Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker å bli litt sunnere, dette skal ikke være en diett, skal ikke gå ned masse i vekt. Om jeg går ned 2-3 kg er det fint det, men skal mest brukes for å ikke gå mer opp i vekt :)

Trenger dermed små tips til gjøre ting litt sunnere.

Tenker så langt:

- Bruke mer grønnsaker til middag.

- Mindre rømme og andre dressinger.

- Erstatte smågodt og potetgull med nøtter (uten salt) og frukt.

- Kun drikke brus i helgene, og da sunnere alternativer. Tenker at kanskje Farris med smak ikke er så verst? Er f.eks Farris med lime, eller Bris med mango og papaja sunt? Tenker da på kallorier og sukker, ikke syreskader på tenner.

Har dere flere småtips? Ønsker som sagt ikke gå ned masse i vekt, så tenker på sunnere løsninger man kan leve med for alltid :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette var veldig fornuftige tiltak, jeg :) Kanskje du også kan tenke på å ha faste, gjevne spisemønster, og ikke spise annet enn evt frukt mellom disse? Det hjelper hvertfall meg veldig, da spesielt med å ikke gå crazy i matskapet når cravingsene melder seg. Så går jeg heller å gleder meg til neste måltid :)

Skrevet

Ikke bruk halvfabrikata og planlegg måltidene:)

Skrevet

Drikk vann i stedet for juice til måltidene. :)

Skrevet

Erstatte fine produkter med fullkornsprodukter, eks pasta, ris og brød.

Skrevet

Ikke vær redd for fett. Det gjør deg mett lenge og gir stabil tilførsel av energi uten å skape svingninger i blodsukkeret. Det er ingen grunn til å unngå mettet fett, men unngå transfett. Dersom du ikke spiser veldig mye omega3 fettsyrer bør du også begrense inntaket av omega6. Omega6 finnes i planteoljer fra blant annet solsikke, mais, soya, og noen flere jeg ikke kommer på i farten. Oljer uten mye omega6 er oliven, raps, avokado og alle marine oljer samt animalsk fett.

Skrevet

Spis mer fisk :)

Unngå søte pålegg som nugatti og syltetøy.

Gjest Swipper
Skrevet

Drikk et glass vann når søtsuget melder seg eller før et måltid. Vann fyller opp ganske greit så du ikke spiser så store porsjoner.

Skrevet

Tusen takk for alle tips! Skal prøve ut, drikke et glass vann før måltid var lurt! :)

Skrevet

Vi har begynt å trene og derfor spiser vi sunnere. Går også litt på at vi vil at barnet til samboeren min skal like sunn mat.

Det vi har begynt med er å

*spise mer grønnsaker til middag

*kuttet ut alkohol(han) og godteri/potetgull(meg)i ukedagene

*Spise fisk 1-2 ganger i uka

*grovt brød

*Minimalt med "fast food" for meg er det pølser, hamburgere, pizza som man fikser hjemme.

*farris/ramløsa eller vann i steden for brus.

Jeg har faktisk gått ned bare pga kostholdet omtrent, for vi er ikke særlig flinke til å få trent.

Når barnet er her lager jeg fiskegrateng fra bunn, med fullkornsmakaroni. Kjempe lett å lage!

Også spiser vi laks med kokte poteter, agurksalat og gulerot.

Jeg kjøper sjeldent fast food ute fordi jeg ikke syns det smaker godt, også tåler jeg det sjeldent. Så fast food for meg er ting du kjøper i butikken som tar minimalt med tid og krefter å lage. Vi lager selvsagt pizza, men da med grovere bunn.

Jeg elsker grønnsaker så jeg er lykkelig for at vi har mer av det! Men jeg syns ferkse smaker best om man kan tilberede det. Frossene syns jeg smaker vassent ofte.

Skrevet

Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og kyllingkjøttdeig.

Farris kan du drikke masse av, det er jo bare vann med kullsyre :) Det er det det går i her hjemme iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...