Gå til innhold

Designer-Baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maiken har en tråd her angående "designer-mus".

Følgende sak stod å lese på TVNorge's text tv i dag fra NTB nyheter:

"GRØNT LYS FOR KLONING AV MENNESKER

Britiske forskerer har nå fått grønt lys for forsøk på å klone mennskelige fostre som er i et tidelig stadium av sin utvikling.

En komite i Overhuset godkjente planene om slik kloning under henvisning til at kunstig framstilling av stamceller kan få stor medisink betydning. Komiteen mener fordelene er så store at de oppveier alle moralske betenkeligheter.

Men skeptikerne mener metoden er første skritt på veien mot et samfunn der folk kan bestille "designerbabyer" etter eget ønske og annet kommersielt misbruk."

Så en gang i fremtiden kan foreldrene altså nærmest bestille en liten "Britney" eller "Beckham" kopi som har det som trengs for å bli en stor stjerne.

I disse doping tider kan jo de forskjellige nasjonene produsere utøvere som har helt spesielle egenskaper tilpasset de enkelte idrettsgrener. F.eks. kan Spania snart klone et helt landslag av små "Dæhli" kopier slik at de på lovligvis vinner herrestaffetten på ski under OL i 2050.

Kristian (71)1212[ Dette Innlegg er endret av: Kristian (71) den 2002-02-27 20:44 ]

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg hadde et barn som kunne få en sjanse til å leve ved hjelp av en slik designer-baby.

Utover det så synes jeg du tar opp en problemstilling som virker ganske skremmende.

Jeg ser på det som en videreføring av den debatten som går på å forandre sitt ytre for å bli mer perfekt.

Snart kan man kanskje bestemme hva slags barn man vil lage.

Det som er fra naturens side er ikke lenger bra nok.

Vi ser det allerede i at mange gjør hva som helst for å bedre på utseende eller utsette alderdommen.

Dessverre er det fortsatt slik at vi blir innhentet og før eller siden ligger vi seks fot under torva alle sammen, he, he!

Dø skal vi helt sikkert!

Det skremmende ved en slik utvikling vil være som du sier å designe supermennesker, som gjør de fleste av oss her inne til "annenrangs søppel"!

Det jeg håper ikke blir glemt i alt jaget etter det perfekte er at det som virkelig avgjør om et menneske er godt har ingenting med hvor pefekt man er!

Det har ingenting med utseende, karriere, pefeksjonisme, rikdom, religion etc.

Det har med helt andre egenskaper å gjøre!

Jeg ønsker i allefall menneskedyret god bedring, for det kan det trenge!

hilsen

12

Gjest Anonymous
Skrevet

leste en horribel science fiction-roman om et samfunn der alle som har råd holder seg med reservedels-kloner - ser nesten ut som om det er den veien det går.

men tilfellet fra virkeligheten jeg leste om sist, var et britisk par som skulle skaffe en 'designer-baby' for å kunne transplantere beinmarg til sin dødssyke sønn - litt ekkelt, men samtidig skjønner jeg så godt at de vil prøve denne muligheten.

Skrevet

uff dette er virkelig en skremmende tanke syntes nå jeg.Det som er aller mest skremmende er jo et at når det var helt nytt å opere inn silikon i brystene så syntes folk flest det var horribelt,nå er det en ting man ser på som en privat sak.Jeg er redd for at vi om noen år vill tenke sånn om designer babyer også. Jeg vet at ejg aldri ville gjort det.

Blue

Skrevet

Jeg skjønner skepsisen til å klone frem "designer-babyer", og er meget skeptisk til å "lage" hele mennesket for å bruke deler av det.

Jeg har heller ikke fått med meg siste omtale av saken.

MEN, jeg leste ett innlegg i en avis her forleden, hvor norske forskere forklarer at det ved f.eks kunstig befruktning blir produsert ganske mange flere egg en det som brukes, i tilfelle noe går galt med di første. DISSE stamcellene blir kastet når befruktningen er vellykket. DISSE stamcellene kunne vært brukt til å "produsere" livsviktige celler for å helbrede Altzheimers(?) bl.a. Men i norge er ikke det lov, derfor går unge og ellers friske mennesker rundt å VET at redningen for deres livslengde hver dag blir kastet i søpla pga vår skepsis.

Disse stamcellene kan skapes om til mange forskjellige "deler", bl.a ryggmarg, ører, finger tær, lunger, hjerte etc etc.

Jeg tror jeg ville undersøkt endel mer og blitt litt mer positiv den dagen jeg fikk ett barn som ikke kom til å leve lenge pga en skade som disse cellene kunne helbredet!

Men som sagt, jeg har ikke fått med meg at man må skape hele mennesket??? trodde de kunne bruke cellene til å dyrke frem "delene" direkte jeg? DET synes jeg nemlig bør sees på i stor grad!

Dersom vi må dyrke frem ett fullstendig menneske, for så å "ta ut" de trengende "delene" så blir det jo ganske makabert!!!

Og det å klone frem "perfekte" mennesker, er også motbydelig!

Vanskelig spørsmål, men at det bør tas opp er helt sikkert!12

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes nok at det er best om e blir laget på den gode gamle måten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...