Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan man skal gå frem ved ferie til utlandet når man er mottaker av AAP? Det er snakk om 5 dager i Danmark/Sverige. Må jeg søke NAV om lov før jeg drar, og skal jeg krysse av for ferie på meldekortet slik at jeg trekkes i AAP for disse dagene? Gjør oppmerksom på at ferien ikke kommer i veien for noen avtalte tiltak med NAV.

Anonym poster: f47e84bd88c225a5a2e50f2d38106a67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra NAV sine sider:

Med arbeidsavklaringspenger kan du ta ferie dersom det passer med aktivitetene du har avtalt med NAV. Du får ikke trekk i arbeidsavklaringspengene. Hvis ferien ikke passer med aktivitetene du har avtalt med NAV, må NAV trekke i arbeidsavklaringspengene.

Hva NAV mener med ferie

Ferie er når du som bruker tar fri fra planlagt aktivitet og ikke er tilgjengelig for planlagt oppfølging fra NAV. Når du tar ferie skal dette meldes fra om på meldekortene du sender inn. Du vil ikke ha rett til arbeidsavklaringspenger i perioder du fører ferie på meldekortet.

Reiser du bort i perioder der det ikke foregår planlagt aktivitet, og du fortsatt er tilgjengelig for oppfølging av NAV, vil ikke dette regnes som ferie av NAV. Da skal du ikke melde om ferie på meldekortet. I slike perioder kan du ha rett til utbetaling av arbeidsavklaringspenger.

Altså hvis du ikke går på kurs eller andre aktiviteter med NAV skal det ikke føres opp som ferie! Kun nå du f.eks må ta ferie fra kurs e.l. skal det søkes om og føres opp som ferie!

Gjest Emera
Skrevet

Man skal normalt oppholde seg i Norge for å ha rett på AAP. Derfor må man søke om å få beholde AAP når man drar utenlands, også når man ikke er i tiltak. Dette er altså ikke en søknad om ferie, derfor mener jeg at man krysser av som vanlig på meldekortet. Men det er bare min tolkning, og det kan være feil.

NAV kan logge IP, så det er ikke lurt å ta sjansen på å sende meldekort fra utlandet...

Skrevet

Send inn et söknadskjema

Måtte selv det samme i år. Fikk da reglementet tilsendt i posten sammen med svaret og der stod det at mens man går på AAP og er i tiltak så har man ikke krav på ferie, men at man i noen tilfeller kan godkjenne det.

Skrevet

. Dette er altså ikke en søknad om ferie, derfor mener jeg at man krysser av som vanlig på meldekortet. Men det er bare min tolkning, og det kan være feil..

Helt korrekt. Jeg fikk innvilger min söknad og da stod det understreket i godkjennelsen at meldekortet skal sendes som vanlig, altså ikke krysse av for at man er på ferie

Skrevet

Det er så fint når man tydeligvis for feil beskjed fra saksbehandler i NAV! Hun sa at så lenge jeg ikke var i tiltak var det ingen vits å søke eller si ifra. Med mindre jeg skulle vært borte en måned eller lengre!

Skrevet (endret)

Når man går på AAP så er grensen 2 uker for ferie. Skal man ha ferie utover det så vet jeg ikke hva NAV gjör med saken. Og man må söke först for opp til 2 uker også altså

AAP i seg selv er jo også en form for tiltak selv om man ikke ikke er på f.eks kurs da det er arbeidsavklaringspenger...altså det skal avklares om du skal tilbake i arbeid eller om man skal på varig stönad

Endret av Ryvre
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg gikk på AAP fikk jeg beskjed av min saksbehandler om dersom jeg skulle på en kortere tur til danmark/sverige (type langhelg/liten uke) trengte jeg ikke å søke eller si ifra. Bare sende meldekort som vanlig. Dersom jeg skulle på tur type syden så måtte jeg søke/si ifra. Forstå det den som kan...

Anonym poster: 201d8ef4916e66bbb9cf0fde3e27e7f4

Skrevet

Kommer sikker litt an på når de kortere turene er.

De bryr seg ikke särlig om en Danmarkstur i helgen, men hadde du leid leilighet i Danmark i 1 uke så hadde du nok fått litt problemer om du hadde blitt oppdaget

AnonymBruker
Skrevet

Her er et utdrag fra det som står på nav sine sider:

Reise i Norge

I en naturlig pause mellom avtalt aktivitet og hvor det normalt ikke er naturlig å vurdere ytterligere aktiviteter eller tiltak, for eksempel om sommeren eller rundt jul og påske, kan du reise bort og likevel få utbetalt arbeidsavklaringspenger. Slike perioder skal ikke føres som ferie på meldekortet og man trenger ikke å søke om tillatelse fra NAV på forhånd om å reise.

Hvis du derimot avbryter planlagt aktivitet for å reise skal du føre ferie/fravær på meldekortet. Du vil da ikke motta arbeidsavklaringspenger for feriedagene.

Reise i utlandet

I utgangspunktet krever lovverket at du som bruker oppholder deg i Norge for å ha rett på arbeidsavklaringspenger. For å kunne reise til utlandet og samtidig kunne motta arbeidsavklaringspenger må du foreta reisen i perioder uten planlagt aktivitet. Du må også søke NAV på forhånd om å kunne motta arbeidsavklaringspenger. Slik søknad kan gjøres pr telefon eller skriftlig. NAV vil da kunne gi unntak for kravet om opphold i Norge.

Det er kurant med unntak for kortvarige utlandsreiser som ikke hindrer gjennomføringen av avtalt aktivitet. Med kortvarige reiser menes inntil fire uker som er vanlig varighet for en ferie.

Hvis du har fått unntak skal du ikke føre ferie eller fravær på meldekortet.

Dagsturer eller helgeturer til utlandet kan gjennomføres uten at du må orientere NAV om reisen. Det er ikke varigheten som er det avgjørende, men hvordan reisen påvirker din tilgjengelighet for oppfølging fra NAV.

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/241107.cms

Det står veldig tydelig og greit forklart for eksempel at man kan reise på helgeturer til utlandet uten å måtte orientere NAV. Helgene er jo uansett "privat tid" som NAV ikke har noe med å blande seg bort i. Det står også ganske klart og tydelig at man kan reise bort i en periode på fire uker.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal diskutere noe så enkelt på et nettforum med anonyme folk og mye synsing. Det absolutt beste er jo å forholde seg til regelverket som her er beskrevet veldig enkelt. Det er heller ikke vanskelig å finne denne informasjonen på nav sine nettsider. Jeg ville dessuten mye heller stolt på det skrevne regelverket enn svar fra personer på et forum. Saksbehandleren på nav burde også vite litt om reglene, men de kan jo selvfølgelig også ta feil. Ergo - å holde seg til de lover og regler som står svart på hvitt er det tryggeste og beste.

Anonym poster: 87aad7c60c0fcd9c01e7d017f84178a9

Gjest Emera
Skrevet

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/241107.cms

Det står veldig tydelig og greit forklart for eksempel at man kan reise på helgeturer til utlandet uten å måtte orientere NAV. Helgene er jo uansett "privat tid" som NAV ikke har noe med å blande seg bort i. Det står også ganske klart og tydelig at man kan reise bort i en periode på fire uker.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man skal diskutere noe så enkelt på et nettforum med anonyme folk og mye synsing. Det absolutt beste er jo å forholde seg til regelverket som her er beskrevet veldig enkelt. Det er heller ikke vanskelig å finne denne informasjonen på nav sine nettsider. Jeg ville dessuten mye heller stolt på det skrevne regelverket enn svar fra personer på et forum. Saksbehandleren på nav burde også vite litt om reglene, men de kan jo selvfølgelig også ta feil. Ergo - å holde seg til de lover og regler som står svart på hvitt er det tryggeste og beste.

Grunnen til at slikt diskuteres, foruten at dette er et diskusjonsforum, er at regelverket slett ikke alltid er så enkelt. Ulike saksbehandlere gir ulik informasjon, og til og med NAV sine nettsider kan gi ulik informasjon. Dette står også nemlig på de nevnte nettsider:

"Reiser til utlandet

Hovedregelen er at du må oppholde deg i Norge for å få arbeidsavklaringspenger. Du må derfor søke om forhåndsgodkjenning før du kan ta med deg arbeidsavklaringspengene til andre land. Dette gjelder selv om NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden. "

Her kan det se ut som om at man alltid må søke om unntak, uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at slikt diskuteres, foruten at dette er et diskusjonsforum, er at regelverket slett ikke alltid er så enkelt. Ulike saksbehandlere gir ulik informasjon, og til og med NAV sine nettsider kan gi ulik informasjon. Dette står også nemlig på de nevnte nettsider:

"Reiser til utlandet

Hovedregelen er at du må oppholde deg i Norge for å få arbeidsavklaringspenger. Du må derfor søke om forhåndsgodkjenning før du kan ta med deg arbeidsavklaringspengene til andre land. Dette gjelder selv om NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden. "

Her kan det se ut som om at man alltid må søke om unntak, uansett.

Men dette står vel ikke under ferier? Link?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...