Gå til innhold

Pus klør opp såret, igjen og igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Minstepusen vår ble kastrert for to uker siden. Allerede etter to dager begynte han å klø seg veldig i nakken og etter tre dager hadde han klødd av all pels på et lite område og fått et tydelig, blodig sår på halsen. Vi ringte akuttelefonen og de sa at det mest sannsynlig var på grunn av en reaksjon på ormekuren, som settes samme sted.

Dagen etter tok vi med pus til veterinæren og de så raskt at han har prøvd å treffe øret, der hvor han ble øremerket, men at han har bommet. Han fikk antibiotikasprøyte.

Dagene gikk og såret grodde, han klødde det opp, såret grodde og han klødde det opp...

Etter ytterligere ei uke etter siste dyrlegebesøk skulle han inn til rutinesjekk etter kastreringen og såret var ikke blitt noe bedre. Han ble sjekket for øremidd og slikt, men alt var fint, så de mente det kun var på grunn av at såret irriterte, at han klødde seg. Vi fikk nå en 5 dagers antibiotikakur vi skulle gi han som mest sannsynlig ville funke.

Men nei. Pus klør enda opp såret, og det var jo blitt så fint i går!!!

Alternativet nå er at vi må ta på han en krage, men problemet er at såret er akkurat der kragen skal ligge, slik at dette nesten vil gjøre det verre. Veterinæren trodde også at bandasje eller plaster bare ville gi han større grunn til å klø på såret.

Litt fortvilet, og VEDIG hønemor jeg ja, så nå håper jeg noen av dere kan komme med noen tips eller dele noen erfaringer fra en liknende situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff.. Derfor er jeg litt glad jeg steriliserte kattejenta mi, for hun fikk en slags "body" som hun gikk med i ett par uker.

Jeg synes at dyrlegen burde være litt flinkere til å gi tips, for jeg tror det er utrolig vondt for deg, og se katten din sann..

Men lykke til!

Skulle ønske jeg hadde bedre svar!

:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke, men kan komme med et forslag. Hadde det vært mulig å feste noe på bakbeinet hans slik at han ikke får klødd? En slags vott liksom. Vet at det kan være litt vanskelig, men er det eneste jeg kommer på :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Sokker til bakpotene kan kanskje hjelpe ja...

Umiddelbart ville jeg nesten todd at vetrinæren ville hatt noe 'lurifax' som kunne benyttes isteden for krave... :klo:

Porblemet med en body er vel at de ikke går langt nok opp i nakken er jeg redd.

Jeg tror jeg ville insistert på å barbere bort pelsen i et godt område rundt såret, og fått lagt på bandasje (som jeg selv hadde bytte om den ble 'krafset av').

Alternativet til bandasje måtte vært et bredt 'halsbånd' som var mykt. Ikke et tradisjonelt halsbånd altså, men mer et bredt bandasje-halsbånd. Desverre vet jeg ikke om det finnes noe slikt :( - fikk ikke noe treffe ved å google det heller..

Uansett kan det nok være smart å klippe klørne på bakpotene hans korte og rett over slik at de blir butte og ikke så skarpe.

Var desverre ikke så mye hjelp i meg i kveld er jeg redd :sjenert:

Endret av Lille-pus
Skrevet

Hei, se om du kan kjøpe slike http://petshopgirls.no/html-sider/Potesko.html

Jeg har det til hunden min, og de minste størrelsene skal være ganske små. De selger de på dyrebutikker. De holder godt, er formet som en ballong hvor de er stramme øverst

Skrevet (endret)

synd jeg ikke har bilde av gamlepusen som fikk et durabelig sår i samme området. der fikset vetten og jeg et skikkelig mikkmakk av bandasje over området og dette funket.

først barberte vi ned området rundt siden katten fikk noe smørbar salve i tillegg til antibiotika.

ta en middels tykk nylonstrømpebukse (de tynne kiwigreiene holder ikke) og klipp hull til forbeina, la det være igjen ca 40 cm strømpe mot hodet og ca 20 cm bakover.

få tak i kompresser av større type (10*10 er fine), melolin kompresser (største typen) og litt tynn bommull i remse.

plasterteip er et must.

teip sammen et slags halsbånd av kompresser og legg en bommullsremse over kompressene (bommullen er for å polstre og hindre adgang for skarpe klør). her må du selv vurdere hvor bredt du bør ha det, litt avhengig av hvor såret sitter og størrelsen på katten.

putt strømpebodyen på katten og trekk den lange halsdelen bakover. har du en katt som leker kålorm så pakk den gjerne inn i et håndkle før neste steg.

smør på evnt salve, legg deretter melolinkompressen over såret og fest lett med plasterteip. ta "halsbåndet" og teip det rundt halsen på katten, pass på at det ikke er for stramt og at katten kan bøye hodet.

trekk den lange strømpedelen frem over bandasjen, la det stå igjen noen cm med strømpe på utsiden av bandasjen. hvis såret sitter langt nok ned på halsen så tar du enden på strømpa og dytter den lett ned innunder bandasjekraven og fikserer lett med teip. hvis ikke så fikserer du enden ved hjelp av plasterteip ovenfor bandasjekraven (se for deg en innsnurpet pølsetupp, samme prinsippet).

vi smurte salve tre ganger om dagen og såret/huden fikk da luftet seg litt men jeg ville uansett sjekket tilstanden minst en gang om dagen. det kan også lønne seg å klippe klørne før det settes på et slikt mikkmakk da klør og strømpebukser sjelden er en god kombinasjon ;)

Endret av minienthe
Skrevet

Du kan også prøve å smøre på aloe vera for å dempe kløen, og prøve å passe på katten hele tiden og dytte bort poten når han prøver å klø.

Jeg måtte gjøre det da pusen vår begynte å slikke som en gal på et punkt på magen en gang. Hun slikket på seg sår, og slikket på såret fordi det klødde og sånn gikk det i en ond sirkel. Fant ut at hun reagerte på noe i den gamle leiligheten, hun har ikke gjort sånn etter at vi flyttet inn i huset.

Smurte på aloe vera, og dyttet litt i henne hver gang hun prøvde å slikke på såret. Det hjalp en del.

Skrevet

Tusen takk for veldig fine svar alle sammen. Jeg må se litt an hva vi skal gjøre, men foreløpig skal jeg løpe etter han og passe på at han ikke klør seg, og klippe klørene.

Skrevet

Ser det har kommet mange gode forslag her, men tenkte på en ting til. Har sett at noen selger slike klobeskyttere som kan settes på klørne. Vet ikke helt hvordan de fungerer, men kanskje andre kan fylle inn hvis de har prøvd det. :)

Skrevet

Bare en liten oppdatering. Jeg klippet klørene på bakbeina til pus, satt på et plaster og surret rundt en god del bansasje, og nå har det gått tre dager uten at pus har nådd såret. Kommet en fin og tykk skorpe så nå må vi bare la han gå med bandasjen til såret har grodd 100%. :D

• 3 uker senere...
Skrevet

Tenkte å komme med enda en oppdatering. Det var ikke så enkelt som vi hadde håpet på. Pus klarte å få av seg bandasjen mange ganger og var rett på med klørene på såret, selvom det da var en fin og tjukk skorpe. For å si det som det er, han er en liten jævel som klødde seg bare for faenskap. Virkelig frustrerende. Han klødde jo kun for å irritere oss, av typen "ser dere meg nå, SE! Hah, ja, jeg klør der jeg ikke får lov ja, haaaah, ser dere!!?". Utspekulerte katter! ;)

Jepp. Så det endte med at vi kjøpte en potesokk til miniatyrhunder. Den er litt stor, men vi har festet et bånd rundt så den sitter ganske godt. Det er bare noen få dager siden vi satt på sokken, men det ser ut til at det fungerer ganske bra siden såret får gro uten bandasje og pus kan klø uten å skrape med klørene. Problemet er at han må være inne og han begynner å løpe ned veggene her. Hehe. Krysser fingre og tær på at dette vil funke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...