Gå til innhold

Hest i hagen?

StjernePerle

Anbefalte innlegg

Vi bor veldig lanlig, men det er hus rundt oss, så på en måte et boligfelt.. Den ene naboen vår er dog et småbruk.. Vi har litt over 700 kvm "til overs" på tomten vår og jeg vurderer å bygge en stall med utegang. Tenker å ha 2 hest hvorav den ene blir veldig liten, en shettis tenker jeg. Om sommeren vil de stå på stort sommerbeite. Ellers bli brukt i skog og mark hver dag. Det jeg har tenkt på som hovedproblemet er møkkalukta for naboenes skyld. Men det er jo jorder på alle kanter av oss, og sauer et stykke neden for, så lukta er vel der alike vel.. Tenker å møkke ut veldig ofte i søppelsekker hvor jeg har forhørt meg med den lokale søppeldynga at jeg kan kaste det om ikke jeg får en avtale med en bonde.

Hva tenker dere om dette? Tror dere det vil la seg gjøre? Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en telefon til en byggesaksbehandler i kommunen din, de vil kunne gi deg ganske gode tips på om hvorvidt det er realistisk eller ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en telefon til en byggesaksbehandler i kommunen din, de vil kunne gi deg ganske gode tips på om hvorvidt det er realistisk eller ikke:)

Takk for svar :) Jeg har ringt kommunen og fått beskjed om at det ikke en noen lov som regulerer dette. Så med andre ord har jeg fult lov til å ha det. Har snakket med mattilsynet, og de var positive. Det som teller er at stallen og utegang osv er laget etter forskriftene så dyra har det bra! Noe vi selvfølgelig skal.

Men vil gjerne høre om noen har erfaring med lignende! Alltids bra å snakke med andre i samme situasjon, og som har erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hesten min på en stall i et boligfelt før. Stallen var der først, så ble det bygget en del eneboliger rundt. Det var konstante klager fra naboer, enten var det lukt, bråk fra hestene, og noen ganger så klarte en og annen hest og bryte seg ut av luftegård, og da var det virkelig ramaskrik. Nå vet jeg ikke hvor nærme nabohusene blir deres tomt?

Jeg ville tatt meg en prat med naboene rundt også, sånn for nabofredens skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cessie

Jeg er livredd hester i alle størrelser, og jeg hadde ikke likt det hvis naboen skaffet seg hest som skulle oppholde seg i nærheten av huset mitt. Du bør kanskje snakke med naboene og fortelle om planene dine. Jeg hadde i hvert fall foretrukket å få litt tid til å forberede meg på å møte en hest på andre siden av gjerdet når jeg går ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd hester i alle størrelser, og jeg hadde ikke likt det hvis naboen skaffet seg hest som skulle oppholde seg i nærheten av huset mitt. Du bør kanskje snakke med naboene og fortelle om planene dine. Jeg hadde i hvert fall foretrukket å få litt tid til å forberede meg på å møte en hest på andre siden av gjerdet når jeg går ut i hagen.

Heheh.. Nei det er forståelig! :) Blir ikke sånn rett over gjerdet :fnise: hihi.. Det kunne jeg ikke tillatt meg. Huset dems ligger i et annet plan enn vårt, og er litt trær i mellom. I tillegg tror jeg jeg skal plante hekk og det blir aktuelt. Så kan til og med alle naboene slippe å se dem, og jeg håpe de ikke merker noe til dem. Hester er jo stille dyr, så de lager jo ikke noe særlig bråk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hester kan bråke mye, spesielt hvis det bare er to. Om de kommre godt overens eller ei, så blir de veldig avhengige, og du kan risikere at den som blir igjen når den andre skal ut/trenes hyler til den andre kommer tilbake. Dette er dog noe som kan ternes bort, og det er ikke alle hester som er like avhengige av andre, men verdt å være obs på :)

Jeg reagerte også litt på størrelsen på tomten som skal brukes til hest. 700 kvm er ikke så stort, og når det skal inneholde stall og utegangsområde.. Du må huske på at typ vår og høst blir det et gjørmehelvete dersom du ikke drenerer og legger grus, og da skal det ikke mange dager til før hestene har tråkket opp hele området sitt. Videre er det liten bolteplass for dem. Jeg vet hester står i mye mindre paddocker på ridesentre osv, så umulig er det ikke. :) Nå er vel kanskje jeg litt bortskjemt også, for hesten min står ute på et flere mål stort beite med masse kompiser hele året, og et enda større sommerbeite om sommeren :) Men jeg ser at på helårsbeitet han står på, er det ofte mye leking, og de løper fra en ende til den andre og tilbake igjen, og koser seg alle sammen. Så hele beitet blir brukt.

Jeg tror det å møkke ut i søppelsekker blir tungvindt, så her ville jeg vurdert en annen løsning. Hva med å kjøpe/leie en container og leie noen til å tømme den når den er full? Med bare to hester, kommer en sånn container til å holde lenge mellom hver gang du må tømme den :)

Er ikke meningen å være negativ her, synes det er flott du vurderer alle sider av saken mtp å bygge stall i hagen. Hadde selv med meg mine hester på ferie, og satte opp gjerde rundt hytta. Utrolig koselig å ha de så nær :) Bare vær sikker på at du har vurdert alt og funnet en løsning på alt før avgjørelsen tas.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hesten min på en gård, men beitet går helt ned mot vanlige bolighus. Aldri fått noen klager, selv om hesten står og roper en del om kvelden fordi hun vil inn. Har hatt henne i nesten 15 år uten noen klager.

Men det blir veldig gjørmete om høsten og våren, noe helt ekstremt. Så det er veldig praktisk med flere steder å bytte på, slik at de ikke blir stående og "ødelegge" det ene året rundt. Fint om deler av uteområdet får hvile. Og to hester spiser fort, så det varer ikke så lenge med gresset. Kan være lurt å dele det opp litt?

Vi har stall, så hesten er inne om natta, så selve utegangsprosessen kan jeg ikke så mye om, men det er jo verdt å tenke på at det fort kan bli veldig gjørmete om de står der døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bajas står på en gård her i nabolaget, det er hus i umiddelbar nærhet til både stall og beite. Funker helt fint, tror nok dyra liker det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bajas står på en gård her i nabolaget, det er hus i umiddelbar nærhet til både stall og beite. Funker helt fint, tror nok dyra liker det også.

Har du hest?? :)

ts, vær forsiktig angående gjørme og opptråkking på høst/vinter/vårtiden, det blir fort GJØRMEHELVETE.

Anonym poster: 37327a1ea5bc0aa3903a3e79e5b9e8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i et boligfelt med en stor hestehage "rett over gjerdet" for ett par år siden. Det var i et landlig, men relativt tettbebygd område i utkanten av en større by hvor folk var godt vant med gårsdrift.

Jeg - som er ei hestejente - synes dette var helt fantastisk (finnes ikke noe mer avslappende å stå på verandaen og titte ned på to frisere som spretter rundt i sola). Samboeren min som er redd for hester følte det på samme måten, han turte til og med å hilse på hestene etter hvert! Vi bodde bokstavelig talt kloss inntil innhegningen, dog med et par trær imellom, men vi merket verken lyd eller lukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tenker er at det som ofte ser ut som stor plass ikke er det når man får hestene inn i hagen... Vi måtte brukte MYE mer hage enn foreldrene mine nok hadde sett for seg, fordi de trenger stor plass. Mer enn at de får tatt fem galoppsteg. De står trangt på rideskoler også, det er sant, men det er ikke bra for dem å ha så liten plass som der. Hvis innhegningen dere planlegger er ganske smal, men lang, får de jo plass til å løpe :) Det er bedre enn en kvadratisk, liten flekk. Plass til komposthaug må dere også ha, og det blir mye mer møkk enn man kunne sett for seg.

Søle blir et problem i så liten innhegning, hester tråkker fort opp grunnen så de står i gjørme til over kodene. Dette med søle er spesielt viktig når dere skal ha utegang, siden loven krever at hestene har et tørt og lunt skjul å gå inn i. Så da må det dreneres rundt skjulet i alle fall.

Og så må du tenke på hvor du skal lagre høyet. Det mugner fort hvis det lagres feil.

Uups, jeg leste litt fort, du skulle ikke ha utegang, men stall og innhegning. Da høres 700 kvm hvert fall lite ut... Kanskje det går hvis du planlegger bra, så de fortsatt får en del plass å løpe på (altså en lang innhegning).

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må jeg bare takke alle for svar! :) Setter utrolig pris på den konstruktive kritikken også! :) Ut møkkingen i søppelsekker har jeg hørt om noen andre som gjør, og som mener det fungerer fint. Ellers så har jeg tenkt over det med container, men syns liksom det kommer til å se så stygt ut. hehe

Gjørme problemet har jeg også tenkt mye på, og siden jeg kjenner noen med en stor gård i nærheten(der jeg skal ha de på sommerbeite) har jeg jo muligheten til å sette de der om det skulle blitt for gjørmete. Ellers så må man jo fylle på med grus da, eller drenere grunnen. Jeg personlig skulle nå gjerne hatt et småbruk med beiter, men sånn er det nå engang ikke. Syns jo også 700 kvm er litt lite. Hele tomten er på 1,5 mål, så vi kan vel også gi de litt mer. Men som nevnt ovenfor her også så er det jo mange hester som står i mindre padocker. Hestene vil jo få turen i skogen hver dag også, og flere ganger i året stå på store store beiter. Så da er det vel ikke så ille?

Sånn bortsett fra dette, er det noe annet man må tenke på da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har både hest, ku og sau som nabo, men legger ikke noe særlig merke til lukt. Kun fra jordene der de gjødsler, men det er jo snakk om mye gjødsel da :P

Kan ikke tenke meg at det blir så mye lukt fra en hest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Her står MT sine krav for velferd hos hest - http://www.mattilsynet.no/regelverk/veiledere/dyrevern/retningslinjer_til_forskrift_om_velferd_for_hest_37845

De legger mer vekt på inneplass til hestene, enn uteplass. Men det er anbefalt større plass enn 30x10 meter.

Jeg husker ikke hvor jeg har lest det, men anbefalt plass per hest er vel 1 mål. Men det kommer jo ann på hestestørrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hest?? :)

Anonym poster: 37327a1ea5bc0aa3903a3e79e5b9e8ed

Yup, har en påståelig bajas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mattilsynes retningslinjer har jeg som dokument her på dataen, og som nevnt tidligere har jeg snakket med mattilsynet som var positive til idéen. Stallen blir bygget etter kravene, og innhegningen er jo større enn 30x10 meter!! 30x10 er jo 300 og vi har hvertfall 700..

Fint å høre at dere som har naboer som har dyr ikke merker lukten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hesten min på en stall i et boligfelt før. Stallen var der først, så ble det bygget en del eneboliger rundt. Det var konstante klager fra naboer, enten var det lukt, bråk fra hestene, og noen ganger så klarte en og annen hest og bryte seg ut av luftegård, og da var det virkelig ramaskrik. Nå vet jeg ikke hvor nærme nabohusene blir deres tomt?

Jeg ville tatt meg en prat med naboene rundt også, sånn for nabofredens skyld :)

Trondheim? ;) Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at om du skal ha hestene på såppas liten plass så BURDE du drenere.. Vi hadde luftegårder, og hestene stod med gjørme helt opp til knærne uansett om vi prøvde å gruse. Vi måtte stoppe hestedriften der til slutt fordi stalleieren ikke ville bruke penger på å drenere luftegårdene. Det var ikke gjørme der i utgangspunktet, men gress.

Gjørme er helt jævli :\ Så blir det mugg som aldri forsvinner pga at de ikke har en tørr plass å stå. Hoooooff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...