AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Jeg var en av de uheldige: Går i førsteklasse på videregående, og ble selvsagt valgt ut.(20% må opp)Skal lage en powerpoint ut i fra problemstillingen "Hvordan har klimaet påvirket landskapet på Vestlandet?" Har noen noe tips til hvordan man kan gjøre det bra på muntligeksamen? Eventuelt faglige tips? Hvordan se trygg ut liksom? Hva bør man spise før? (heh, litt dårlig eksempel kanskje) Gruer meg ekstremt! Anonym poster: 00c3c1dd6d54ea3a9868f9157b8e9b76
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Ikke møt opp Anonym poster: 00c3c1dd6d54ea3a9868f9157b8e9b76
Gjest _La Femme Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Ikke møt opp Anonym poster: 00c3c1dd6d54ea3a9868f9157b8e9b76 Dette rådet må du i hvert fall ikke ta. Muntlig eksamen er ikke ille! Det kjennes ganske ille ut i begynnelsen, men jeg kan love deg at når du har pratet i 2-3 minutter, blir du helt rolig igjen. Da jeg begynte på videregående var jeg livredd muntlige presentasjoner, men etter hvert som jeg gjorde det oftere ble jeg mer og mer trygg på det. I dag foreleser jeg for 20-40 stk samtidig! Du skjønner, kjære deg, muntlige presentasjoner er noe alle må gjennom. Også på videregående er det masse av dette. Det eneste man kan gjøre er å bli trygg på det. Det føles umulig i starten, men tren og tren. Ikke tenk så mye på at det er en presentasjon. Tenk på det som en samtale mellom deg og to andre personer (en av de som du kjenner godt fra før og som vil hjelpe deg). De har respekt for deg, og trenger du å samle deg noen minutter får du lov til det! Ikke sitt og les til langt på natt før du har eksamen. Få deg ei god natts søvn, spis frokost og lunsj som helt vanlig. Ha med deg ei flaske vann så du kan ta deg en slurk om halsen blir tørr. Du trenger ikke se trygg ut! Alle er litt nervøse på eksamen. Ingen ser trygge ut. Bare fokuser på å vise de hva du kan
FrøkenDetektiv Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Velger å svare på det ubesvarte jeg da! =) Et viktig fokus er vel regnværet. Vasker jo ut saltene i jord og mark og gjør at det blir skrinnere jord, dårligere dyrkingsforhold, osv. Kanskje leirras er fint å ha med? Regnværet vasker ut salt og gjør at leirpartiklene mister denne "sammenklistringseffekten". Øker da faren for leirskred. Når det kommer til spesielle typer mat; sats på omega-3!=) Det er faktisk bevist at det øker hukommelse og diverse nervefunksjoner. Ellers; spis jernholdig mat, drikk mye vann og unngå å grue deg for mye. Det går helt sikkert bra.=)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 Det verste med muntlig er før du skal inn og helt i starten. Når du har kommet i gang er det verste over. Ikke skriv for mye tekst, bruk stikkord. Ha heller med figurer. IKKE les opp fra presentasjonen... Det er enda en god grunn til å ikke ha hele setninger på presentasjonen. Bruk stikkordene kun for å huske hva du skal snakke om, så kan du ta et kort blikk ned på skjermen, og så snakke fritt om det stikkordet som står der. Tenk at du skal fortelle om emnet til en som ikke kan det. Du har en samtale med en annen person, hvor du skal fortelle litt om noe. Husk å puste. Om du blir nervøs er det ok å tenke seg om. Sensor skjønner utmerket godt at du er nervøs. Ta en liten tenkepause, hvor du fokuserer på å puste dypt og rolig. Det får pulsen til å senke seg så du føler deg bedre. Du er ikke nødt til å prate hele tiden. Det er helt i orden om det blir litt stille. Det er i orden å si at "hm, nå må jeg tenke litt på hvordan jeg skal si det". Legg deg til vanlig tid kvelden før. Spis et vanlig, godt måltid før du skal inn. Med andre ord ikke cola og sjokolade. Anonym poster: b1b65b0816d566655482a07c90980db3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå