Gjest Marianne Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Trenger ÆRLIGE tilbakemeldinger her! Saken er den, at vi er en familie med 2 barn, som har etablert oss langt unna familie på begge sider. Begge ungene er små (gutt på 1 og jente på 4). Dermed har behovet oppstått for andre enn oss foreldrene til å stå nære ungene våre og evnt avlaste oss ved behov. Vi kom i kontakt med et ektepar som ville bli reservebesteforeldre, via Frivillighetssentralen i vår bydel i Oslo. Vi har brukt lang tid på å bli kjent med paret, også forhørt oss i nærmiljøet (de er herfra) og funnet ut at vi ville satse på dem. Det er ca 1 år siden vi ble kjent, og vi veldig godt inntrykk av dem. Problemet er, at vår kontakt med dem, bærer stor preg av "kaffeslaberas" mellom oss voksne. Syns ikke de er så interessert i å bli kjent med ungene. Har sagt (i startfasen) at det hadde vært veldig hyggelig om de tok initiativ til å finne på ting med ungene, sånn etter hvert år de ble kjent, f.eks. turer i skogen. Det var de veldig interessert i. Men nå har vi kjent hverandre lenge, og de spør aldri om sånt. Virker interessert i å holde kontakten, men de kommer stort sett alltid hit, og da er det kaffe og voksentid. Hyggelig det, men det var ikke dette vi ønsket, primært. Vi har nemlig venner rundt oss fra før, det er ikke sånn at vi ønsket oss et større nettverk... har nok av folk å skravle og drikke kaffe med. Misforstå meg ikke; jeg mener ikke at vi aldri skal drikke kaffe og at ungene skal være i fokus hele tiden - men det hadde vært hyggelig om de brukte litt tid på å bli kjent med ungene, leke litt med dem, og evnt kanskje ta dem med en tur ut... Er vanskelig å ta dette opp med dem, syns jeg. Noen som har noen tips eller synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Kan du oppklare litt mer; Er det slik at dere ble kjent med dem gjennom en aktivitet som retter seg mot barneavlastning og barnevakt, eller var dette "besøksvenn" ordning hvor de samtidig sa de ønsket å avlaste? Om det er førstnevnte tenker jeg at det 1; er gått for lang tid til å bli kjent med dere, om det er punkt 2 tenker jeg dere har misforstått opplegget litt - og kanskje må ta dette opp med frivillighetssentralen først. Spørre hva som er vanlig i slike situasjoner, og forklare at dere muligens har "misforstått" litt. Du er ikke kravstor om dette er en avlastningsaktivitet - men i så tilfelle har dere håndtert det litt "dårlig" ved å bare pleie sosiale kontakt sammen som voksne. Om de virker uinteressert, og dette er en avlastningsaktivitet må dere jo bare bytte frivillige da de åpenbart kanskje heller er ute etter det sosiale(som jo er helt ok, men ikke hva dere ønsket). Anonym poster: 18153132445456a079ae9a1a1334d3ab
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 AB over her; jeg ser nå at denne tjenesten er en slags gjensidig tjeneste - så da synes jeg du skal ta en prat med frivillighetssentralen for å høre hva som er vanlig, og hva de frivillige selv får som forventning når de rekrutteres. besteforeldretjenensten er jo visstnok ikke en direkte barnevakttjeneste, så jeg tror uansett dere må spørre dem rett ut hva de tenker om tiden fremover. Anonym poster: 18153132445456a079ae9a1a1334d3ab
eva-80 Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Deffinitivt ikke kravstor, spesielt om dette var avtalt på forhånd at det skal bli meningen . Kjipt å må si ifra, men jeg mener bestemt at den enkleste er ofte det beste og må bare gjør det. Evt snakke med lederen av Sentralen de er knyttet til , kanskje de kan bistå med litt hjelp i kommunikasjonen der. Ellers er dette sikkert en fin ordning, men jeg personlig synes ikke noe om når folk sier at de trenger " avlastning " av sine egne barn som de valgte selv å sette til verden For med dette så sier de også at barna er en " belastning" til tider. Det er slitsomt med barn til tider, men sånn er det bare.. Synes det blir litt feil å prakke bort barna på den måten. Heller betale en barnevakt i ny å ne for å få egentid med mannen ville jeg gjort..For da er det du som bestemmer hva du vil hun skal gjøre med barna for pengene ... Men lykke til uansett 1
Gjest Marianne Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 Kan du oppklare litt mer; Er det slik at dere ble kjent med dem gjennom en aktivitet som retter seg mot barneavlastning og barnevakt, eller var dette "besøksvenn" ordning hvor de samtidig sa de ønsket å avlaste? Om det er førstnevnte tenker jeg at det 1; er gått for lang tid til å bli kjent med dere, om det er punkt 2 tenker jeg dere har misforstått opplegget litt - og kanskje må ta dette opp med frivillighetssentralen først. Spørre hva som er vanlig i slike situasjoner, og forklare at dere muligens har "misforstått" litt. Du er ikke kravstor om dette er en avlastningsaktivitet - men i så tilfelle har dere håndtert det litt "dårlig" ved å bare pleie sosiale kontakt sammen som voksne. Om de virker uinteressert, og dette er en avlastningsaktivitet må dere jo bare bytte frivillige da de åpenbart kanskje heller er ute etter det sosiale(som jo er helt ok, men ikke hva dere ønsket). Anonym poster: 18153132445456a079ae9a1a1334d3ab Det var ikke avtalt noe spesielt rundt hva dette skulle være slags "aktivitet"... Vi hadde bare sagt at vi ønsket reservebesteforeldre for ungene sin del... slik at de hadde flere trygge voksenpersoner enn oss foreldrene rundt seg. Tok for gitt at det ville bli mer fokus på ungene. De vil gjerne at vi skal dra f.eks. på tur i skogen, men da virker det som de vil at også vi voksne skal være med. Og det er jo greit, for det meste, men noen ganger hadde det vært fint om de tilbød seg å ta med kun ungene... iallfall en av dem. 1
Gjest Marianne Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Deffinitivt ikke kravstor, spesielt om dette var avtalt på forhånd at det skal bli meningen . Kjipt å må si ifra, men jeg mener bestemt at den enkleste er ofte det beste og må bare gjør det. Evt snakke med lederen av Sentralen de er knyttet til , kanskje de kan bistå med litt hjelp i kommunikasjonen der. Ellers er dette sikkert en fin ordning, men jeg personlig synes ikke noe om når folk sier at de trenger " avlastning " av sine egne barn som de valgte selv å sette til verden For med dette så sier de også at barna er en " belastning" til tider. Det er slitsomt med barn til tider, men sånn er det bare.. Synes det blir litt feil å prakke bort barna på den måten. Heller betale en barnevakt i ny å ne for å få egentid med mannen ville jeg gjort..For da er det du som bestemmer hva du vil hun skal gjøre med barna for pengene ... Men lykke til uansett Avlastning var ikke oppdraget - men vi har tenkt at det kunne vært fint å ha noen som ungene har trygge relasjoner til, å spørre om hjelp hvis ting virkelig skar seg for oss en gang. Vi har enda ikke hatt behov for det. Det største behovet er altså ikke avlastning, men rett og slett andre personer i barnas liv som ønsker å bruke tid på dem. Og vi vet at det fins mange (f.eks. barnløse) der ute som har et ønske om å bruke tid på andres barn... Det kan være en vinn-vinn-situasjon om man er heldig! 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Det var ikke avtalt noe spesielt rundt hva dette skulle være slags "aktivitet"... Vi hadde bare sagt at vi ønsket reservebesteforeldre for ungene sin del... slik at de hadde flere trygge voksenpersoner enn oss foreldrene rundt seg. Tok for gitt at det ville bli mer fokus på ungene. De vil gjerne at vi skal dra f.eks. på tur i skogen, men da virker det som de vil at også vi voksne skal være med. Og det er jo greit, for det meste, men noen ganger hadde det vært fint om de tilbød seg å ta med kun ungene... iallfall en av dem. Skjønner. Jeg tror dere begge har misforstått deres ønsker og roller bittelitt. Jeg personlig hadde tatt det for gitt som reservebesteforelderen at noe avlastning(et par timer eller så en lørdag formiddag etc) kanskje var ønskelig avogtil(ikke hver gang) - lek med barna når en var på besøk osv var ønskelig. Og, jeg hadde tatt det for gitt som bruker av tjenesten at de ønsket samvær med en hel familie - føle seg som "besteforeldre" og ikke som barnevakt. Igjen så tror jeg det er lurt å først snakke med de ansatte - de vet hva de har søkt konkret etter, hva dere kan forvente - og hva dere forventes å tilby tilbake. Etter denne samtalen må dere så ta det opp med "besteforeldrene" og spørre om de kunne tenke seg å videreføre litt samværet - og konkretisere nøyaktig hva det innebærer. Er det en tur i skogen rett ved deres nabolag mens dere er hjemme, eller er det ren barnevakt så dere kan få avlastning? De må vite hva de skal svare ja eller nei til helt konkret. Så må dere nesten bare ta det derfra, for det er ingen fasiter her....det er jo frivillig, og da blir det endel gi og ta. Jeg har vært frivillig på krisesenter hvor vi ble forespeilet at dersom man ønsket det selv - så kunne man i tillegg til den faste aktiviteten være barnevakt noen timer på dagtid. Jeg ønsket ikke det, og sa derfor ikke ja. Jeg gav litt, men ikke alt. Worst case scenario så bytter dere besteforeldre om dere ikke blir enige sammen - og har ulike ønsker. Sånn er det, og det er helt OK i frivillighet. Man matcher ikke alltid, og det er ingen krise å snu. Ingen av partnere her er spesielt sårbare som i andre aktiviteter(besøksvenn, døråpner etc hvor den frivillige må strekke seg litt lengre)- dere er jo ressurssterke brukere, og ressurssterke frivillige. Anonym poster: 18153132445456a079ae9a1a1334d3ab
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #8 Skrevet 16. juni 2012 Avlastning var ikke oppdraget - men vi har tenkt at det kunne vært fint å ha noen som ungene har trygge relasjoner til, å spørre om hjelp hvis ting virkelig skar seg for oss en gang. Vi har enda ikke hatt behov for det. Det største behovet er altså ikke avlastning, men rett og slett andre personer i barnas liv som ønsker å bruke tid på dem. Og vi vet at det fins mange (f.eks. barnløse) der ute som har et ønske om å bruke tid på andres barn... Det kan være en vinn-vinn-situasjon om man er heldig! Nå ble det mange svar her fra meg, men; jeg tror nok at denne gruppen er besøkshjem i barnevernet - ikke frivillige i en slik barnevakttjeneste. Bare sånn at du ikke har store forhåpninger dersom det viser seg at ikke så mange ønsker direkte avlastning for foreldre. Dette er noe jeg kunne gjort som frivillig når jeg studerte, men aldri i verden nå som jeg selv ønsker barn. Da er utsatte barn mer målgruppen - ikke barnevakt for ressurssterke foreldre Anonym poster: 18153132445456a079ae9a1a1334d3ab 1
Gjest Marianne Skrevet 16. juni 2012 #9 Skrevet 16. juni 2012 Er helt klart ikke ren barnevakt vi ønsker, da hadde vi gått andre veier. Så det er naturlig at vi voksne snakker og koser oss sammen, slik det ville være med vanlige besteforeldre. Men jeg mener at også lek og kos med barna er naturlig, at de kommer litt i fokus innimellom. Må nok ta en prat, men tror jeg tar det direkte med besteforeldrene i første omgang. Gruer meg til det!
Sulosi Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Det høres ut som om dere forventer at disse besteforeldrene skal ta initiativ til å finne på noe med barna, skyt meg og jeg tar feil. Hvorfor ikke spørre dem neste gang om de kan hjelpe dere ut en dag feks passe barna mens du er hos legen, tannlegen el lign. Det kan jo være dere sitter på hver deres side av gjerdet og venter på å bli spurt.
Gjest Marianne Skrevet 18. juni 2012 #11 Skrevet 18. juni 2012 Takk for alle svar! Vi føler ikke at vi trenger så mye barnevakt, egentlig. Er jo to foreldre, og har ikke behov for å gjøre så mye uten ungene nå mens de er så små. Og har vi det, er som regel en av oss foreldre hjemme. Blir sikkert noe annet når de blir større. Derfor er behovet mer av den art at de kan ta initiativ selv til å bli kjent med ungene og tilbringe positiv tid med dem, f.eks. en tur i skogen. Dette var også noe vi snakket om i bli-kjent-prosessen, og som de nevnte kunne være veldig hyggelig å gjøre... Eller leke litt med dem her hjemme... selv om vi foreldre er her.
Edvarda Skrevet 18. juni 2012 #12 Skrevet 18. juni 2012 Du har fått noen gode svar, synes jeg. Men jeg tenkte vel egentlig litt på at det er mange ensomme, voksne mennesker, og kanskje disse har blitt med på denne ordningen av den grunn. Men så viste det seg kanskje at de får langt mer utbytte av vanlig, sosial voksenkontakt enn av å forholde seg til ungene, og derfor ender opp med å henge med dere. Eller så kan det være at de venter på stikkord eller konkrete forslag fra dere, og føler seg usikre på å bare be om å få med seg ungene deres på noe. Jeg synes iallefall dette høres ut som en veldig god plan i utgangspunktet
Isacream Skrevet 18. juni 2012 #13 Skrevet 18. juni 2012 Jeg syntes ikke du er kravstor. Etter hva jeg forstod var poenget med dette at dere skulle få litt avlastning :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå