AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Hei! jeg lurer på om jeg har opplevd omsorgsvikt, og i hvem grad dere syntes? Dette var på 90 tallet en gang, det var mens jeg gikk på barneskolen, og min bror fremdeles brukte bleie, begge var til stede. den ene foreldreren vår var full og det endte med at vi ble vitne til at den ene foreldren vår kviv stakk et annet menneske. politiet kom. og foreldren kom i fengsel. barnevern ble aldri koblett inn. men ellers har jeg fått mye kjærlighet og omsorg, og blitt fulgt opp. men denne ene episoden lurer jeg på. dem har også hatt fyllefest mens vi var små, og var vitne til mange fulle folk. men jeg tror det bare har hendt, en gang. ellers har dem ikke vert fulle så mye forand oss, bare av og til i helger... mine foreldre er skilt, og den andre foreldreren fikk bakoversveis da jeg fortalte dette! Er det omsorgsvikt? Nå om dagen vet jeg barnevernet blir automatisk kontaktet av politi om det er kriminalitet eller vold inn i bildet. var det omsorgsvikt fra det offentlige, som ikke sørget for at jeg fikk noen og prate om dette jeg og min lillebror var vitne til? vet ikke hvordan regler dem hadde på sånt den gang, noen som vet? Anonym poster: ec2fddf6749b79d44048a553c11e1b9c
Gjest juppsi Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 (endret) huff, får du traumer av det? kanskje dumt spørsmål men.. og dessuten er saken for lang tid tilbake til at man kan bli dømt for det. jeg fikk iallefall vite av en advokat at saker måtte være mindre enn 12 år gamle. Endret 17. juni 2012 av juppsi
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 huff, får du traumer av det? kanskje dumt spørsmål men.. og dessuten er saken for lang tid tilbake til at man kan bli dømt for det. jeg fikk iallefall vite av en advokat at saker måtte være mindre enn 12 år gamle. Jeg husker ikke helt hvor gammel jeg var, men jeg gikk på barneskolen... traumer... hmmm jeg sliter enormt med ukontrolert raseri, og vet ikke hva det skylles, jeg har en diagnose, som innegår tempramang. jeg vet ikke om jeg har treimer. er veldig glad i begge mine foreldre, og har god kontakt med familien min, og ikke sinte på noen, men denne hendelsen er det aldri snakk om, og den gangen fikk jeg ikke prate om det, men det kom i avisa... hva mener du med advokat, foreldret?? tusen takk for svar Anonym poster: ec2fddf6749b79d44048a553c11e1b9c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Er det ikke mest sannsynlig at du har fått det voldsomme tempramentet ditt fra den forelderen som knivstakk en annen? Anonym poster: f1ea8ca1374a8f0e98cf0be93cac5389
Far til 2 Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Utifra det jeg kan lese vil jeg ikke si at du har vært utsatt for omsorgssvikt. Din ene foreldre synes å ha ivaretatt dere som var barn på en måte god måte og som kanskje var vanskelig å gjøre anderledes. Nå vet jeg ikke hvordan helsevesenet fungerte på den tiden, men jeg vil påstå at om det samme hadde skjedd idag ville jeg sett det som en tragedie om helsevesenet ikke hadde gitt et tilbud der du kunne bearbeide følelsene du sitter igjen med idag. Spørsmålet er om slik manglende oppfølging fra helsevesenet kan være årsak til temperamentet. Det er mange andre som også har et ekstremt temperament men som ikke har opplevd tilsvarende. Jeg mener at det er helsevesenet/staten som har sviktet og ikke deres nærmeste omsorgsperson. Dermed er du heller ikke utsatt for det som er den tradisjonelle beskrivelsen av omsorgssikt. Far til 2 Endret 17. juni 2012 av Far til 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Utifra det jeg kan lese vil jeg ikke si at du har vært utsatt for omsorgssvikt. Din ene foreldre synes å ha ivaretatt dere som var barn på en måte god måte og som kanskje var vanskelig å gjøre anderledes. Nå vet jeg ikke hvordan helsevesenet fungerte på den tiden, men jeg vil påstå at om det samme hadde skjedd idag ville jeg sett det som en tragedie om helsevesenet ikke hadde gitt et tilbud der du kunne bearbeide følelsene du sitter igjen med idag. Spørsmålet er om slik manglende oppfølging fra helsevesenet kan være årsak til temperamentet. Det er mange andre som også har et ekstremt temperament men som ikke har opplevd tilsvarende. Jeg mener at det er helsevesenet/staten som har sviktet og ikke deres nærmeste omsorgsperson. Dermed er du heller ikke utsatt for det som er den tradisjonelle beskrivelsen av omsorgssikt. Far til 2 Jeg syntes du svarte på en veldig god måte. jeg spør meg selv mange ganger HVORFOR jeg har det tempramanget. den ene foreldren her som kniv stakk en annen trodde jeg ikke fikk dette med meg. jeg så hendelsen ut fra vinduet! persjonen hviste jo jeg var i nerheten, og det var alkohol inn i bildet. foreldren min fikk med seg at jeg så politiet tokk seg videre av min foreldrer. politiet involverte ikke oss barna. men hadde voldsomt temramang helt siden jeg lærte og gå, helt unormalt og voldsomt. og jeg har selv blitt voldsdømt i våksen alder. jeg har ALDRI snakket om noen om det, bare tenker på dette en veldig skjelden gang, ikke hvert år... hadde egentlig glemt det på en måte... Den gangen jeg ble voldsdømt selv, kom spørsmålet opp om jeg hadde barn, og om jeg hadde hatt det sa dem så ville barnevernet blitt kontaktet uansett hvilken kriminell handling. jeg syntes det hørtes fornufftig ut, men det skjedde ikke den gangen... jeg lurer på om det er noen forskning på hva slike til kan gjøre med folk i ettertid, av en slik oppleverlse? Den andre foreldren min har altid vert veldig opptatt av at man skal snakke om følser, og jeg betro meg mye til den andre, etter dette skjedde. men det gjorde meg SINNT av og høre den andre foreldren fortelle andre, hvor mye idiot min andre foreldre var. alså kansje det skulle vert en fagpersjon inni bildet, som bare var der for og støtte? Anonym poster: ec2fddf6749b79d44048a553c11e1b9c
Gjest juppsi Skrevet 18. juni 2012 #8 Skrevet 18. juni 2012 (endret) Ja, jeg mente foreldret. Jeg sliter forresten med det samme som deg, men spør mor/far når raseriet kom. For min del kom det alt før jeg kunne snakke. Og det var anderledes enn søskene mine sitt. Dette fikk jeg faktisk vite i går etter at jeg hadde vært sint i telefonen. Jeg trodde hele tiden at det kom av andre ting i barndommen. Og raseriet mitt er rettet mot jenter/damer, så noe av det har jeg nok bestemt meg for seinere. Endret 18. juni 2012 av juppsi
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #9 Skrevet 18. juni 2012 Hei! jeg lurer på om jeg har opplevd omsorgsvikt, og i hvem grad dere syntes? Dette var på 90 tallet en gang, det var mens jeg gikk på barneskolen, og min bror fremdeles brukte bleie, begge var til stede. den ene foreldreren vår var full og det endte med at vi ble vitne til at den ene foreldren vår kviv stakk et annet menneske. politiet kom. og foreldren kom i fengsel. barnevern ble aldri koblett inn. men ellers har jeg fått mye kjærlighet og omsorg, og blitt fulgt opp. men denne ene episoden lurer jeg på. dem har også hatt fyllefest mens vi var små, og var vitne til mange fulle folk. men jeg tror det bare har hendt, en gang. ellers har dem ikke vert fulle så mye forand oss, bare av og til i helger... mine foreldre er skilt, og den andre foreldreren fikk bakoversveis da jeg fortalte dette! Er det omsorgsvikt? Nå om dagen vet jeg barnevernet blir automatisk kontaktet av politi om det er kriminalitet eller vold inn i bildet. var det omsorgsvikt fra det offentlige, som ikke sørget for at jeg fikk noen og prate om dette jeg og min lillebror var vitne til? vet ikke hvordan regler dem hadde på sånt den gang, noen som vet? Anonym poster: ec2fddf6749b79d44048a553c11e1b9c Ja, dette er omsorgssvikt. alvorlig omsorssvikt. Og frarøvelse av trygg barndom. Men det kan jo hende at det har vært mye annet bra, som har veid opp? Uansett skulle dette ikke skjedd, og dere skulle ha fått hjelp. Anonym poster: 2f26254a96bfef2eeffb14ebdf4ba3fe
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2012 #10 Skrevet 18. juni 2012 Da må min oppvekst være super alvorlig omsorgssvikt. :gjeiper: Men ja, du har opplevd omsorgssvikt ts. Anonym poster: 7c06f7aa263fbddfaa0e65f977b13397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå