Gå til innhold

Aldri hundens feil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere hundeeiere aldri forstå at det faktisk KAN være hundens feil? Mange mennesker blir født med psykiske lidelser eller rett og slett bare drittsekk-syndromet så hvorfor kan ikke bikkjer det? Hvorfor må det alltid være hundeierens feil?

Anonym poster: a401d5fe74c65646a64d04376bb6bca4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom hunden utagerer negativt mot noen så er det likevel eierens feil fordi eieren har ansvaret og burde visst bedre i så fall.

Jeg har en hund som hater små barn. Samme hvor mye jeg har jobbet med dette så blir jeg ikke kvitt dette problemet.

Da er det MIN feil dersom hunden biter et barn for da har jeg satt hunden i en situasjon hvor dette kan skje

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror rett og slett du må komme med eksempler på situasjoner hvor du mener det er hund som er ansvarlig og ikke eier, TS, for jeg har vansker med å forstå poenget ditt. :P

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dersom hunden utagerer negativt mot noen så er det likevel eierens feil fordi eieren har ansvaret og burde visst bedre i så fall.

Jeg har en hund som hater små barn. Samme hvor mye jeg har jobbet med dette så blir jeg ikke kvitt dette problemet.

Da er det MIN feil dersom hunden biter et barn for da har jeg satt hunden i en situasjon hvor dette kan skje

Godt svar!

Jada, det finnes hunder med issues, men det er alltid hundeeierens ansvar å ha kontroll på hunden sin.

Det finnes jo for eksempel saker der man leser om at familiehunden plutselig har fløyet på et barn i familien, men jeg tror fellesnevneren for alle de sakene jeg har lest, har vært at barnet og hunden har vært alene når angrepet skjedde. Er man et fornuftig menneske, lar man ikke hunder og barn være alene. Uansett.

Endret av Fnisu
  • Liker 3
Skrevet

tviler på at hunden er blitt koko over natten uten at eier har merket det. Er hunden plutselig aggressiv ,så er det fortsatt eiers oppgave å holde hunden unna andre.OG få hunden sjekket asap hos vetrinær

Om hunden er født gal,så merkes det som oftest tidlig også.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Naboen min for noen år siden.

Han hadde en shæferhund, 9-10 år gammel.

Hvor han en dag dro på hytta med hunden.

Helt uten noen forvarsel hadde hunden blitt aggresiv og glefset etter eieren sin. Naboen min visste ikke hva annet han kunne gjøre enn å hente hagla å skyte hunden. =/

Og det var en hund som ALLTID har vært rolig,elsket barn, elsket ALT mulig.

---

Men en hund kan jo bli døv eller delvis eller helt blind iløpet av årene, og om ikke eieren ser dette her, så kan det jo oppstå farlige situasjoner :P

---

En annen hund jeg vet om hadde blitt påkjørt (stukket av fra hundegården) Etter at den ble "frisk" var den visst blitt ko-ko. Hørte ikke på noen hverken eier eller andre.

Familien måtte avlive hunden.

AnonymBruker
Skrevet

tviler på at hunden er blitt koko over natten uten at eier har merket det. Er hunden plutselig aggressiv ,så er det fortsatt eiers oppgave å holde hunden unna andre.OG få hunden sjekket asap hos vetrinær

Om hunden er født gal,så merkes det som oftest tidlig også.

Jeg reagerer på dette med å "sjekke hunden asap hos vetrinær" som du skriver.... hva mener du med dette? Skal eieren legge ut rundt 5000 for MRI scan av hunden, i tilfelle man kan se noe hos hunden? Skal eieren ut med flere tusen for blodprøver, tester, afterdsspesialist?

Jeg har en blandingshund som er blanding av UTROLIG mange forskjellige raser. Dette har resultert i noe feil pga krysningene, og aggressiviteten og nervøsiteten begynte gradvis å komme til syne da han var rundt 5 mnd. Uansett hvor bra jeg sosialiserte og miljøtrente han var valp, har han "glemt".

I dag lever jeg med en 3 år gammel hannhund som ikke takler andre mennesker utenom meg, og går til angrep på andre hunder. Han har halen mellom beina når vi er på nye steder og skjelver noe fryktelig. Etter over 1 år med trening hos såkalt "atferdsspesialist" har han ikke blitt NOE bedre. Jeg har til gode å høre om personer som har fått sine problemhunder "helt friske".

Jeg har nå tatt valget om å avlive min beste venn, fordi dette er ikke et bra liv for hverken meg eller han, og han fortjener bedre enn å leve med frykt og hat for alt utenfor hjemmet sitt.

Jeg kjenner jeg blir forbanna når jeg hører folk sier "har du en aggressiv hund, så får du holde deg unna mennesker og hunder". Hva for slags liv er det for hunden? Hvis du skal skjerme hunden for alt den ikke takler, hva for et liv er det? Hva sitter man igjen med da? En hund som kun har det bra når den er inne i hjemmet sitt, kun sammen med deg? Er det virkelig et bra liv for en hund? Fatter ikke at folk kan mene dette er en god løsning.......

Anonym poster: c3f5c5877a0560bfa00620010f5d6792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på dette med å "sjekke hunden asap hos vetrinær" som du skriver.... hva mener du med dette? Skal eieren legge ut rundt 5000 for MRI scan av hunden, i tilfelle man kan se noe hos hunden? Skal eieren ut med flere tusen for blodprøver, tester, afterdsspesialist?

Jeg har en blandingshund som er blanding av UTROLIG mange forskjellige raser. Dette har resultert i noe feil pga krysningene, og aggressiviteten og nervøsiteten begynte gradvis å komme til syne da han var rundt 5 mnd. Uansett hvor bra jeg sosialiserte og miljøtrente han som valp, "glemte han". Han får ikke noe positiv inntrykk av andre mennesker eller hunder, uansett hva.

I dag lever jeg med en 3 år gammel hannhund som ikke takler andre mennesker utenom meg, og går til angrep på andre hunder. Han har halen mellom beina når vi er på nye steder og skjelver noe fryktelig. Etter over 2 år med trening hos såkalt "atferdsspesialist" har han ikke blitt NOE bedre. Jeg har til gode å høre om personer som har fått sine problemhunder "helt friske".

Jeg har nå tatt valget om å avlive min beste venn, fordi dette er ikke et bra liv for hverken meg eller han, og han fortjener bedre enn å leve med frykt og hat for alt utenfor hjemmet sitt.

Jeg kjenner jeg blir forbanna når jeg hører folk sier "har du en aggressiv hund, så får du holde deg unna mennesker og hunder". Hva for slags liv er det for hunden? Hvis du skal skjerme hunden for alt den ikke takler, hva for et liv er det? Hva sitter man igjen med da? En hund som kun har det bra når den er inne i hjemmet sitt, kun sammen med deg? Er det virkelig et bra liv for en hund? Fatter ikke at folk kan mene dette er en god løsning.......

Rettet litt på noen skrivefeil. Er litt over snittet interessert i dette så det går litt fort her......

Skrevet

så om hunden din faktisk har smerter og det er grunnen til adferdsforandring,så velger du heller å avlive uten å sjekke? Jeg er ikke helt med asså ?

• Liker 3
Gjest ms_kwang
Skrevet

så om hunden din faktisk har smerter og det er grunnen til adferdsforandring,så velger du heller å avlive uten å sjekke? Jeg er ikke helt med asså ?

Om de så hadde funnet ut at hunden har en kronisk skade som ikke er mulig å bli kvitt å må bli avlivet, så er det lettere å avlive med engang en å bruke flere titusener på undersøkelser.

Men noen vet jo heller ikke at det koster å ha hund så avliving er billigere enn å bruke flere tusener på undersøkelser.

(Nå vet jeg at mange blir å skrive"Men da burde de ikke ha kjøpt hund" Men det finnes folk der ute som ikke vet bedre...som f.eks en familie jeg kjenner til, jakthunden dems gikk med hofteskade i 8 år. det siste året kunne ikke hunden gå. Mannen i huset tok med hunden ut i skogen å tok livet av den med hagle, fordi de ikke hadde råd til å avlive den hos lege..)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to hunder, begge omplassert fra ulike hjem. De er utrolig søte, snille, glade og sosiale, og jeg har aldri sett spor av aggressivitet hos noen av dem. Den enehar et voldsomt jaktinnstinkt, og jeg har hatt det veldig gøy med å se på 'pusi' ut av vinduet. Siden jeg har vært så dum, så kan jeg virkelig ikke skylde på hunden for at hun klikker i vinkel når vi er ute på tur og møter katter...

De bjeffer en del når jeg er ute, ca en gang i sekundet. Den ene har nok et snev av separasjonsangst etter en tøff start i livet. Skulle så veldig gjerne kunne gått ut uten å få melding hos naboen klokka eleve (i helgene!!!) om at jeg må hjem for han får ikke sove. Men det er fremdeles ikke hunden sin feil, da jeg tydelig ikke har trent nok til å gjøre henne trygg når jeg drar ut utenom jobb.

Dette er bare noen få eksempler på hvordan eieren ikke kan skylde på hunden, det blir for lettvindt!

Anonym poster: 4a55a2dc162bea3fbf3cf845a1cb7347

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvfølgelig snakket med dyrlege om dette, og dyrlegen har fulgt oss hele veien fra jeg fikk valpen. Han er helt enig i avgjørelsen om avlivning uten å ta MRI scan osv. Dyrlegen sier selv at hunden har en form for feil, enten om det kan vises på MRI eller ikke.

Jeg har fulgt opp bestekompisen min med alle vaksiner han skal ha, alle ormekurer, helsesjekker i ny og ne selvom han aldri har vært utsatt for skade. Han er "frisk som en fisk" fysisk, sier dyrlegen, men det psykiske er desverre hardt rammet. I tillegg har jeg brukt ca 15 000 på atferdsspesialist og andre undersøkelser hos veterinær på 2 år.

Så, ikke kom her å si jeg avliver hunden min uten å ha "sjekket" han først.

Skrevet

Det finnes så absolutt tilfeller hvor hunder har en medfødt svakhet, eller utvikler et problem uten at det er eiers feil i voksen alder. Og noen ganger er det ingenting annet å gjøre enn å avlive. Men jeg våger likevel å si at i flertallet av tilfellene hvor hunden har et atferdsproblem, så er det eiers feil. Jeg synes det er skremmende lite (oppdatert) kunnskap om hund blant hundeeiere, og det er noe jeg mener må ta skylden for en god del av atferdsproblemene vi ser. Det inkluderer både eiers kunnskap om hunder generelt, samt kunnskap og valg av rase og valp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selvfølgelig snakket med dyrlege om dette, og dyrlegen har fulgt oss hele veien fra jeg fikk valpen. Han er helt enig i avgjørelsen om avlivning uten å ta MRI scan osv. Dyrlegen sier selv at hunden har en form for feil, enten om det kan vises på MRI eller ikke.

Jeg har fulgt opp bestekompisen min med alle vaksiner han skal ha, alle ormekurer, helsesjekker i ny og ne selvom han aldri har vært utsatt for skade. Han er "frisk som en fisk" fysisk, sier dyrlegen, men det psykiske er desverre hardt rammet. I tillegg har jeg brukt ca 15 000 på atferdsspesialist og andre undersøkelser hos veterinær på 2 år.

Så, ikke kom her å si jeg avliver hunden min uten å ha "sjekket" han først.

Jeg snakket ikke direkte om deg, så slapp av.

Folk er så himla hårsåre at en ikke kan diskutere i det hele tatt lengre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket ikke direkte om deg, så slapp av.

Folk er så himla hårsåre at en ikke kan diskutere i det hele tatt lengre.

Det er da ikke rart at man er 'hårsår' når man må gå til det skritt å avlive hunden sin! Det er ingen enkel avgjørelse for de fleste av oss. Tenk deg om før du kritiserer!!!

Skrevet

Det er da ikke rart at man er 'hårsår' når man må gå til det skritt å avlive hunden sin! Det er ingen enkel avgjørelse for de fleste av oss. Tenk deg om før du kritiserer!!!

Stønn,tenk at det var et generelt svar.En avliver ikke en hund som plutselig klikker.Da tar man den til vetrinær-

Hva du har valgt for din hund ,bryr jeg meg lite om ,da posten jeg svarte på var ikke et direkte svar til deg.

Makan

AnonymBruker
Skrevet

Stønn,tenk at det var et generelt svar.En avliver ikke en hund som plutselig klikker.Da tar man den til vetrinær-

Hva du har valgt for din hund ,bryr jeg meg lite om ,da posten jeg svarte på var ikke et direkte svar til deg.

Makan

Er det noen som har skrevet her at de har avlivet hunden sin som plutselig har klikka? Og du mener man skal ta hunden med til veterinær å sjekke den for hjernefeil, når den akkurat har biti den 10 år gamle dattera di i kinnet? (Dette var et eksempel, siden jeg ikke skjønte helt hva du mente med "plutselig klikker", og at man da i følge deg må ta hunden med til vet. først)

Utenom dette syntes jeg du svarer veldig random. Det er jo ikke noe vits i å være spydig tilbake? Jeg reagerer selv på alt du har skrevet her, fordi det var neimen ikke lett å forstå hva du ville fram til ;)

• Liker 1
Skrevet

Naboen min for noen år siden.

Han hadde en shæferhund, 9-10 år gammel.

Hvor han en dag dro på hytta med hunden.

Helt uten noen forvarsel hadde hunden blitt aggresiv og glefset etter eieren sin. Naboen min visste ikke hva annet han kunne gjøre enn å hente hagla å skyte hunden. =/

Og det var en hund som ALLTID har vært rolig,elsket barn, elsket ALT mulig.

---

Men en hund kan jo bli døv eller delvis eller helt blind iløpet av årene, og om ikke eieren ser dette her, så kan det jo oppstå farlige situasjoner :P

---

En annen hund jeg vet om hadde blitt påkjørt (stukket av fra hundegården) Etter at den ble "frisk" var den visst blitt ko-ko. Hørte ikke på noen hverken eier eller andre.

Familien måtte avlive hunden.

Du den naboen din???

Man skyter ikke ei bikkje fordi den glefser etter eier en gang vel? Må da være mer til den historien?

• Liker 1
Skrevet

Vil dere hundeeiere aldri forstå at det faktisk KAN være hundens feil? Mange mennesker blir født med psykiske lidelser eller rett og slett bare drittsekk-syndromet så hvorfor kan ikke bikkjer det? Hvorfor må det alltid være hundeierens feil?

Klart det kan feile en hund noe, men jeg som eier er ansvarlig, jeg skal plukke opp de tegn som kommer, jeg skal til enhver tid lese bikkja og være i forkant, det er mitt ansvar.

Klart det kan skje ting plutselig, hjerneblødning feks, kan gi aggressivitet på minuttet uten forvarsel og da kan ingen lastes, men det tilhører sjeldenhetene.

Er enig i at det fins drittbikkjer, men det er fortsatt eier som er ansvarlig for den, og derfor eiers "feil" om noe skjer, har man ei drittbikkje så tar man forholdsregler.

• Liker 1
Skrevet

Endeforbannalig noen som tar bladet fra munnen! Når skal folk innse at bikkjer er rovdyr? Det burde vært påkrevde kurs og vandelsattester for å få lov å eie kjøtere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...