Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #1 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Jeg tenkte jeg skulle prøve å lese noen bøker. Jeg har satt meg som mål å bli en belest faen person. Jeg har ikke lest så mange bøker i mitt liv av typen skjønnlitteratur, dikt og sånt. Men jeg tenkte jeg kunne utvidet min horisont på området. Er det noen som har noen bra bøker man bør lese å anbefale? Det kan være alle slags bøker, men jeg tenker først og fremst klassisk litteratur som ikke er drepen dødskjedelig uinspirerende og tungt å komme seg gjennom. Det kan godt være slikt som dere anbefaer å ha i en bokhylle hjemme og kanskje tar fram og leser omigjen. Opplysende verdenslitteratur og sånt. Edit:Det skal helst ikke være bøker om religion, politikk og filosofi, men skjønnlitteratur og prosa. På forhånd takk. Endret 16. juni 2012 av notetur nomen
Gjest foremma Skrevet 16. juni 2012 #2 Skrevet 16. juni 2012 Hvor gammel er du? fint å vite når man skal anbefale bøker..
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #3 Skrevet 16. juni 2012 Hvor gammel er du? fint å vite når man skal anbefale bøker.. 27
Gjest foremma Skrevet 16. juni 2012 #4 Skrevet 16. juni 2012 27 Alright! Vel; Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? - fantastisk språk, men kanskje litt tung, kommer an på hvem man spør Jane Austen - basically alt av henne. Regnes vel som klassikere, hvis det var det du ville ha? To kill a mockingbird - moderne Klassiker med stor K. The perks of being a wallflower - Veldig hipster, men den er bra da.. His Dark Materials serien - Er vel egentlig en ungdomserie, og leste den vel strengt tatt da jeg var yngre selv, men den er veldig bra, og enkel å lese. Hvis du nå tenker i Twilightbanene kan du legge tanken fra deg, er absolutt ikke likt Veldig tankevekkende, og skaper mange spørsmål. Ellers er det en skam om man ikke har lest HP og LOTR, uansett hvor gammel man er
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #5 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Alright! Vel; Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? - fantastisk språk, men kanskje litt tung, kommer an på hvem man spør Jane Austen - basically alt av henne. Regnes vel som klassikere, hvis det var det du ville ha? To kill a mockingbird - moderne Klassiker med stor K. The perks of being a wallflower - Veldig hipster, men den er bra da.. His Dark Materials serien - Er vel egentlig en ungdomserie, og leste den vel strengt tatt da jeg var yngre selv, men den er veldig bra, og enkel å lese. Hvis du nå tenker i Twilightbanene kan du legge tanken fra deg, er absolutt ikke likt Veldig tankevekkende, og skaper mange spørsmål. Ellers er det en skam om man ikke har lest HP og LOTR, uansett hvor gammel man er HP og LOTR? Hvis Twilight er den om jenta, vampyren og wolfie-boy så kommer det ikke til å bli lest av meg.. Jane Austin er navnet på boken, eller? Er skikkelig n00b på dette her, ser du Endret 16. juni 2012 av notetur nomen
Gjest foremma Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 HP og LOTR? Hvis Twilight er den om jenta, vampyren og wolfie-boy så kommer det ikke til å bli lest av meg.. Jane Austin er navnet på boken, eller? Er skikkelig n00b på dette her, ser du hihihiaww :D Jane austen er en forfatter, hun står bak klassikere som "Stolthet og Fordom". Twilight er om den dritten der ja, men jeg prøvde å si at "his dark materials"-serien IKKE er som det så søt du er
Gjest Bobler Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Jeg likte boka om Christoffer veldig godt. Leser sjeldent bøker, men denne leste jeg ut på to dager. " Jeg tenker nok du skjønner det sjøl"
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #8 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Oki. Takk og takk. Men da kan jeg begynne med den Jane Austin boken. Også syns jeg den om latterfuglen spottefuglen høres spennedes ut. Da har jeg to bøker å begynne på. Søt? Nei, nei. Intellektuell, barsk og mandig. Edit: Det var jo ikke en latterfugl vi snakket om. Endret 16. juni 2012 av notetur nomen
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #9 Skrevet 16. juni 2012 Jeg likte boka om Christoffer veldig godt. Leser sjeldent bøker, men denne leste jeg ut på to dager. " Jeg tenker nok du skjønner det sjøl" Å, men den blir man nok litt satt ut av, så jeg venter litt med den. Jeg tror nemlig jeg vet hva det handler om. Men takk for forslag. Jeg lager en liste og skriver den på der.
Gjest foremma Skrevet 16. juni 2012 #10 Skrevet 16. juni 2012 Oki. Takk og takk. Men da kan jeg begynne med den Jane Austin boken. Også syns jeg den om latterfuglen høres spennedes ut. Da har jeg to bøker å begynne på. Søt? Nei, nei. Intellektuell, barsk og mandig. hahaha ja klart du er Anbefaler å lese på engelsk, forresten
Gjest Bobler Skrevet 16. juni 2012 #11 Skrevet 16. juni 2012 Å, men den blir man nok litt satt ut av, så jeg venter litt med den. Jeg tror nemlig jeg vet hva det handler om. Men takk for forslag. Jeg lager en liste og skriver den på der. Ja, det er en fæl bok. Men fin også, på en måte. Anbefales uansett, jeg satt å gråt litt når jeg leste den men ville lett lest den igjen
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #12 Skrevet 16. juni 2012 hahaha ja klart du er Anbefaler å lese på engelsk, forresten Jo, men det kan jeg prøve, så blir jeg god til å lese engelsk også. To fugler i en klask.
Thought-Fox Skrevet 16. juni 2012 #13 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Noen relativt korte bøker jeg liker veldig godt: Albert Camus - Den fremmede John Steinbeck - Of Mice and Men William Golding - Lord of the Flies Thomas Mann - Døden i Venedig Ernest Hemingway - The Old Man and the Sea Robert Louis Stevenson - Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde Mary Shelley - Frankenstein; or, The Modern Prometheus Bram Stoker - Dracula Oscar Wilde - The Picture of Dorian Gray Fjodor Dostojevskij - Opptegnelser fra et kjellerdyp J. D. Salinger - The Catcher in the Rye Carson McCullers - The Heart Is a Lonely Hunter Noen gode novellesamlinger: Angela Carter - The Bloody Chamber George Saunders - Pastoralia John Cheever - The Stories of John Cheever David Foster Wallace - Brief Interviews with Hideous Men Sherwood Anderson - Winesburg, Ohio Flannery O'Connor - The Complete Stories Richard Yates - Eleven Kinds of Loneliness Tim O'Brien - The Things They Carried Raymond Carver - Will You Please Be Quiet, Please? Dette ble kanskje litt mye, men det er vanskelig å anbefale ting når jeg ikke aner hva du liker. Om du kanskje kunne nevnt hva slags film/TV-sjangre du pleier å like, blir det kanskje enklere. Endret 16. juni 2012 av Era_Vulgaris 2
HedvigR Skrevet 16. juni 2012 #14 Skrevet 16. juni 2012 (endret) HP og LOTR? Står for Harry Potter og Lord of the Rings. Anbefales selvfølgelig hvis du ikke har lest dem. Hvis du vil begynne med noen klassikere som er ganske så lettleste og spennende synes jeg det er en god idé med noe av Jules Verne muligens. F.eks Jorden rundt på 80 dager, En verdensomsegling under havet, Den hemmelighetsfulle øya eller Fem uker i ballong Andre fine "nybegynnerbøker" kan f.eks. være Oliver Twist av Charles Dickens, Onkel Toms hytte av Harriet B. Stowe eller Fluenes Herre av William Golding. Endret 16. juni 2012 av HedvigR
Gjest Chillpill Skrevet 16. juni 2012 #15 Skrevet 16. juni 2012 (endret) Jane Austin kan jo kanskje være litt tungt som en nybegynnerbok? Litt gammeldags språk og slikt. Men hun er jo absolutt en klassiker. Kanskje det passer bedre med noe mer moderne, som kanskje er litt mer tilgjengelig, sånn i første omgang? Hvorfor ikke rett og slett ta en titt på bestselgerlistene eller på hvem som har vunnet Booker-prisen e.l. de siste årene? Prisvinnende bøker er det jo som regel mange som liker. :)Selv vil jeg gjerne anbefale Jonathan Franzens bøker. Dette er fremtidens klassikere, tror jeg. Jeg har selv lest Freedom og The Corrections og synes de er fantastiske. Her handler det om familiedynamikk, kjærlighet, sex, musikk og USA. Flott litteratur. Endret 16. juni 2012 av Chillpill
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #16 Skrevet 16. juni 2012 Jane Austin kan jo kanskje være litt tungt som en nybegynnerbok? Litt gammeldags språk og slikt. Men hun er jo absolutt en klassiker. Jeg var i bokhandleren, da, for å kjøpe den boka. Og den damen i disken dems så helt sjokka ut da jeg sa det ikke var en gave, fordi det var en bok til megselv for å bli litt mer belest... Hun så litt skeptisk ut og sa at det kanskje ikke var et så bra forslag til en som meg, sånn jeg ble littebitt usikker. Hun mente at det kanskje var noe annet jeg heller ville prøvd dersom jeg skulle byne å lese klassisk litteratur. Så da ble jeg litt forvirret, kan du si. Så hun solgte en bok til meg av Charles Dickens i stedet om Oliver Twist. Men nå er jeg nesten ennå mer nysgjerrig på den boka om de stolte og fordomsfulle damene. Så jeg skal nok lese om dem allikevel. Veldig glad for alle forslagene som kommer her, og lager meg en liste så jeg kan lese litt etter hvert.
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #17 Skrevet 16. juni 2012 Står for Harry Potter og Lord of the Rings. Anbefales selvfølgelig hvis du ikke har lest dem. Hvis du vil begynne med noen klassikere som er ganske så lettleste og spennende synes jeg det er en god idè med noe av Jules Verne muligens. F.eks Jorden rundt på 80 dager, En verdensomsegling under havet, Den hemmelighetsfulle øya eller Fem uker i ballong Andre fine "nybegynnerbøker" kan f.eks. være Oliver Twist av Charles Dickens, Onkel Toms hytte av Harriet B. Stowe eller Fluenes Herre av William Golding. Er du tilfeldigvis ansatt i den bokhandelen jeg var i i dag?
HedvigR Skrevet 16. juni 2012 #18 Skrevet 16. juni 2012 Haha, er dessverre ikke det, selv om jeg har lyst å deltidsjobb i bokhandel men Oliver Twist håper jeg du liker altså, det er en ordentlig god bok :D
Gjest notetur nomen Skrevet 16. juni 2012 #19 Skrevet 16. juni 2012 Haha, er dessverre ikke det, selv om jeg har lyst å deltidsjobb i bokhandel men Oliver Twist håper jeg du liker altså, det er en ordentlig god bok :D Ja, jeg har hørt om hovedpersonen der før, så det blir kult å lese det selv, hele historien.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2012 #20 Skrevet 16. juni 2012 V for Vandetta Tysteren Alt av Jo Nesbø Før jeg brenner ned Veronica vil dø Jeg vil leve Vanliljen Jeg tror du skjønner det sjøl Min kamp 1-6 Vel det var det første jeg kom på. Anonym poster: 0c6c7ccaf07d7c43d0d096054787b8ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå