AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Hei:) Jeg skal opp i muntlig i RLE. Nå har jeg lest og lest, jeg blir så interessert i religionene, men jeg blir også forvirret. Det er så utrolig mye stoff, og hele tiden så føler jeg at det er så mye likt innenfor religionene. Jeg har kikket litt rundt på ulike nettsider, og prøver meg nå på KG´s vitere Jeg tviler ikke på at mange synes spørsmålene er teite, men jeg stiller dem for det. Kristendommen: -Norge har jo i lang tid (inntil nylig) tilhørt den evangelisk-lutherske konfesjonen. Men har denne konfesjonen noe med det protestantiske å gjøre? Altså, er den evangelisk-lutherske troen en slags "undergrein" av protestantismen? -Det ble nylig foretatt endringer i grunnloven. Jeg har forstått det som at begge parter ønsket å fjerne statsreligionen. Kirken ønsket å få bestemme selv. Den norske kirke har nå fått betegnelsen "folkekirke", og vil få statlig støtte på lik linje med andre trossamfunn. Stemmer det? Jødedommen: -Hvem er Jesus i jødedommen? -Hva menes med "sekulære jøder"? -Høytiden Chanukka er til minne om tempelets fall. Hva menes med tempelets fall, når skjedde det, og hvorfor? Det sies at tempelkulten skulle gjeninnføres, og at de bare hadde olje til 1 dag, og Gud gjorde derfor et under som førte til at oljen varte i 8 dager. Tempelkulten- vil det si at de da skulle bygge tempelet på nytt? -Hva er sionismen? Islam: -Jeg har fått inntrykk av at Muhammad betyr veldig mye for muslimene. Hadith er en samling av hans liv, tanker, handlinger osv. Likevel står det mye om han i Koranen. Er Hadith en utdypning av koranen? Er Hadithen "viktigere" for muslimene enn Koranen? Hva er forskjellen? -De fem søylene, har de noe med Sharialoven å gjøre? -Hva er forskjellen på høytidene Id al- fitr og id al- adha? -Hvordan ser muslimene på Jesus? Et generelt spørsmål: -Hva er forskjellen på Messias, profet og disippel? Håper noen tar seg tid til å svare Det kan hende det dukker opp flere spørsmål underveis! Anonym poster: aaf32f650e33ee0ae4252bbd60659ab2
Gjest Tekola Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Hvilket årstrinn er du på? Det kan hjelpe oss mye. Skal se om jeg får svart litt mer etter hvert, men kan i hvert fall begynne et sted. Grunnloven er ikke endret. Den er foreslått endret. Sekularisering er (i følge noen religionsteoretikere) en de-sakralisering av samfunnet, altså, det sakrale(hellige) blir mindre viktig. Sharia er en egen lovgivning som enkelte muslimer følger. Messias er frelseren jødene fortsatt venter på og de kristne ser på Jesus som. En profet er en som har forutsett ting som kommer, Jesus regnes vel som en profet av muslimene tror jeg. Jesus hadde disipler, mennesker som fulgte ham og hans lære.
apekatt Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Hei:) Islam: -Jeg har fått inntrykk av at Muhammad betyr veldig mye for muslimene. Hadith er en samling av hans liv, tanker, handlinger osv. Likevel står det mye om han i Koranen. Er Hadith en utdypning av koranen? Er Hadithen "viktigere" for muslimene enn Koranen? Hva er forskjellen? -De fem søylene, har de noe med Sharialoven å gjøre? -Hva er forskjellen på høytidene Id al- fitr og id al- adha? -Hvordan ser muslimene på Jesus? Anonym poster: aaf32f650e33ee0ae4252bbd60659ab2 Muhammed er profeten til muslimene. Det sies at Hadith er en bok om hans liv, men det er usant uansett hvor mange millioner som tror på det. Hadith er blitt skrevet omtrent noen hundre år etter hans død, så jeg og kun et fåtall av muslimer er i mot Hadith. Uansett så tror mesteparten mer på Hadith enn Koranen, i Hadith så står det at man skal dekke hele kroppen og ansiktet, i Koranen så står det ikke noe sånt. Hadith har MYE strengere og mye ulogiske ting som ikke stemmer i det hele tatt med Koranen. Koranen fordømmer alle bøker som skal liksom "tolke" Koranen, men i land der menn vil dominere så kan de jo ikke si at Hadith er løgn, for da får kvinnene plutselig flere rettigheter. Smart.. De andre tingene kan jeg ikke si så mye om, men Jesus er en profet i følge Koranen og det er meningen at vi skal verdsette han som profet like mye som Muhammed, samme med for eksempel Moses. For oss er gud bare en, og Jesus bare en profet. Dette er det jeg vet om Islam i hvert fall
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 Hvilket årstrinn er du på? Det kan hjelpe oss mye. Høgskole Takk for innspill så langt! Anonym poster: aaf32f650e33ee0ae4252bbd60659ab2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 Hvis du lurer på så enkle ting om RLE så har du virkelig ikke fulgt med i timene? Anonym poster: 5ab6929688f84336f487c6c94e084ad9 2
Gjest Tekola Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Hvis du lurer på så enkle ting om RLE så har du virkelig ikke fulgt med i timene? Anonym poster: 5ab6929688f84336f487c6c94e084ad9 Det må jeg dessverre si meg enig i. Eventuelt synes du kanskje at lærebøkene dine er veldig vanskelige? Sjekk ut Wikipedia-artiklene om religionene. Det er ikke en helt sikker kilde, men gir ofte en grei oversikt i hvert fall!
Testosteron Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Kristendommen: -Norge har jo i lang tid (inntil nylig) tilhørt den evangelisk-lutherske konfesjonen. Men har denne konfesjonen noe med det protestantiske å gjøre? Altså, er den evangelisk-lutherske troen en slags "undergrein" av protestantismen? Ja -Det ble nylig foretatt endringer i grunnloven. Jeg har forstått det som at begge parter ønsket å fjerne statsreligionen. Kirken ønsket å få bestemme selv. Den norske kirke har nå fått betegnelsen "folkekirke", og vil få statlig støtte på lik linje med andre trossamfunn. Stemmer det? Ja, men det er en viktig forskjell på Den norske kirke og alle andre kirkesamfunn enten de er kristne eller tilhører andre religioner, nemlig at prestene i Den norske kirke fortsatt skal være ansatt i staten. Jødedommen: -Hvem er Jesus i jødedommen? Jesus er en vanlig fyr i jødedommen. Han har ingen rolle i jødedommen. I kristendommen handler jo alt om Jesus. Han er Messias. I islam er han en profet. -Hva menes med "sekulære jøder"? Etniske jøder som ikke er religiøse. -Hva er sionismen? En politisk ideologi som sier at jødene skal ha sitt eget land akkurat som alle andre folk. Islam: -Jeg har fått inntrykk av at Muhammad betyr veldig mye for muslimene. Hadith er en samling av hans liv, tanker, handlinger osv. Likevel står det mye om han i Koranen. Er Hadith en utdypning av koranen? Er Hadithen "viktigere" for muslimene enn Koranen? Hva er forskjellen? Hadith er vel et supplement til Koranen. Slik jeg har skjønt det betyr Koranen veldig mye for alle muslimer, mens de forskjellige retningene innen islam legger ulik vekt på betydningen av hadith. -Hvordan ser muslimene på Jesus? De mener han er en profet, men ikke Guds sønn, slik de kristne mener. Et generelt spørsmål: -Hva er forskjellen på Messias, profet og disippel? Messias er frelseren. Han er det viktigste mennesket som har levd. Det er mange profeter. De kommer med budskap fra Gud. En disippel er en som tror på f.eks. Jesus.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #8 Skrevet 16. juni 2012 Det må jeg dessverre si meg enig i. Eventuelt synes du kanskje at lærebøkene dine er veldig vanskelige? Sjekk ut Wikipedia-artiklene om religionene. Det er ikke en helt sikker kilde, men gir ofte en grei oversikt i hvert fall! Takk for at dere minner meg på at jeg har slitt med store konsentrasjons- og lærevansker gjennom grunnskolen Jeg har ikke hatt RLE på 8 år nå, og ting går fort i glemmeboksen hos meg på grunn av min bakgrunn. Det er ikke alt som er så lett og logisk for alle. Anonym poster: aaf32f650e33ee0ae4252bbd60659ab2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #9 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har ikke hatt RLE på 8 år nå, og ting går fort i glemmeboksen hos meg på grunn av min bakgrunn. Du har ikke hatt RLE på 8 år men nå skal du plutselig opp i det muntlig? Fee fi fo fum, I smell a... Anonym poster: 5ab6929688f84336f487c6c94e084ad9 1
Gjest Tekola Skrevet 16. juni 2012 #10 Skrevet 16. juni 2012 Du har ikke hatt RLE på 8 år men nå skal du plutselig opp i det muntlig? Fee fi fo fum, I smell a... Anonym poster: 5ab6929688f84336f487c6c94e084ad9 TS skriver jo at h*n går på høyskole, så da er det ikke så rart. Men virkelig, TS, det var ikke for å være slem! Jeg studerer religionsvitenskap på universitetet og vet om flere medstudenter som har brukt Wikipedia-artikler for å få seg en oversikt! Der er også ord og uttrykk forklart, eventuelt kan du prøve å bare google dem og se hva du får opp da
Testosteron Skrevet 16. juni 2012 #11 Skrevet 16. juni 2012 Grunnloven er ikke endret. Den er foreslått endret. Jo. Den er endret. Det skjedde den 21. mai ifølge Stortingets egen hjemmeside: http://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Nyhetsarkiv/Hva-skjer-nyheter/2011-2012/Endringer-i-Grunnloven-og-kirkeloven/ 1
Gjest Tekola Skrevet 16. juni 2012 #12 Skrevet 16. juni 2012 Jo. Den er endret. Det skjedde den 21. mai ifølge Stortingets egen hjemmeside: http://www.stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Nyhetsarkiv/Hva-skjer-nyheter/2011-2012/Endringer-i-Grunnloven-og-kirkeloven/ Det jeg vet har de vedtatt at de går for en endring, men at det ikke blir en endring før dette er vedtatt i to ulike regjeringer? Dermed er den ikke endret enda, men blir endret om neste regjering også vedtar dette?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #13 Skrevet 16. juni 2012 Hvis du lurer på så enkle ting om RLE så har du virkelig ikke fulgt med i timene? Anonym poster: 5ab6929688f84336f487c6c94e084ad9 Personen gjør i alle fall et forsøk på å lære, og fortjener respekt for dette. Skal man virkelig bli kritisert for å stille oppriktige spørsmål? Tullete innlegg. Anonym poster: 8945ed5abf91e0cf9a07cd77aecd93a1 3
yes2yes Skrevet 17. juni 2012 #14 Skrevet 17. juni 2012 Kristendommen: -Norge har jo i lang tid (inntil nylig) tilhørt den evangelisk-lutherske konfesjonen. Men har denne konfesjonen noe med det protestantiske å gjøre? Altså, er den evangelisk-lutherske troen en slags "undergrein" av protestantismen? Ja, den er det. Alle kirkesamfunn som vokste frem i det vi kaller 'reformasjonen fra Martin Luther', blir betegnet som protestantiske, og her er den evangelisk-lutherske kirke inkludert. -Det ble nylig foretatt endringer i grunnloven. Jeg har forstått det som at begge parter ønsket å fjerne statsreligionen. Kirken ønsket å få bestemme selv. Den norske kirke har nå fått betegnelsen "folkekirke", og vil få statlig støtte på lik linje med andre trossamfunn. Stemmer det? Ja, i alle fall etter det jeg har lest meg frem til. Som en over her nevner, kan det godt være så at prestene fortsatt jobber i den offentlige sektoren, noe de i andre trosssamfunn ikke gjør. Norge har dermed fjernet kristendom som den juridisk mest påvirkningskraftige religionen i landet, og gjort det til et 'fritt marked', hvor stort sett alle religioner har lik 'verdi' og mulghet til å påvirke alt som er av det sosiale og det juridiske. Jødedommen: -Hvem er Jesus i jødedommen? Jesus eksisterer ikke her. Jødedommen eksisterte lenge før Jesu tid, og det har deres hellige tekster bæret preg av. Forøvrig venter jødene på den kommende Messias, noe kristne mener allerede har kommet, i form av Jesus. -Hva menes med "sekulære jøder"? En sekulær person er en som etterhvert faller litt vekk fra religionen sin, og der religionen og dens praktisering slik den en gang var, er langt mindre tilstedeværende i personens hverdag. For å være sekulær religiøs, må du enten ha vært frivillig religiøs tidligere i livet, eller blitt født inn i ei religion. Høytiden Chanukka er til minne om tempelets fall. Hva menes med tempeletse fall, når skjedde det, og hvorfor? Det sies at tempelkulten skulle gjeninnføres, og at de bare hadde olje til 1 dag, og Gud gjorde derfor et under som førte til at oljen varte i 8 dager. Tempelkulten- vil det si at de da skulle bygge tempelet på nytt? Tempelets fall er i denne sammenheng den som skjedde etter at de greske hellenistene 'misbrukte' tempelet til å utføre egne ofringer og praktisere egen tro, samtidig som de gjorde det forbudt for jøder å gjøre det samme. Tempelkult i seg selv betyr å utføre religiøse ritualer med et tempel som tilholdssted, men jeg vet ikke om tempelkulten referer til det du nevner. Uansett, når makkabeerne tok over Jerusalem i gjen rundt år 620 før Kristus, gjorde de område jødisk nok en gang, og det var på denne tiden jødene fikk tilbake tempelet sitt. De begynte å rekonstruere det til slik den var før hellenistene hadde tatt over, og det var i denne sammenheng de trengte olje til åtte dager. -Hva er sionismen? Sionismen i sin egentlige forstand, er et begrep som omfatter jødenes håp, tro og kamp mot å bosette seg i Sion(dagens Israel). I dag er sionismen mer lik en politisk ideologi, der politikk og krig blir brukt for å kunne få total juridisk makt over området, og hvor Israel kjemper om sin rett til landet ved å referere til jødenes hellige tekster. Islam: -Er Hadith en utdypning av koranen? Er Hadithen "viktigere" for muslimene enn Koranen? Hva er forskjellen? Koranen er Guds ufeilbarlige ord til menneskene, hvorvid hadith er et referat fra profeten Muhammeds liv. Hadith er ikke en utdypnig av Koranen, men en utdypning av rollen til nevnte profet. Koranen er alle muslimer pålagt å følge og verdsette, samtidig som de er oppfordret til å leve mest mulig lik det deres siste profet gjorde, ettersom han på mange måter er idealmenneske innen islam. Det som står om han i Koranen vil absolutt alle muslimer være pliktige å forholde seg til, hvorav det som står i Hadith(som er en menneskelig gjenfortelling av Profetens liv), er det stor variasjon og uenighet i det muslimske samfunn om det skal etterliknes til punkt og prikke, eller heller være en 'inspirasjonskilde' og 'symbolskfremlegg' innen religionen. -De fem søylene, har de noe med Sharialoven å gjøre? Nja, gitt at sharia omfatter alle tolkede lover i religionen, kan man si at de fem søylene(som er påbudt for en muslim å følge) er del av den. På den andre siden er sharia tolkninger, mens de fem bud er fastsatt i troen, noe som kan bety at de er radikalt forskjellige sånn sett. -Hva er forskjellen på høytidene Id al- fitr og id al- adha? Eid al-fitr skjer etter at fastemåneden er over, og markerer at Gud har gitt muslimer styrke til å komme seg igjennom måneden, samt at det er en feiring av muslimenes seier ved 'slaget ved Badr(i dagens Saudi Arabia)' i år 624. Eid al-adha markerer slutten på den muslimske pilegrimsreisen til Mekka og Medina, og er og et minne om hvordan profeten Ibrahim skulle til ofre sin sønn etter Guds ordre, før Gud belønnet hans lojalitet ved å gi en ny ordre om å la sønnen leve allikevel. -Hvordan ser muslimene på Jesus? Ifølge islam, er profeten Jesus et av Guds mange profeter, men eier ingen særstillig slik han gjer i kristendommen. Han er ei heller Guds sønn, da Gud ikke har 'avkom' i den forstand. Islam er derimot opptatt av å hedre og respektere alle profeter som har vært, men poengterer samtidig at det var profeten Muhammed som kom med de avgjørende budene fra Gud. Et generelt spørsmål: -Hva er forskjellen på Messias, profet og disippel? Messias er i følge jødiske tekster den av Guds sendebud som skal frelse menneskeheten slik det aldri har blitt før, men helt ordrett betyr begrepet noe i retning 'den som frelser eller salver i Guds navn'. Ofte er det profetene som har hatt dette oppdrag. En profet er en person som Gud har direkte åpenbart seg til, og som har fått i oppgave å ordrett gjengi det Gud vil til andre mennesker. En disipell er egentlig en 'lærling' av noe slag, men ofte forbinder man det med religiøse utøvere, som har hensikt å dyrke religionen meget i sitt liv. Med andre ord: Profeter er Guds sendebud, Messias er den av profetene som skal gi den største frelse, og en disipell er en som med alvor følger de bud h*n har fått fra en øvre makt. Håper det var behjelpelig, og ønsker deg lykke til videre med fremføringen. 5
Brunhilde Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Det jeg vet har de vedtatt at de går for en endring, men at det ikke blir en endring før dette er vedtatt i to ulike regjeringer? Dermed er den ikke endret enda, men blir endret om neste regjering også vedtar dette? Dette må du nesten linke til, det var en smule forvirrende, og jeg er rimelig sikker på at du tar feil. Slik jeg leser det, er gunnloven endret. 1
Testosteron Skrevet 17. juni 2012 #16 Skrevet 17. juni 2012 (endret) Det jeg vet har de vedtatt at de går for en endring, men at det ikke blir en endring før dette er vedtatt i to ulike regjeringer? Dermed er den ikke endret enda, men blir endret om neste regjering også vedtar dette? Det er ikke Regjeringen, men Stortinget som vedtar lover/lovendringer. Stortinget behandler forslaget to ganger, og så skriver Kongen under. http://www.stortinge...-og-kirkeloven/ "Lovvedtaket går til 2. gangs behandling 24. mai, før loven sanksjoneres i statsråd." Endret 17. juni 2012 av Testosteron
Najra1692 Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 MENNESKEVERD. Menneskeverdet kan begrunnes på ulike måter. Gjør rede for sentrale begrunnelser for menneskeverdet i Islam, Kristendommen, Hinduismen, og livssynshumanismen. I svaret ditt skal du sette disse begrunnelsene inn i religionens eller livssynets helhetssyn. Det er viktig at innlegget du skal fremføre, innholder svar på alle punktene. Jeg kom opp i muntlig eksamen i religion idag. Jeg håper dere kan gi med noe tips om hvordan skal jeg løse problemen. Takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå