting. Men hvordan skal jeg fikse dette med å se voksen ut da? Tror at jeg gjør hva jeg kan når det gjelder hår og sminke. Tror egentlig at jeg legger voksen-dame-stilen på hylla og bruker disse klærne til passende anledninger. Så får folk på jobben ta meg for den jeg er. Men finnes det noen triks for å se mer voksen ut i jeans, t-skjorte, collegegenser og joggesko? Andre tanker om dette?
Gjest Étoile Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Sko med litt hæler på kanskje? Og behagelige gensere som ikke nødvendigvis er college-gensere, litt elegante tynne langermede bommullsgensere f.ex. Du kan også piffe det opp litt med et tøft belte, skjerf og tøffe smykker.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 Det skulle jeg mene går an :D Det finnes jo masse forskjellig sportstøy og fritidsklær i snitt som ikke er så "joggeklæraktige", hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis du finner noe som passer godt, kanskje litt innsving/figursydd? Velger stoffer som er behagelige, men faller pent og ikke får "knær" med en gang? Kanskje t-skjorter og topper som har en fin utrigning? Og unngå knæsje farger og masete mønster, kanskje. Ellers hjelper jo en litt stelt frisyre og litt ok sminke godt på inntrykket også Frisøren din kan sikkert hjlpe deg med å finne en frisyre som kler deg godt uten at du ser ut som du er 14:)
Gjest Lea Skrevet 6. februar 2004 #4 Skrevet 6. februar 2004 Takk for tips. Skoene er et problem... Jeg føler meg litt hemmet med hæler på skoene på jobb desverre. Det blir ofte til at jeg går mye i løpet av dagen og får vondt i beina av sko med høy hæl. Vil helst ha noen lette joggesko-aktige sko som ikke klemmer eller blir for tette. Må ut og lete etter fine jeans også. For øyeblikket tillater ikke kontoen de helt store utskeielsene heller. Desverre (?) er jeg glad i farger, særlig rødt. Dette er jo ikke akkurat det jeg oppfatter som voksent heller Innerst inne gir jeg vel blaffen i hvordan folk oppfatter meg, men det er jo greit at folk tror meg når jeg sier hvor gammel jeg er enkelte ganger. Har en frisyre jeg trives godt med, men jeg må uansett en tur til frisøren snart, så jeg skal be dem om å gjøre den mer voksen om det er mulig.
Gjest Étoile Skrevet 6. februar 2004 #5 Skrevet 6. februar 2004 Rødt er lekkert til jeans da! Men som onyx sier, snittet har ganske mye å si. Collegegensere som ser litt "bomsete" ut ser ikke særlig voksent ut, ville gått for noe litt mer ettersittende. Det finnes mange fine lette joggesko type sko som er tøffe, du kan f.ex se på Lille vinkel sko, Sole service eller Stress.
Gjest Zalomine Skrevet 6. februar 2004 #6 Skrevet 6. februar 2004 Jeg har gitt opp jeg... Da jeg begynte i ny jobb brukte jeg sort bukse og mer "voksne" klær. Men så innså jeg at det var totalt akseptabelt med jeans... Jeg ER desidert yngst, jeg er enda ikke fylt 25. De kan likegodt se på meg som ung da, jeg gjør jobbe min. Selv om jeg går i jeans som er lave i livet, og topper som ikke er så lange. De eneste kommentarene går stort sett på hvor urettferdig det er at min mage går "rett ned", selv om jeg altså ikke trener, og er glad i snop. Men innimellom har jeg mine "voksendager". Blir lettere til sommeren det, jeg føler jeg har mer "voksenklær" til sommeren. Nei, vhem er de jeg trur jeg lurer? Til sommeren bruker jeg korte skjørt og trange topper... Altså, misforstå meg ikke. Jeg traver ikke rundt med magen bar og bukser som viser tiusestrikken. Jeg kler meg ikke som en 14-åring. Men jeg har innsett at når jeg likevel bare skal ses på som "sååååå ung", ja hvorfor forsøke å kle meg eldre da? Da kan jeg like godt vise dem at jeg kan gjøre en god jobb TIL TROSS FOR alderen min. Så det så! Men.. vinner jeg i lotto så skal jeg ha en real shopping, der jeg ender opp med en litt annen stil, kanskje...
Gjest onyx, i.i. Skrevet 6. februar 2004 #7 Skrevet 6. februar 2004 Vil egentlig bare anbefale Camper som et skomerke som har mye sko som ser sporty ut, men ikke er joggesko. Utrolige deilige på foten og har selv brukt dem mye i "trave-rundt-hele-dagen-jobb". Kan ikke leve uten camperskoene mine, men det er en helt annen historie :D Dessuten, hvis du velger sko i ekte skinn og legger en skinnsåle i bunnen, vil du unngå å bli gående rundt i svette hele dagen. Skinn puster godt, i motsetning til syntetisk skinn, som man bare blir svett og klam i!
huzky Skrevet 8. februar 2004 #8 Skrevet 8. februar 2004 Jeg kjenner meg så innmari igjen! Jeg greier ikke føle at jeg ser voksen ut når jeg har på dongeri/collegegenser/sportysko, selv om jeg synes dette er ultrabehagelig å gå i! Men med en gang jeg får på meg dressbukse/skjorte/evt.dressjakke/høyhæltsko så blir jeg jo totalt forandret!
Gjest Myumi Skrevet 8. februar 2004 #9 Skrevet 8. februar 2004 Kan ikke tenke meg noe mer ufikst enn jenter i digre collegegensere. En jobbgarderobe for deg Lea bør inneholde; figursydde jeans (hvis du ikke har rompe som ei låvedør) dressbukse ulike bomullstopper lang og kort cardigan turtlenecks som sitter pent etter overkroppen skoletter, gjerne med hæl (hæl trenger ikke bety platå) skjørt i 3/4 lengde som kan kombineres med støvletter Med dette i klesskapet har du litt å gå på. Belter, sjal og vesker hører også med samt en klassisk kåpe eller frakk, for all del ikke noen fritidsjakke *urk*
Gjest Lea Skrevet 8. februar 2004 #10 Skrevet 8. februar 2004 Men det er jo slike klær jeg HAR, men som jeg ikke trives i og som skiller seg totalt ut fra alle andre på jobben. Skjørt er utelukket (se for deg damer øverste hylle på et lager -på en vinglete gardintrapp- med skjørt Bruker mye cardigans. De er forsåvidt greie. Det er dressbukser, skjorter og pensko som ikke fungerer. Collegegensere trenger ikke å være digre. Det finnes en god del gensere som ikke er bomsete. Kåper fungerer også dårlig med lager og litt røffere arbeid. Hos oss er fritidsjakker obligatorisk
Gjest Zalomine Skrevet 8. februar 2004 #11 Skrevet 8. februar 2004 Og når man bor i en by der det plaskregner de fleste dagene, ja da vil man faktsik gjerne ha ei slik "allværjakke" som vi kaller det, rett og slett ikke regnjakke kanskje, men vannavvisende i alle fall, for om jeg skal trave til jobb med noe annet (jeg må gå et godt stykke fra bussen) i andre jakker, ja da er jeg gjerne gjennomvåt... "Bomsegensere" bruker jeg ikke. Har et par hjemme, som jeg kan bruke på sånne "rotedager" der jeg altså rydder og vasker og blir støvete og må krabbe på gulvet etc, men altså bare på en slik innedag. Men det finnes mange deilige, behagelige gensre, som ikke ser "voksen ut" etter min mening. Jeg bruker dem tidvis likevel. Joda, altså, jeg går i sko med hel jeg da (men når det er snø og is ute har jeg vintersko UTE, men sorte sko emd hel inne på jobb) og har sorte bukser, men trives altså like mye i jeans jeg da, og da føler jeg meg... slett ikke eldre enn jeg er. Men kanskje det ikek egentlig betyr så mye? Jeg ses jo på som "sååå ung" uansett vha jeg har på meg. Så lenge jeg da viser meg ansvarsfull og gjør jobben min godt, så er det kanskje like greit?
Gjest Ethereal Skrevet 9. februar 2004 #12 Skrevet 9. februar 2004 Du har samme dillemma som meg...Men jeg er heldig, og jobber på universitetet der jeg egentlig kan gå kledd i det jeg vil. Mine tips: Jeans som sitter bra, og hold deg unna masse detaljer. Høyhalsete gensere Strikkejakker i ulike typer Sneakers eller kraftige sko (DKNY og Hilfiger har masse tøffe sko, synes jeg) I tillegg figursydde t-skjorter i stilige farger (kanskje du bør unngå de verste fjortisfargene, samt pastell?), H&M (dameavdelingen) og JC har bra T-skjorter, synes jeg. Ellers kan du bruke en fin skjorte til herpa jeans og tøffe sko, gjerne med en langermet topp i samme farge under, da blir det ikke FOR damete Dressbukser bør sitte fint rundt hofte og rumpe, bruk gjerne en ettersittende topp eller t-skjorte til. Hvis du er som meg, trives du ikke så godt i skjørt, men dongeriskjørt er ikke så dumt. Alt kommer an på tilbehør. Høyhalset genser, eller t-skjorte og jakke. Gjerne nettingstrømper og sneakers. Damete stil reserverer jeg til spesielle anledninger (tur på byen, holde foredrag osv)
Gjest Lea Skrevet 9. februar 2004 #13 Skrevet 9. februar 2004 Jeg KAN gå kledd som jeg vil på jobben. Men jeg melder meg ofte frivillig til litt klatring og lasting, defor er det ikke alltid like praktisk med hvite skjorter, kåper og skjørt. Dessuten liker jeg ikke å skille meg så veldig ut i mengden, særlig når jeg egentlig trives i slike klær som kollegaene mine går med. Men de fleste kollegaene mine er eldre enn meg og ser voksne ut uansett. Tipper at de fleste er mer interessert i jobben jeg gjør enn hva jeg har på meg. Jeg bruker penere klær i helgene og etter jobb. Tror at jeg har funnet ut hva jeg trenger mer av nå. I dag har jeg jeans og en enkel, burgunder, langermet t-skjorte. Ser helt greit ut tror jeg. Bruker nesten aldri tilbehør som skjerf/sjal og vesker. Bare belte hvis jeg må. Bør skaffe meg et par jeans og flere enkle gensere/topper. Og et par sko som passer til jenas OG dressbukser. Noen som er gode å gå med i 8-10 timer uten stopp. Evt. kan jeg kjøpe meg et par sko som kan stå på jobben (innesko). Greit å kunne bytte litt i løpet av dagen, for det hender at beina blir helt ømme etter noen timer med løping frem og tilbake.
Gjest Ethereal Skrevet 9. februar 2004 #14 Skrevet 9. februar 2004 There you go! Jeg har forøvrig funnet noen stilige svarte sneakers fra DKNY som nok går til det meste; jeans, skjørt og penere bukser. Jeg bruker heller ikke smykker, skjerf eller den slags tilbehør (jeg er minimalist :D )
Gjest Lea Skrevet 9. februar 2004 #15 Skrevet 9. februar 2004 Problemet er at jeg HATER å kjøpe sko. Den eneste måten jeg får khjøpt sko på er at jeg ser dem fra utsiden av butikken og liker dem . Helst vil jeg gå i behagelige sandaler, men snøen hindrer meg :evil: Støveletter er utelukket. Får panikk av sko som går opp på leggen. Men jeg har flere skoletter/ankelstøveletter som er OK, men de er så vonde å gå i hele dagen. Ja, jeg vet at jeg er rar. Kvinner skal ELSKE sko. Jeg har et par til hver anledning og kjøper sjelden nye før jeg MÅ. Men nå MÅ jeg ha nye sko. Og jeg stiller høye krav... De skal være pene, gode, lette og kunne brukes til alle typer bukser (helst også skjørt). De skal også kunne brukes når det er vått/snø OG hele våren. I mai går jeg over i sandal-modus. Liste: 2 par mørke jeans Minst 5 enkle topper med lange ermer 1 par sko som kan brukes til alt. Ikke så galt vel? Bør kunne klare å skaffe meg dette i løpet av en kort handletur (men jeg vet at jeg tar feil).
Gjest Ethereal Skrevet 9. februar 2004 #16 Skrevet 9. februar 2004 Velkommen i klubben! :D Hos meg er skokjøp en seriøs affære, og jeg kjøper vel egentlig ikke sko mer enn kanskje to ganger i året (unntatt treningssko). Nå har jeg lett og lett og lett (til og med i Amsterdam), før jeg til slutt fant noen jeg likte. Men så får vi se om de finnes i min størrelse. Hvis du er relativt tynn, er de langermede toppene fra H&M med stretch i, fra dameavdelingen på H&M ikke så dumme. Koster rundt hundrelappen, og holder seg utrolig godt i vask, i motsetning til dem i ren bomull. Fine mørke jeans kjøpte jeg akkurat fra Lee, modell Leola. Sitter fint rundt hoftene, litt lenger bak enn foran, og bootcut, men ikke sleng.
Gjest Lea Skrevet 9. februar 2004 #17 Skrevet 9. februar 2004 Det er dene typen topper (fra H&M) jeg har også. Hvis du mener disse til 79.50 eller noe. Ensfargede (finnes i masse farger) med rund hals og lange ermer. Er ikke fryktelig tynn akkurat, men de sitter pent, uten å se trange ut. De holder seg kjempegodt i vask og krymper ikke i lengden (slik mange andre slike topper gjør). Dessuten er de fine under røffe blazere/jakker og inni strikkejakker. Jeg pleier å arve sko som mamma har kjøpt på impuls (har litt mindre bein enn henne). Hun elsker å kjøpe sko og kjøper DYRT. Skoene er ikke så veldig hypermoderne akkurat, men de er enkle og gode. Er lettet over at flere enn meg sliter med å finne de perfekte skoene.
Gjest Ethereal Skrevet 9. februar 2004 #18 Skrevet 9. februar 2004 De er helt glatte, og med litt stretch i. Ikke ribbete i det hele tatt. Og de tåler fint til og med tørketrommelen. Så jeg skal stikke innom H&M til helga, og se om jeg finner flere (heldigvis finnes H&M her nede også). Sko er vanskelig, og finner jeg noen jeg liker, blir de kjøpt uansett pris. For meg må sko være tøffe, men nøytrale, og uten å bli for kjerringaktige. Dessuten bør de være gode å gå i. Mange krav... Og jeg har flere ganger brukt sko så lenge at de har vært til reparasjon både en og to ganger. Det gjelder blant annet det paret jeg har nå, som nok ikke overlever våren i Nederland, stakkars Regn og brostein tar knekken på det meste. Jeg har funnet ut at merket Strange har sko som passer min smak, og enkelte fra El Dante og Buffalo (neida, ikke de der flytebryggene )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå