Tabris Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har tenkt en del på dette med fotball, og mener det ville vært best for samfunnet om vi hadde et forbud. Fotball er en voldelig sport - se på hooligans og fulle fans som går berserk når laget dere taper. Det er slåsskamper på tribunene og ute på byen, og nå er det også oppslag i avisene om rasisme blant publikum. Det er flere som sier at dette er bare råtne egg, og at de fleste fotballsupportere er fredelige mennesker. Det er i og for seg sant, men de er jo med og støtter den volden og hatet som denne sporten fremelsker. Enten støtter de den i det stille, eller så er de så hjernevasket at de ikke ser hva de er med på. Ikke ser jeg at de går ut og tar avstand fra pøblene etter store kamper heller, noe som bare styrker mine tanker om at de innerst inne støtter dette. Jeg har også hørt argumenter om at man ikke må glemme de positive sidene ved fotball. Lagånd, samarbeid, tilhørighet, og masse aktivitet og trening. Men dette er da ikke unikt for fotball, man finner tilsvarende i både håndball og ishockey, for å nevne noe. Og håndball fremelsker ikke vold. Hvorfor ikke forby fotball og heller spille håndball? I tillegg plager bråket meg her jeg bor. Jeg sitter i fred og ro i min egen leilighet og vil kose meg med en kopp kaffe, og jeg hører hoing og synging fra både stadion og nærmeste pub. Fotballsupportere tar ikke hensyn til andre enn seg selv, og jeg synes de tar bare mer og mer plass i samfunnet - på tven, i gatene, i avisene. Hvorfor skal jeg tilpasse meg deres kamptider og feiring? Nei, de får heller tilpasse seg meg og resten av oss i samfunnet som ikke liker deres bråkete og voldselskende "sport". 7
Cannavaro Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Altså, ditt beste argument er at "det er best for samfunnet om vi forbyr fotball". Da er du, unnskyld uttrykket, mildt sagt ; nedsnødd (i din egen lille verden). Det har du forøvrig full rett til under skråblikk og generaliseringer. Har du giddet ta deg tid til å lese litt fakta rundt fotball ?? Nei, ikke det ?? Da er dette følgende fakta om fotball i Norge ihvertfall : -27.500 lag -367.000 aktive spillere (hvorav ca 108.000 jenter/kvinner) -det spilles ca. 330.000 kamper her i løpet av året - ca 2 millioner tilskuere i Tippeligaen ifjor (ja, mange gjengangere) - ca 2.500 dommere - ca 130.000 frivillige rundt fotballorganisasjonen D.v.s at omtrent hver eneste familie i landet har noen i familietreet som på en eller annen måte er berørt av denne idretten. I flere land med krig og elendighet skaper fotballen et tilholdssted hvor fiender møtes for å bedrive denne idretten sammen. Den er en av verdens største idretter og kommersiell så det holder. Den forener, gleder, gir inspirasjon og drømmer til flere mennesker enn du kan tenke deg....... Men jo da, du kan gjerne hyle opp om forbud -men i løpet av din levetid her på jorda vil du nok aldri få oppleve det....... Endret 16. juni 2012 av Cannavaro 7
Betty2 Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Hooligans og casuals vil det alltids finnes, ishockey har en del av dem, blir bare ikke vist på tv. og om mann hadde et forbud mot fotball, så ville det alikevel ikke gjort at folk sluttet å slåss, de hadde bare funnet andre sporter for å bruke som en unnskyldning, Jeg vil heller påstå at det er alkoholen som folk bøtter nedpå før og etterkampen som er problemet til volden. Fotball er desuten en billig sport å drive med. som barn trenger mann et par fotballsko, og en drikke flaske (resten stiller laget opp med) fotball er en fin og billig måte å få aktivert barn og unge på, uten å måtte punge ut med tusenvis av kroner til alt av utstyr og dyre kontigenter. Her er pris forkjell på 2 populærer sporter i området, Fotball: 700kr året pluss fotballsko og leggbeskyttere. kampsport: 2000kr året, pluss pensum bøker 200-500kr pluss drakt 1800 pluss belte 300pr stk pluss deltager avgift på stevner 150 pluss graderinger 200pr gang, etterhvert kommer også sparingutstyr, kurs og seminarer. Ishockey, golf og turn er dyrt. basket har høyde krav. Drill er noe de bare driver med på bygdene stortsett. alt sportsdrill som igjenn er dyrt. Svømming er det forlite plasser. Fri idrett, begrense antall plassen og mann må være flink for å bli med i "gjengen" Den eneste sporten som tar inn ubegrenset med folk er fotball. har de fult på et lag, ja ja da starter de opp med et til da. Og jada, mann kunne alltids spilt håndball, men det er ikke like gøyt, og langtifra like imponerende. å se en dyktig fotballspiller drible ballen over banen, det er ubeskrivelig, og mann får ikke til det samme i hånball. Nei jeg er glad det finnes fotball, den er rimlig, det er noe mann kan gjøre uten å være dyktig. skaper sammhold og lagånd uten å måtte være påmeldt i spesielle grupper, nabolags barna kan spille det når de vil, selv om det bøtter ned med regn.
Tabris Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. juni 2012 Jeg er enig med dere begge to. Innlegget mitt var et skråblikk på argumentene mange bruker mot islam og muslimer i Norge. Dessverre ser det ikke ut som om det kom tydelig nok frem. 4
Bernardette Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 Fotball kunne gjerne byttet ut samtlige episoder av Hotell Cesar, unge mødre, Big Brother, Paradise Hotell og alt det andre hjernedøde pisset som vises på våre TVer i hytt og gevær, med innen annen intensjon enn å bekrefte at mennesker er dumme dumme dumme PS: Heia Spania! Vi vant EM for 4 år siden, VM for 2 år siden og er faen meg best i år og. A por ellos, oééé 1
Cannavaro Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Jeg er enig med dere begge to. Innlegget mitt var et skråblikk på argumentene mange bruker mot islam og muslimer i Norge. Dessverre ser det ikke ut som om det kom tydelig nok frem. Det fins råtne egg blant muslimer også, og det er en religion med betydelig "tilhengerskare". Vi har jo også fått vårt inntog av muslimer her i Norge også. Poenget er nok at man skal kunne respektere mennesker uansett religion man er tilknyttet. Akkurat det er nok vanskelig for mange tror jeg. Alle som skaper negativ blest rundt en spesifikk interesse er med på å skape fordømmende holdninger, og da starter uroen som brer seg blant folkemassene desverre. 1
Gjest Gorgonzola Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Tappert men dårlig forsøk Tabris. Du må lære av sånne som Vampen og kjøre et vesentlig mer spissformulert innlegg, gjerne starte med overskriften; "jeg haaaaater fotball" for deretter å teppebombe med uttrykk som selv Ivar Hoff ville stusset over. Skjønt, du tilhører kanskje flertallet av kvinner som overhodet ikke har evner eller antenner for ironi? 2
Tabris Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2012 Ja, det ser dårlig ut. Jeg tenkte jo at hvis jeg overdriver og "teppebomber", så blir det jo overtydelig. Jeg forsøkte å være litt subtil. Men, men.
Fugleskremsel Skrevet 17. juni 2012 #9 Skrevet 17. juni 2012 Jeg har tenkt en del på dette med fotball, og mener det ville vært best for samfunnet om vi hadde et forbud. Fotball er en voldelig sport - se på hooligans og fulle fans som går berserk når laget dere taper. Det er slåsskamper på tribunene og ute på byen, og nå er det også oppslag i avisene om rasisme blant publikum. Det er flere som sier at dette er bare råtne egg, og at de fleste fotballsupportere er fredelige mennesker. Det er i og for seg sant, men de er jo med og støtter den volden og hatet som denne sporten fremelsker. Enten støtter de den i det stille, eller så er de så hjernevasket at de ikke ser hva de er med på. Ikke ser jeg at de går ut og tar avstand fra pøblene etter store kamper heller, noe som bare styrker mine tanker om at de innerst inne støtter dette. Jeg har også hørt argumenter om at man ikke må glemme de positive sidene ved fotball. Lagånd, samarbeid, tilhørighet, og masse aktivitet og trening. Men dette er da ikke unikt for fotball, man finner tilsvarende i både håndball og ishockey, for å nevne noe. Og håndball fremelsker ikke vold. Hvorfor ikke forby fotball og heller spille håndball? I tillegg plager bråket meg her jeg bor. Jeg sitter i fred og ro i min egen leilighet og vil kose meg med en kopp kaffe, og jeg hører hoing og synging fra både stadion og nærmeste pub. Fotballsupportere tar ikke hensyn til andre enn seg selv, og jeg synes de tar bare mer og mer plass i samfunnet - på tven, i gatene, i avisene. Hvorfor skal jeg tilpasse meg deres kamptider og feiring? Nei, de får heller tilpasse seg meg og resten av oss i samfunnet som ikke liker deres bråkete og voldselskende "sport".
Gjest villrev Skrevet 24. juni 2012 #11 Skrevet 24. juni 2012 (endret) herregud. leste resten av tråden nå. Endret 24. juni 2012 av villrev
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2012 #12 Skrevet 24. juni 2012 herregud. Ja? Du kalte etter meg? Anonym poster: cf0ca1432e5d3b995e74740c66928988
Gjest BM2 Skrevet 24. juni 2012 #13 Skrevet 24. juni 2012 Jeg er enig med dere begge to. Innlegget mitt var et skråblikk på argumentene mange bruker mot islam og muslimer i Norge. Dessverre ser det ikke ut som om det kom tydelig nok frem. I UK ble det på sent 80-tall satt i gang storstilt aksjoner mot hooligans. Noe som har ført med seg at det å se en fotballkamp på balløya har utviklet seg fra å være en rissikosport til en familieaffære. Skal vi trekke ligningen med islam sine utfordringer videre?
Gjest villrev Skrevet 24. juni 2012 #14 Skrevet 24. juni 2012 (endret) Ja? Du kalte etter meg? Anonym poster: cf0ca1432e5d3b995e74740c66928988 hvis du virkelig er gud gi meg et tegn nå .. Endret 24. juni 2012 av villrev
Larsern Skrevet 25. juni 2012 #15 Skrevet 25. juni 2012 Litt søkt sammenligning. Har f.eks ledere i FIFA offentlig gått ut og oppfordret til vold? Er 'Hooliganism' spesielt rettet mot personer som ikke liker fotball, eller kanskje håndball? 1
Tabris Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 25. juni 2012 Litt søkt sammenligning. Har f.eks ledere i FIFA offentlig gått ut og oppfordret til vold? Er 'Hooliganism' spesielt rettet mot personer som ikke liker fotball, eller kanskje håndball? Når du leter etter ulikheter i sammenligningen for å kunne erklære den for å være søkt, da har du hoppet bukk over poenget med innlegget.
Larsern Skrevet 25. juni 2012 #17 Skrevet 25. juni 2012 Når du leter etter ulikheter i sammenligningen for å kunne erklære den for å være søkt, da har du hoppet bukk over poenget med innlegget. Jeg skjønte at det var forsøk på et slags kåseri, hvis det var det du sikter til, og 'et skråblikk på argumentene mange bruker mot islam og muslimer i Norge'. Jeg synes bare ikke det var særlig bra.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #18 Skrevet 26. juni 2012 Hooligans og casuals vil det alltids finnes, ishockey har en del av dem, blir bare ikke vist på tv. og om mann hadde et forbud mot fotball, så ville det alikevel ikke gjort at folk sluttet å slåss, de hadde bare funnet andre sporter for å bruke som en unnskyldning, Jeg vil heller påstå at det er alkoholen som folk bøtter nedpå før og etterkampen som er problemet til volden. Fotball er desuten en billig sport å drive med. som barn trenger mann et par fotballsko, og en drikke flaske (resten stiller laget opp med) fotball er en fin og billig måte å få aktivert barn og unge på, uten å måtte punge ut med tusenvis av kroner til alt av utstyr og dyre kontigenter. Her er pris forkjell på 2 populærer sporter i området, Fotball: 700kr året pluss fotballsko og leggbeskyttere. kampsport: 2000kr året, pluss pensum bøker 200-500kr pluss drakt 1800 pluss belte 300pr stk pluss deltager avgift på stevner 150 pluss graderinger 200pr gang, etterhvert kommer også sparingutstyr, kurs og seminarer. Ishockey, golf og turn er dyrt. basket har høyde krav. Drill er noe de bare driver med på bygdene stortsett. alt sportsdrill som igjenn er dyrt. Svømming er det forlite plasser. Fri idrett, begrense antall plassen og mann må være flink for å bli med i "gjengen" Den eneste sporten som tar inn ubegrenset med folk er fotball. har de fult på et lag, ja ja da starter de opp med et til da. Og jada, mann kunne alltids spilt håndball, men det er ikke like gøyt, og langtifra like imponerende. å se en dyktig fotballspiller drible ballen over banen, det er ubeskrivelig, og mann får ikke til det samme i hånball. Nei jeg er glad det finnes fotball, den er rimlig, det er noe mann kan gjøre uten å være dyktig. skaper sammhold og lagånd uten å måtte være påmeldt i spesielle grupper, nabolags barna kan spille det når de vil, selv om det bøtter ned med regn. Vil bare poengtere at man ikke bruker så mye penger i diverse kampsporter. TAKK. Og her jeg trener kampsport (og dette vet jeg, fordi jeg er trener) så er vi et kurs for fullt, da legger vi til et nytt et. Det er ikke vanskeligere enn det. Ikke prat om ting du ikke vet noe om, tusen takk. Anonym poster: 20704b924ac4b3eba990b547f0e9f396
Kosemose Skrevet 26. juni 2012 #19 Skrevet 26. juni 2012 Bekalger Tabris, men jeg skjønner ikke hvor du vil med dette. Mener du i det hele tatt noe om fotball eller er hele innlegget en del av en islam-debatt eller er det en blanding av at du ikke liker fotball (og mener det bør forbys?) og at du syns islam-debatten er usaklig(?)? Mulig jeg er litt tett i nøtta, men 1
Tabris Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #20 Skrevet 26. juni 2012 Bekalger Tabris, men jeg skjønner ikke hvor du vil med dette. Mener du i det hele tatt noe om fotball eller er hele innlegget en del av en islam-debatt eller er det en blanding av at du ikke liker fotball (og mener det bør forbys?) og at du syns islam-debatten er usaklig(?)? Mulig jeg er litt tett i nøtta, men Innlegget handler ikke om fotball. Jeg bruker de argumentene som ofte brukes i islam- og innvandrerdebatter, men bruker fotball i stedet for islam/muslimer/innvandrere for å synliggjøre svakhetene i argumentene. De to første svarene, som trodde jeg angrep fotball, kommer jo egentlig med gode argumenter som viser hvorfor disse argumentene heller ikke holder vann i innvandrerdebatter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå