Gå til innhold

Separasjon/skilsmisse, hovedomsorg for to små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble separert 01.06.12, og har nå hovedomsorgen for to barn under 5 år. Jeg har ok inntekt, men lurer på om jeg har rett til noe støtte f.eks. i forhold til barnehageutgifter og ekstra barnetrygd?

Anonym poster: 402376d87df7fa6d2165346082077e56

Videoannonse
Annonse
Gjest ny separert
Skrevet

Hei! Du har rett på dobbel barnetrygd,jeg mener det er halv pris på barnehage men er ikke 100%sikker på det.Du har også krav på skatteklasse 2 ikke veldig stor forskjell ca 12000kr i året for meg

det kommer litt ann på inntekt.Hilsen en som er i samme båt desverre :trist:

Skrevet

Du har krav på overgangstønad i tre år.

Skrevet

Og inntil 74% bhgutgifter dekket. Overgangsstønaden blir redusert utifra inntekt

Gjest ny separert
Skrevet

Du har krav på overgangstønad i tre år.

Har man krav på overgangstønad i tre år når man er i en godt betalt jobb? Jeg tviler.

AnonymBruker
Skrevet

Og inntil 74% bhgutgifter dekket. Overgangsstønaden blir redusert utifra inntekt

Takk for svar alle sammen. Men til dette med overgangsstønad: Er det egentlig noen vits i å søke når man har en ok inntekt? Jeg tjener ca. 470 000, vil jeg i det hele tatt få noe overgangsstønad da?

Og, dekkes 74% av barnehageutgifter uavhengig av inntekt, eller blir også dette redusert i foorhold til hvilken inntekt man har?

Anonym poster: 402376d87df7fa6d2165346082077e56

Skrevet

Nå jobber jeg med andre typer stønader, men mener OS blir redusert med 30 øre per krone etter 2800kr. Dette med barnehage er også inntektsprøvet. Dersom du tjener 470 000 kan jeg ikke helt se det store behovet for mange støtteordninger, dobbel bt og barnebidrag bør utgjøre litt her... Bostøtte tror jeg ikke du har krav på, men du kan jo søke. På nav.no finner du bidragsveileder. Lykke til!

Skrevet

Vits og vits, penger kommer jo alltid godt med; og det er ikke en evigvarende stønad. Reglene på os er nå også litt innstrammet med krav om aktivitet hos mottaker.

Gjest Regine
Skrevet

Ta kontakt m NAV. Det er de og ikke vi som kan fortelle deg hva du evt har krav på.

Gjest ny separert
Skrevet

Nei overgangstønad tror jeg du kan glemme hvis inntekten din vil være så høy i fremtiden.jeg tjener litt mer ca 500000kr overgangstønad kunne jeg bare glemme,hvis jeg ikke går betydlig ned i lønn,det kan man jo måtte pag mindre overtid o,s,v, Tror man også skal ha lav betalingsevne skal man få dekket 74% av b.h.utg.Har ikke så unge barn selv så har ikke sjekket.

Skrevet

Det er vel rundt 320 000 tror jeg; da faller den jo bort. Men med formidable inntekter klarer dere dere heldigvis uten hjelp fra oss:-)

Skrevet

Men om du skulle miste jobben og tape inntekt har du fortsatt krav på os inntil minste er 8. Litt ustø på dette da jeg jobber med uføre

Gjest ny separert
Skrevet

Mener bestemt ikke at en inntekt på 470000 tusen er så volsomt,de som tjener lite har selvfølgelig større behov for støtte, men de som har tjent mer har jo også bidrat mer til felleskapet ikke sant? Et brudd er uansett en knekk økonomisk og psysisk for mange.

TS beklager avsporingen :)

AnonymBruker
Skrevet

Mener bestemt ikke at en inntekt på 470000 tusen er så volsomt,de som tjener lite har selvfølgelig større behov for støtte, men de som har tjent mer har jo også bidrat mer til felleskapet ikke sant? Et brudd er uansett en knekk økonomisk og psysisk for mange.

TS beklager avsporingen :)

En inntekt på 470 000 er ikke voldsomt, men det er likefullt en ganske så bra inntekt.

Jeg har såvidt over 400 000 (og maks studielån - fem år på universitetet), jeg greier meg ganske greit. Har også to unger hos meg, hele tiden. Får en ekstra barnetrygd (det er vel ca. 900/mnd?), det får du vel uavhengig av inntekt. Så får du dekket 66% (mener jeg det er, det VAR i hvertfall det) av barnehage/SFO, men det er nok behovsprøvet, som andre her sier. Med inntekt som såvidt tipper 400 000, får jeg det. Overgangsstønad får jeg ikke. I tillegg betaler faren barnebidrag - som såvidt dekker min andel av utgifter i forbindelse med samvær, han bor langt unna.

Det er ikke fett, men det går. Om du tjener nesten 50 000 mer enn meg, vil jeg tro du skal greie deg helt fint. Kommer jo litt an på hvor og hvordan du bor, men tror ikke du skal bekymre deg veldig mye. :)

Anonym poster: fe10935139f4c7fc32bd648f73d05fc3

AnonymBruker
Skrevet

Du har også krav på skatteklasse 2 ikke veldig stor forskjell ca 12000kr i året for meg

det kommer litt ann på inntekt.Hilsen en som er i samme båt desverre :trist:

Mener du virkelig at 12 000 i året ikke er store greia?? :klo: Det er i hvertfall en ferietur for mine to barn og meg. Utgjør en kjempestor forskjell.

Gjest Ny separert
Skrevet

Mener du virkelig at 12 000 i året ikke er store greia?? :klo: Det er i hvertfall en ferietur for mine to barn og meg. Utgjør en kjempestor forskjell.

Ja sett i forhold til hvordan min/vår økonomi endrer seg etter et brudd,vi hadde to inntekter på ca 500000kr å lite lån.Nå har jeg nesten de samme utgiftene pluss mye lån å betjene, trenger også plass pag at 3 barn. 12000kr går nok med i det store sluket,men er tross alt glad for at det er mulig å få litt igjen at staten nå det kommer godt med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene så jeg vet ikke hva du har krav på..

Men jeg reagerer litt på hvilken "standard" folk forventer at NAV og skattebetalerne skal sponse de som blir alene.. Jeg hadde mye mindre i inntekt enn dere da jeg ble skilt; og siden faren ville ha 50% deling (jeg ville jo også det) fikk jeg ikke ei krone av noen, hverken NAV eller han. Jeg hadde det skikkelig tøft i mange år. Hva forventer dere egentlig? At dere skal kunne opprettholde samme levestandard og leve på oss andre? Det norske velferdssamfunnet gjør sånn forskjell på folk at jeg blir litt provosert.

Anonym poster: 472c85ac0e80b21bf1cb392a3e96d01f

Gjest Gjest
Skrevet

Du tjener under 6 g og vil få litt stønad selv om den ikke er stor pga.din inntekt.

Kontakt NAV, se også www.nav.no/familie

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...