xeyes Skrevet 6. februar 2004 #1 Del Skrevet 6. februar 2004 Har noen en oppskrift på en saftig sjokoladekake? Den skal lages i rund form og ha fyll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rannva Skrevet 7. februar 2004 #2 Del Skrevet 7. februar 2004 Håper noen svarer snart. Jeg vil også lage kake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 7. februar 2004 #3 Del Skrevet 7. februar 2004 Her er en: Stivpisk 2 egg og 3 dl farin Balnd 4.5 dl hveetemel med 2 ss kakao, 3 ts vaniljesukker og 2 ts bakepulver. Bland i eggedosisen vekselvis med 1.5 dl melk. Tilsett 10 gr smeltet margarin til slutt. Stekes ved 175 grader i 25-30 minutter avhenigg av ovnen. Sjekk med en bakepinne om kaken er ferdig. Avkjøles og fylles med f.eks. smørkrem. (Skal bake denne og marsipankake i morgen tidlig!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 7. februar 2004 #4 Del Skrevet 7. februar 2004 Jeg fikk følgende oppskrifter fra Octavia og Pusekatt før jul da jeg trengte kake til skoleavslutning. Disse oppskriftene er til langpanne - så til rund form 24 cm, halveres oppskriften. Kremen kan også brukes som fyll i kaka - eller du kan bruke vaniljekrem inni og smørkremen utenpå.. Nam! Octavia sin kake: Egentlig en surmelkskake, men jeg kaller det bare en saftig sjokoladekake. Ingredienser: 6 dl sukker 6 dl hvetemel 2 ss kakao (gjerne toppet) 3 ts kanel - blandes Smelt 1,5 dl smør i gryte 7,5 dl kulturmelk tilsettes - varmes litt tilsett 3 ts natron - blandes – ikke koke Alt blandes sammen og helles i langpanne. Settes i kald ovn – midt i ovnen. Still ovnen på 180 grader. Kaken skal stå 25-40 min til den er ferdig. Stikk en nål i midten, når den kommer tørr ut er kaken ferdig. I min ovn står kaken ca. 35 min. Krem: 200 g smeltet smør 500 g melis 2 ss kakao 6-8 ss kaffe (jeg bruker appelsin/ananas juice når jeg lager til barn) 2 ts vaniljesukker Fremgangsmåte: Smør over kaken mens den er lunken. Det blir rikelig med krem, så du trenger kanskje ikke å bruke absolutt alt. La den stå en god stund (flere timer) før du skjærer den i firkanter. Pusekatt sin kake: nesten samme oppskrift -- bare at det er krydderkake! 3 toppede kopper hvetemel 2 toppede kopper sukker 3 toppede teskjeer natron 2,5 kopper kefir 3 toppede teskjeer kanel 1 toppet teskje malt ingefær 1-2 toppede teskjeer kardemomme 100g smeltet smør/margarin ALt røres sammen. Langpanne (stor), 180 grader, ca 25 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. februar 2004 #5 Del Skrevet 7. februar 2004 Denne franske sjokoladekaken er utrolig god og saftig! 250 g kokesjokolade 250 g smør 5 egg 2 dl sukker 3 dl hvetemel 1 ts bakepulver Smelt sjokoladen og smør i en bolle i vannbad. Lag eggedosis av egg og sukker. Vend sjokoladerøren nedi, og bland til slutt forsiktig inn mel og bakepulver. Smør og mel en springform (24 cm). Kaken skal steke ved 200 grader i ca 30 minutter. Det skal fortsatt henge røre ved på trepinnen. I tillegg synes jeg Nigella's Chocolate Fudge Cake også er veldig god. 400 g hvetemel 250 g sukker 100 g brunt sukker 50 g kakaopulver 2 ts bakepulver 1 ts natron 1/2 ts salt 2 egg 1,4 dl seterrømme 1 ss vaniljeekstrakt 175 g smeltet, avkjølt smør 1,25 dl maisolje (eller annen nøytral olje) 3 dl kaldt vann Krem: 175 g mørk sjokolade 250 g smør 275 g siktet melis 1 ss vaniljeekstrakt Blans sammen mel, begge typer sukker, kaka, bakepulver, natron og salt. I en annen bolle visper du sammen eggene, rømmen og vaniljeekstrakten. Visp oljen og vannet sammen. Bland det tørre og olje/vann-blandingen med elektrisk håndmikser, visp så inn eggeblandingen. Hell i to smurte 20 cm springformer (litt bakepapir i bunnen også) og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter, og hvelv over på rist for avkjøling. Smelt sjokoladen av la avkjøles litt. Visp smøret mykt med melis og rør så inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med omtrent 1/4 av sjokoladekremen og bruk resten til å bre utover toppen og sidene av kaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 7. februar 2004 #6 Del Skrevet 7. februar 2004 Her er en: Stivpisk 2 egg og 3 dl farin Balnd 4.5 dl hveetemel med 2 ss kakao, 3 ts vaniljesukker og 2 ts bakepulver. Bland i eggedosisen vekselvis med 1.5 dl melk. Tilsett 10 gr smeltet margarin til slutt. Stekes ved 175 grader i 25-30 minutter avhenigg av ovnen. Sjekk med en bakepinne om kaken er ferdig. Avkjøles og fylles med f.eks. smørkrem. (Skal bake denne og marsipankake i morgen tidlig!) Bare 10 g smør`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 7. februar 2004 #7 Del Skrevet 7. februar 2004 Bare 10 g smør`? Nei - 125.... :oops: - takk skal du ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå