Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg begynner i 3. vgs til høsten, og jeg skal fortsette rett på med høyere studier etter endte studier på videregående. Jeg har helt siden søsteren min ble født (2001) villet bli jordmor, og det er noe jeg fortsatt har et ønske om. Men jeg kunne også tenke meg andre retninger innenfor sykepleie som; anestesisykepleier,operasjonssykepleier og akuttsykepleier. Men ettersom jeg per dags dato er toppidrettsutøver er jeg også litt interessert i å gå fysioterapistudier.

Poenget er; er det noen som har gått enten fysioterapi- eller sykepleiestudie som kan hjelpe meg med positive og negative sider med studiet? Hadde vært veldig fint!

Takk på forhånd :)

Endret av t0nje
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fysioterapi, så kan svare på det. Vet jo ikke hvordan det er på de andre skolene i landet da, for opplegget er litt forskjellig.

Positivt:

- Mye praksis og praktisk øving

- Mange forelesninger å gå på.

- Relativt små klasser, så man får kontakt med alle og vet hvem alle er.

- Man lærer utrolig mye om fysioterapi på ulike nivåer og hvor bredt felt det egentlig er. Mange kommer inn og tror de skal bli idrettsfysioterapeut, og aner ingenting om hvor mange muligheter som egentlig finnes.

- Turnusår etter de tre årene i bacheloren, hvor en tjener penger og har en veileder.

-

Negativt:

- Kan være vanskelig å få seg jobb i ettertid

- Den praktiske øvingen innebærer å være pasienter for hverandre i bare undertøyet, så for noen kan det være litt vanskelig, dersom man ikke er så trygg på egen kropp. Men man blir fort vant til det.

- Det er et hardt studie som krever mye egeninnsats, lesing og pugging. Det er mye som forventes at man skal kunne i detalj, men det er igjen positivt, og hjelper mye når man skal begynne å praktisere selv.

- Mange flinke folk, kan føle litt på konkurransen i klassen, når alle som kommer inn er vante til å være toppelever. Selv synes jeg det var vanskelig med overgangen fra å være blant de flinkeste i klassen på vgs, til å ligge mer midt på treet (skjønte ikke helt hva som skulle til for å få toppkarakterer i starten).

Anonym poster: 79f51ff17740567b1b4387a33ad09278

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig med mitt første år på sykepleien. Jeg trives veldig godt :-) Så kan godt skrive litt om hva jeg har erfart så langt.

Positivt:

- Spennende studie, hvor man er innom mange ulike felt som bla. sykdomslære, fysiologi og anatomi, etikk, kommunikasjon, praktiske ferdigheter osv.

- Gode jobbmuligheter etter endt studie (og gode sjanser for deltidsjobb under studie dersom det er ønskelig.)

- Masse praksis (50%), som er veldig lærerikt og spennende - og en god avkobling fra forelesninger og lesing.

- Utrolig mange muligheter etter endt studie ifht videreutdanning og ulike arbeidsplasser.

Negativt:

- Ugunstige arbeidstider etter endt studie (to- eller tredelt turnus som oftest)

- Ikke den aller beste lønnen.

Ang. klassestørrelse og hvordan årene er lagt opp så varierer dette fra skole til skole! :-)

Skrevet

Virker som to ok+ utdanninger begge to, men jeg klarer ikke å bestemme meg! Men utifra magefølelse tror jeg ikke jeg kommer til å angre uansett hva jeg velger, takk for svar :happy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...