Gå til innhold

12-1400 kalorier om dagen- går OPP i vekt! Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forstår ikke hva som skjer. Jeg har kjørt et superhardt regime, og regner ut hvor mye jeg spiser hver dag. Dette overstiger aldri 1400 kalorier, og jeg har kjørt hardt på dette i to måneder, uten så mye som å gå ned et gram!! Det er så vanvittig frustrerende, og jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor jeg skulle legge på meg av så lite mat.

Kan virkelig ikke spise mindre nå.. Jeg er så LEI av dette her og lei av kroppen min som bare IKKE VIL!!

Kan noen hjelpe her..? :( Superdeppa

Anonym poster: 58f8d97b853fe48330b674b1b592f8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye veier du, da? Hvis du alt er tynn kanskje kroppen din trives med vekta du har nå? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du da? Spiser du bare to måltider for eksempel, så det tar lang tid for kroppen din å forbrenne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme som deg, med samme resultat.. ikke spesielt motiverende, og det endte med at jeg ga opp og gikk opp 5 kilo ekstra istedet.

Min anbefaling er å gå opp i kalorier til hvertfall 1600, og få i deg mettende og god mat. På så lite kalorier blir man bare deppa, og kroppen stritter imot:(

Tren i tillegg, så kommer kaloriunderskuddet bedre frem, og du tvinger kroppen til å forbrenne fettet. Ved vektnedgang er det greit å spise mest proteiner og kanskje droppe karbo i stor grad, mest fordi proteiner metter bedre når du skal spise såpass lite kalorimessig:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Jeg spiser veldig variert, men trener lite. Da jeg var topptrent veide jeg ti kilo mer (jeg var ganske tjukk da, ikke bare muskler i det hele tatt), og jeg har for det meste, etter mange år med prøving, feiling og testing, funnet ut at maten har omtrent 90% å si på vekten min. I mitt tilfelle tør jeg å påstå at det nesten bare er inntaket som betyr noe. Jeg kan ikke spise mer selv om jeg trener.

Vanvittig frustrerende å aldri kunne unne seg noe ekstra. I kveld skal jeg for eksempel på middag med noen venner, og nå må jeg sulte meg hele dagen for å få spise som de andre. Ellers så vet jeg at jeg går opp 1 kilo til i morgen. Dette er ikke tull: jeg kan gå opp to kilo om jeg tar meg en tur på byen (uten nattmat) fra den ene dagen til den andre. Selv om jeg gjerne har danset i to timer.

Det virker som om forbrenningen min bare går saktere og saktere. Hvordan får jeg FART på den?

Anonym poster: 958bd6047dcd96bbc2418197e08ae8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _La Femme

Du har spiseforstyrrelser. Dette er ikke sunt. Har du noen du kan prate med om dette? Noen som kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg så absolutt ikke! Nå ble jeg ordentlig lei meg!

Jeg SPISER HVER DAG, beveger meg aldri under 1200 kalorier. Jeg er normalvektig, og faktisk nærmere 25 i BMI enn 20. Ikke treningsnarkis, ikke lavkarbo.

Selvsagt får jeg et anstrengt forhold til mat når jeg legger på meg ett kilo om jeg spiser 1800 kalorier en dag. Jeg føler at hendene mine er bundet, og at jeg er inkompetent når jeg ikke engang klarer å holde vekta. Jeg har vanvittig lav forbrenning, og ønsker fra tråden å vite hva jeg skal gjøre for å få den opp, uten å sulte.

Du bør være forsiktig med å diagnosere folk på den måten..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

De fleste legger på seg 1-2 kilo om dagen, men det er væske og vomfyll, IKKE fett! Det er klin umulig.

Hva jeg veier om morgenen etter dobesøk på tom mage er noe helt annet etter middag.

Det virker som du har et veldig forstyrret syn på vekt og mat.

Om du spiser mindre enn du forebrenner og kombinerer det med et aktivt liv så vil kroppen og vekten stabiliseres etter det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å veie deg hver dag, det gjør deg bare nedtrykt og forvirret. Som maja sier så legger du ikke på deg 2 kilo fett på en dag, da hadde du i såfall måttet spist 14000 kalorier _for mye_ den dagen. Det hadde uansett ikke gitt utslag på vekta dagen etter. Når du drikker alkohol føcker du med væskebalansen i kroppen. Mye karbohydrater gjør i tillegg at kroppen holder på vann. 1 liter vann veier 1 kilo.

Prøv å ikke veie deg oftere enn hver 7-14 dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke fysisk mulig å legge på seg 1 kg fett om dagen om du kun spiser 1800 kcal, så det der er jo bare tull. =)

Anonym poster: 161934afdc10711347c8efe73a66449c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Jeg gikk og opp på 1300 kcal om dagen med normal mat. Gikk over til lavkarbo og sluttet å telle kcal, og gikk da ned 10 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvsagt får jeg et anstrengt forhold til mat når jeg legger på meg ett kilo om jeg spiser 1800 kalorier en dag.

Umulig. Helt åpenbare spiseforstyrrelser.

Anonym poster: 3638e9c0d5bbfaf86717c5c922df93f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du går ikke ned fordi du stresser så ekstremt mye med maten. Tro meg :) Den dagen du kan slappe av og spise det kroppen din forteller deg at du trenger, i moderate mengder, da kommer du til å gå ned i vekt.

Anonym poster: 5b4ad0df1447d9a59142b29873d7f45b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Det har jeg så absolutt ikke! Nå ble jeg ordentlig lei meg!

Jeg SPISER HVER DAG, beveger meg aldri under 1200 kalorier. Jeg er normalvektig, og faktisk nærmere 25 i BMI enn 20. Ikke treningsnarkis, ikke lavkarbo.

Selvsagt får jeg et anstrengt forhold til mat når jeg legger på meg ett kilo om jeg spiser 1800 kalorier en dag. Jeg føler at hendene mine er bundet, og at jeg er inkompetent når jeg ikke engang klarer å holde vekta. Jeg har vanvittig lav forbrenning, og ønsker fra tråden å vite hva jeg skal gjøre for å få den opp, uten å sulte.

Du bør være forsiktig med å diagnosere folk på den måten..

Etter min mening er det ganske absurd å tenke som du gjør! At man aldri kan spise mer enn 1200 kalorier, man kan ikke bevege seg mer eller trene mer fordi da kommer man i kaloriunderskudd. Man må regne ut hvert eneste måltid hvor mye kcal det inneholder, og du kan ikke spise hele dagen fordi du skal ut på restaurant med vennene mine! Er ikke det en spiseforstyrrelse? For meg høres det slik ut. For meg høres det ut som at du er helt obsessed med å spise riktig, trene riktig, så blir du skuffa når du ikke går ned i vekt.

Man kan være normalvektig og fortsatt ha et problem. Som i ditt tilfelle, du er sikkert helt normal, men denne sultingen og spisingen og kaloriene tar over livet ditt. Gjør det ikke? For ut fra denne tråden virker det sånn. Og nei, du legger ikke på deg 1-2 kilo etter ETT måltid. Det er det du tror, det du tenker. Vekta kan vise 1-2 kilo mer rett etterpå, men i det lange løp vil kroppen din skade seg av å få for lite næring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening er det ganske absurd å tenke som du gjør! At man aldri kan spise mer enn 1200 kalorier, man kan ikke bevege seg mer eller trene mer fordi da kommer man i kaloriunderskudd. Man må regne ut hvert eneste måltid hvor mye kcal det inneholder, og du kan ikke spise hele dagen fordi du skal ut på restaurant med vennene mine! Er ikke det en spiseforstyrrelse? For meg høres det slik ut. For meg høres det ut som at du er helt obsessed med å spise riktig, trene riktig, så blir du skuffa når du ikke går ned i vekt.

Man kan være normalvektig og fortsatt ha et problem. Som i ditt tilfelle, du er sikkert helt normal, men denne sultingen og spisingen og kaloriene tar over livet ditt. Gjør det ikke? For ut fra denne tråden virker det sånn. Og nei, du legger ikke på deg 1-2 kilo etter ETT måltid. Det er det du tror, det du tenker. Vekta kan vise 1-2 kilo mer rett etterpå, men i det lange løp vil kroppen din skade seg av å få for lite næring.

La femme har helt rett, ts. Det er synd at du har fått så mange vrangforestillinger mtp på vekt, trening og mat. Jeg tror du har veldig godt av å treffe en ernæringsfysiolog som kan forklare deg hvordan kroppen din fungerer helt grunnleggende. Både kaloritellingen og innstillingen din til hva du "får lov til" og hva du "burde" er ganske langt utenfor, og jo mer du kommer med her jo mer bekymret blir flere av oss, som du merker.

Jeg vil anbefale deg å lese litt på seriøse nettsteder, som f.eks fitnessbloggen.no (denne artikkelen bl.a: http://fitnessbloggen.no/mat-og-matglede-praktiske-tips-for-a-lage-god-og-sunn-mat/ )der voksne og oppegående mennesker (som regel) forteller litt. Ta ting med en klype salt, og prøv å forstå at du ikke kan straffe kroppen din til å gjøre slik du vil. Du MÅ samarbeide med den, ellers blir den virkelig din verste fiende.

Slik du holder på nå er du på en lang og frustrerende reise inn i helseproblemer - og til og med spiseforstyrrelser. Tro meg, jeg vet. Jeg sitter igjen med begynnende magesår og migreneanfall fordi jeg har behandlet kroppen min som fiende i mange år. Det er ikke verdt det, og det er mange tårer på veien.

Som mange her påpeker, så vil det heller straffe seg at du sulter deg halve dagen og så spiser masse i ett eneste måltid på kvelden. Logikken i ditt hode er at du "sparer kalorier" til senere. Men i mellomtiden har du kanskje vondt i magen, dårlig konsentrasjon osv. Det er IKKE de 300-500 kaloriene "for mye" den ENE dagen du eventuelt skeier ut som gjør at du ikke går ned i vekt eller som du sier, går opp 1 kilo. Tvert imot anbefaler de aller aller fleste som har god peiling på kropp, at man skal ha en dag iblant (hvor ofte avhenger av hvor mye du trener, hvor lenge du har gått i kaloriunderskudd osv.) hvor man spiser MER enn det satte kaloriinntaket, og gjerne også karbohydrater om du vanligvis holder deg unna dette.

Og som så mange også sier, man går rett og slett ikke opp 1 kilo fett fra en dag til en annen. Det krever mye energioverskudd over tid for at det blir lagret som fett i kroppen. Dette kan en ernæringsfysiolog forklare deg på en enkel og grei måte.

Syns det er synd at du begir deg ut på et så lavt kaloriinntak uten at du egentlig har noen god oversikt over hvor mye du faktisk kan spise (av sunn og god mat) og fortsatt gå ned i vekt om det er målet, og at du krangler med kroppen din:/ Det er lett å misforstå og krever litt kunnskap å få det riktig, så når det nå har gått to måneder og dette ikke fungerer for deg, håper jeg du er villig til å oppsøke hjelp eller i det minste justere inntaket ditt, for din egen del :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...