Gå til innhold

Hva gjør barnehagebarn så mye dyrere enn spedbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spørr fordi jeg genuint lurer på dette, og føler jeg allerede nå må innstille meg på hvor mye som bør spares til hun blir barnehageklar.. Er pr i dag høygravid!

Vi har tross alt brukt en god del penger på alt utstyret til babyen allerede, så jeg blir litt skremt ved tanken på at det skal bli enda dyrere når hun begynner i barnehagen..

Sånn bortsett fra at barnehage har en avgift som skal betales hver mnd.. Hva er det som koster så veldig med barnehagebarn?

Jeg kan se for meg at man trenger:

Barnevogn til utesoving.

Vinterdresser, regntøy osv.

Anonym poster: b081053934d628f8becee06a3cb6ea83

Videoannonse
Annonse
Gjest chiki
Skrevet

før babyen kommer har man en "engangsutgift" ang seng, vogn +++

Med barnehagevogn blir klærne fortere slitt, de blir hull i, de trenger ofte nye sko og klær fordi de vokser, de trenger sesongutstyr(regnklær, vinterdress, parkdress, vintersko, høstsko+++)

AnonymBruker
Skrevet

Ekstra tøy, sko er dyrt, mer slitasje på tøy,tøy somles bort, spiser litt mer mat, barnehageregningen, kanskje mer brukes på fritiden av opplevelser, billetter, barneturn, kino, cafebesøk, leker.

Men så himla mye mer synes jeg ikke det var. Babyutstyr er jo kjempedyrt i seg selv.

Anonym poster: c267887c60d0f65b4feb04049552c7a5

• Liker 1
Gjest Swipper
Skrevet

Slenger meg på fordi det kan være greit å vite :)

AnonymBruker
Skrevet

De som har bil har ofte to vogner. En i barnehagen og en hjemme.

Ofte er det godt å ha dobbelt opp med sett med ytterklær så man har et skifte mens man vasker det andre.

En baby spiser jo hovedsaklig morsmelk/morsmelkerstatning. Det er vel hakket dyrere når barnet skal spise vanlig mat?

Kanskje barnet skal fotograferes i barnehgen?

Sprinkelseng hjemme må etterhvert byttes ut med juniorseng, bilsete må også byttes ut etterhvert.

Men klær, seng, og bilstol kan man jo kjøpe for en rimelig penge brukt. Og man må ikke fotografere ungen.

Anonym poster: f8552fd40dac57c8d295618595db1b04

AnonymBruker
Skrevet

Mat - de spiser mye mer

Klær og utstyr - saken er at de trenger nytt hele tiden omtrent fordi de vokser sånn

Barnehageregning

Anonym poster: 0d2cf58b74aed64ddc9761b7590d9982

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje barnet skal fotograferes i barnehgen?

Koster jo ingeting å få de fotografert. Men det koster å bestille bilder, men det behøver man ikke. Bestiller selv ingen bilder fra årets fotografering av mine, utenom gruppebilde til eldste, fordi jeg ble ikke fornøyd i det hele tatt. Kjente knapt igjen barna mine. Null kjemi med fotografen..

Anonym poster: 0d2cf58b74aed64ddc9761b7590d9982

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar!

Kom gjerne med flere "utgifts"-poster om dere har..

Jeg er en sånn person som liker å planlegge mye av det økonomiske.. eller egentlig så må jeg :sjenert:

Liker ikke overasskelser for å si det slik.

Gjest Annaires
Skrevet

Utstyr!

Regntøy, høstdress, vinterdress, vårdress ( for de vokser jo fra ting hele tiden. Ofte må man ha to av alt.

Sko! Som de jo vokser ut av, også har vi jo flere årstider.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det med å kjøpe brukt? Går det i det hele tatt? Mtp at utstyret blir slitt.

Gjest Annaires
Skrevet

Hvordan fungerer det med å kjøpe brukt? Går det i det hele tatt? Mtp at utstyret blir slitt.

Noe kan man sikkert kjøpe brukt, men når det kommer til spesielt vintertøy bør man være kritisk.

Unger som fryser, har det ikke bra ute.

Sko ville jeg heller ikke kjøpt brukt.

Snuppa her sliter yttertøyet veldig, så der kan vi hvertfall ikke selge noe.

AnonymBruker
Skrevet

Noe kan man sikkert kjøpe brukt, men når det kommer til spesielt vintertøy bør man være kritisk.

Unger som fryser, har det ikke bra ute.

Sko ville jeg heller ikke kjøpt brukt.

Snuppa her sliter yttertøyet veldig, så der kan vi hvertfall ikke selge noe.

Nei ser den. Det må helst ikke gå utover trivsel/helse heller, da får man heller spare på andre og mer unødvendige ting.

Greit å vite ihverfall! :) Så kan man spare seg opp en liten buffer i spedbarnstiden.. nå som sparekassa er litt slunken etter babyutstyrinnkjøp hehe. :)

Skrevet

Når de blir eldre barnehagebarn sliter de enda mer på tøy og sko, vokser mer. De trenger å hentes og kjøres til venner, bursdager til alle på avdelingen (ca 100 per barnx20 barn på avd = 2000), sine egne bursdager (på lekeland eller McDonalds, må vite, for i enkelte kretser er ikke hjemmebursdag "akseptert"... ) de skal gjerne ha fritidsaktiviteter (turn, ballett eller fotball ++) de skal også ha de klærne og det utstyret de andre har, med spesielle merker på (spiderman, hello kitty osv.) deretter skal de gjerne ha reimatec+ dress à 1200kr (fordi det er det eneste som duger i slapsevær... :sjenert: ) , ti + par votter (fordi de mister dem), bomullslue, ullue, tykk lue, hjelmlue, to sett regnklær (som er gode, regntette, enkle å bevege seg i), to vårdresser (samme som regnkær), to vinterdresser (minst en av type reimatec+ om det skal være holdbart :sjenert: ), to sett med hjemmestrikket ullklær, to sett med fleece, flere par med ullundertøy, maaasse ullsokker (tynne og tykke. De tykke skal helst være hjemmestrikket.. :sjenert: ) og hals.

Og selvfølgelig kjoler, massevis av kjoler.. Eller mange shortser. Og kule t-skjorter. Masse kule t-skjorter til å ha utenpå genser (trenger mange) dersom det ikke er bra vær...

• Liker 4
Skrevet

Utstyr!

Regntøy, høstdress, vinterdress, vårdress ( for de vokser jo fra ting hele tiden. Ofte må man ha to av alt.

Sko! Som de jo vokser ut av, også har vi jo flere årstider.

Høstdress og vårdress er samme greia. Men det er slett ikke sikkert vårdressen passer til høsten..

Skrevet

Som alle andre har sagt; de trenger flere ulike skift, og gjerne flere av alt.

Jeg sparer mye på å følge med og handle på salg, og å handle brukt. Det er kjekt å ha f.eks en skikkelig god vinterdress som førstevalget, og en litt billigere som backup. I dag kjøpte jeg en ReimaTec (vinter) brukt til 350,- kr, og det syntes ikke at den er brukt engang. Og hvis du klarer å planlegge litt på forhånd (og det høres du ut som at du gjør) så handler du f.eks vinterdress på våren til halv pris. Etterhvert lærer du hvor raskt du må regne med å begynne med neste størrelse, så da blir det enklere.

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte svært lite penger første året babyen levde. Det eneste vi kjøpte nytt var barnevogn. Bilsete nr 1 + 2 kjøpte vi pent brukt på finn, det samme med vognpose, bæremeis + bæresele. Tonnevis med klær og leker fra loppemarked.

Nå som han har begynt i bhg, så er det MYE dyrere! For med èn voksen per 4 ett-åringer, så har de ikke sjans til så tett oppfølging som man har som foreldre. Så ungene må ha MYE bedre kvalitet på det meste. Ungene MÅ kunne sette seg i søledammen i et par minutter uten å bli gjennomvåte, de MÅ ha skikkelig ulltøy (minst 2 skift) og en skikkelig utedress (og høstdressen kan de gjerne ha vokst ut av når våren kommer). De dyrere dressene (Troll, Reima osv) er etter min erfaring både tynnere og lettere for de minste å bevege seg i, og de tåler MYE mer slitasje. Heldigvis hadde jeg vett nok til å kjøpe Troll-dress på halv pris på vårsalget; man kommer fort opp i 1200-1500 kr i nypris...

Sko er også svært viktig å IKKE kjøpe/få brukt før de har gått i noen måneder. De skal ha kvalitetssko som puster, og med høy hælkappe for god støtte. Her har vi allerede kjøpt PONNY-sko for 450 kr per par (str 19 + str 20), og nå er det på tide med enda et nytt par da gutten vokser som bare rakkern... Og i bhg trenger han også skikkelige gummistøvler, og til høsten må han ha Goretex-sko.

Hjemme bruker vi fremdeles mest billigtøy til gutten, fordi vi har muligheten til å unngå at han blir klissvåt, evt skifte med èn gang osv; denne muligheten har de dessverre ikke i bhg.

Anonym poster: 2a36e58c22b5088a695b64b987d709c9

Skrevet

Ungene blir dyrere og dyrere i drift jo eldre de blir. Når de blir større så er det jo mye aktiviteter som sport osv som en må ha utstyr til. De trenger lommepenger til det ene og det andre. Men de kan ha klærne lengre før de vokser ut av dem - selv om dongeribukser kanskje varer bare noen få mnd før det er hull på begge knærne.

AnonymBruker
Skrevet

... For ikke å snakke om at han må ha flere tykke luer (a la balaklava), flere tynne luer, flere solhatter, flere par skikkelige votter + skikkelige sokker osv osv, til bhg-bruk. Flere har også egen sovevogn i bhg.

For ikke å snakke om at når de tipper året, så er det mye mer som koster penger. Hoppeloppeland, badeland, dyrepark osv begynner å bli virkelig spennende aktiviteter for å kunne stimulere og underholde den lille. Første (halv)året så er det jo mest spising og soving.

AB # 16

Anonym poster: 2a36e58c22b5088a695b64b987d709c9

Skrevet

Vanlig klær kan man kjøpe brukt, altså bukser, gensere, noe ull tøy kan sikkert også kjøpes brukt.

Ville ikke kjøpt regntøy og utedresser brukt, det må være god kvalitet på det, og er det brukt så er det ofte og slitt. Mine har ofte arvet noe utetøy, og det har vi hatt som hjemme tøy. Så får vi og vasket alt barnehagetøyet i helgene..

Jeg har kjøpt mye på salg, vinterdresser og vintersko kjøper jeg i februar/mars på 70 % eller halv pris av rød pris.. Samme med sommerklær på høsten. Da blir ikke utgiften så stor :)

Skrevet

Jøssenavn..

Jeg har fått utedresser av den billige typen i arv, og kjøpt brukt, som nesten ikke ser ut som det er brukt. Sko kjøper jeg konsekvent på salg, eller ekstremt lite brukt. ( Fant f.eks ponny-sko til 50kr i vår.. )

Votter kan man få kjøpt for maks 50kr stk, i god kvalitet.

Ullklær kan man fint kjøpe brukt, eller få i arv, eller man er heldig og har familie som strikker og gir i gave.

Det finnes også utallige outlet-butikker, særlig i Oslo-området, hvor du får klær osm har kostet opp til 5-600kr for voksne og barn, til 30-100kr. Outlet på sko finnes også.

Og, det finnes lappetøy til uteklær..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...