Lykkelise Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Vi har byttet fra kjeramisk til induksjon platetopp og skal nå bytte alt av kjeler/stekepanner/wokpanne osv. Hvor finner vi rimelige, men brukbare kjeler og div. Som kan brukes på induksjontoppen?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Kvalitet koster. Kjøp heller noe ordentlig som varer. Selv har jeg WMF Premium One (tysk merke) og er kjempefornøyd. Anonym poster: c696a214ec8a2cd2b77a0750fc92e8cc
Gjest Kim Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Iittala tools serien. Knallbra panner og gryter, koster litt, men varer til gjengjeld evig.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Komplett bytte er en kostbar affære. Gode tips har du fått (begge kan varmt anbefales ) I tillegg bare må jeg nevne min egen favoritt: Le Creuset - jeg er redd de nok ikke går i kategorien 'rimelig' disse heller... Er det bare gleden ved å bytte kjeler og panner samtidig som ny topp som er grunnen til byttet ? Jeg spør fordi det kan lønne seg å først bytte de eventuelle kjelene og/pannene som ikke er egnet på induksjon, og så bytte resten over litt tid Endret 16. juni 2012 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 Vi kjøpte fra IKEA for ca et år siden. Veldig fornøyd! Var en pakke med tre kjeler med lokk, og en stekepanne. Tror ikke vi gav mer enn rundt 500 jeg... I tillegg har jeg kjøpt en kjele med teflonbelegg hos Jernia, på salg til rundt 150 kr. Klarer oss veldig godt med dette utstyret Og er veldig fornøyd med induksjon! Anonym poster: d7ef501d1ecadacc114b74c8c7263e91
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Ikea Selv om man i utgangspunktet ønsker kvalitet så blir det himla dyrt når alt må skiftes ut. Sjekk om du kan bruke noen av de gamle kjelene. Prøv med en magnet mot bunnen. Fester den så kan du bruke kjelen. Anonym poster: 222ccbe63f958fbce285f4ebe97eb33a
Cata Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Støtter IKEA-tipset. Jeg handlet der da jeg kjøpte induksjonskomfyr og de kjelene fungerer helt greit (bittelitt rust på håndtaket til den ene nå). Har også et par kjeler fra Iittala, og de er like fine som da jeg kjøpte dem for 2-3 år siden, men de er jo også fantastisk mye dyrere. IKEA kjelene holder fint til mitt bruk og når de en gang blir for ille, så kan jeg jo se om jeg bytter dem ut enkeltvis med noe "finere". Men når ca. alt må byttes på en gang så heier jeg altså på IKEA sin Favorit serie.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #8 Skrevet 16. juni 2012 Hva er forskjell på induksjon og kjeramisk platetopp? Anonym poster: 7eea6da923db944e3ee49e8135b87430
Lykkelise Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. juni 2012 Tusen takk for mange tips! Burde kanskje utdypet mer hva jeg mente med "rimelig, men brukbare".... Har feks. En stekepanne fra Europris til 49,50,- som er "helt grei", men tviler på at den varer så lenge.. Gidder ikke bytte ut hele tiden heller;-) Tror jeg skal ta en titt på IKEA også heller ønske en og en kjele til bursdager/juk etc :-) Hvor kjøper man forresten de andre merkene som er foreslått? Bor i Akershus/lillestrøm område :-)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #10 Skrevet 16. juni 2012 Induksjon har magnetisk oppvarming. det vil si at kjelene du bruker må være magnetiske (test med en magnet, henger den fast kan kjelen brukes). Raskere oppvarming enn keramisk topp, bruker mindre energi, ingen ting brenner seg fast på platetoppen hvis det koker over. også barnesikkert, du får ikke brannskader om du tar på en induksjonsplate. Reagerer kjapt når du stiller varmen opp eller ned. Elsker induksjon, kommer aldri til å bytte tilbake til vanlig keramisk. Anonym poster: 222ccbe63f958fbce285f4ebe97eb33a 2
Gjest Lille-pus Skrevet 16. juni 2012 #11 Skrevet 16. juni 2012 Le Creuset føres bl.a. av Til Bords kjeden - men i det området dere bor så kan det være en ide å ta en tur til Norwegain Outlet på Vestby. Der har Le Creuset en egen butikk. Det er ikke noen tilbudsbutikk med sensasjonelt gode priser, men det er iallefall ikke dyrere enn normalprisen på varene. Ellers er Royal Design et svært godt sted å handle Le Creuset - spesielt da det er fri frakt på kjøp over 1000,- og en Le Creuset gryte er både dyr og tung Mine eldste gryter er Høyang-Polaris All Steel. De fikk jeg i 1987, og tross flittig bruk er de like fine den dag i dag Disse føres på nærmeste Jernia, og et sett med 3 stk koster bare noen få hundrelapper mer enn en Le Creuset gryte
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #12 Skrevet 16. juni 2012 Ikea 365+. Jeg hadde mange av disse før vi byttet kjøkken og dermed fikk induksjon, men måtte bytte ut stekepannene mine. Er veldig fornøyd. Har hatt stekepannene i ett år nå og de er like fine. Grytene har jeg hatt i 5-8 år (kjøpt litt etterhvert), og de er også fortsatt gode. Jeg lager mye mat, så de har ikke bare stått til pynt. Anonym poster: 9221673351d287c74c5c25aa69289bbf
Sola^ Skrevet 17. juni 2012 #13 Skrevet 17. juni 2012 Me har skifta kjøkken og også komfyr. Etter kjøkkenbygginga har ikkje alle kjeler kome opp igjen på kjøkkenet og eg ser at for 2 mann så klarer me oss i grunn med 2-4 kjeler. Så sånn sett så blir det ikkje så frykteleg dyrt sjølv med kvalitetsgryter. Ellers er gryter ein ypperlig ting å ønske seg til bursdag og jul. Har ein lite penger så tipper eg IKEA gryter fungerer heilt greit La creuset er toppers til gryteretter og slikt som ein ønsker å sette inn i ovnen etter å ha stått på platetopp, men dei koster 1000-1500kr og er emaljert jerngryte. Ypperlig til sitt bruk, men kanskje ikkje fyrsteprioritert når ein trenger gryter?
Gjest Badabing Skrevet 18. juni 2012 #14 Skrevet 18. juni 2012 Vi byttet til induksjon for ikke så lenge siden, og de eneste kjelene vi kunne bruke etter byttet, er IKEA sine. Disse er helt greie, men jeg ville hatt noe annet i tillegg, da disse har svært tynn bunn. Jeg synes ikke de er spesielt gode til f.eks saus, gryteretter osv, men koker poteter og sånt i dem. Anbefaler Le Creuset. Disse er gode med tykk bunn. Ellers har du OBH Nordica sin nye serie som er hakket bedre enn IKEA sine, men fortsatt rimelige. Har en tykkbunnet kjele fra den serien som er helt ok.
Gjest Kim Skrevet 19. juni 2012 #15 Skrevet 19. juni 2012 Hvis du bor i Oslo, så stikk innom GGstorkjøkken i storgata. Der får du kjeler og panner til en hyggelig penge, kvaliteten er også veldig god.
Tommy321 Skrevet 21. desember 2012 #16 Skrevet 21. desember 2012 Man kan varme ikke magnetiske greier på en induksjons ovn med en melomleggsplate som blir varm. Her er link til den eneste jeg fant: http://royaldesign.no/viewitem.aspx?ID=69787
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå