Gjest mzluze Skrevet 6. februar 2004 #1 Skrevet 6. februar 2004 Jeg lider av pms, voldsom pms. Vi har vært sammen i nesten 5 mnd'er og nå er det nære på at han har fått nok. Jeg VIL jo ikke at det skal bli slutt, jeg elsker tross alt fyren....men når pms uken setter inn så er jeg som forandret, sint for ingenting, sippete og gråter for ingenting og ber ham om å ryke og reise i slutten av perioden. Så, når jeg kommer til sans og samling igjen så fikser vi det og snakker om det.....men det kan ikke fortsette slik. Hver eneste pms periode sliter på forholdet vårt. Finnes det ingenting som kan hjelper? natur-midler kanskje? nå er jeg villig til å gjøre nesten hva som helst...
Gjest Myumi Skrevet 6. februar 2004 #2 Skrevet 6. februar 2004 Det finnes hjelp, og mange har fått hjelp med PMS plager av bla. naturmedisin og akupunktur mens andre må ta milde anti-depressiva. Jeg skjønner godt at dette sliter på forholdet, bare så synd at det virker som om jenter flest mener at dette bare er noe som menn må finne seg i. Det synes jeg er noe sabla tull, for når det begynner en uke før mens- varer gjennom hele mensperioden og noen dager etterpå da er man oppe i nesten 18-20 dager av en måned på 30-31 dager.
Gjest Brunhilde Skrevet 6. februar 2004 #3 Skrevet 6. februar 2004 Jeg hadde en "sunn" vinter hvor jeg IKKE spiste sjokolade og tok tran her dag... PMS forsvant nesten helt. Om det var mangelen på sjokolade eller tilførselen av tran som hjalp vet jeg ikke, men det er verd å prøve. PMS er bare helt grusomt!
Gjest mzluze Skrevet 6. februar 2004 #4 Skrevet 6. februar 2004 min pms varer bare 4-5 dager, men, og unnskyld ordbruken....det er 4-5 dager i rent helvete. Både for ham og meg. Jeg føler at han sier og gjør ting for å såre mest mulig, og tar da følgelig igjen, mens han mest sitter der som et stort spm. tegn og intet fatter over furien han plutselig har i hus. Og det ender da hver eneste gang med at jeg ærklærer forholdet for over. Og angrer da fornuften tar meg når pms'en er over. Jeg er på en diett (etter at jeg fikk for meg at han synes jeg er feit i forrige pms periode) og spiser ikke sjokolade el.l. Tran er *ugg*, men ok, alt skal prøves. Når jeg er pms så skjønner jeg ikke at jeg er det, jeg føler meg helt normal og at han er eksepsjonelt idiot. Så jeg lider. Og stakkars kjæreste kjæresten min, som er så god og nydelig og fin og som prøver å forstå....han får så mye dritt at det er merkelig at jeg får lov å krype tilbake når pms'en går over. Så, da prøver vi tran da....kan det holde med tran-tabletter? Og, hva slags natur-preparater? fikk tips om nattlys-olje, noen hørt at det kan fungere ?
Gjest Brunhilde Skrevet 6. februar 2004 #5 Skrevet 6. februar 2004 Ja, tran er tran enten den er flytende eller i kapsler. Men det er klart du vet du er PMS, hvis ikke du har veldig uregelmessig mens da... Hvordan er du på jobb/skole disse dagene? Hvordan er du sammen med annen familie? Min erfaring er at det går an å styre humøret litt selv om man er PMS - men at det er vanskeligere jo nærere en person man står, men andre ord at det går mest ut over dem man er aller mest glad i. Jeg gjorde slutt med elskeren min i under sterk påvirkning av PMS. Selv om jeg ikke angrer den avgjørelsen lenger, skulle jeg ønske at jeg hadde gjort det på en "snillere" måte, da hadde vi kanskje kunnet snakke sammen i dag. Pytt pytt. Poenget mitt er at jeg syns du skal prøve alt - men jeg glemte å spørre om du tar p-piller? Det kan jo hjelpe av og til.
Gjest mzluze Skrevet 6. februar 2004 #6 Skrevet 6. februar 2004 heh, nei, tro det eller ei....jeg -skjønner ikke- at jeg er pms når jeg er det. Mens er regelmessig, men jeg klarer ikke å innse at dette er pms og heller gå vekk til sinnet roer seg.... I min verden er HAN en idiot og jeg er selvfølgelig den hyggelige som jobber for forholdet osv. Han har meg plottet i kalenderen sin og sjekker etter når han mener jeg er urimelig....men han sier ikke at jeg er pms til meg. Han prøvde og da smalt det virkelig. :oops: Jobb og sosialt liv forøvrig går rimelig greit. Lunta er kort da og, men det går aldri utover jobb eller venner....bare den herlige kjæresten som ikke har fortjent det. jeg bruker p-piller ja.
Catzy Skrevet 6. februar 2004 #7 Skrevet 6. februar 2004 Hvis du klarer å skjerpe deg overfor venner og kolleger, hvorfor klarer du ikke å skjerpe deg overfor ham? Men det burde finnes noe du kan gjøre med det. Hør med en gynekolog (ikke vanlig fastlege) om det finnes legemidler eller naturmidler som har effekt på Pms. Mener å ha lest om kvinner som hadde det skikkelig ille, og som tok et eller annet når det sto på som værst. Prøv å søke informasjon, f.eks. på Doktor Online (hvis de er i drift), eller altså hør med en lege. Catzy
Gjest Gjesta Skrevet 7. februar 2004 #8 Skrevet 7. februar 2004 Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Jeg føler meg også som et "helvete" å ha i hus når PMS'en setter inn. Det er snakk om ei uke hver mnd. Da er alt bare dritt, og jeg er skikkelig vanskelig. Jeg klarer også å skjerpe meg overfor bekjente og på jobben, men ikke hjemme. Virker som om dette må få utløp et sted, og det er bare hjemme jeg føler at jeg kan være meg selv. Det er fryktelig vondt å være sånn, og jeg skjønner at du vil gjøre noe med det. Jeg har prøvd nattlysolje, uten at jeg vet om det virker. Første gangen jeg brukte det, merka jeg forskjell, men ikke andre gangen. Har også prøvd å slutte med p-pillene for å slippe PMS, og det hjalp også veldig bra. Nå har jeg imidlertid starta igjen, og merker at jeg er like ille igjen. Jeg føler virkelig med deg og din kjære. Håper dere finner noe som kan hjelpe! K
jente|20 Skrevet 7. februar 2004 #9 Skrevet 7. februar 2004 er så kjipt at dere har det så ille, er dumt at forhold kanskje skal gå dukken pga sånt piss.. er jo bare tull.. er så glad jeg ikke har mye problemer med det der.. men merker det av og til.. skulle hatt dritt forrige uke, men da var jeg i fullstendig harmoni med verden.. eneste i går var jeg småirritabel.. er jo typen som får det verst ikkesant.. mye lettere å prøve å skjerpe seg for alle andre.. typen har et program på pcn, som ligger nede i hjørnet og viser forskjellige farger for pms tilstanden.. den går helt opp til rød, raging, ellernoe.. hehe.. men den viser stort sett blå og grønn.. calm og normal.. i går var det gul.. elevated tror jeg får mensen i dag.. litt stilig prog igrunn .)
Væren Skrevet 7. februar 2004 #10 Skrevet 7. februar 2004 Har en venninne som er avhengig av nattlysolje; da hun kuttet den ut, tryglet mannen henne om hun ikke kunne begynne å ta det igjen. Han merket forskjell!
Gjest gjesta Skrevet 7. februar 2004 #11 Skrevet 7. februar 2004 Sjekk denne lenka http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=66682 Dette hjalp meg iallfall :D
Englepusen Skrevet 7. februar 2004 #12 Skrevet 7. februar 2004 Her kan du få gratisprøve på nattlysolje: http://nattlys.naturamed-pharma.no/
Pedro Skrevet 8. februar 2004 #13 Skrevet 8. februar 2004 Jeg hadde en samboer som oppførte seg som en terrorist en uke i måneden. Hun kastet tunge gjenstander rundt seg og på meg. Hun ble rådet av en lege å ta vanndrivende piller. Væskeansamling i kroppen er vanlig, også i hodet. Nå tør jeg ikke si mere. Snakk med din fastlege. Det er helt j.... å være trroristmål i en uke
tingeling Skrevet 8. februar 2004 #14 Skrevet 8. februar 2004 har dere prøvd andre p-piller? Humøret mitt har variert vanvittig ift hva slags p-piller jeg har brukt... vil uansett på det sterkeste anbefale å snakke med legen om dette. hvis vedkommende kan hjelpe så må det jo være verdt det. tingeling
Gjest Kvinne31 Skrevet 11. februar 2004 #15 Skrevet 11. februar 2004 Jeg har lidd av PMS i alle år. Jeg hadde det slik at jeg var omtrent en annen perosn psykisk i minst en uke før mensen. Depresjoner, aggresjon, overfølsom...Helt jævlig for meg selv og mine nærmeste. Sosialt uholdbart. Prøvde p-piller og det gikk ikk i mitt system. Naturpreparater (nattlysolje f.eks.) ble for svakt. Jeg gikk på en progesteron-sprøyte (Depo-provera, forholdvis ny i Norge) som jeg fikk av min gynekolog, i rundt seks år. Jeg sluttet nå rundt nyttår fordi jeg har sterke mistanker om at den gir flere bivirkninger enn legene tror og at den overhodet ikke er bra for kroppen. IKKE TA DEN! Jeg var| desperat....Jeg har fortsatt ikke fått tilbake mensen, og har i en konstant tilstand av halvveis PMS / mens-symptomer i over en måned. Jeg har begynt hos akupuntør og har et stort håp om at det vil hjelpe. De behandler ubalanse i kroppen på et helt grunnleggende nivå - på energinivå! Mensen er tilknyttet den dypeste energien hos kvinner... Jeg anbefaler akupunktur. Prøv i hvert fall det før piller, hormoner og slikt som kan bringe med seg mye dritt.
Mistyen Skrevet 11. februar 2004 #16 Skrevet 11. februar 2004 Væskeansamling i kroppen er vanlig, også i hodet. Nå tør jeg ikke si mere. Snakk med din fastlege. Det er helt j.... å være trroristmål i en uke Kjenner meg hvertfall igjen i beskrivelsen av PMS - husker da jeg jobbet i en butikk og fikk noen ganger en vanvittig trang til å kjefte og smelle til kunder, men gjorde det heldigvis ikke...... Nå har jeg kuttet ut p-piller, og det har hjulpet betraktelig på meg. I tillegg har jeg fått en homeopatmedisin som roet meg ned et par hakk, og så har man som nevnt nattlysolje da. Prøv en time hos en som driver med alternativ behandling. Og da tenker jeg på naturmedisin , ikke sånn healing og sånn. Utrolig hvordan kroppen kan hjelpe seg selv, med rett "spark i baken". Lykke til....... Og til Pedro - jeg føler virkelig med deg asså, men bare husk at vi er ikke oss selv i den perioden
Pedro Skrevet 12. februar 2004 #17 Skrevet 12. februar 2004 Terroristen er flyttet til Horten. Legen fortalte at væskeansamlingen i hodet skaper et trykk i/på hjernen, som kan forårsake, la oss kalle det ubalanse. Han foreslo Renese (Pfizer) vanndrivende, men jeg finner den ikke i medisinboken. Mulig den er erstattet med et annet preparat. Nå ønsker jeg meg en som ikke vil terrorisere meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå