Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er svært religiøs. Kortversjonen er at hun gjorde en ting (som jeg aldri får vite hva er) som strider mot Bibelen, og hun er i dyp depresjon. Jeg trodde alt var tilgivelig så lenge man viste anger, men hun sier at det står i Bibelen at Jesus sier at denne ene konkrete tingen finnes det ikke tilgivelse for.

Er det noen som kan fortelle meg hva det er, så det er lettere for meg å forstå?

Anonym poster: 6f8f28ab63825313631e92cc598202de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg har en anelse om hva hun mener siden meg bekjent så er det nok å bare tro i følge bibelen, alle synder blir tilgitt. Men er det mulig? Be henne heller ta egne beslutninger ut i fra egen logikk og fornuft i stedet for å basere seg på en to tusen år gammel bok, skrevet av mennesker og preget av kulturen som var dominerende på den tiden.

• Liker 1
Skrevet

spotting av den hellige ånd

Og se på avsnittet nederst hvis du vil hjelpe venninnen din, der står det at en troende ikke kan begå denne utilgivelige synden.

Hvis det er denne da, jeg bare googla jeg. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Spotting av den hellige ånd er den ene utilgivelige synd, ja. Det står svart på hvitt, og hvis jeg husker rett er det Jesus sin uttalelse (og ikke noe Paulus-tull).

Et alternativ kan faktisk være å overbevise henne om at det ikke finnes noen grunn til å tro at Bibelen er sann eller at dens gud eksisterer. Handlingene hennes er ikke synd, det finnes faktisk ikke noe synd, og det finnes nok ingen gud som er så ond at den ønsker å torturere mennesker til evig tid for slike ubetydelige handlinger.

Uansett bør hun ikke tolke Bibelen så bokstavlig. Hvis Gud finnes, så forstår Gud. Gud er ikke en idiot, og jeg kan ikke tenke meg at den er så ond at det finnes "utilgivelige synder" (eller et helvete, for den del). Bibelen er ikke en perfekt gudegitt bok. Den er full av historiske og vitenskapelige feil, og inneholder hundrevis av selvmotsigelser. Bøkene er oversettelser av oversettelser av kopier av endringer av kopier av muntlige overleveringer... Så hun kan nok fortolke seg ut av denne situasjonen, hvis hun ønsker å fortsette å være kristen.

Anonym poster: 8d556effe3cde4c6200d8dda5dc3a3ec

AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg har en anelse om hva hun mener siden meg bekjent så er det nok å bare tro i følge bibelen, alle synder blir tilgitt. Men er det mulig? Be henne heller ta egne beslutninger ut i fra egen logikk og fornuft i stedet for å basere seg på en to tusen år gammel bok, skrevet av mennesker og preget av kulturen som var dominerende på den tiden.

En som er i alvorlig depresjon evner ikke å tenke rasjonelt dessverre. Dessuten tror hun jo blindt på det som er skrevet i Bibelen. Hun søker tilgivelse fra Gud, men føler hun ikke kan tilgis, og er nå livredd for det som venter. Alle utenforstående (selv kristne) vet selvsagt at dette er i hennes hode ikke virkelig.

Spotting av den hellige ånd er den ene utilgivelige synd, ja. Det står svart på hvitt, og hvis jeg husker rett er det Jesus sin uttalelse (og ikke noe Paulus-tull).

Et alternativ kan faktisk være å overbevise henne om at det ikke finnes noen grunn til å tro at Bibelen er sann eller at dens gud eksisterer. Handlingene hennes er ikke synd, det finnes faktisk ikke noe synd, og det finnes nok ingen gud som er så ond at den ønsker å torturere mennesker til evig tid for slike ubetydelige handlinger.

Uansett bør hun ikke tolke Bibelen så bokstavlig. Hvis Gud finnes, så forstår Gud. Gud er ikke en idiot, og jeg kan ikke tenke meg at den er så ond at det finnes "utilgivelige synder" (eller et helvete, for den del). Bibelen er ikke en perfekt gudegitt bok. Den er full av historiske og vitenskapelige feil, og inneholder hundrevis av selvmotsigelser. Bøkene er oversettelser av oversettelser av kopier av endringer av kopier av muntlige overleveringer... Så hun kan nok fortolke seg ut av denne situasjonen, hvis hun ønsker å fortsette å være kristen.

Hun klarer ikke tenke slik, hun har mistet evnen til å tenke rasjonellt. Jeg vet at dette ikke bare dreier seg om dette hun gjorde den gangen, jeg tror den hendelsen tippet over et beger av følelser som allerede hadde fått henne i ubalanse, men det er denne tingen det henges opp i. Å snakke rasjonellt med en som er så psykisk syk er umulig. Hun er innlagt på sykehus.

Men da vet jeg hva som har skjedd og kan ihvertfall forstå mer rundt akkurat den delen av det. Hvordan spotter man egentlig den hellige ånd, er det det å snakke/tenke stygt, miste troen, slike ting?

AnonymBruker
Skrevet

Å snakke rasjonellt med en som er så psykisk syk er umulig. Hun er innlagt på sykehus.

Oi da, jeg var ikke klar over at det hadde gått så langt... Da trenger hun profesjonell hjelp. Du kan nok ikke "kurere" henne, men det er nok til veldig stor hjelp at du er der for henne og bryr deg :) Håper det kommer til å gå bra med henne.

AnonymBruker
Skrevet

Oi da, jeg var ikke klar over at det hadde gått så langt... Da trenger hun profesjonell hjelp. Du kan nok ikke "kurere" henne, men det er nok til veldig stor hjelp at du er der for henne og bryr deg :) Håper det kommer til å gå bra med henne.

Hun har vært innlagt i over 1 år, tatt alt av medisinsk behandling, og snakket med et hav av psykiatere og prester, uten at det har hjulpet.

Jeg kan ikke kurere henne så klart, men det hjelper for meg å forstå hva det dreier seg om. Eneste som vil få henne frisk er at hun klarer å tilgi seg selv.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å konvertere og bli katolikk? Da kan hun skrifte og (så vidt jeg har forstått) få et visst antall bønner som må sies for å få tilgivelse. Eller bli nonne og gå i kloster.

Alternativt kan hun gå på bibelskole og bli misjonær. Hvis hun da kan redde noen fortapte sjeler så burde vel det mildne guds vrede? Eller bare ta på seg jobb som frivillig i kristne organisasjoner?

Nå tenker jeg løsninger ut i fra hva hun tror på, ikke nødvendigvis hva som er rasjonelt.

Anonym poster: 6b40bd3739f9418d9d4963a069dd69bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er svært religiøs. Kortversjonen er at hun gjorde en ting (som jeg aldri får vite hva er) som strider mot Bibelen, og hun er i dyp depresjon. Jeg trodde alt var tilgivelig så lenge man viste anger, men hun sier at det står i Bibelen at Jesus sier at denne ene konkrete tingen finnes det ikke tilgivelse for.

Håper hun vasket hendene etter å ha tatt i bibelen og hun burde være stolt over det hun har gjort. Stemningslidelser kan lindres. Kan ofte til Frøya og Frøy for helbredelse. :romeo:

Anonym poster: d2a482d70f879b6bc3f82e96a3f068c8

• 2 uker senere...
Skrevet

spotting av den hellige ånd

Hvis det er denne da, jeg bare googla jeg. :fnise:

Ja det er den som menes med den utilgivelige synden.

Jeg mener og tror at dette er ganske vanskelig å få til å begå av en som ser på seg selv som kristen.

Da må man faktisk si at Jesus gjorde alt i kraft av djevelen og faktisk tro på det. Det virker litt søkt hvis hun er kristen.

Kan en troende begå den utilgivelige synd?

NEI.

Sitat:

Det er ingen bibelsk støtte for at en troende kan begå denne synde. Det har rett og slett ikke hendt. Om du er redd for at du har begått den utilgivelige synden og ikke kan bli tilgitt skal du ikke bekymre deg. Om du bekymrer deg har du ikke begått denne synden. Om du er bekymret er det et tegn på at du ikke har begått den. Om du hadde begått den utilgivelige synden ville du ikke bekymret deg for det.

sitat slutt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...